Paarden failliete zorgboerderij onder de veilinghamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Paarden failliete zorgboerderij onder de veilinghamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:30

Die conclusie is: er mag niet gezegd worden dat er door betrokkenen (direct betrokkenen) van de Stichting wel degelijk op de paarden Kenzo, First en Wedford PRIVE wordt gereden.

Bekapping

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:33

Ik ben niet iedere dag aanwezig dus ik weet niet welke paarden en hoe vaak ze worden bereden.
Als ik het wist zou ik er niet mee zitten om dat hier te schrijven.
Ik rij deze paarden in ieder geval niet!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:37

Ik had het ook over DIRECT betrokkenen van deze Stichting. Dus oprichters, eigenaars, bestuursleden.

Die kunnen trouwens (evtl. via jou) ook reageren als er iets niet klopt in dit topic, maar hebben daar hoogstwaarschijnlijk geen zin in....

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:39

Bekapping schreef:
Ik ben niet iedere dag aanwezig dus ik weet niet welke paarden en hoe vaak ze worden bereden.
Als ik het wist zou ik er niet mee zitten om dat hier te schrijven.
Ik rij deze paarden in ieder geval niet!

Ik vraag ook niet hoe vaak ze bereden worden. Ik vraag of ze bereden worden en door wie.
Niet iedere dag aanwezig, dat snap ik, maar je weet toch wel welke paarden wel en welke paarden
er niet bereden worden?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:41

Maar wat is het probleem als deze paarden al gereden worden? Mits ze gezond zijn/het rijden aangepast is aan wat ze kunnen en ze geen lesgeld opleveren?

Het interessante hieraan is, os de vraag of deze paarden inmiddels privé paard zijn en of hun onderhoud betaald wordt van het donateursgeld of niet?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:46

Ik probeer die vraag te stellen zonder conclusies te trekken.. Daarom vraag ik het op deze manier..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:50

@ Chantal:Precies! Dat bedoel ik met openheid van zaken geven.

Het gaat er ook niet om OF ze gereden worden maar UIT WELKEN HOOFDE (dus - of zij - voor abnormaal veel geld van donateurs aangeschaft, eigenlijk in verkapte zin (mede) voor prive-genoegens voor de Stichtings-insiders bedoeld zijn).

Ook het adoptiebeleid (met name van de paarden waarvoor belangstelling is, voor enkele ervan soms van meerdere mensen) wekt achterdocht.

Ik raad deze "Stichting" aan zeer snel opening van (bestuurs) zaken te gaan geven of hun beleid te herzien en aan te passen, want op deze manier loopt eea. onherroepelijk verkeerd af.

Ook behoren hierbij de gespecificeerde (!) jaarcijfers, hetgeen niet meer of minder is dan de financiele verantwoording voor wat er met het gedoneerde geld is gebeurd. Deze mogen niet ouder zijn dan 3 jaar, en behoren openbaar te zijn gedeponeerd.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:52

Terpentijn ik heb je een bericht gestuurd!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:19

Ja, gelezen, maar dat verandert toch niks aan mijn eigen standpunt aka mijn mening zoals ik die hier over de situatie plaats?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 01-10-14 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:30

Nee natuurlijk niet dat hoeft ook niet ik wilde je alleen informeren!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:45

RianneH schreef:
Maar wat is het probleem als deze paarden al gereden worden? Mits ze gezond zijn/het rijden aangepast is aan wat ze kunnen en ze geen lesgeld opleveren?

Het interessante hieraan is, os de vraag of deze paarden inmiddels privé paard zijn en of hun onderhoud betaald wordt van het donateursgeld of niet?

Van First en Kenzo weet ik het niet, maar Wedford had zeker een peesblessure. Hij kwam bij Spa terecht omdat ze hem zouden gaan revalideren. We hebben eerder al gehoord dat daar problemen mee waren.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:50

Wat ik uberhaubt niet snap is dat de paarden "Gered" zijn voor zulke belachelijke bedragen. Als een ander 4000 /5000 tm 7000 of weet ik hoeveel bied. Dan kopen die mensen ze niet om er slecht mee om te gaan. Dan hoeft er toch niet nog eens grof geld opgeklapt te worden door een "stichting" Waarom dan alles zelf verzamelen van kapitalen die mensen doneren voor de andere dieren. Zo willen wel meer mensen hun hobby s bekostigt hebben. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:14

Da's nou precies de reden waarom Stichtingen gehouden zijn aan een plicht om te alleen tijde openbaarheid van aken te geven, zodat mensen weten wat er met hun donaties worden gedaan. Dat gaat dan zowel om het geld voor aankopen als het geld voor onderhoud.
Anders zouden mensen van donatiegelden een paar leuke dressuurpaarden voor zichzelf prive kunnen aanschaffen, een locatie (woonhuis) fijn kunnen laten opknappen, en ga zo maar door. In de wettelijke praktijk is die lijn echter zeer dunnetjes.

Ik ben zelf ook al jaren donateur aan o.a. de Stichting Dobermann Rescue, en weet wel, dat iedere schijn van belangenverstregeling tussen prive en de donatiegelden uit den boze is. Ik noem iets: je maakt je zus of broer penningmeester... dat kan dus al probelmatisch zijn.
Iedere cent dient verantwoord te worden.
Kan men dat niet, kan er aangifte van gedaan worden en kan van overheidswege een onderzoek worden ingesteld en zo'n Stichting worden opgeheven.
De Stichting dient ook officieel te zijn ingeschreven, in Nederland bij de K.v.K., compleet met bestuurfuncties en statuten en daar ook dienen de Jaarcijfers te worden ingediend (openlijk in te zien).

Jammer dat men niet openlijk communiceert over het wel en wee van de 'geredde" paarden.
Maar verbazen doet mij dat niet...

mallebabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:34

terpentijn schreef:
Da's nou precies de reden waarom Stichtingen gehouden zijn aan een plicht om te alleen tijde openbaarheid van aken te geven, zodat mensen weten wat er met hun donaties worden gedaan. Dat gaat dan zowel om het geld voor aankopen als het geld voor onderhoud.
Anders zouden mensen van donatiegelden een paar leuke dressuurpaarden voor zichzelf prive kunnen aanschaffen, een locatie (woonhuis) fijn kunnen laten opknappen, en ga zo maar door. In de wettelijke praktijk is die lijn echter zeer dunnetjes.

Ik ben zelf ook al jaren donateur aan o.a. de Stichting Dobermann Rescue, en weet wel, dat iedere schijn van belangenverstregeling tussen prive en de donatiegelden uit den boze is. Ik noem iets: je maakt je zus of broer penningmeester... dat kan dus al probelmatisch zijn.
Iedere cent dient verantwoord te worden.
Kan men dat niet, kan er aangifte van gedaan worden en kan van overheidswege een onderzoek worden ingesteld en zo'n Stichting worden opgeheven.
De Stichting dient ook officieel te zijn ingeschreven, in Nederland bij de K.v.K., compleet met bestuurfuncties en statuten en daar ook dienen de Jaarcijfers te worden ingediend (openlijk in te zien).

Jammer dat men niet openlijk communiceert over het wel en wee van de 'geredde" paarden.
Maar verbazen doet mij dat niet...

Hier het jaarverslag en de jaarrekening ( mijn huishoudboekje is nog uitgebreider :) )

http://www.geef.nl/doel/paardenopvangam ... =5782&utm_
Laatst bijgewerkt door mallebabe op 01-10-14 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:39

Pagina opent niet en is dus niet in te zien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:41

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:45

Als ik, toen ik nog studeerde, een dergelijk jaarverslag zou produceren, was ik niet geslaagd :+.

mallebabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:51

Bekapping schreef:
De enige lessen die deStichting geeft is alleen voor de vrijwilligers er worden helemaal geen paardrij lessen aan buitenstaanders gegeven.Bij die vrijwilligers zit ook een groep wat oudere kinderen die heel hard mee helpen bij de opvang.

Bekapping je hebt het over oudere kinderen, die ook vrijwilliger zijn, dat mag helemaal niet.
Ik citeer: Om deze veiligheid te borgen hanteren wij een minimum leeftijd van 18 jaar voor de vrijwilligers en hebben wij stalregels waar alle vrijwilligers zich aan dienen te houden. :P

En 1 telefoontje is genoeg om als je van buitenaf komt om les te krijgen, probeer het eens :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:05

Uhm. Bij alle paarden waar geld heen is of geadopteerd zijn staan namen en dan staan er ineens twee onder de noemer "algemeen" wat bedoelen ze daarmee?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:06

Waarschijnlijk dat het een voorwaarde was dat het geld voor alle paarden bestemd is, of zo?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:12

Wat er geproduceerd wordt is geen Jaarverslag, want dat behoort een balans te zijn met activa en passiva. Nu wordt er gewoon een rijtje opgesomd, dat is niet volgens de geldende regels. Ook vind ik het opmerkelijk dat in het PDF bestand staat dat de Stichting NIET verplicht zou zijn een (fianciele) verantwoording, zoals een officiele Jaarbalans, af te geven. Dit is pertinent onwaar... JUIST een Stichting is hieraan gehouden. Op de wijze waarop eea verwoord is , valt er niets tot weinig te controleren.

Ook de Konijnenopvang draait onder dezelfde vage vleugels.

Er wordt niet duidelijk hoeveel van de donatiegelden waarvoor worden aangewend, hetgeen op z'n minst slordig te noemen is, en in realiteit de ruimte geeft om zaken door elkaar heen te laten lopen.

Jammer, maar ik hoop dat deze Stichting na hun verhuizing wat professioneler op zet en zich beter verantwoordt (ik mis een officiele accountant), want dit is amateuristich knudde-werk.

mallebabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:24

terpentijn schreef:
Wat er geproduceerd wordt is geen Jaarverslag, want dat behoort een balans te zijn met activa en passiva. Nu wordt er gewoon een rijtje opgesomd, dat is niet volgens de geldende regels. Ook vind ik het opmerkelijk dat in het PDF bestand staat dat de Stichting NIET verplicht zou zijn een (fianciele) verantwoording, zoals een officiele Jaarbalans, af te geven. Dit is pertinent onwaar... JUIST een Stichting is hieraan gehouden. Op de wijze waarop eea verwoord is , valt er niets tot weinig te controleren.

Ook de Konijnenopvang draait onder dezelfde vage vleugels.

Er wordt niet duidelijk hoeveel van de donatiegelden waarvoor worden aangewend, hetgeen op z'n minst slordig te noemen is, en in realiteit de ruimte geeft om zaken door elkaar heen te laten lopen.

Jammer, maar ik hoop dat deze Stichting na hun verhuizing wat professioneler op zet en zich beter verantwoordt (ik mis een officiele accountant), want dit is amateuristich knudde-werk.

Vanaf dag 1 was de nieuwe locatie, waar heen verhuisd moet worden en waar door de gemeente Amsterdam 10.000 euro aan subsidie is gegeven ongeschikt voor het houden van zoveel paarden, volgens het adres zit daar nu wel de konijnenopvang en een (web)winkel, alles onder de vleugels van stichting paardenopvang Amsterdam. Op de site van de gemeente Amsterdam staat dat er voor 2014 11.750 euro aan subsidie is gegeven aan de Stichting paardenopvang Amsterdam, voor oa het neutraliseren van konijnen :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:37

Elke keer als ik dat ding lees zie ik weer wazig dingen:

Op Koninginnedag heeft de Stichting met een zestal pony’s tegen betaling rondjes
gelopen in het Vondelpark. De opbrengst hiervan bedroeg € 1260,-

Klinkt leuk. Tot je gaat rekenen. Stel dat elk rondje 1 euro is dan heeft elke pony 210 rondjes gelopen... Dat zijn 210 kinderen op hun rug. Zelfs al zou dat de helft zijn dan is dat ongelooflijk veel.

En dan het kosten overzicht. Even uitgaande van 35 paarden.

Hooi € 5.550,00
5 euro voor een baaltje hooi (ik schat). 1110 balen hooi van 25 kg. 27750 kg / 365 = 76 kg per dag voor 35 paarden.

Stro € 7.250,00
5 euro voor een baaltje stro. 1450 balen per jaar. Dat is 28 balen per week. Dat is nog geen baal per paard per week. (Met zo weinig hooi mag je verwachten dat ze wel aan het stro zullen zitten)

Voer € 3.640,00
Uitgaande van goedkope muesli van 0,75 euro de kg: 4850 kg muesli. Dat is 13 kg muesli per dag voor 35 paarden.
Ik ga er vanuit dat een deel van de paarden ook nog slobber zal krijgen... Maar waar ze dat van betalen.

Hoefsmid € 950,00
Als geen van de paarden op ijzers staat en de hoefsmid niet duur is (35 euro) zijn er in 2013 27 paarden 1x bekapt.

Ik hoop dat die jaarrekening 1 grote (walgelijke) fout is.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:40

Als je gaat rekenen word je inderdaad niet blij

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:47

Wat ik niet snap is dat dit gewoon kan binnen onze wetgeving. We hebben het nu over een stichting met relatief "onschuldige" bedragen.. Maar als je verder denkt, hoe makkelijk moet het dan zijn om grote bedragen wit te wassen?