Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:julius_juut schreef:Omdat schieten ruim voordat het voedselaanbod te klein dreigt te worden een snelle dood is die honger en langdurig lijden voorkomt. Is ook al caker besproken in het topic. De meeste mensen kunnen het sterven van dieren prima hebben, maar niet het onnodig langdurig lijden.
Dat je die lijken dan wil kunnen gebruiken vind ik alleen maar prijzenswaardig. Als iets sterft dient mijns inziens die dood zo nuttig mogelijk zijn. Of dat is door ze te laten liggen voor aaseters of door ze voor consumptie voor mensen te verwerken zal mij een worst wezen.
Jij denkt dat dieren niet lijden als er op ze gejaagd wordt? Lukt je niet in 1 dag hoor, paar duizend dieren schieten. De hele jachtperiode is een stressperiode voor de dieren. En dan gezonde, jonge en drachtige dieren die worden geschoten.
Als het maar nut heeft voor de mens, dan is alles geoorloofd...
Laat die dieren toch gewoon hun eigen leven leiden. Laat ze met rust.
Dan ziet het er maar minder aantrekkelijk uit voor de mens. Waarom moet het altijd ten dienste van de mens zijn?
Als een gebied niet goed is voor een diersoort dan sterft die soort vanzelf uit. Het feit dat de paarden als soort zo goed gedijen in de OVP zegt wel iets, denk je ook niet?
rien10 schreef:Helemaal mee eens Polly.
Jeetje, het lijkt wel een roman zo.
Nikass schreef:rien10 schreef:Helemaal mee eens Polly.
Jeetje, het lijkt wel een roman zo.
Nou inderdaad... Wat ontzettend sneu dat ze in het donker moet bevallen![]()
En die hengsten wilde een merrie die op het punt staat te bevallen gaan dekken? Hele aparte hengsten![]()
De merrie en het veulen hadden de meeste kans gehad als er geen mensen in de buurt waren geweest.
Sunnda: tuurlijk joh, jij hebt er echt kijk op merk ik wel
JewEmm schreef:Ik ben het helemaal eens met Polly, en mysa heeft een mooie toevoeging, wat ook onderstreept waarom het zo lastig discussiëren is. Emotie versus de droge materie. Je praat dan op twee totaal verschillende levels.
@sunnda.
De definitie van natuur zoals jij hem stelt is geen feit. De definitie van natuur is zeer variabel. En wordt in de algehele discussie rond de OVP gebruikt zoals het het beste voor (het neerhalen van ) een argument uit komt.
Daarbij stel je in je laatste bericht dat dit door mens aangewezen is om natuur te zijn, terwijl in je vorige bericht het gaat over het nut voor de mens. In principe zijn de grazers er neergezet voor het behoud van andere soorten. Dat is geen menselijk nut.
De afgelopen pagina's ging de discussie eigenlijk vooral om de merrie en hoe daar vanuit omstanders (en de DAs) mee omgegaan werd. Eigenlijk zou ik die discussie bijna wel verder door willen trekken naar hulp bij het ter wereld brengen van jongen (vooral bij kalveren zie je dit probleem vaker). Moet elk jong met man en macht ter wereld gebracht worden? Moeilijke geboortes zijn namelijk deels genetisch aangelegd. Geboortes met hulp leiden dus tot nog meer geboortes waarbij hulp nodig is, omdat anders een van beiden het niet meer redt... Wil je dat wel?
chamion schreef:Om even te vergelijken.
Enkele jaren geleden:
[ [url=m/RjWJu7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hetzelfde uitkijkpunt:
[ [url=m/eaOAZE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Polly schreef:Eeh sorry, maar dit noem jij vergelijken?? Ik kan hier echt niks aan vergelijken![]()
Dit is net zoiets als een foto van een jonge knotwilg plaatsen en daarna een foto van een 100jr oude eik, kijk eens wat een verschillen
Polly schreef:Cayenne schreef:De foto's zijn in twee verschillende jaargetijden gemaakt. Dat kun je toch niet vergelijken?
Dat bedoel ik, dacht dat dat wel duidelijk was.
chamion schreef:Polly schreef:Eeh sorry, maar dit noem jij vergelijken?? Ik kan hier echt niks aan vergelijken![]()
Dit is net zoiets als een foto van een jonge knotwilg plaatsen en daarna een foto van een 100jr oude eik, kijk eens wat een verschillen
Het is hetzelfde uitkijkpunt. Bankje is verwijderd paar jaar terug en het hek is verhoogd. Ook is de laatste foto iets meer naar rechts gefotografeerd. Maar alle bosjes enz. zijn doorgevreten enz. Hetzelfde uitkijkpunt, echter volledig onherkenbaar...
Jennyj01 schreef:Kijk daar is hij weer. De grote propaganda machine van SBB. https://www.nu.nl/binnenland/5320595/be ... ijken.html
Jennyj01 schreef:Kijk daar is hij weer. De grote propaganda machine van SBB. https://www.nu.nl/binnenland/5320595/be ... ijken.html