Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:34

Helemaal mee eens Polly.
Jeetje, het lijkt wel een roman zo.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:43

Nikass schreef:
julius_juut schreef:
Omdat schieten ruim voordat het voedselaanbod te klein dreigt te worden een snelle dood is die honger en langdurig lijden voorkomt. Is ook al caker besproken in het topic. De meeste mensen kunnen het sterven van dieren prima hebben, maar niet het onnodig langdurig lijden.
Dat je die lijken dan wil kunnen gebruiken vind ik alleen maar prijzenswaardig. Als iets sterft dient mijns inziens die dood zo nuttig mogelijk zijn. Of dat is door ze te laten liggen voor aaseters of door ze voor consumptie voor mensen te verwerken zal mij een worst wezen.

Jij denkt dat dieren niet lijden als er op ze gejaagd wordt? Lukt je niet in 1 dag hoor, paar duizend dieren schieten. De hele jachtperiode is een stressperiode voor de dieren. En dan gezonde, jonge en drachtige dieren die worden geschoten.
Als het maar nut heeft voor de mens, dan is alles geoorloofd...
Laat die dieren toch gewoon hun eigen leven leiden. Laat ze met rust.
Dan ziet het er maar minder aantrekkelijk uit voor de mens. Waarom moet het altijd ten dienste van de mens zijn?
Als een gebied niet goed is voor een diersoort dan sterft die soort vanzelf uit. Het feit dat de paarden als soort zo goed gedijen in de OVP zegt wel iets, denk je ook niet?

Wat een grap..en wat een blindheid.
Die dieren hadden een keuze om daar te komen dan? Niet echt, die kwamen ten nut van de mensen die bedacht hebben dat daar allerlei diertjes moesten gaan wonen om 'natuurtje te spelen'...
De mens was weer eens de oorzaak, maar wil de gevolgen niet dragen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:10

Als je dieren opsluit moet je er voor zorgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:11

rien10 schreef:
Helemaal mee eens Polly.

Nou inderdaad... Wat ontzettend sneu dat ze in het donker moet bevallen :roll:
En die hengsten wilde een merrie die op het punt staat te bevallen gaan dekken? Hele aparte hengsten >;)
De merrie en het veulen hadden de meeste kans gehad als er geen mensen in de buurt waren geweest.

Sunnda: tuurlijk joh, jij hebt er echt kijk op merk ik wel :+

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:34

Vervelende manier van discussiëren zo. Het is onnodig om elkaars zienswijze af te fakkelen, toch?

Voor wat betreft de emotionele houding van veel tegenstanders; ik begrijp het wel maar vind het ook enorm irritant. Bovendien snijdt men zichzelf daarmee in de vingers want je wordt niet serieus genomen door autoriteiten en al helemaal niet door degenen die zich professioneel met de materie bezighouden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:40

Nikass schreef:
rien10 schreef:
Helemaal mee eens Polly.

Nou inderdaad... Wat ontzettend sneu dat ze in het donker moet bevallen :roll:
En die hengsten wilde een merrie die op het punt staat te bevallen gaan dekken? Hele aparte hengsten >;)
De merrie en het veulen hadden de meeste kans gehad als er geen mensen in de buurt waren geweest.

Sunnda: tuurlijk joh, jij hebt er echt kijk op merk ik wel :+

Goed inhoudelijk ook.
Graag wil ik weten wat er onwaar is van wat ik zeg.
Geen woord, wat de feiten zijn heel simpel:

De defintie natuur: zonder inmenging van mensen.
Dit stuk is door mensen aangewezen als gebied waar de natuur zou moeten zijn. De dieren zijn er door mensen geplaatst en de hekken ook.
Wat moet je dan blind zijn als je dat natuur noemt.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:45

Ik ben het helemaal eens met Polly, en mysa heeft een mooie toevoeging, wat ook onderstreept waarom het zo lastig discussiëren is. Emotie versus de droge materie. Je praat dan op twee totaal verschillende levels.

@sunnda.
De definitie van natuur zoals jij hem stelt is geen feit. De definitie van natuur is zeer variabel. En wordt in de algehele discussie rond de OVP gebruikt zoals het het beste voor (het neerhalen van ) een argument uit komt.
Daarbij stel je in je laatste bericht dat dit door mens aangewezen is om natuur te zijn, terwijl in je vorige bericht het gaat over het nut voor de mens. In principe zijn de grazers er neergezet voor het behoud van andere soorten. Dat is geen menselijk nut.

De afgelopen pagina's ging de discussie eigenlijk vooral om de merrie en hoe daar vanuit omstanders (en de DAs) mee omgegaan werd. Eigenlijk zou ik die discussie bijna wel verder door willen trekken naar hulp bij het ter wereld brengen van jongen (vooral bij kalveren zie je dit probleem vaker). Moet elk jong met man en macht ter wereld gebracht worden? Moeilijke geboortes zijn namelijk deels genetisch aangelegd. Geboortes met hulp leiden dus tot nog meer geboortes waarbij hulp nodig is, omdat anders een van beiden het niet meer redt... Wil je dat wel?
Laatst bijgewerkt door JewEmm op 19-06-18 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:51

Wel een keuze van de mens om de ene diersoort ten dienste te stellen van de andere. Het menselijke nut is hier het blijmaken van het menselijke ego.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:57

Daar zijn we het dan over oneens, want het gaat echt niet om ego's. Op een uitzondering na, maar dat is altijd.
Een dier houden om op te eten zie ik als een direct menselijk nut.
Het beheren van natuur zie ik niet als een direct menselijk nut, al kan het wel zijn, doordat het diensten verleend in de trant van natuurbeleving, rust aan je hoofd, ruimte. En dan kan het voorkomen van bepaalde soorten dat alleen maar versterken.

Maar het ene diersoort in dienst stellen van een andere... Is het ook niet onze plicht om die andere soorten te behouden? Er zijn al zo veel gebieden en soorten die al door de mens en hun directe nut (landbouw, woongrond, industriegebied, infrastructuur) verdwenen....

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:06

JewEmm schreef:
Ik ben het helemaal eens met Polly, en mysa heeft een mooie toevoeging, wat ook onderstreept waarom het zo lastig discussiëren is. Emotie versus de droge materie. Je praat dan op twee totaal verschillende levels.

@sunnda.
De definitie van natuur zoals jij hem stelt is geen feit. De definitie van natuur is zeer variabel. En wordt in de algehele discussie rond de OVP gebruikt zoals het het beste voor (het neerhalen van ) een argument uit komt.
Daarbij stel je in je laatste bericht dat dit door mens aangewezen is om natuur te zijn, terwijl in je vorige bericht het gaat over het nut voor de mens. In principe zijn de grazers er neergezet voor het behoud van andere soorten. Dat is geen menselijk nut.

De afgelopen pagina's ging de discussie eigenlijk vooral om de merrie en hoe daar vanuit omstanders (en de DAs) mee omgegaan werd. Eigenlijk zou ik die discussie bijna wel verder door willen trekken naar hulp bij het ter wereld brengen van jongen (vooral bij kalveren zie je dit probleem vaker). Moet elk jong met man en macht ter wereld gebracht worden? Moeilijke geboortes zijn namelijk deels genetisch aangelegd. Geboortes met hulp leiden dus tot nog meer geboortes waarbij hulp nodig is, omdat anders een van beiden het niet meer redt... Wil je dat wel?

Kom maar op met die definitie van natuur waar menselijke bemoeienis onder valt. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:17

Wanneer deze dames al concludeerden dat de merrie al in shock was moeten ze anderen niet de schuld geven, dit dier had het zonder een kliniekopname en infusen dus nooit meer gered. Ik vind het prima dat de mensen opkomen voor de dieren in de OVP maar godsamme, mijn meisje enzenz. Het zijn geen schoothondjes. Word er niet goed van al dat geemmer over die lieve diertjes. Die merrie was al heel ver heen (niet door menselijk handelen) en was door de wond zeker overleden omdat die wond zeer waarschijnlijk aan de binnenkant nog veel meer letsel had.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:51

Wat jullie allemaal vergeten is A) deze dieren waren nooit wild. Ze zijn gekocht, op transport gezet en "los"gelaten. B) Er is totaal geen beleid op het moment. Dieren worden slecht geholpen en sterven na een lijdensweg.

Maar daarnaast horen deze dieren van nature niet op dit terrein thuis. Ook is er een flinke overbegrazing aan de hand. Het terrein kan de hoeveelheid dieren niet meer aan. Om even te vergelijken.

Enkele jaren geleden:
Afbeelding

Hetzelfde uitkijkpunt:
Afbeelding

Voor de mensen van de cijfers: (en nee, de bron heb ik helaas niet meer)
Afbeelding

Hierbij de gegevens van het WOB. Het eerste deel bevat een gespecificeerd overzicht van de dieren dood door honger en het crepeer beleid van SBB. Lees en huiver, het zijn heel erg veel jonge dieren!
Tweede deel zijn facturen van de rendac, de dierenarts etc. en in het laatste deel zitten de subsidiebeschikkingen van het Rijk en de Provincie.
https://www.staatsbosbeheer.nl/Over-Sta ... beheer/wob

En even een paard van de praambult. Let vooral op, het lijkt groen te wezen, maar er groeit nauwelijks gras en ja, dat hoge spul is allemaal giftig en wordt gegeten door de dieren, want er is niks anders.
Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:59

chamion schreef:
Om even te vergelijken.

Enkele jaren geleden:
[ [url=m/RjWJu7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hetzelfde uitkijkpunt:
[ [url=m/eaOAZE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eeh sorry, maar dit noem jij vergelijken?? Ik kan hier echt niks aan vergelijken :+

Dit is net zoiets als een foto van een jonge knotwilg plaatsen en daarna een foto van een 100jr oude eik, kijk eens wat een verschillen :x

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:07

Polly schreef:
Eeh sorry, maar dit noem jij vergelijken?? Ik kan hier echt niks aan vergelijken :+

Dit is net zoiets als een foto van een jonge knotwilg plaatsen en daarna een foto van een 100jr oude eik, kijk eens wat een verschillen :x

Het is hetzelfde uitkijkpunt. Bankje is verwijderd paar jaar terug en het hek is verhoogd. Ook is de laatste foto iets meer naar rechts gefotografeerd. Maar alle bosjes enz. zijn doorgevreten enz. Hetzelfde uitkijkpunt, echter volledig onherkenbaar... ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:58

De foto's zijn in twee verschillende jaargetijden gemaakt. Dat kun je toch niet vergelijken?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:00

Cayenne schreef:
De foto's zijn in twee verschillende jaargetijden gemaakt. Dat kun je toch niet vergelijken?

Dat bedoel ik, dacht dat dat wel duidelijk was.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:05

Polly schreef:
Cayenne schreef:

Dat bedoel ik, dacht dat dat wel duidelijk was.

In de wereld waar ik leef staan de bomen in de winter gewoon nog hoor.
Ze hebben geen blad, maar de stammen staan er nog.
Op de foto's is dat wel iets anders..

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:27

chamion schreef:
Polly schreef:

Het is hetzelfde uitkijkpunt. Bankje is verwijderd paar jaar terug en het hek is verhoogd. Ook is de laatste foto iets meer naar rechts gefotografeerd. Maar alle bosjes enz. zijn doorgevreten enz. Hetzelfde uitkijkpunt, echter volledig onherkenbaar... ;)

Sommigen willen het gewoon niet zien.
Duidelijk genoeg voor mij.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 00:01

Al is het wel dezelfde uitkijk punt, dan nog moet je zo eerlijk zijn om foto’s van de zelfde maand/ seizoen te maken. Nu is de ovp ook gewoon groen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:39

De grote grazers zíjn er ook om bebossing tegen te gaan, dus kritisch wijzen op verdwenen bomen gaat je niet opleveren wat je wilt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:46

loriene schreef:
Sommigen willen het gewoon niet zien.
Duidelijk genoeg voor mij.

Heeft niets met 'niet willen zien' te maken maar wel met logisch denken.
Je kijkt er zelf ook nogal gekleurd naar.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:52

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:54

Ach, er is tenminste ruimte voor open gesprek en discussie. Dat is al heel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:58

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:05

Jennyj01 schreef:
Kijk daar is hij weer. De grote propaganda machine van SBB. https://www.nu.nl/binnenland/5320595/be ... ijken.html

Het maakt ook niet uit wat ze doen, het is nooit goed...

Ik las ook ergens dat er geen beleid is? Er is wel een beleid alleen is dat niet het beleid wat voor veel mensen wenselijk is.