Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bekapping schreef:Ik ben niet iedere dag aanwezig dus ik weet niet welke paarden en hoe vaak ze worden bereden.
Als ik het wist zou ik er niet mee zitten om dat hier te schrijven.
Ik rij deze paarden in ieder geval niet!
RianneH schreef:Maar wat is het probleem als deze paarden al gereden worden? Mits ze gezond zijn/het rijden aangepast is aan wat ze kunnen en ze geen lesgeld opleveren?
Het interessante hieraan is, os de vraag of deze paarden inmiddels privé paard zijn en of hun onderhoud betaald wordt van het donateursgeld of niet?
terpentijn schreef:Da's nou precies de reden waarom Stichtingen gehouden zijn aan een plicht om te alleen tijde openbaarheid van aken te geven, zodat mensen weten wat er met hun donaties worden gedaan. Dat gaat dan zowel om het geld voor aankopen als het geld voor onderhoud.
Anders zouden mensen van donatiegelden een paar leuke dressuurpaarden voor zichzelf prive kunnen aanschaffen, een locatie (woonhuis) fijn kunnen laten opknappen, en ga zo maar door. In de wettelijke praktijk is die lijn echter zeer dunnetjes.
Ik ben zelf ook al jaren donateur aan o.a. de Stichting Dobermann Rescue, en weet wel, dat iedere schijn van belangenverstregeling tussen prive en de donatiegelden uit den boze is. Ik noem iets: je maakt je zus of broer penningmeester... dat kan dus al probelmatisch zijn.
Iedere cent dient verantwoord te worden.
Kan men dat niet, kan er aangifte van gedaan worden en kan van overheidswege een onderzoek worden ingesteld en zo'n Stichting worden opgeheven.
De Stichting dient ook officieel te zijn ingeschreven, in Nederland bij de K.v.K., compleet met bestuurfuncties en statuten en daar ook dienen de Jaarcijfers te worden ingediend (openlijk in te zien).
Jammer dat men niet openlijk communiceert over het wel en wee van de 'geredde" paarden.
Maar verbazen doet mij dat niet...
Bekapping schreef:De enige lessen die deStichting geeft is alleen voor de vrijwilligers er worden helemaal geen paardrij lessen aan buitenstaanders gegeven.Bij die vrijwilligers zit ook een groep wat oudere kinderen die heel hard mee helpen bij de opvang.
terpentijn schreef:Wat er geproduceerd wordt is geen Jaarverslag, want dat behoort een balans te zijn met activa en passiva. Nu wordt er gewoon een rijtje opgesomd, dat is niet volgens de geldende regels. Ook vind ik het opmerkelijk dat in het PDF bestand staat dat de Stichting NIET verplicht zou zijn een (fianciele) verantwoording, zoals een officiele Jaarbalans, af te geven. Dit is pertinent onwaar... JUIST een Stichting is hieraan gehouden. Op de wijze waarop eea verwoord is , valt er niets tot weinig te controleren.
Ook de Konijnenopvang draait onder dezelfde vage vleugels.
Er wordt niet duidelijk hoeveel van de donatiegelden waarvoor worden aangewend, hetgeen op z'n minst slordig te noemen is, en in realiteit de ruimte geeft om zaken door elkaar heen te laten lopen.
Jammer, maar ik hoop dat deze Stichting na hun verhuizing wat professioneler op zet en zich beter verantwoordt (ik mis een officiele accountant), want dit is amateuristich knudde-werk.