Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:54

Popstra schreef:
Jammer dat ze dat arme dier niet gewoon netjes uit haar lijden hebben verlost. Had toch allemaal niet zo een hele toestand hoeven worden dan.

Precies dat maar weet je er staan daar weer een paar histerische mensen gewapend met camera. Wordt t weer gefilmd, op socialmedia gegooid, dat in het achterhoofd komen de hulpdiensten al niet?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 14:11

Karl66 schreef:
Kuggur schreef:
Zó "semantisch" is die discussie niet gezien de gevolgen voor het management van deze dieren door het wel of niet toekennen van die status.

Alleen gaat het hier niet over de status, maar over mensen die denken dat het knuffelen van die paarden een goed idee is.

Oh, als het dáár om gaat; ik vind paarden knuffelen sowieso een slecht idee.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 15-06-18 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 14:19

Veulen84 schreef:
Kuggur schreef:
[
Volgens die definitie zijn mijn schapen en hun lammeren nu "wild". Maar nu zijn we wel semantisch aan het modderen. Het gaat hier om wettelijke definities, en wat voor gevolgen dat heeft voor het beheer van dit gebied/deze populaties.

Jij woont in ijsland toch? Nederlandse schapen gehouden door boeren hebben een hoge maten van zorg nodig. Echter heeft nederland een aantal kuddes schapen die als wild geregistreerd staan (moeflons).

Ik denk dat je mijn punt een beetje mist. Inderdaad, ik woon in IJsland. Mijn schapen staan nú in wildere omstandigheden dan de dieren in de OVP. Geen omheiningen, ze kunnen over heel IJsland rondzwerven. Maar dáár houdt de vergelijking op; ik controleer de voortplanting, en met name de populatie grootte. En houdt ze uiteraard over de winter in leven met voedering en behuizing. Ze als "wild" definiëren zou nogal absurd zijn. En dat geldt imo ook voor de grote grazers in de OVP, maar om andere redenen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 14:26

Popstra schreef:
Jammer dat ze dat arme dier niet gewoon netjes uit haar lijden hebben verlost. Had toch allemaal niet zo een hele toestand hoeven worden dan.

Nee, dan was de toestand geweest dat ze een drachtig dier geschoten hadden.

:roll:

se7entje

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 14:40

Ik snap niet dat jullie alle actievoerders maar labelen als hysterisch en domme paardenmeisjes met verzorgpony.
Dat zijn ze echt niet allemaal, ik weet zeker dat de meeste er geen probleem mee hebben om een dier wat niet te redden is af te schieten, op een goede manier.
En vanaf nu een betere beheersing van de populatie, op welke manier dan ook.
En jullie halen het gedrag van de herten en paarden nogal Door elkaar, ik geloof echt dat de meeste paarden daar het niet erg vinden aangehaald te worden , ze zijn de mensen echt wel gewoon daar.
Daarbij natuurlijk wel oplettend op de natuurlijke gedragingen de kudde, maar dat is bij "gehouden" paarden ook zo, daar ga je ook niet op je gemak bv picknicken in het midden van de groep, altijd alert zijn, het blijven dieren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 14:42

Niemand zegt dat alle actievoerders hysterische en domme paardenmeisjes zijn.
Generaliseren is niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 15-06-18 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 14:42

Polly schreef:
Popstra schreef:

Nee, dan was de toestand geweest dat ze een drachtig dier geschoten hadden.

:roll:

het dierenwelzijn in nederland staat momenteel op een zeer laag pitje,want er worden nu vanwege onzinnige regels veel gezonde drachtige koeien geslacht.Dat is wel offtopic,maar ik bedoel dat momenteel door belachelijke regelgevingen veel dieren tussen de wal en het schip vallen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 19:22

ik blijf deze discussie niet snappen, het leed wat oostvaardersplassen heet is niet goed te praten, ik woon er vlak bij en het is echt vreselijk. zoiets kan niet ( naar mijn idee ) in een welvarend land. hier wordt toch niemand beter of blij van ????? en betaald van belastingcentjes. subsidie voor wat ???? ( de rendac :z )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 19:23

Maar niemand praat het toch goed? Ik geloof dat we het allemaal eens zijn dat het ingrijpend moet veranderen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 20:39

Cayenne schreef:
Maar niemand praat het toch goed? Ik geloof dat we het allemaal eens zijn dat het ingrijpend moet veranderen.

ik lees veel reacties dat dit natuur ( lijk gaan ze dood is ) het is echt onmenselijk wat er gebeurt, en hoe t stinkt en toch zie ik hier mensen die t normaal willen vinden, echt kansloos is het

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 21:25

Een ding weet je zeker, eens je geboren bent ga je een keer dood.

Er is maar een enkeling in dit topic die dit beleid goed wil praten. Ik hoop dat ze druk bezig zijn om aan oplossingen te werken en de adviezen die in het rapport van Geel opvolgen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 21:42

De provincie is toch ook bezig? Nog meer dieren er uit dan die commissie aanraadde?

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 00:23

Is de provincie er al mee bezig Julius-juut?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 00:52

Ze hadden die arme merrie beter gelijk moeten euthanaseren, dat was in dit geval het allerbeste geweest, neem aan dat als daar een spuit T61 of Eutha77 in gaat dat het veulen ook sterft. Nu heeft dat dier onnodig lang geleden, jammer en onnodig.

Die goedbedoelde en emotionele heisa heeft het er allemaal niet beter op gemaakt, snapt dat je in je emoties niet weet wat je moet doen in zo'n situatie en domme dingen doet.

Maar een hoogdrachtige merrie onverdoofd hechten is vragen om stress en stress kan een wee-opwekker zijn bij mens en dier, dus kans is best groot dat dat veulen inderdaad nog niet goed lag omdat door de stress de merrie vroegtijdig ging bevallen. ga er vervolgens ook nog doeken op leggen en dat dier krijgt nog meer stress, arme arme merrie.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 01:31

Daks schreef:
Lanoca schreef:
Ja, dus het allerbelangrijkste op dit moment is doen ze al iets naar aanleiding van het rapport?

Rapport van Geel?

Dat was een advies en geen richtlijn.
Het definitieve besluit moet nog komen en zal wellicht afschot worden en dan jaarlijks afschot net als op de Veluwe.

Echter ben ik bang voor de reacties van die agressievisten. Helaas zijn ze zich niet bewust van het feit dat ze er zelf de grootste aandeel aan hebben gehad.

Net als de sterfte vlak na de hongerperiode door teveel aan voedingsstoffen in een keer. En helaas is er momenteel veel verschoening onder de paarden wat voor een groot gedeelte te verwijten valt aan teveel voedselrijk en eiwitrijk voedsel. En jawel mede mogelijk gemaakt door de bergen hooi wat ongecontroleerd gedumpt is.

Bedoel je met verschoening hoefbevangen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 08:08

Ontschoening. Al heb ik daar zelf maar 1 foto van gezien.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:13

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:27

Nee, ik corrigeerde alleen de term. (geloof trouwens dat het bij white line disease ook voor kan komen)

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:44

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 12:58

sassefras schreef:
ik blijf deze discussie niet snappen, het leed wat oostvaardersplassen heet is niet goed te praten, ik woon er vlak bij en het is echt vreselijk. zoiets kan niet ( naar mijn idee ) in een welvarend land. hier wordt toch niemand beter of blij van ????? en betaald van belastingcentjes. subsidie voor wat ???? ( de rendac :z )

Ik denk dat bijna iedereen het hier wel mee eens is.
Discussie is nu of als er actievoerders rondlopen, die afgekomen zijn op FB-berichtjes, maar verder weinig dierenkennis hebben en zichzelf daar belachelijk maken, of de paarden handmak maken waardoor ze teveel de mens op gaan zoeken en de paarden van de regen in de drup helpen, of de boswachters stalken en in hun werk belemmeren zelfs als ze een keer iets goeds willen doen, de hele groep mensen die het niet met het beleid eens zijn daarop aangekeken wordt door het grote publiek. "Oh, ben je een van hun..."
Als je de berichten van alle partijen leest wordt de sfeer steeds grimmiger en geeft iedereen elkaar van alles de schuld. Dat gaat die dieren niet helpen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:18

Ja, dat is zo jammer. Als je tegen de huidige situatie bent, word je meteen geassocieerd met de asocialen en de sukkels. Moet wel zeggen dat er veel domheid en ongenuanceerd gescheld voorbij komt in de fb-groepen. Heb daar eigenlijk geen zin meer in. Maar wil tegelijk toch ook op de hoogte blijven...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 14:36

CaPrIoLe`79 schreef:
sassefras schreef:

Ik denk dat bijna iedereen het hier wel mee eens is.
Discussie is nu of als er actievoerders rondlopen, die afgekomen zijn op FB-berichtjes, maar verder weinig dierenkennis hebben en zichzelf daar belachelijk maken, of de paarden handmak maken waardoor ze teveel de mens op gaan zoeken en de paarden van de regen in de drup helpen, of de boswachters stalken en in hun werk belemmeren zelfs als ze een keer iets goeds willen doen, de hele groep mensen die het niet met het beleid eens zijn daarop aangekeken wordt door het grote publiek. "Oh, ben je een van hun..."
Als je de berichten van alle partijen leest wordt de sfeer steeds grimmiger en geeft iedereen elkaar van alles de schuld. Dat gaat die dieren niet helpen.

Dat paarden handmak worden is net zo slecht,want er moeten er toch een heleboel weg,en die zouden dan geplaatst kunnen worden bij de liefhebbers thuis.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 15:43

anjali schreef:
Dat paarden handmak worden is net zo slecht,want er moeten er toch een heleboel weg,en die zouden dan geplaatst kunnen worden bij de liefhebbers thuis.

Dat gaat echt niet gebeuren, het zijn geen tamme paarden.
Paarden die handmak zijn worden brutaal wat gevaarlijke situaties kan opleveren en dan moeten ze afgemaakt worden. Dieren in dergelijke parken moeten weglopen van de mens.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 16:10

Het zijn in principe dezelfde dieren die wij al thuis hebben.Hier op Bokt is trouwens een topic van konikeigenaren.Ik denk niet dat het anders is dan met paarden die 3 jaar in de opfok hebben gestaan.Of met paarden uit een buitenlands natuurgebied die hierheen geimporteerd worden.Weliswaar allemaal voor gevorderden!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 18:07

een hele bult ijslanders groeien op in SBB gebieden, die komen gewoon naar huis met vier jaar. zie het verschil niet hoor. en die worden ook gewoon zadelmak uiteindelijk