Paarden failliete zorgboerderij onder de veilinghamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:53

Veulen84 schreef:
Elke keer als ik dat ding lees zie ik weer wazig dingen:

Op Koninginnedag heeft de Stichting met een zestal pony’s tegen betaling rondjes
gelopen in het Vondelpark. De opbrengst hiervan bedroeg € 1260,-

Klinkt leuk. Tot je gaat rekenen. Stel dat elk rondje 1 euro is dan heeft elke pony 210 rondjes gelopen... Dat zijn 210 kinderen op hun rug. Zelfs al zou dat de helft zijn dan is dat ongelooflijk veel.

En dan het kosten overzicht. Even uitgaande van 35 paarden.

Hooi € 5.550,00
5 euro voor een baaltje hooi (ik schat). 1110 balen hooi van 25 kg. 27750 kg / 365 = 76 kg per dag voor 35 paarden.

Stro € 7.250,00
5 euro voor een baaltje stro. 1450 balen per jaar. Dat is 28 balen per week. Dat is nog geen baal per paard per week. (Met zo weinig hooi mag je verwachten dat ze wel aan het stro zullen zitten)

Voer € 3.640,00
Uitgaande van goedkope muesli van 0,75 euro de kg: 4850 kg muesli. Dat is 13 kg muesli per dag voor 35 paarden.
Ik ga er vanuit dat een deel van de paarden ook nog slobber zal krijgen... Maar waar ze dat van betalen.

Hoefsmid € 950,00
Als geen van de paarden op ijzers staat en de hoefsmid niet duur is (35 euro) zijn er in 2013 27 paarden 1x bekapt.

Ik hoop dat die jaarrekening 1 grote (walgelijke) fout is.

Dat mag je dan inderdaad hopen! Van zulke dingen word je toch gewoon beroerd...

mallebabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:08

Ik blijf hun website maar bestuderen, wat me opvalt is dat ze gesteund worden door oa Stichting DierenLot , zouden hun donateurs weten wat er met geld gebeurt ? Of weet DierenLot wel wat hun activiteiten zijn ?

YamaSaki

Re: Paarden failliete zorgboerderij onder de veilinghamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:14

Als donateur van Dierenlot schrok k er idd ook van toen k t gister zag.
Je krijgt als donateur wel een nieuwsbrief met wat ze hebben gedaan met t geld incl verslagje en foto's.
Maar of Dierenlot zelf weet hoe t eraan toe gaat...geen idee :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:37

Veulen84 schreef:
Elke keer als ik dat ding lees zie ik weer wazig dingen:

Op Koninginnedag heeft de Stichting met een zestal pony’s tegen betaling rondjes
gelopen in het Vondelpark. De opbrengst hiervan bedroeg € 1260,-

Klinkt leuk. Tot je gaat rekenen. Stel dat elk rondje 1 euro is dan heeft elke pony 210 rondjes gelopen... Dat zijn 210 kinderen op hun rug. Zelfs al zou dat de helft zijn dan is dat ongelooflijk veel.

En dan het kosten overzicht. Even uitgaande van 35 paarden.

Hooi € 5.550,00
5 euro voor een baaltje hooi (ik schat). 1110 balen hooi van 25 kg. 27750 kg / 365 = 76 kg per dag voor 35 paarden.

Stro € 7.250,00
5 euro voor een baaltje stro. 1450 balen per jaar. Dat is 28 balen per week. Dat is nog geen baal per paard per week. (Met zo weinig hooi mag je verwachten dat ze wel aan het stro zullen zitten)

Voer € 3.640,00
Uitgaande van goedkope muesli van 0,75 euro de kg: 4850 kg muesli. Dat is 13 kg muesli per dag voor 35 paarden.
Ik ga er vanuit dat een deel van de paarden ook nog slobber zal krijgen... Maar waar ze dat van betalen.

Hoefsmid € 950,00
Als geen van de paarden op ijzers staat en de hoefsmid niet duur is (35 euro) zijn er in 2013 27 paarden 1x bekapt.

Ik hoop dat die jaarrekening 1 grote (walgelijke) fout is.

Het zou kunnen zijn dat e.e.a. gesponsord is, bijvoorbeeld korting op het voer. Maar dat zou dan wel duidelijk moeten zijn in het verslag.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:59

dat is ook het punt, ik had tig pagina's geleden al aangegeven dat het jaarverslag niet klopte/onduidelijk was en niet transparant, met een aantal vragen erbij

Er kan sponsoring zijn geweest, 1 van de bestuursleden is hoefsmid (meen ik gelezen te hebben ergens), misschien daarom wel (veel) korting. Voor 30 paarden ga je natuurlijk niet met kleine losse baaltjes werken, maar met grote balen welke vaak (een stuk) goedkoper zijn. Er kunnen donaties in natura zijn geweest (iemand die een paar zakken voer brengt, wat baaltjes enz)
Dat soort dingen drukken de kosten natuurlijk, wat voor een stichting wat paarden opvangt en een krap budget heeft en afhankelijk van donaties is, erg gunstig.
Alleen... dit is dus totaal niet af te leiden vanuit het jaarverslag.

Daarnaast is ook de 10k subsidie niet terug te vinden, ik neem dus aan dat deze nog niet uitgekeerd is aangezien deze voor verhuizing bedoelt is en de verhuizing nog niet plaats heeft gevonden.
Wel is er subsidie (of ook?) geweest voor de konijnenopvang... maar ja die heeft dus geen aparte jaarrekening.
Er is trouwens in 2011 met een benefietconcert en een sms-actie ook al 30.000 opgehaald ten behoeve van de verhuizing en de verbouwing daar.

In het jaarverslag is 'stalling' als inkomstenbron terug te vinden. Betalen adoptanten stallingsgeld dan? Zo ja, dan neem ik aan dat ook de bestuursleden die paarden geadopteerd hebben dit ook doen. Wat volgens mij inhoudt dat de voorzitster/oprichtster voor 2 paarden stalling betaald, voor de fries (een kado?, deze is dus niet met donatiegeld aangekocht vanaf marktplaats?) en voor Kenzo. Want hoewel het niet met veel woorden is gezegd (eigenlijk met geen woorden lol), lees ik tussen de regels door dat zij deze heeft geadopteerd. Het was tenslotte haar zoon die de actie in eerste instantie voor Kenzo op poten zette toch?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 07:34

Stichting Dierenlot sponsort wel meer 'dubieuze' stichtingen hoor. Zelf heb ik het daarom ook opgezegd, geef dan liever zelf direct aan een doel van mijn keuze :D

Het blijft een bizar verhaal, en heel raar dat dit kan in NL met onze wetgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:39

Misschien kan het gemeld worden bij dierenlot?
Als ze meldingen krijgen dat er dingen niet kloppen word er meestal wel actie ondernomen :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:21

Ken heel toevallig een wel goede stichting die ook door Dierenlot wordt gesteund. Maar misschien is het goed als zij idd eens wat kritischer naar hun donatiedoelen kijken. Kan me niet indenken, dat wat er klaarblijkelijk gebeurt, het ondersteunen waard is...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 01:05

Wat mooi is aan dit jaarverslag is dat er een aantal grote dingen missen:
-balans ? (Inkomsten - uitgaven is een verlies van 20k)
- baat staten/lasten
- ondertekening bestuursleden?
- controle kascommissie? En wie zijn die twee (geen bestuursleden.. )? (Aannemende geen acc voor deze stichting..)

mallebabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:22

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:27

mallebabe schreef:
Fijne dierendag Kenzo, First en Wedford |( |(

http://www.telegraaf.nl/watuzegt/dieren ... fde__.html

Weer een onzin verhaal, gehandicapten kinderen ?????

Dat kind hebben ze gewoon gebuikt om die paarden in handen te krijgen, walgelijk.

Citaat:
"Ze gaan pas weg als we zeker weten dat ze naar mensen gaan die goed voor de dieren zorgen!"

Wat een leugen, die dieren willen ze niet eens laten adopteren. Echt een waardeloze stichting dit.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:33

Sowieso dat continue zeggen dat ze anderw naar de slager zouden gaan. Daar is helemaal geen sprake van geweest.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:37

het is wel de telegraaf hè

Er wordt ok niet gezegd dat de paarden nu met gehandicapte kinderen werken, alleen dat paarden daar wel 'goed' in zijn... en deze bewuste paarden dat voor ze bij de opvang kwamen ook gedaan hebben (zorgboerderij)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:03

Je kan natuurlijk als reactie een ingezonden brief naar de telegraaf sturen nu...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:47

Het bericht is van februari toch?

mallebabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 12:46

LovingTweety schreef:
Het bericht is van februari toch?

Volgens mij is de bekendmaking van dierenvriend 2014 vandaag. Het zal toch niet gebeuren :(

Bekapping

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:05

De winnaar van 2014 is Hanneke Mol

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:13

Omdat ik nieuwsgierig was naarb het jaarverslag, keek ik ook even verder op de site.
Dat had ik nooit moeten doen, wat een walgelijke stichting is dat zeg!
Eerst dit:
Citaat:
De dagelijkse verzorging van onze dieren wordt geheel gedaan door vrijwilligers.

Korte info over het vrijwilligerswerk bij Stichting paardenopvang Amsterdam.
• Dagelijks beginnen wij om 13:30 uur tot ongeveer 18:00

Krijgen die dieren 's morgens dan geen eten?!
Citaat:
Het doel van de stichting is om de afgedankte paarden na intensieve zorg en training te herplaatsen. Dit geldt alleen voor de paarden die nog vitaal genoeg zijn om een verandering te ondergaan. Een verhuizing naar een nieuwe eigenaar wordt daarom goed overwogen. Wij zijn ons ervan bewust dat met name de oude paarden moeten kunnen genieten van hun oude dag. Toch willen we de nadruk erop leggen dat we een opvangplek zijn en geen rusthuis.

Ze wilden de paarden toch laten genieten van hen pensioen?!

Bekapping

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:16

Ja ze krijgen natuurlijk 's morgens te eten

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:21

Waarom beginnen jullie dan 13.00?

Bekapping

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:33

'S morgens wordt er gevoerd door 1 persoon,in de middag is er een grote groep aanwezig

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:40

Wordt er 's ochtends verder niks met de paarden gedaan behalve voeren?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:09

Een opvangplek en geen rusthuis.... De adoptiecijfere vertellen echt wel heel iets anders zeg...

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:11

Voor dat joch btw ook sneu, die krijgt echt het verkeerde voorbeeld zo en weet niet beter.
Brief sturen naar de Telegraaf kan natuurlijk gewoon, net als naar andere kranten etc.

Sixey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:06

Zag net weer bericht op facebook van de Stichting dat ze een paard hebben opgevangen.......hij bleek slachtoffer te zijn van de paardenbeul wordt er gezegd.....maar ehhh de paardenbeul pakt merries en dit is volgens mij een ruin.......