Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:12

Earth schreef:
Zo te merken hebben sommige mensen niet helemaal meegekregen waarom ze voor deze methode kozen.

Ze hebben dit gedaan bij een merrie die verwaarloost is geweest. Bij verwaarloosde of ondervoede merries is er een grote kans dat het vlies dikker is dan normaal. Zelfs zo dik dat het veulen het zelf niet kapot kan maken EN je het niet met je handen open krijgt, maar dat je een mes nodig hebt.
Dus er bestaat een kans dat het veulen stikt in het vlies als zij er niet snel genoeg bij zijn. Om dat dus te voorkomen hebben ze deze keuze gemaakt, dit is van alle andere opties gewoon de meest betrouwbare en zorgt ervoor dat je er snel bij kunt zijn. Geboortealarm singel, camera is leuk maar geeft geen garantie dat je er snel bij bent. Dus ik snap deze keuze heel goed. Dit gaat namelijk voorbij aan 'luiigheid' of kosten, maar om het redden van zowel moeder als veulen.

Duidelijke uitleg.

Maar dan werkt het toch alsnog alleen maar goed als je op stal blijft slapen doen ze dat dan ook?
Ze wonen zelf in enschede, vanuit enschede naar ambt delden ben je echt niet binnen 3 minuten op stal. Dan is het alsnog een grote kans dat je anders te laat bent.

pmarena

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:17

Wat is het idee verder van zo'n ding eigenlijk...? Alarm gaat af als er een veulen tegenaan duwt....?
En dan zit dat ding dus voor de uitgang waar het veulen doorheen gewerkt moet worden...?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:19

pmarena schreef:
Wat is het idee verder van zo'n ding eigenlijk...? Alarm gaat af als er een veulen tegenaan duwt....?
En dan zit dat ding dus voor de uitgang waar het veulen doorheen gewerkt moet worden...?

Het is een magneet die aan beide zijde van de vulva zit. Dus als er een veulen doorheen komt, dan schiet de magneet van elkaar en gaat het alarm af.

@Amy ik mag er vanuit gaan dat ze idd op stal slapen, anders heeft het nog geen zin :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:21

Ach dat klinkt onwijs pijnlijk

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:23

Earth schreef:
pmarena schreef:

Het is een magneet die aan beide zijde van de vulva zit. Dus als er een veulen doorheen komt, dan schiet de magneet van elkaar en gaat het alarm af.

@Amy ik mag er vanuit gaan dat ze idd op stal slapen, anders heeft het nog geen zin :')

Precies. Want als het veulen verkeerd ligt blijven de magneetjes gewoon tegen elkaar zitten en gaat er helemaal geen alarm af. Hopelijk hebben ze meer maatregelen dan alleen dit alarm en zitten ze er alsnog 'bovenop'.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:26

Mars schreef:

Dat is het niet. Tijdens het zetten wordt de vulva verdoofd, en heelt behoorlijk snel. Het is ook niet dat er eerst 100 kilo tegenaan moet drukken voordat de magneten uit elkaar gaan he. Dat zou een beetje cru zijn :=

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:28

Nicky1963 schreef:
Precies. Want als het veulen verkeerd ligt blijven de magneetjes gewoon tegen elkaar zitten en gaat er helemaal geen alarm af. Hopelijk hebben ze meer maatregelen dan alleen dit alarm en zitten ze er alsnog 'bovenop'.

Ze lezen hier duidelijk mee en leren (gelukkig) ook van de reacties in dit topic. Dus ik ga er nu vanuit dat als ze dat nog niet van plan waren, het nu in elk geval wel zullen doen.

Ik zag overigens dat iemand hier schreef dat het vlies met een mes opengemaakt moest worden. Ik dacht dat een mes niet gaat / mag bij een vlies? Geen grip en gevaar voor het veulen?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:29

Rocamor schreef:
Nicky1963 schreef:

Ze lezen hier duidelijk mee en leren (gelukkig) ook van de reacties in dit topic. Dus ik ga er nu vanuit dat als ze dat nog niet van plan waren, het nu in elk geval wel zullen doen.

Ik zag overigens dat iemand hier schreef dat het vlies met een mes opengemaakt moest worden. Ik dacht dat een mes niet gaat / mag bij een vlies? Geen grip en gevaar voor het veulen?

Dat hebben zij zelf geschreven. Snap dat het niet heel handig is, maar ze hebben er zo te zien ervaring mee.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:29

MarjanB schreef:
Dat innaaien is vrij gebruikelijk hoor op grote stallen. Werkt prima! Ze gebruiken het ook veel bij koeien.

Vandaag toch weer iets geleerd, ik had hier werkelijk nog nooit van gehoord.
Bij koeien? Ik ken toch heel wat melkveehouders, en die gebruiken dit niet. Dan kunnen ze aan de gang blijven met veearts kosten. Afkalven gebeurt het hele jaar door, zou een hele dure uitvinding zijn.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:30

Ik heb zojuist ook filmpje bekeken op youtube.
Het innaaien ziet er inderdaad onprettig uit. Maar paard lijkt er zelf weinig last van te hebben.
Het ziet er alleen groot, onbenullig uit naar mijn mening. Maar lijkt er op dat de merrie er zelf weinig last van heeft.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:48

Met innaaien wordt er verdooft maar het gebeurt vaak dat de merrie er toch last van heeft en gaat schuren. Als ze dit op de avond van de bevalling doen en je gaat er vanuit dat het wel afgaat werkt het alsnog niet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:07

friezenfan2 schreef:
In mijn laatste jaar paardenhouderij hadden we een aantal lessen van een dierenarts en die begon helemaal blij uit te leggen wat dit nieuwe apparaat was dat ze innaaide bij een merrie en dat dan een sms stuurde naar je mobiel als er iets tegen aan kwam. De hele klas voelde zich oncomfortabel de rest van de dag. Met deze dierenarts ook nog langs een fokkerij geweest en daar mochten we kijken hoe dat er uit zag. Ik heb 2 tellen gekeken en zie het nu jaren later nog voor me. Ik kan me dus totaal voorstellen hoe mensen reageren op zo'n post. Ik kan me voorstellen dat op een grote fokkerij dit handig is. Of het nou compleet pijnvrij is voor een merrie lijkt me onlogisch maar ik heb me er ook nooit op ingelezen.

En wat gebeurd er dan? Gaat het apparaat dan open staan/scheurt het! Geen ervaring mee dus oprechte vraag. Ik zelf vind het erg onvriendelijk.

Edit zie het antwoord al staan

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:38

Mars schreef:

Een bevalling is pijnloos.... :roll:

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:39

Er scheurt niks, het zijn gewoon 2 magneetjes die tegen elkaar komen..
Net zoals een deurtje met een magneetje, zodra je het deurtje open doet (voeten veulen door de vulva) gaat het alarm af.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:15

snap hun redenatie nu wel beter. Jammer dat ze het dan op fb verwijderd hebben, want t is gewoon een plausibele keuze.

Het zou de mijne niet zijn, maar neemt niet weg dat het een prima keuze kan zijn. Maar laat de uitleg dan toch staan. Waarom moet iedereen daar nu weer ja en amen op roepen?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:24

Hier wel ervaring met innaaien van zo’n alarm, wij hebben het ook wel eens gedaan maar was achteraf niet nodig omdat de merrie vroeg in de avond de verschijnselen liet zien van bevallen en we er dus ruim op tijd bij waren. Het innaaien zelf is niet zielig, paarden worden verdoofd dus voelen ze niks van. Het is een mooi systeem maar het moet je voorkeur hebben, net zoals andere soorten birth alarms. Het werk met 2 magneetjes, zodra het veulen wordt geboren word je gebeld op je telefoon en weet je dat het zover is, vanaf dan moet je wel heel snel handelen want de pootjes zijn dan al onderweg/eruit, daardoor gaat het magneetje uit elkaar. Alleen handig als je dichtbij bent dus.

Je mag het zielig vinden (ondanks dat het dat echt niet is), maar dan moet je fokken in het algemeen zielig vinden. Een bevalling is alles behalve pijnloos. :+

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:37

Besje schreef:
hun redenering was dat ze bij alarm binnen de 3 minuten zijn als ze het veulen nog moeten redden, iets met de vliezen die niet makkelijk gebroken zouden worden waardoor het veulen zou stikken in de vliezen.

Ben zelf geen expert, maar dit werd er gezegd

Er is bij hun al een keer een veulen dood gegaan omdat ze niet waakten maar gewoon thuis waren en toen nog moesten vertrekken toen de merrie al aan het veulenen was.........................

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:43

IwanLuver schreef:
Mars schreef:

Een bevalling is pijnloos.... :roll:

Wat een domme opmerking.

Een bevalling is al pijnlijk genoeg zonder allerlei ongein aan zo’n dier vast te naaien.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:54

Ik had er ook nog nooit van gehoord en heel eerlijk gezegd zie ik de meerwaarde er niet van in als je er niet bij blijft. Dat gezegd hebbende vind ik het niet zon fijn idee dat je dan magneetjes erin moet gaan zitten naaien, maar goed ik ben ook geen fokker. Ik vind dus duidelijk wel dat als je een drachtige merrie hebt en je kan er zelf niet slapen of hebt geen ervaring , breng de merrie weg die dat wel heeft en kan...

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:40

Nuja ik weet natuurlijk niet of dat een optie is. Kraamstallen zijn natuurlijk ook allesbehalve gratis.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:55

Nou ik ben even gaan kijken wat die foalstart kost (die magneetjes) , daar kan je prima een merrie naar een kraamstal voor brengen, hou je dik over. Buiten dat daar zorgen ze ervoor dat ze erbij blijven of slapen en is er de ervaring.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:59

Nouja, als je je zo'n zorgen maakt om de vliezen dan kan je maar beter zorgen dat je erbij aan het waken bent en het gedrag van de merrie in de gaten houdt. Als het misgaat dan gaat het al snel om minutenwerk en als je d'r nog heen moet als het alarm afgaat dan kan je zomaar te laat zijn. Dat magneetje breekt trouwens ook niet als het veulen verkeerd om vastligt en dan heb je 't júist nodig. Klinkt mij een beetje als schijnveiligheid: als 't goed gaat dan heb je 't niet nodig en bij een aantal scenario's waar het wel nodig is gaat dat ding helemaal niet af. Dan kan je maar beter niet lekker liggen maffen in je eigen bedje op dat moment.

Maar ik ben ook de eerste die toegeeft dat ik 't er helemaal niet fijn uit vind zien. Ik moet binnenkort bevallen en ben blij dat ik geen magneetjes aan m'n doos genaaid krijg zegmaar.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 17:19

Gefeliciteerd [***] met je verjaardag.
Hopelijk krijg jij ook geen birthalarm om, hell of a job voor de verloskundige anders als die afgaande alarmen :+

Vind het idee trouwens echt goed hoor! De gedachte er achter enz. Mag alleen hopen dat ze ook gaan waken/ camera er op zodat ze kunnen ingrijpen als het veulen verkeerd ligt. Niet alleen vertrouwen op dit systeem.
Jammer dat alle reacties op Facebook direct doodgeslagen/verwijderd worden. Ze hadden tips en trics er uit kunnen halen, maar goed, die lezen ze hier ook wel mee :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 19:12

Als ze nou een webcam in de stal installeren en een livestream maken, kunnen ze ongetwijfeld gewoon slapen en worden ze door de hordes fans die gaan waken voor ze digitaal wel wakker gebeld als het zo ver is. Tenzij ze erg ver van stal wonen, daar heb ik geen idee van.
Maar is wel een stuk goedkoper :j

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 19:16

Poosje81 schreef:
Als ze nou een webcam in de stal installeren en een livestream maken, kunnen ze ongetwijfeld gewoon slapen en worden ze door de hordes fans die gaan waken voor ze digitaal wel wakker gebeld als het zo ver is. Tenzij ze erg ver van stal wonen, daar heb ik geen idee van.
Maar is wel een stuk goedkoper :j

Maar dan zouden ze dus de hordes aan fans ook hun nummer moeten geven? Lijkt me niet helemaal verstandig