Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mysa schreef:Ik weet ook niet of het veel verschil maakt, enige is wel dat IJslanders pas rond hun eerste verjaardag naar de begrazing gaan en daarvoor uiteraard regelmatig in handen zijn geweest.
8nnemiek schreef:Is toch hartstikke normaal? Dat gebeurt over de hele wereld. Tinkers worden in Ierland ook met hele kuddes los gegooid, hengst erbij, en daar worden af en toe een aantal wilde paarden uit geplukt en naar Nederland verscheept. Ook in Oostenrijk zie je dat heel veel.
En wat denk je van de mustangs, die écht wild zijn, nooit mensen gezien hebben, zelfs die worden ingereden en verkocht.
Koniks (of iig de voorouders) zijn vroeger net als andere paarden gewoon gebruikt als lastdier en rijdier, en ook nu nog prima geschikt om in te rijden. Helaas wordt het te weinig gedaan door hun onterechte reputatie als ‘wild’ paard en omdat ze te klein zijn voor volwassenen, maar het is prima mogelijk en ze verschillen echt niet veel van andere pony’s.
Het grote nadeel bij deze groep is de inteelt.
mysa schreef:Zie hier, nota bene geïnspireerd door dezelfde meneer.
https://www.theguardian.com/environment ... _campaign=
julius_juut schreef:Omdat schieten ruim voordat het voedselaanbod te klein dreigt te worden een snelle dood is die honger en langdurig lijden voorkomt. Is ook al caker besproken in het topic. De meeste mensen kunnen het sterven van dieren prima hebben, maar niet het onnodig langdurig lijden.
Dat je die lijken dan wil kunnen gebruiken vind ik alleen maar prijzenswaardig. Als iets sterft dient mijns inziens die dood zo nuttig mogelijk zijn. Of dat is door ze te laten liggen voor aaseters of door ze voor consumptie voor mensen te verwerken zal mij een worst wezen.
Nikass schreef:Laat ze met rust.
Dan ziet het er maar minder aantrekkelijk uit voor de mens. Waarom moet het altijd ten dienste van de mens zijn?
Als een gebied niet goed is voor een diersoort dan sterft die soort vanzelf uit.
Nikass schreef:julius_juut schreef:Omdat schieten ruim voordat het voedselaanbod te klein dreigt te worden een snelle dood is die honger en langdurig lijden voorkomt. Is ook al caker besproken in het topic. De meeste mensen kunnen het sterven van dieren prima hebben, maar niet het onnodig langdurig lijden.
Dat je die lijken dan wil kunnen gebruiken vind ik alleen maar prijzenswaardig. Als iets sterft dient mijns inziens die dood zo nuttig mogelijk zijn. Of dat is door ze te laten liggen voor aaseters of door ze voor consumptie voor mensen te verwerken zal mij een worst wezen.
Jij denkt dat dieren niet lijden als er op ze gejaagd wordt? Lukt je niet in 1 dag hoor, paar duizend dieren schieten. De hele jachtperiode is een stressperiode voor de dieren. En dan gezonde, jonge en drachtige dieren die worden geschoten.
Als het maar nut heeft voor de mens, dan is alles geoorloofd...
Laat die dieren toch gewoon hun eigen leven leiden. Laat ze met rust.
Dan ziet het er maar minder aantrekkelijk uit voor de mens. Waarom moet het altijd ten dienste van de mens zijn?
Als een gebied niet goed is voor een diersoort dan sterft die soort vanzelf uit. Het feit dat de paarden als soort zo goed gedijen in de OVP zegt wel iets, denk je ook niet?
Lanoca schreef:En waarom ziet het er niet zo uit?
chamion schreef:Ons meisje waar we uren voor vochten was tijdens de weeën in de sloot gerold, een horrorscenario werd werkelijkheid! Met een aantal omstanders zijn we het gebied in gegaan, andere hebben de brandweer gebeld, SBB gebeld….NIEMAND wilde ons meisje komen helpen.