Paarden failliete zorgboerderij onder de veilinghamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:06

Axel_Valerie schreef:
Peppertree schreef:
Wow, ik zie op FB een filmpje van de ' gelukkige' paarden op de wei. Wat staat er daar een paard verschrikkelijk kreupel en wat staan er daar veel op een klein stuk. Schandalig.

Er zijn ook paarden daar die een blijvende afwijking hebben en daar wel thuishoren om geholpen te worden. Het jammere is dat deze nogal worden onder gesneeuwd.

Denk dat dit over die bruine gaat, als we hetzelfde filmpje hebben gezien? Echt wáárom staat dat dier niet apart, met maximaal 1 rustig soortgenootje? In het commentaar wordt volgens mij ook nog gegrapt dat de shet 'm de baas is. Ja, gek he, als je nauwelijks kunt lopen. Om te huilen. :(

Peppertree

Re: Paarden failliete zorgboerderij onder de veilinghamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:55

Die bedoel ik idd. Echt sneu.

justme36

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:16

claudnr9 schreef:
Toch nog even terug (ook al la Heintje Davids ;-) naar aanleiding van de opmerking van Bekapping over het 'grote geld dat ik met First wilde verdienen'. Hier een foto van Opus Seven (de zwarte op de foto, naast twee jaarlingmerries).
[ Afbeelding ]

Een inmiddels 17-jarige draver RUIN die ik heb meegenomen, of liever gezegd heb gered van waar hij kreupel stond (bij Manege de Ruif in Amsterdam) toen ik naar Duitsland vertrok. Met hem zal ik het grote geld nooit verdienen, maar voor mij is hij goud waard.

En dat was ook een beetje het idee met First. Haar een goed leven geven. Nogmaals, prima als ze het ergens anders ook goed had gekregen. Maar ik blijf het vreemd vinden dat een stichting zoveel geld aan haar uit heeft gegeven, terwijl ze dat geld ook zo goed hadden kunnen gebruiken voor andere dingen en eigenlijk de ruimte en faciliteiten niet hebben voor zoveel paarden.

Wat een prachtige plek *\o/*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:48

PantherX schreef:
Bekapping schreef:
Dus nu ben je helemaal weg bij je paard omdat je je zin niet kreeg?

Omdat ik m'n zin niet kreeg? Omdat het een rugstekende reden is om hen niet mee te geven, het was een vreemde nergens op slaande beslissing. dat is punt 1. punt 2. is dat ik na weer terug te zijn gekomen omdat ik er inderdaad spijt van had dat mijn paard daar nog stond, erachter kom dat ze een of andere achterlijke methode hebben om dat beest kostte wat het kost toch weer onder het zadel te krijgen. en vervolgens ook nog iemand zich hoor verpraten die zegt 'hij kan nóg niet in de les meelopen toch?'
Dat brak me, en dat kon ik niet aanzien. Ik besef me heel goed dat ík dit paard nooit meer in mijn bezit zal krijgen. maar er mag hoe dan ook best eens kritisch naar de bende worden gekeken. Als hij maar ergens GOED staat. Dat is waar het mij om gaat.

Wat is nu eigenlijk het verhaal dan, want hoe langer ik lees hoe vreemder het wordt?

Jij hebt je paard afgestaan en later heb je hem weer willen adopteren? Hij was medisch afgekeurd en nu rijden ze er weer op of? Wil je 't even vanaf het begin vertellen? :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:11

Ze heeft het paard anderhalf jaar geleased in de hoop hem mee naar huis te nemen en te adopteren, daarmee alle zorg op zich te nemen. Uiteindelijk is zij afgewezen door de stichting om een imo hele vreemde reden en kreeg ze het paard niet meer mee. Zo lees ik het, correct me if Im wrong..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:15

First had het zowieso niet slecht gekregen, waar ze ook terecht zou zijn gekomen.
Het is een gezond paard met een goed papier, dus die zou ergens als rijpaard gebruikt zijn gaan worden, of als fokmerrie. Zowel rijpaard als fokmerrie had ze prima aangekund, zolang er maar goed voor gezorgd wordt.

Wat vreemd is dat een stichting dit soort paarden aankoopt, je zou denken dat ze zich bekommeren om de kansloze dieren die anders naar de slager gaan. Het is iemand van het bestuur natuurlijk toegestaan een dier te adopteren, maar dat hij dan daar blijft staan is wel weer vreemd.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:45

Even offtopic, maar Opus Seven wat leuk om die zo vrolijk te zien! Heb em toen eens zien staan daar toen k daar ging kijken, erg leuk om te zien :D

Verder blijf ik het allemaal erg vreemd vinden en vind ik het jammer dat er niet echt iets gezegd wordt vanuit de stichting als "goed idee, we kunnen dit of dat idd verbeteren" :\

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:34

Peppertree schreef:

Ik kijk het filmpje nog maar eens, en begin geheel tegen mijn natuur in bozig te worden. Heb hier thuis 3 opvangers lopen (particulier, zonder gebedel). De ene is proefponnie geweest en gaat richting 30, de ander is blind en in eigendom van een dinnetje, en wordt geholpen door voormalige proefponnie in kwestie. En dan hebben we nog een mooi hafmeiske, met een stuk linkerachterbeen. Dat beter loopt dan die bruine die op het filmpje. En die we apart hebben lopen, met snuffelmogelijkheden, omdat ze nogal bozig doet over eten (ze komt uit een inbeslagname die de kranten heeft gehaald), maar vooral omdat ze noooooiiiitttt meer door wie dan ook mag worden opgejaagd van de dierenarts. Dat laatste, lijkt me mbt het bruine paard, het enige belangrijke, als 'ie al in leven moet blijven. Dat ze zulks niet bij die geweldige paardenopvang bedenken, maar alles samen gooien op een te klein stuk land, doet mij huiveren voor hun overige beleid. :\

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 00:11

Dat er een bij loopt die niet helemaal zuiver is soort me nog niet zo.
Ik maak me meer zorgen om de belachelijke hoeveelheid paarden op zo'n klein stukje grond, plus het feit dat er hele kleintjes en hele groten door elkaar lopen én het feit dat er enkelen duidelijk minder sociaal zijn is het gewoon wachten tot er ongelukken gaan gebeuren.
Zou me niets verbazen als daar dagelijks paarden door de omheining gaan of kreupel getrapt worden door anderen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 00:45

anneliesdj schreef:
Ik maak me meer zorgen om de belachelijke hoeveelheid paarden op zo'n klein stukje grond, plus het feit dat er hele kleintjes en hele groten door elkaar lopen én het feit dat er enkelen duidelijk minder sociaal zijn is het gewoon wachten tot er ongelukken gaan gebeuren.
Zou me niets verbazen als daar dagelijks paarden door de omheining gaan of kreupel getrapt worden door anderen.

Eens. Al is die grote bruine echt wel slechter dan niet helemaal zuiver, ik vind het echt stuitend dat ze die in zo'n grote groep laten lopen... https://www.facebook.com/video.php?v=10 ... =2&theater

En zouden ze misschien aan het rennen zijn omdat het net geregend heeft, ze het frisjes hebben, en er geen eten is...?

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:04

Citaat:
En zouden ze misschien aan het rennen zijn omdat het net geregend heeft, ze het frisjes hebben, en er geen eten is...?

of dagenlang binnen hebben gestaan en nu eindelijk eens buiten komen?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:14

Misschien moeten we niet gaan speculeren. We hoeven het niet eens te zijn met de manier waarop er met paarden omgegaan word bij de stichting. Ik geloof namelijk wel dat ze het beste voor hebben met de paarden maar dat er misschien kennis en kunde ontbreekt. Er moet natuurlijk wel wat veranderen maar als wij met ze allen gaan lopen katten en schreeuwen (ik kan zelf ook nogal fel zijn) dan gaat de stichting zich steeds meer afzetten en willen ze straks niet meer geholpen worden.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:49

Axel_Valerie schreef:
Misschien moeten we niet gaan speculeren. We hoeven het niet eens te zijn met de manier waarop er met paarden omgegaan word bij de stichting. Ik geloof namelijk wel dat ze het beste voor hebben met de paarden maar dat er misschien kennis en kunde ontbreekt. Er moet natuurlijk wel wat veranderen maar als wij met ze allen gaan lopen katten en schreeuwen (ik kan zelf ook nogal fel zijn) dan gaat de stichting zich steeds meer afzetten en willen ze straks niet meer geholpen worden.

Wat jij zegt klopt ook. Die mensen daar hebben ook echt wel de beste bedoelingen. En ik weet dat omdat ik er een tijd stage heb gelopen. Ze willen heel graag het beste voor die beesten. Liefde voor de dieren is er ook zeker. Misschien zelfs wel teveel, waardoor er juist verkeerde keuzes worden gemaakt.
Het idee is ook echt niet verkeerd, alleen het gaat nu mis op meerdere vlakken.
Er is een gebrek aan een goede achtergrond qua kennis. Een paar paardjes houden met deze kennis is het probleem niet, dat zie ik veel meer gebeuren in de paardenwereld. Echter mankeren veel van deze dieren iets, en daar heb je wel kennis voor nodig. In de tijd dat ik er was werd er het ene moment verteld dat paard X aandoening A had en dan weer B en vervolgens was het weer C. Oftewel, ze wisten eigenlijk niet wat werkelijk het probleem was. En ik geloof ook zeker niet dat het slecht bedoeld is. Het idee om zulke paarden op te vangen is natuurlijk goed bedoeld. Neemt niet weg dat het mijn keuze niet is. Ik ben vrij makkelijk met het afscheid nemen van dieren als het bestaan niet meer dierwaardig is. [en dat vind ik al sneller dan veel mensen].
En ik snap ook echt wel dat ze er ook leuke, gezonde paarden willen. Want willen we niet allemaal een leuk gezond paard? Daar bestaat onze paardenhobby toch eigenlijk ook uit?
Echter is de manier waarop dat in sommige gevallen gaat niet heel netjes. Zoals met First en situaties waarin adoptie word geweigerd omdat ze dan leuke paarden kwijt zijn.

Kortom deze mensen bedoelen het zo slecht nog niet, alleen de uitwerking gaat niet goed. Ze hebben teveel paarden op te weinig grond. De stallen zijn niet allemaal even geschikt voor huisvesting van paarden en echte kennis ontbreekt. Ze lopen zichzelf voorbij. Met de helft van het aantal paarden zouden ze veel betere zorg kunnen geven aan de dieren die het nodig hebben. Laat de rest adopteren en geef de paarden die echt niet meer kunnen hun laatste rustplek.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:53

Sientje schreef:
anneliesdj schreef:

Eens. Al is die grote bruine echt wel slechter dan niet helemaal zuiver, ik vind het echt stuitend dat ze die in zo'n grote groep laten lopen... https://www.facebook.com/video.php?v=10 ... =2&theater

Hoeft op zich geen probleem te zijn, als de ruimte maar groot genoeg is dat ze elkaar uit de weg kunnen gaan. Maar paard is er duidelijk niet blij mee dat er zoveel druktemakers zijn zo dichtbij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:04

Lastig: zo een paar goede / gezonde paarden er bij dat gun ik die mensen ook wel :j

Alleen vind ik wel dat ze het niet kunnen maken om die met geld van de stichting aan te kopen / te onderhouden :=

Dat gaat imo echt een grens over.

Donateurs geven (naar ik aanneem) geld aan de stichting om kansarme paarden op te vangen en te verzorgen, en daar een fijn nieuw eigen baasje & plekje voor te vinden.

Als dat geld dan vervolgens gebruikt wordt om "goede" paarden van te kopen die helemaal niet gered hoefden te worden, en deze vervolgens ook nog voor een fractie van de aankoopprijs weer "verkocht" worden aan leden van het bestuur... dan komen die op die manier toch wel erg goedkoop aan een leuk eigen paardje.

En dat lijkt me oneigenlijk gebruik van donaties.

Als die dieren dan vervolgens ook nog op kosten van de stichting (donateurs) onderhouden worden.... wordt het allemaal een erg dubieuze zaak :=

Maargoed, als men hier gewoon eerlijk over is en de donateurs het weten en het prima vinden dat hun geld voor de persoonlijke hobby van de bestuursleden gebruikt wordt en niet alleen voor de opvang van kansarme paarden, dan zal er wel niets aan de hand zijn.

En je hoort wel vaker dat stichtingen uitbetalen aan werknemers, dan zou je die privé paarden als een uitbetaling kunnen zien in ruil voor bewezen diensten.

En dan klinkt het verhaal van deze kant bekeken al heel erg anders dan wanneer je het alleen zoals hier bovenaan gesteld bekijkt.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:16

pmarena schreef:
Lastig: zo een paar goede / gezonde paarden er bij dat gun ik die mensen ook wel :j

Alleen vind ik wel dat ze het niet kunnen maken om die met geld van de stichting aan te kopen / te onderhouden :=

Dat gaat imo echt een grens over.

Donateurs geven (naar ik aanneem) geld aan de stichting om kansarme paarden op te vangen en te verzorgen, en daar een fijn nieuw eigen baasje & plekje voor te vinden.

Als dat geld dan vervolgens gebruikt wordt om "goede" paarden van te kopen die helemaal niet gered hoefden te worden, en deze vervolgens ook nog voor een fractie van de aankoopprijs weer "verkocht" worden aan leden van het bestuur... dan komen die op die manier toch wel erg goedkoop aan een leuk eigen paardje.

En dat lijkt me oneigenlijk gebruik van donaties.

Als die dieren dan vervolgens ook nog op kosten van de stichting (donateurs) onderhouden worden.... wordt het allemaal een erg dubieuze zaak :=

Maargoed, als men hier gewoon eerlijk over is en de donateurs het weten en het prima vinden dat hun geld voor de persoonlijke hobby van de bestuursleden gebruikt wordt en niet alleen voor de opvang van kansarme paarden, dan zal er wel niets aan de hand zijn.

En je hoort wel vaker dat stichtingen uitbetalen aan werknemers, dan zou je die privé paarden als een uitbetaling kunnen zien in ruil voor bewezen diensten.

En dan klinkt het verhaal van deze kant bekeken al heel erg anders dan wanneer je het alleen zoals hier bovenaan gesteld bekijkt.

Ik praat toch ook niet goed dat ze dat op die manier doen? Ik vind het alles behalve netjes dat ze zo te werk gaan, maar ik moet toegeven dat ik wel snap dat ze ook goede paarden willen dan alleen beestjes die niets meer kunnen. Maar zeker niet op zo'n manier.
Ik wilde alleen aangeven dat het idee van deze mensen, de stichting, wel goed bedoeld is. Alleen dat de uitwerking aan alle kanten rammelt.
Daarbij vind ik het heel jammer dat er geen reactie komt van de stichting, want ik weet bijna zeker dat ze dit allemaal meekrijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:19

Ik zeg toch ook helemaal niet dat (ik zou denken dat) je het goed praat?

Ben het juist met je eens :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:19

Ja dat er een hoop mis is dat is volgens mij wel duidelijk. Ik denk gewoon dat ze heel erg in de put terecht gekomen zijn en op alle mogelijke manieren aan geld proberen te komen. Ook op niet zulke nette manieren. Dat ze de paarden hebben aangekocht is echt een grove fout geweest en ik hoop dat ze dat zelf ook inzien. Misschien word het tijd om het wiel de positieve kant op te draaien voor iedereen die erbij betrokken is. Het zou heel fijn zijn als de stichting (die waarschijnlijk uit teveel liefde voor de paarden de paarden niet meer kwijt wil) ook zelf eens kritisch alles zou beoordelen en aan de bel zou trekken. Ik weet voor 100% zeker dat niemand hier te beroerd is om ze te helpen op watvoor manier dan ook, mits de stichting gewoon zelf aangeeft het gewoon niet te redden en klaar is voor een omzwaai.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:29

Sientje schreef:
Peppertree schreef:

Ik kijk het filmpje nog maar eens, en begin geheel tegen mijn natuur in bozig te worden. Heb hier thuis 3 opvangers lopen (particulier, zonder gebedel). De ene is proefponnie geweest en gaat richting 30, de ander is blind en in eigendom van een dinnetje, en wordt geholpen door voormalige proefponnie in kwestie. En dan hebben we nog een mooi hafmeiske, met een stuk linkerachterbeen. Dat beter loopt dan die bruine die op het filmpje. En die we apart hebben lopen, met snuffelmogelijkheden, omdat ze nogal bozig doet over eten (ze komt uit een inbeslagname die de kranten heeft gehaald), maar vooral omdat ze noooooiiiitttt meer door wie dan ook mag worden opgejaagd van de dierenarts. Dat laatste, lijkt me mbt het bruine paard, het enige belangrijke, als 'ie al in leven moet blijven. Dat ze zulks niet bij die geweldige paardenopvang bedenken, maar alles samen gooien op een te klein stuk land, doet mij huiveren voor hun overige beleid. :\

Heb jij toevallig een paardje uit el*erade?
Ik zou dat heel leuk vinden :D

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:33

pmarena schreef:
Ik zeg toch ook helemaal niet dat (ik zou denken dat) je het goed praat?

Ben het juist met je eens :)

Ik las het denk ik niet helemaal goed, excuses

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:31

romyloverrr schreef:
Heb jij toevallig een paardje uit el*erade?
Ik zou dat heel leuk vinden :D

Nee deze: http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/32135/P ... nomen.html (foto rechtsboven)

@lastig: duidelijke analyse, goed verwoord. Vraag is alleen: Hoe is een en ander te bewerkstelligen/verbeteren? Dat moet dan toch beginnen bij degenen die de stichting beheren? Staan zij open voor suggesties?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:50

Ik had er laatst 1 en daar stond het als afsluiting:

"Uw zal mij wel terugbellen, bedankt"

_O- _O-

Sixey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:26

Bekapping schreef:
Er worden ook paarden geadopteerd,helaas willen de meeste mensen een rijpaard en geen weidepaard

Ik geloof dat de Stichting zelf het niet zo nauw neemt of het nu een rijpaard of een weidepaard is......

Sixey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:29

Bekapping schreef:
– Het paard/pony blijft ten alle tijden eigendom van de stichting.
Dit houdt in dat wanneer er niet goed voor het dier wordt gezorgd,
er inbeslagname kan plaatsvinden.
– Er mag niet worden gefokt met het paard/pony
– Er mogen geen wedstrijden mee worden gedaan zonder toestemming
– U dient goede huisvesting te verzorgen voor het paard/pony
– Weidegang
– Fourage
– Hoefverzorging
– Inentingen
– 2x per jaar contact met de stichting over het welzijn van het paard/pony
– Het hebben van een particuliere WA-verzekering is verplich

Ook dit neemt de Stichting zelf ook niet zo nauw....Ik heb te horen gekregen dat ze 23 uur op stal staan.

Sixey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:33

Bekapping schreef:
Zou jij je paard met gezondheidsproblemen laten adopteren door iemand waarvan je weet dat hij/zij de kosten niet kan dragen?
Want een oud/kapot paard is duur,denk aan speciaal hoefbeslag,medicijnen veearts bezoeken enz.

Dat vind ik nou vreemd. Ik kan de kosten makkelijk dragen en kon het dier een prachtige oude dag geven en toch kreeg ik een paard niet geadopteerd.