Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lanoca

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:24

Het feit dat het SBB alleen in actie komt als het mosterd na de maaltijd is, is toch wel zorgelijk. Ze hadden die merrie een genade schot kunnen geven en zeggen weer 2 minder om een andere plaats voor te vinden. Heeft iemand al iets vernomen over de herplaatsingen die dit jaar zouden moeten plaats vinden of zitten ze wat dat aangaat ook nog steeds op hun handen? Ik denk dat het vertrouwen in het SBB nu toch zodanig is geschonden dat wat activiteit van hun kant op zijn plaats is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:29

loriene schreef:
Toevallig was dit een bevalling die niet goed ging,merrie had dus hulp nodig anders ging ze zowiezo dood.
SBB stak geen poot uit!
Hoe had jij dan gereageerd vraag ik me af.

Afstand nemen... Hoe moeilijk het ook is, je kunt niet elk dier willen redden. Je moet ook niet elk dier willen redden. Anders is het te veel dadelijk een giga te veel.
Bovendien weet je niet wat er zou zijn gebeurd als er geen mensen waren geweest.

In mijn optiek wordt het tijd om al het gebied dicht te gooien. Samenscholingsverbod voor de wegen er omheen. Plan van uitdunnen uitvoeren. En volgende zomer pas weer open. Dit is al lang niet meer in het best intrest van de dieren daar.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:37

Veulen84 schreef:
loriene schreef:
Toevallig was dit een bevalling die niet goed ging,merrie had dus hulp nodig anders ging ze zowiezo dood.
SBB stak geen poot uit!
Hoe had jij dan gereageerd vraag ik me af.

Afstand nemen... Hoe moeilijk het ook is, je kunt niet elk dier willen redden. Je moet ook niet elk dier willen redden. Anders is het te veel dadelijk een giga te veel.
Bovendien weet je niet wat er zou zijn gebeurd als er geen mensen waren geweest.

In mijn optiek wordt het tijd om al het gebied dicht te gooien. Samenscholingsverbod voor de wegen er omheen. Plan van uitdunnen uitvoeren. En volgende zomer pas weer open. Dit is al lang niet meer in het best intrest van de dieren daar.

Wanneer er geen mensen waren geweest was de merrie langzaam dood gegaan.
Maar er waren WEL mensen!
En dan hoor je een dier in nood te helpen! Tenminste dat vind ik.
Wanneer ik een dier in nood zie ga ik helpen wanneer ik dat kan,sommigen laten ze lekker pijn lijden.
Dat is ieder zijn eigen keus.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:43

Inderdaad, als dierenvriend neem je geen afstand maar zorg je dat ie of geholpen wordt, of uit zijn lijden wordt verlost.
Met een wild dier, en met deze gehouden dieren, want dat zijn het gewoon.
En als je dan afstand neemt ben je in mijn ogen geen dierenvriend.
Overpopulatie of niet, een dier hoeft niet te lijden om aan je gewenste quotum te komen.

En het gebied dicht gooien, zodat ze nog meer leed kunnen verbloemen zeker, ik ben nlij dat er nu in ieder geval iets van controle is door de burger, en dat er wat doorsijpelt naar de media.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:49

Er zijn gisteren teveel fouten gemaakt door de zogenaamde Actievoerders.

1 de mensen illegaal in de OVP waren.

2 je een paard en zeker geen "wilde" toe gaat dekken met zonneschermen voor een auto en ook geen dekens.

3 een bevallende merrie laat je met rust.

4 de bevalling was nog maar net bezig en nee ziet er niet gemakkelijk uit maar is niet gelijk te moeilijk(ja filmpje gezien en zag een normale bevalling die nog niet lang bezig was)

5 SBB kijkt wel uit gezien de doodsbedreigingen etc die gaan echt niet maar 10 hysterische mensen toe.

6 paard is niet verdronken lag met het hoofd op de kant en niet onder water.

Dus al met al een hoop falen voornamelijk van de activisten want dat zijn het.

Het is te erg voor worden hoe er momenteel met alles gehandeld word.

Gehandicapte mensen worden aangevallen. Bejaarde Dame word dusdanig bedreigd dat zij haar urine laat lopen. Mensen krijgen rouwkaarten thuis gestuurd omdat ze voor de OVP zijn. Ligt het aan mij of gaat dit allemaal te ver?
Laatst bijgewerkt door Daks op 15-06-18 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:54

Zet je dan ook even het falen van SBB en consorten op een rijtje ?
Die is zeker te weten langer.
En dan nog, al het "falen" op een hoopje, die merrie had niet zo hoeven sterven, SBB had gewoon in moeten grijpen, of ze nou verdronken is of andere doodsoorzaak, dat is niet meer te achterhalen want waar ze alle andere kadavers laten liggen waren ze er hier als de kippen bij om haar op te ruimen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 00:00

Lees even.

Ik zeg ook: al met al een hoop falen voornamelijk de agressievisten. dus ja SBB heeft ook gefaald.

Doen ze al langere tijd maar ik zie ook op andere punten verbetering.aar als ik dat ga zeggen kijk ik wel uit. Dreigmailtjes etc genoeg gehad.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 00:01

Gehandicapte mensen worden aangevallen. Bejaarde Dame word dusdanig bedreigd dat zij haar urine laat lopen. Mensen krijgen rouwkaarten thuis gestuurd omdat ze voor de OVP zijn. Ligt het aan mij of gaat dit allemaal te ver?[/quote]

Dat 'normale' mensen worden lastig gevallen is ook echt niet goed.
Maar dat SBB en consorten 'harder' worden aangepakt begrijp ik wel, doodsbedreigingen kan natuurlijk niet.
Maar er moet wel steeds een stap verder gezet worden want het is bijna half juni en er is nog niks veranderd of geen besluiten genomen.
Straks is het weer winter en begint de ergste ellende opnieuw, want nu is het ook ellende daar.
Iedereen staakt maar en maakt allerlei demonstraties, hulpdiensten worden bedreigd, maar wat komt in het nieuws of wordt zwaar afgestaft, mensen die deze dieren willen helpen.
Kromme wereld...

Edit. Ik vind het meeste falen juist aan de kant van SBB, maar goed, ieder zijn mening...

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 00:03

Daks schreef:
Er zijn gisteren teveel fouten gemaakt door de zogenaamde Actievoerders.

1 de mensen illegaal in de OVP waren.

2 je een paard en zeker geen "wilde" toe gaat dekken met zonneschermen voor een auto en ook geen dekens.

3 een bevallende merrie laat je met rust.

4 de bevalling was nog maar net bezig en nee ziet er niet gemakkelijk uit maar is niet gelijk te moeilijk(ja filmpje gezien en zag een normale bevalling die nog niet lang bezig was)

5 SBB lijkt wel uit gezien de doodsbedreigingen etc die gaan echt niet maar 10 hysterische mensen toe.

6 paard is niet verdronken lag met het hoofd op de kant en niet onder water.

Dus al met al een hoop falen voornamelijk van de activisten want dat zijn het.

Het is te erg voor worden hoe er momenteel met alles gehandeld word.

Gehandicapte mensen worden aangevallen. Bejaarde Dame word dusdanig bedreigd dat zij haar urine laat lopen. Mensen krijgen rouwkaarten thuis gestuurd omdat ze voor de OVP zijn. Ligt het aan mij of gaat dit allemaal te ver?

Heb het filmpje ook gezien.
Ik zag dan toch wat anders dan jou.
Na een half uur persen was er nog helemaal niets!
Wanneer dat bij mij gebeurd ga ik toch echt wel ingrijpen!

Zijn geen actievisten maar dierenliefhebbers.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 00:06

Daks schreef:
Lees even.

Ik zeg ook: al met al een hoop falen voornamelijk de agressievisten. dus ja SBB heeft ook gefaald.

Doen ze al langere tijd maar ik zie ook op andere punten verbetering.aar als ik dat ga zeggen kijk ik wel uit. Dreigmailtjes etc genoeg gehad.

Ben wel nieuwsgierig naar de verbeterpunten.
Vast iets gemist.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 00:21

Toch blijft het ronduit bizar dat als je voor welk wild dier dan ook dat je rond ziet lopen in NL en gewond is een dieremambulance/boswachter komt en het beest dan wel wordt afgemaakt (reeën na een aanrijding) danwel wordt meegenomen om verzorgd te worden want ook wilde dieren hoeven in een beschaafd land niet onnodig te lijden.
Maar in de ovp kunnen ze de kl*re krijgen.

En het meest zieke vind ik nog dat als iemand met aanzien in zo'n clubje dat dan blijkbaar vindt hij een heleboel meelopers krijgt..die zijn dan ook ineens hun verstand verloren en gaan de boel zitten verdedigen..

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 00:34

loriene schreef:
Daks schreef:
Lees even.

Vast iets gemist.

Zeker gemist. Hoeveel is er tot mei bijgevoerd door SBB. Een hele hoop maar dat wilt niemand zien.

Als ze een dier schieten is het niet goed. Als ze mensen aanspreken over het onbevoegd in het gebied begeven is het niet goed terwijl ze voor al het bovenstaande goed onderbouwde redenen hebben.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 00:49

Ja, dus het allerbelangrijkste op dit moment is doen ze al iets naar aanleiding van het rapport?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 01:25

Lanoca schreef:
Ja, dus het allerbelangrijkste op dit moment is doen ze al iets naar aanleiding van het rapport?

Rapport van Geel?

Dat was een advies en geen richtlijn.
Het definitieve besluit moet nog komen en zal wellicht afschot worden en dan jaarlijks afschot net als op de Veluwe.

Echter ben ik bang voor de reacties van die agressievisten. Helaas zijn ze zich niet bewust van het feit dat ze er zelf de grootste aandeel aan hebben gehad.

Net als de sterfte vlak na de hongerperiode door teveel aan voedingsstoffen in een keer. En helaas is er momenteel veel verschoening onder de paarden wat voor een groot gedeelte te verwijten valt aan teveel voedselrijk en eiwitrijk voedsel. En jawel mede mogelijk gemaakt door de bergen hooi wat ongecontroleerd gedumpt is.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 01:56

Ja, dat rapport bedoelde ik.

Dus niemand die iets heeft gehoort of daar inderdaad iets mee gedaan wordt? Als ze daar niets mee doen zijn we straks weer aan het bijvoeren. Die laatste B van SBB kunnen ze er wel afhalen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 06:52

Veulen84 schreef:
loriene schreef:
Hoe weet je dat nou?
Ben je paardengedrag deskundige?

Ik toevallig wel... En ik ben met regelmaat in de ovp geweest. Nee, je doet die paarden geen plezier met menselijk contact. Uberhaupt doe je de meeste paarden geen plezier met aanwezigheid tijdens geboorte (en de weg er vlak voor). Maar deze paarden zeker niet. Ze zijn nooit getraind en geprint op menselijk contact. Dat ze het verdragen zegt meer iets over de enorme sterkte en karakters van paard als diersoort, dan van deze groep dieren.

Voor een “deskundige” vind ik dat je behoorlijk onzin verkondigd. Deze dieren zijn permanent in contact met mensen. Alleen al die die in de winter hele paarden families laten uithongeren en vermoorden. En opruimen. Daar hebben een behoorlijke dagtaak aan. Dus heel veel mensen om hun heen. En in de zomer de vele bezoekers niet te vergeten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 07:02

Maar doe je ze daar een plezier mee. Dat is de vraag.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 07:06

Ik denk dat ze daar überhaupt niet zoveel plezier hebben.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 07:17

Dat was de vraag niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 07:27

Ik heb in het verleden wel met wilde dieren gewerkt die zover bekend waren met ons dat als we kwamen voeren dat ze uit de hand kwamen eten maar dat maakte het nog geen "tamme" dieren.
Natuurlijk gebruikten wij die momenten om de dieren van dichtbij te observeren maar toen er toch echt bij eentje een dierenarts bij moest komen moest dat iemand zijn die het dier met een verdovingsgeweer een pijltje in zn bil schoot en pas toen het dier lekker lag te tukken konden wij kijken.

Hoe tam ze ook lijken, het blijven wilde dieren en behandel ze ook zo en ga niet net alsof het de eerste de beste manegepony is knuffelen met die 'arme diertjes.'

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:29

[/quote]

Vast iets gemist.[/quote]

Zeker gemist. Hoeveel is er tot mei bijgevoerd door SBB. Een hele hoop maar dat wilt niemand zien.

Als ze een dier schieten is het niet goed. Als ze mensen aanspreken over het onbevoegd in het gebied begeven is het niet goed terwijl ze voor al het bovenstaande goed onderbouwde redenen hebben.[/quote]

Ze zijn begonnen met voeren omdat de zg activisten de druk opvoerden om te gaan voeren.
Schieten van een dier kunnen ze niet want ze hebben meerdere schoten nodig om een dier af te schieten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:31

Polly schreef:
Ik heb in het verleden wel met wilde dieren gewerkt die zover bekend waren met ons dat als we kwamen voeren dat ze uit de hand kwamen eten maar dat maakte het nog geen "tamme" dieren.
Natuurlijk gebruikten wij die momenten om de dieren van dichtbij te observeren maar toen er toch echt bij eentje een dierenarts bij moest komen moest dat iemand zijn die het dier met een verdovingsgeweer een pijltje in zn bil schoot en pas toen het dier lekker lag te tukken konden wij kijken.

Hoe tam ze ook lijken, het blijven wilde dieren en behandel ze ook zo en ga niet net alsof het de eerste de beste manegepony is knuffelen met die 'arme diertjes.'

Dat is ook wat ik bedoel.
Vergelijk het met een dierentuin. Je ziet ze in de kooien vaak ook contact opzoeken met mensen. Maar het blijven in de eerste plaats nog steeds wilde dieren.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:39

Cayenne schreef:
Polly schreef:

Dat is ook wat ik bedoel.
Vergelijk het met een dierentuin. Je ziet ze in de kooien vaak ook contact opzoeken met mensen. Maar het blijven in de eerste plaats nog steeds wilde dieren.

Maar wat is er mis met het knuffelen dan?
Dieren zijn niet wild,zijn niet aggresief.
Zoeken de mens soms gewoon op.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:40

Waarom zou je zo'n beest knuffelen, Een dier knuffel je voor jezelf, niet voor het dier. Of denk je echt dat een dier daar dezelfde gevoelens aan hangt als een mens?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:43