Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:49

Het knuffelen van de mens past al helemaal niet in het ideale plaatje van de OVP als ik het goed begrepen heb. Die dieren moeten daar in hun eigen familie verband gelukkig zijn, die moeten zonder betutteling leven en doodgaan. Die ponies zijn geen verzorg ponies voor iedereen die anders zijn penny behoeften niet kan uitleven.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:58

Cayenne schreef:
Lees dit bericht anders even. Het maakt een hele hoop duidelijk over de situatie met de gestorven merrie https://www.facebook.com/svenka.schulti ... 2969910501

En idd, knuffelen is in zo'n geval puur egoisme van de mens en vermenselijking.

Versie 4 van de gebeurtenis.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:59

iedereen heeft z'n eigen versie en dat is niet raar want iedereen kijkt met een ander referentiekader.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:13

tja, ik zag recent een foto op FB voorbij komen van iemand die al heel lang 'zielige dieren' opvangt en heel veel fans heeft, diegene knuffelde een hert die een doodstrijd voerde. Te absurd voor woorden maar oh wat vonden haar aanhangers het een geweldige actie. Ik vond het alleen maar triest…een wild dier die stervende is ook nog opzadelen met extra stress van een mens die met haar tengels aan dat arme dier zat. En nee, dit betekent niet dat ik vind dat wat er in de OVP gaande is ok is, sterker nog, opdoeken die hele handel.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:49

Helemaal met jouw eens Kinke

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:28

Cayenne schreef:
Lees dit bericht anders even. Het maakt een hele hoop duidelijk over de situatie met de gestorven merrie https://www.facebook.com/svenka.schulti ... 2969910501

En idd, knuffelen is in zo'n geval puur egoisme van de mens en vermenselijking.

Snap niet waarom mensen niet gewoon eens naar een ander kunnen luisteren, vooral als zo'n DA al meerdere malen heeft gezegd dat het voor het paard en veulen hun belang is om afstand te houden. Die wond had later ook nog gehecht kunnen worden, lijkt me dat zo'n bevalling iets belangrijker is. Maar met zn alle om dat dier heen gaan staan waardoor het arme paard nog meer stress krijgt wat lijd tot een Shock vind ik toch wel kwalijk.

Denk dat merrie en veulen beter af zijn en hoeven in ieder geval niet nog zo'n helse winter mee te maken ;(

En ik snap ook dat de brandweer hier niet voor komt, merrie had misschien interne bloedingen en had een kleine overlevingskans, zelfde geld voor haar veulen. Denk dat de DA gedaan heeft wat hij/zei kon doen.

Vind het ergste dat mensen die dieren daar zo vermenselijken en dat ze die dieren behandelen alsof het huisdieren zijn. Blijf daar gewoon weg, ze hebben nu toch eten en drinken. Als die zelfde mensen die moeite nou eens steken in het bedenken van een oplossing samen met SBB ipv hun te bedreigen dan zouden er misschien wel een betere toekomst zijn voor deze dieren..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:38

Een groot deel van de actievoerders voert geen actie voor de dieren maar voor de eigen behoeftebevrediging. De dieren zijn voor die mensen alleen maar het middel om dat doel te bereiken. Daarom is knuffelen voor die mensen wel normaal gedrag, of het voor het paard fijn is, is niet zo relevant, het bevredigt hun eigen behoefte.

En als je niet alleen die dieren knuffelt maar ook elkaar en elkaar de hele tijd op de schouders klopt hoe goed je wel bent, dan ga je jezelf moreel superieur wanen. Dan ga je denken dat jij de enige echte dierenvriend bent en dat jouw mening belangrijker dan de feiten is.

Op dit moment is er meer dan voldoende eten in de OVP, dat is juist het grote probleem, het verschrikkelijk grote voedselaanbod in de zomer door de vruchtbaarheid van de grond. Het idee dat je op dit moment SBB moet controleren is echt een vorm van grootheidswaanzin. Want nee, als paardenmeisje met een verzorgpaard ben je echt niet gekwalificeerd om te vertellen hoe natuur beheerd moet worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:44

loriene schreef:
Maar wat is er mis met het knuffelen dan?
Dieren zijn niet wild,zijn niet aggresief.
Zoeken de mens soms gewoon op.

Wat een domme opmerking. Het is 400 kilo wild dier. Die je afleert om afstand te houden. Je kunt toch zelf wel bedenken hoe dom dat is?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:51

Dan krijg je situaties als laatst het rund dat iemand op de horens nam. Tja, je komt zelf te dichtbij. Dan ook niet miepen als het mis gaat.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:03

Wendy schreef:
loriene schreef:
Maar wat is er mis met het knuffelen dan?
Dieren zijn niet wild,zijn niet aggresief.
Zoeken de mens soms gewoon op.

Wat een domme opmerking. Het is 400 kilo wild dier. Die je afleert om afstand te houden. Je kunt toch zelf wel bedenken hoe dom dat is?

Ja ik ben oliedom.
Zijn geen wilde dieren.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:03

Cayenne schreef:
Dan krijg je situaties als laatst het rund dat iemand op de horens nam. Tja, je komt zelf te dichtbij. Dan ook niet miepen als het mis gaat.

Een rund is geen paard.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:04

loriene schreef:
Cayenne schreef:

Een rund is geen paard.

:') Je hebt duidelijk het punt niet begrepen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:05

Misschien niet.
Maakt ook niet uit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:06

loriene schreef:
Helemaal met Hannans eens.
Dit had niet mogen gebeuren.

Ja,ze heeft het goed geschreven.Een levend wezen in nood moet geholpen worden zo goed als mogelijk is.Mensen die zoiets aan kunnen zien zonder proberen te helpen vind ik harteloos.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:06

loriene schreef:
Misschien niet.
Maakt ook niet uit.

Hoe wil je dan op een normale manier discussiëren? :)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:07

Cayenne schreef:
loriene schreef:
Misschien niet.
Maakt ook niet uit.

Hoe wil je dan op een normale manier discussiëren? :)

Ieder zijn eigen mening.
Daar zijn we nu wel uit denk ik zo.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:45

loriene schreef:
Ja ik ben oliedom.
Zijn geen wilde dieren.

Of je oliedom bent weet ik niet en daar durf ik dan ook geen uitspraak over te doen. Maar de opmerking dat het geen wilde dieren zijn is semantische haarkloverij. Het zijn in ieder geval verwilderde dieren en de discussie na hoeveel generaties je een verwilderd dier weer wild kan noemen is niet zo interessant. Want het is zeker geen tam dier maar een dier dat in het wild leeft en niet geconditioneerd is op contact met mensen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:01

Zó "semantisch" is die discussie niet gezien de gevolgen voor het management van deze dieren door het wel of niet toekennen van die status.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:03

Die strikte opdeling in 'wilde' en 'tamme' dieren volg ik toch niet. Dieren die al heel vaak mensen gezien hebben kan je toch moeilijk echt wild noemen. Tamme dieren kunnen in sommige omstandigheden dan weer net reageren als hun wilde voorouders. In bepaalde omstandigheden weten ze perfect wat ze moeten doen, ook al hebben ze dat nooit geleerd.
Hier is ooit een verwilderd katje komen aanlopen. Niet te benaderen, at wel mee met onze stalkatten. We konden haar niet pakken om te laten steriliseren. Het onvermijdelijke gebeurde, ze werd dikker en dikker en toen ze moest bevallen heeft ze een plekje in huis gezocht, terwijl ze anders nooit binnen kwam. Van de ene moment op de andere was ze een tamme aanhalige huispoes geworden. Een de kittens gespeend waren werd ze terug zoals tevoren.
Ook met gewonde vogels merk je dat ze eerst stressen wanneer je ze oppakt en dan ontspannen en zich laten verzorgen. Eens ze terug in orde zijn vliegen ze gewoon weg.
Ik vind het ook heel vreemd op dit forum dat wanneer iemand zijn paard een uurtje zonder ruwvoer laat staan hij bijna als dierenbeul uitgescholden wordt, er voor elk vermoeden van kreupelheid meteen een reeks foto's moet gemaakt worden en bij een gezond paard minstens elke maand een fysio erbij moet gehaald worden.
Op ditzelfde forum wordt dan gezegd dat je bij een 'wild' paard dat gewond of ziek is de andere kant moet opkijken, vooral niet helpen en de 'natuur' haar werk laten doen.
Jonge paarden in opfok die op een grote weide lopen en nooit op stal komen, daarvan vindt dan niemand dat daar de natuur maar zijn gang moet gaan. Die zijn 'tam' ook al zijn ze misschien minder aan mensen gewend dat de paarden in de OVP.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:06

Karl66 schreef:
loriene schreef:
Ja ik ben oliedom.
Zijn geen wilde dieren.

Of je oliedom bent weet ik niet en daar durf ik dan ook geen uitspraak over te doen. Maar de opmerking dat het geen wilde dieren zijn is semantische haarkloverij. Het zijn in ieder geval verwilderde dieren en de discussie na hoeveel generaties je een verwilderd dier weer wild kan noemen is niet zo interessant. Want het is zeker geen tam dier maar een dier dat in het wild leeft en niet geconditioneerd is op contact met mensen.

Ik denk (en veel delen die mening), dat het eerder andersom is. Toen ik een tiener was schaatsen we in de winter in de ovp. De edelherten waren er net. Toen waren ze echt wel wild, de herten en paarden zeker. De runderen kon je iets dichter bij komen.

De laatste jaren merk je dat ze heel snel wennen aan het feit dat er mensen om ze heen zijn. Wennen wil niet zeggen dat ze tam zijn. Herten op een hertenkamp wennen ook aan mensen, maar elk jaar vangen ze de jongen nog steeds met verdovingsgeweren. Ze vinden aanraken niet zo'n succes.
Paarden zijn door hun natuurlijke houding wat meer gewend aan aanpassingen. Dus ja ze verdragen mensen.
De vraag is wel of het nodig is en of ze er stress van krijgen. De eerste is subjectief, het laatste is wel bewezen.

Wild zijn is overigens geen onderdeel van een ras of soort. Delen van een soort kunnen vertammen of verwilderen (kijk naar katten of wolven). Wild is een aanduiding voor dieren of diergroepen die voorzichzelf zorgen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:10

Veulen84 schreef:
. Wild is een aanduiding voor dieren of diergroepen die voorzichzelf zorgen.

Volgens die definitie zijn mijn schapen en hun lammeren nu "wild". Maar nu zijn we wel semantisch aan het modderen. Het gaat hier om wettelijke definities, en wat voor gevolgen dat heeft voor het beheer van dit gebied/deze populaties.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:17

Kuggur schreef:
Zó "semantisch" is die discussie niet gezien de gevolgen voor het management van deze dieren door het wel of niet toekennen van die status.

Alleen gaat het hier niet over de status, maar over mensen die denken dat het knuffelen van die paarden een goed idee is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:31

Kuggur schreef:
Veulen84 schreef:
. Wild is een aanduiding voor dieren of diergroepen die voorzichzelf zorgen.

Volgens die definitie zijn mijn schapen en hun lammeren nu "wild". Maar nu zijn we wel semantisch aan het modderen. Het gaat hier om wettelijke definities, en wat voor gevolgen dat heeft voor het beheer van dit gebied/deze populaties.

Jij woont in ijsland toch? Nederlandse schapen gehouden door boeren hebben een hoge maten van zorg nodig. Echter heeft nederland een aantal kuddes schapen die als wild geregistreerd staan (moeflons).

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:43

Veulen84 schreef:
Jij woont in ijsland toch? Nederlandse schapen gehouden door boeren hebben een hoge maten van zorg nodig. Echter heeft nederland een aantal kuddes schapen die als wild geregistreerd staan (moeflons).

Ik denk dat dit de kern van het probleem is.
Iemand plakt labeltjes :
wild -> we laten de natuur haar gang gaan, als ze creperen dan is het maar zo, daar wordt de soort sterk van
tam -> die heeft een hoge mate van zorg nodig, en als hij die zorg niet krijgt roepen we de dierenbescherming.
Naar gelang wat het toeval wil kan een Konik het labeltje wild of tam krijgen, toch logisch dat mensen dat raar vinden?
Ik denk dat het ook in grote mate een centenkwestie is, een dier met economische waarde heeft veel kans om het labeltje 'tam' te krijgen, ééntje waar niks aan te verdienen valt die is 'wild'.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:51

Jammer dat ze dat arme dier niet gewoon netjes uit haar lijden hebben verlost. Had toch allemaal niet zo een hele toestand hoeven worden dan.