Lastig: zo een paar goede / gezonde paarden er bij dat gun ik die mensen ook wel

Alleen vind ik wel dat ze het niet kunnen maken om die met geld van de stichting aan te kopen / te onderhouden

Dat gaat imo echt een grens over.
Donateurs geven (naar ik aanneem) geld aan de stichting om kansarme paarden op te vangen en te verzorgen, en daar een fijn nieuw eigen baasje & plekje voor te vinden.
Als dat geld dan vervolgens gebruikt wordt om "goede" paarden van te kopen die helemaal niet gered hoefden te worden, en deze vervolgens ook nog voor een fractie van de aankoopprijs weer "verkocht" worden aan leden van het bestuur... dan komen die op die manier toch wel erg goedkoop aan een leuk eigen paardje.
En dat lijkt me oneigenlijk gebruik van donaties.
Als die dieren dan vervolgens ook nog op kosten van de stichting (donateurs) onderhouden worden.... wordt het allemaal een erg dubieuze zaak

Maargoed, als men hier gewoon eerlijk over is en de donateurs het weten en het prima vinden dat hun geld voor de persoonlijke hobby van de bestuursleden gebruikt wordt en niet alleen voor de opvang van kansarme paarden, dan zal er wel niets aan de hand zijn.
En je hoort wel vaker dat stichtingen uitbetalen aan werknemers, dan zou je die privé paarden als een uitbetaling kunnen zien in ruil voor bewezen diensten.
En dan klinkt het verhaal van deze kant bekeken al heel erg anders dan wanneer je het alleen zoals hier bovenaan gesteld bekijkt.