Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 19:10

Ik weet ook niet of het veel verschil maakt, enige is wel dat IJslanders pas rond hun eerste verjaardag naar de begrazing gaan en daarvoor uiteraard regelmatig in handen zijn geweest.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 19:13

mysa schreef:
Ik weet ook niet of het veel verschil maakt, enige is wel dat IJslanders pas rond hun eerste verjaardag naar de begrazing gaan en daarvoor uiteraard regelmatig in handen zijn geweest.

nou die van mij niet, of misschien iets in de maand en dn vertrekken ze hier de polder in ( ik kan ze daar ook laten lopen zonder voer :+ of zullen ze niet wild genoeg zijn )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 19:51

Is toch hartstikke normaal? Dat gebeurt over de hele wereld. Tinkers worden in Ierland ook met hele kuddes los gegooid, hengst erbij, en daar worden af en toe een aantal wilde paarden uit geplukt en naar Nederland verscheept. Ook in Oostenrijk zie je dat heel veel.
En wat denk je van de mustangs, die écht wild zijn, nooit mensen gezien hebben, zelfs die worden ingereden en verkocht.
Koniks (of iig de voorouders) zijn vroeger net als andere paarden gewoon gebruikt als lastdier en rijdier, en ook nu nog prima geschikt om in te rijden. Helaas wordt het te weinig gedaan door hun onterechte reputatie als ‘wild’ paard en omdat ze te klein zijn voor volwassenen, maar het is prima mogelijk en ze verschillen echt niet veel van andere pony’s.
Het grote nadeel bij deze groep is de inteelt.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:52

Volgens het ideale plaatje mag je het familie verband niet verstoren en dieren voor dat ze op sterven liggen uit de groep halen. Bovendien moeten ze vrijheid hebben en mogen het geen gebruiks dieren zijn.
Als je al niet met de jacht mag selecteren wie er gaat overleven hoe kan je dat als je er gebruiks dieren uit gaat halen.

Ik sta niet achter het ideaal, maar als het dan zo moet, zoals afgelopen winter moet het niet.

Ik hoop dat de provincie en SBB druk bezig zijn met het rapport van Geel, en dat ze snel een fatsoenlijk beheer toepassen. Dus op zijn laatst in de nazomer of herfst tot actie overgaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 23:49

8nnemiek schreef:
Is toch hartstikke normaal? Dat gebeurt over de hele wereld. Tinkers worden in Ierland ook met hele kuddes los gegooid, hengst erbij, en daar worden af en toe een aantal wilde paarden uit geplukt en naar Nederland verscheept. Ook in Oostenrijk zie je dat heel veel.
En wat denk je van de mustangs, die écht wild zijn, nooit mensen gezien hebben, zelfs die worden ingereden en verkocht.
Koniks (of iig de voorouders) zijn vroeger net als andere paarden gewoon gebruikt als lastdier en rijdier, en ook nu nog prima geschikt om in te rijden. Helaas wordt het te weinig gedaan door hun onterechte reputatie als ‘wild’ paard en omdat ze te klein zijn voor volwassenen, maar het is prima mogelijk en ze verschillen echt niet veel van andere pony’s.
Het grote nadeel bij deze groep is de inteelt.

Mustangs zijn niet "echt wild". Amerika kent geen van oorsprong wilde paarden. Alle paarden die daar vrij rondlopen komen van tamme voorouders. Verwilderd dus. Niet wild.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 00:08

http://www.bionieuws.nl/artikelen/przew ... niet-wild/

Er zijn alleen verwilderde paarden als je bovenstaande link leest. Nog steeds geen moeraspaardjes.

Het ecosystem is te rijk in de groei seizoenen en niet voldoende om de grote bevolkings groep te dragen in de winter, het is een polder en heeft geen minder vruchtbare stukken die apart worden gehouden voor de winter. Als je veel met de waterstand gaat varieren kan je daar wel wat mee, maar dan ben je aan het beheren en dat mag niet. Ik heb gelezen dat ze daar wel mee bezig zijn dus ze spreken zichzelf tegen, geeft niets.
Laatst bijgewerkt door Lanoca op 17-06-18 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 00:39

Ieder paard is min of meer tam te maken, maar alles wat nieuw is is stressvol voor paarden, dus een paard dat geen mensen gewend is zal contact met mensen als stressvol ervaren. Net als andere dieren trouwens.

De tam vs. wild-discussie vind ik dus een beetje zinloos.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 00:46

De OVP zou toch over een ecosysteem moeten gaan en niet over een individu. En zeker niet over die maloten op Facebook.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 06:28

Maar die “malloten” hebben wel de discussie aangezwengeld en gaande gehouden. Ondanks het enorme tegenwerken van SBB. En dankzij die malloten is er inmiddels meer gebeurd in het afgelopen half jaar dan in al die jaren daar voor.

Een beetje meer respect lijkt me wel op zijn plek. Ook al ben je het niet met ze eens.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 07:19

Ik vond het verstandig bijvoeren fantastisch , en stond daar achter, maar nu draaien de actievoerders door. Ja het SBB doet naar mijn idee niet voldoende en moet het anders.

Ik vind het verontrustend dat we niets naar aanleiding van het rapport van Geel merken. Misschien is het beter als al die ponies uit het OVP gebied worden gehaalt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 08:36

Ik vond het bijvoeren helemaal niet fantastisch. Je krijgt nu allemaal andere problemen daardoor.
En die actievoerders die de hele tijd in het gebied rondhangen zorgen alleen maar voor heel veel stress voor de dieren. Ze slaan de plank volledig mis met hun hysterische gedoe.

Ik zie ook niet in waarom het voor mensen wèl acceptabel is als elk jaar willekeurig duizenden dieren worden geschoten (rapport van Geel) dat suggereert toch dat als men leed niet ziet, het geen probleem is.
Sterker nog: men wil er wel graag van profiteren door er consumptie dieren van te maken.
Hypocrisie alom.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 10:13

Omdat schieten ruim voordat het voedselaanbod te klein dreigt te worden een snelle dood is die honger en langdurig lijden voorkomt. Is ook al caker besproken in het topic. De meeste mensen kunnen het sterven van dieren prima hebben, maar niet het onnodig langdurig lijden.
Dat je die lijken dan wil kunnen gebruiken vind ik alleen maar prijzenswaardig. Als iets sterft dient mijns inziens die dood zo nuttig mogelijk zijn. Of dat is door ze te laten liggen voor aaseters of door ze voor consumptie voor mensen te verwerken zal mij een worst wezen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 11:28

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 11:39

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 12:18

En waarom ziet het er niet zo uit?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 12:22

Omdat het een stuk "natuur" m.a.w. niks aan doen gebied moest worden, dit is een boerderij, maar dan meer beheerd als jager/verzamelaar voor voedselvoorziening dan als landbouwvoedselvoorziening. Voor deze planeet de redding, want die gaat kapot aan jaarlijks ploegen, bodemerosie die daarvan komt en het mijnen van over miljoenen jaren opgebouwde vruchtbaarheid. Het is echter een heel andere manier van naar de wereld kijken en er mee omgaan en daar willen veel mensen nog niet aan. Ook politiek denkt niet buiten de hokjes zoals deze mensen dus wel doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 12:29

julius_juut schreef:
Omdat schieten ruim voordat het voedselaanbod te klein dreigt te worden een snelle dood is die honger en langdurig lijden voorkomt. Is ook al caker besproken in het topic. De meeste mensen kunnen het sterven van dieren prima hebben, maar niet het onnodig langdurig lijden.
Dat je die lijken dan wil kunnen gebruiken vind ik alleen maar prijzenswaardig. Als iets sterft dient mijns inziens die dood zo nuttig mogelijk zijn. Of dat is door ze te laten liggen voor aaseters of door ze voor consumptie voor mensen te verwerken zal mij een worst wezen.

Jij denkt dat dieren niet lijden als er op ze gejaagd wordt? Lukt je niet in 1 dag hoor, paar duizend dieren schieten. De hele jachtperiode is een stressperiode voor de dieren. En dan gezonde, jonge en drachtige dieren die worden geschoten.
Als het maar nut heeft voor de mens, dan is alles geoorloofd...
Laat die dieren toch gewoon hun eigen leven leiden. Laat ze met rust.
Dan ziet het er maar minder aantrekkelijk uit voor de mens. Waarom moet het altijd ten dienste van de mens zijn?
Als een gebied niet goed is voor een diersoort dan sterft die soort vanzelf uit. Het feit dat de paarden als soort zo goed gedijen in de OVP zegt wel iets, denk je ook niet?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 12:33

Nikass schreef:
Laat ze met rust.
Dan ziet het er maar minder aantrekkelijk uit voor de mens. Waarom moet het altijd ten dienste van de mens zijn?
Als een gebied niet goed is voor een diersoort dan sterft die soort vanzelf uit.

Dan krijg je dus dat gezeik wat er van de winter was.
Niks mis met een lekker stukje wild op je bord, gewoon winkeltje naast de ingang en geschoten vlees in pakketjes verkopen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 15:29

Gisteren stond er weer een paginagroot bericht in de Telegraaf,met foto's over de narigheid in de Oostvaardersplassen,van de stichting Cynthia en Annemieke.Goed dat ze de mensen wakker houden want de ellende daar is nog steeds aanwezig.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:40

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:54

Nikass schreef:
julius_juut schreef:

Jij denkt dat dieren niet lijden als er op ze gejaagd wordt? Lukt je niet in 1 dag hoor, paar duizend dieren schieten. De hele jachtperiode is een stressperiode voor de dieren. En dan gezonde, jonge en drachtige dieren die worden geschoten.
Als het maar nut heeft voor de mens, dan is alles geoorloofd...
Laat die dieren toch gewoon hun eigen leven leiden. Laat ze met rust.
Als een gebied niet goed is voor een diersoort dan sterft die soort vanzelf uit. Het feit dat de paarden als soort zo goed gedijen in de OVP zegt wel iets, denk je ook niet?

Nee dat denk ik niet. Althans, voor mij zegt het dat het gebied niet geschikt is om dieren achter hekken te houden. Het gebied is alleen bij zomerdag in staat om een populatie te onderhouden, en voor mij is vet->hongerdood->vet enz. geen acceptabele cyclus.

Het plaatsen van die beesten daar is ten nut van de mens. Mensen hebben bedacht dat de natuur daar zelf niet goed ging, en heeft er landbouwhuisdieren geplaatst. Om dan vervolgens andere beheersmaatregelen af te doen als slecht want het is ten dienste van de mens... Beetje hypocriet.

Het gaat mij niet om 'minder aantrekkelijk uitzien'. Hoe het er daar uit ziet zal mij een worst wezen. Wat mij wel wat kan schelen is massale sterfte onder vee. Dat ik het jammer vind dat een stuk grond wat een natuurgebied had kunnen zijn wordt gebruikt voor een rare vorm van veeteelt is van ondergeschikt belang. Dat is de keuze van de beheerder en behalve 'oh jammer.' denken doet dat me niet zo veel.

Overigens denk ik ook niet dat schieten abnormaal veel stress geeft. Ja, het geeft stress. Ja het kost gezonde/drachtige/leidende dieren het leven. Je krijgt wel weer een houdbare populatie dieren die afstand houden van de mens (want mensen zijn weer eng), wat mij een goed iets lijkt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:12

Lanoca schreef:
En waarom ziet het er niet zo uit?

Simpel. In dát gebied wordt rigoreus aan populatiegrootte beheer gedaan. Niks geen " handen af van de wilde dieren" zoals het beleid in de OVP is (was?). Zoals in het artikel zelf staat het is in principe " ranching".
Net zoals ik hier in IJsland mijn schapen houdt.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:17

Zou het gebied dan niet meerwaarde hebben voor de algehele flora en fauna dan in plaats van zoals het nu is? Waarom wil SBB dat niet? Dat begrijp ik niet.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:52

We zijn niet tegen SBB, maar tegen het beheer daarvan. Even als voorbeeld.

"Gisteravond had ik met mijn partner in crime boefje en vriendinnetje Dorien Schrader een wandeling gemaakt op de driehoek. Op de terugweg richting Almere, zijn we nog even gestopt bij de Praamweg waar de kudde paarden met de veulens stonden te eten. Bijna tegen het hek aan stonden 2 paardjes, een fotograaf en een jong stel. Meteen werden we door de fotograaf aangesproken dat het paardje een enorme wond had. Samen zijn we het hek doorgegaan en hebben de wond bekeken, wat zag dat er vreselijk uit. Het leek op het eerste oog alleen een grote schaafwond. Meteen hebben we onze flessen spa blauw uit de auto gepakt en hebben de wond gespoeld. Als snel bleek dat deze wond gehecht moest worden. De merrie, drachtig maar had nog even te gaan, had al behoorlijk wat bloed verloren en begon steeds meer te leunen tegen één van ons, werd koud en begon te bibberen. Nog even en ze in shock raken. In deze noodsituatie zou elke minuut gaan tellen. Direct hebben we contact gezocht met de bekende 06-nummers van SBB en kregen niemand te pakken. De ene met verlof, de andere die geen telefoon aannam en de laatste die de telefoon uit had staan. Waar zijn jullie als er echt een noodsituatie is?? Nergens! We bedachten ons geen moment en hebben een 4 tal dierenartsen gesproken, niemand durfde te komen toen het bleek te gaan om een dier in nood op het terrein van SBB. Hoe kan het zijn dat je dierenarts bent geworden in de volle overtuiging dieren in nood te helpen, dat je het in je hoofd haalt om glashard “nee” te zeggen bij een hulp vraag en dat de locatie van het dier in nood alle morele waarden overstijgt. Schaam jullie!
Gelukkig kregen we een 06-nummer van een dierenarts dichtbij de OVP met een hart van goud die meteen in de auto is gesprongen en is gekomen. Ze schrok bij het zien van de wond en stelde vast dat deze gehecht moest gaan worden. Ze kwam naast de merrie staan om haar verder te bekijken. Dorien en ik gingen op dat moment een nieuw “gevecht” aan met de hengsten die vonden dat de merrie gedekt moest worden. Als snel constateerde de DA dat de merrie in shock was en een ondertemperatuur had. Een 3e omstander pakte daarop een fleecedeken uit de auto en is over de merrie heen gelegd. Ach meisje wat vond je dat lekker, je kreunde en duwde met je snuit tegen me aan….
Op dat moment heeft de DA gebeld met de onafhankelijk veearts van SBB de heer B.S. Helaas kostte het enige moeite deze man te bewegen om te komen, maar hij is gekomen. Tijdens het telefoongesprek is de merrie gaan liggen en zijn door de shock de vliezen gebroken. Ach meisje wat heb je het goed gedaan en wat was je dapper aan het persen….wat een intense hel om daar in het donker met zn trauma te moeten bevallen, dat is niet te beschrijven. Elke kreun gaat je door merg en been, met de wetenschap in welke ellende een nieuw leven terecht komt. Het was hartverscheurend.
De veearts was inmiddels gearriveerd en constateerde direct dat de wond moest worden gehecht. Terwijl hij zijn spullen uit de auto haalde, werd er een mannelijk omstander erbij gehaald om de merrie plat op de grond te houden tijdens het hechten. Dorien en ik vroegen ons huilend af wanneer er een einde zou komen aan de hel van deze merrie, liggend op de grond, kreunend van de pijn, niet op mogen staan zodat de wond gehecht kon worden. Gelukkig was de wond snel gehecht, heeft een injectie gekregen die haar zichtbaar wat verlichting gaf. Ze ging weer even staan om op adem te komen, liep een paar meter en ging weer liggen in een bedje van hooi van enkele weken geleden. Op dat moment besloot ik even het gebied te verlaten, om wederom te bellen met SBB en een up date te geven aan Gerald Geert Trip die via fb ons aan alle kanten ondersteunde. Tijdens het telefoongesprek kwamen er 2 politiewagens aan en die bij de 10-12 omstanders bij het hek gingen staan. Mijn vraag aan één van de agenten waarom ze nu, anderhalf uur later, wel konden komen en toen er werd gebeld voor een dier in nood niet wilde komen, kwam helaas geen reactie. Inmiddels was de veearts vertrokken, zijn werk zat erop en de natuur moest het verder doen. Dit besluit nam hij terwijl de vruchtzak er half uit hing en de merrie in de buurt van de slot lag. Hoe bestaat het dat je dan het gebied verlaat. Gelukkig was het voor de dierenarts met een hart van goud, geen optie om de merrie zonder toezicht alleen te laten.

Terug naar Dorien die nog steeds alles aan het filmen was, bleek dat de merrie was verplaatst richting de sloot. Tussen de merrie en de sloot bleven we op gepaste afstand zitten om als eventuele barricade te dienen. Op dat moment hoorden we een mannenstem met het verzoek het gebied te verlaten. Behoorlijk geïrriteerd keken we om en bleek er een politieagent te staan die sommeerde het gebied te verlaten. Ondanks de nood die dorien aangaf om te blijven, was er geen gesprek mogelijk. Eenmaal op de openbare weg, maakten we een plan wat te doen. Helaas was ons geen tijd gegund en hoorde we in het donker een enorm lawaai en een klap in het water. Ons meisje waar we uren voor vochten was tijdens de weeën in de sloot gerold, een horrorscenario werd werkelijkheid! Met een aantal omstanders zijn we het gebied in gegaan, andere hebben de brandweer gebeld, SBB gebeld….NIEMAND wilde ons meisje komen helpen. Twee mannen zijn het riet ingeklommen naar de merrie om dr hoofd boven water te houden en te kijken hoe we haar konden redden. Wederom werd er gebeld met politie en brandweer, wederom kregen we nee te horen en werd zelfs bij de politie de telefoon erop gegooid. Hoe moesten we ooit haar eruit krijgen? Niet veel later zei 1 van de mannen, ze heeft geen hartslag meer….helaas werd dit bevestigd door de dierenarts die continu in de buurt was.

Toen kwam bij iedereen de ontlading, de woede, de teleurstelling, het ongeloof….het waarom?
Tussen alle emoties door was één ding heel duidelijk, hier moet een eind aan komen en daar zullen we voor blijven vechten.

Ik wil de dierenarts en veearts bedanken voor hulp en inzet!! Als enige hadden jullie wel het “lef” om een dier in nood te helpen. Alle omstanders terplekke en de hulp van mensen op fb. En heel veel dank voor alle steun aan mn maatjes Dorien Schrader en Gerald Geert Trip…topteam!"

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:31

chamion schreef:
Ons meisje waar we uren voor vochten was tijdens de weeën in de sloot gerold, een horrorscenario werd werkelijkheid! Met een aantal omstanders zijn we het gebied in gegaan, andere hebben de brandweer gebeld, SBB gebeld….NIEMAND wilde ons meisje komen helpen.

Vooropgesteld dat het een hele nare en traumatische ervaring voor jullie is en dat ik me echt wel kan vinden in jullie gevoel wil ik dit stukje quote er even uitlichten.
Het IS namelijk niet "jullie meisje" maar een konik die daar in een omheind natuurgebied staat. Juist door je gevoelens voor zo'n dier zo te laten gaan krijg je dit soort taferelen wat door meerdere, waaronder mijn persoontje, gezien worden als 'pennymeisjes op de bres'.
Nogmaals, ja het is heel erg naar maar probeer het niet te verkopen alsof het jouw beest is wat in je handen is geboren.
Ik kan me van SBB best voorstellen dat ze er niet op staan te springen om te komen terwijl daar mensen rondlopen die ze weer van alles beschuldigen, evenals dat de meeste dierenartsen er niet om staan te springen om breed uitgemeten te worden in de media.
Ik zie zelf een heleboel ellende en verdriet op mijn werk maar dat is niet mijn ellende en hoewel ik heel betrokken ben neem ik het niet mee naar huis.