Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zipje71

Re: Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:43

Weltevreden schreef:
Vraag het Anky eens, stuur 'r een mail....Bonfire was moeilijk te rijden en door hem dieper en ronder in te stellen kwam Anky er makkelijker doorheen.
Zoals Anky ook iedere keer vertelt past ze deze hyperflexion niet toe bij alle paarden. Bij coctail was het misschien niet nodig, bij Partout ook niet. Maar Anky heeft, sinds sjef, wel gereden op de manier zoals ze nu doet....echter heeft ze nu alles "gefinetuned".

In die tijd (10 jaar geleden) bestond het woord hyperflexion niet eens of werd in deze context niet gebruikt.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:52

Urielle schreef:
Aangezien Anky al meerdere keren heeft gezegd dat ze niet heel lang wedstrijden meer zal starten, vraag ik me af of ze daar nog aan gaat staan, het omgooien van haar systeem. Persoonlijk zou ik het een mooie stunt vinden als het hele Nederlandse team zijn middelvinger opsteekt en Nederland niet meer zou vertegenwoordigen. Want wie blijft er dan nog over om Neerlands glorie te verdedigen?

Albert Voorn? Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:53

postbodesiem schreef:
Albert Voorn? Knipoog

Dat zou ie wel willen ROFL

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:53

Urielle schreef:
Aangezien Anky al meerdere keren heeft gezegd dat ze niet heel lang wedstrijden meer zal starten, vraag ik me af of ze daar nog aan gaat staan, het omgooien van haar systeem. Persoonlijk zou ik het een mooie stunt vinden als het hele Nederlandse team zijn middelvinger opsteekt en Nederland niet meer zou vertegenwoordigen. Want wie blijft er dan nog over om Neerlands glorie te verdedigen?

denk dat de gehele top wat nu verschijnt bij de OS er niet meer zal zijn...ze hebben allemaal wel wekelijks een lesje van Anky/Sjefke

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:55

Precies Jasmijn, dat bedoel ik Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:56

Norway_girl schreef:
Gefinetuned om haar titel te blijven verdedigen ja, wat denk je dat er gebeurd als de hyperflexion verboden word? Dan is Anky wel een tijdje uit de running. Want dan mag ze haar hele training om gaan gooien.

Ik ben dan ook wel benieuwd wát er dan precies verboden moet worden, want iedereen kijkt nu blijkbaar naar Anky, maar a/zijn er meer ruiters op deze wereld en b/zijn er dan ook nog wel andere dingen die het verbieden waard zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:58

Maar Anky is zo'n makkelijk mikpunt Kendra. Hoge bomen vangen veel wind...

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:00

Daar kan ze op zich wel goed tegen trouwens.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:03

Urielle schreef:
postbodesiem schreef:
Albert Voorn? Knipoog

Dat zou ie wel willen ROFL

Nee even serieus, ik had altijd respect voor Albert Voorn, maar deze actie van hem vind ik helemaal nergens op slaan. Hoe hij de uitgerangeerde paarden (o.a. Lando) weer op de rails kon krijgen vond ik super. Maar om nu ineens, nadat de rust eindelijk eens is wedergekeerd, weer over de 'beruchte' trainingsmethoden te gaan beginnen, en ook nog bij een collega-ruiter uit eigen land, nee Albert mijn aanzien in jou is nu wel degelijk gezakt. Ik wens Albert veel plezier in de landelijke SGW sport verder en ik hoop dat hij de bierdopjes methode niet meer gebruikt, maar gewoon zijn nuchtere paarden verstand.
Laatst bijgewerkt door postbodesiem op 10-07-08 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:14

Helaas heeft Albert last van wisselende stemmingen en is hij een ene moment een top vent in mijn ogen, en het andere moment schiet ik hem liever af.

Anky aan de andere kant vind ik een geweldig warm en vriendelijk persoon. Ik denk dat wat zij doet in de filmpjes niks vergeleken is met vele andere topsporters (ik denk dan vooral aan de Eventing en Springsport waar ik beter in thuis ben). Ik heb meerdere malen met Anky als persoon te maken gehad en zij heeft echt wel hart voor haar paarden en kritisch zal zij altijd blijven.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:16

Heeft iemand het artikel toevallig al gescant en hier geplaatst?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:23

Ik denk dat meneer Voorn gewoon wat aandacht wil..... sinds hij niet meer in de schijnwerpers staat is dit natuurlijk wel een goede manier om even de aandacht op jouw persoontje te laten schijnen Haha! Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:47

Urielle schreef:
Want wie blijft er dan nog over om Neerlands glorie te verdedigen?

Neerlands Glórie?? De gewraakte methodes hebben internationaal geleid tot het begrip ´De Nederlandse School´ = paardendwingen. Noem het maar glorie.

Het staat boven elke twijfel verheven dat de betreffende methode tot een nagenoeg perfect geprogrammeerde oefening leidt.
Het staat óók boven elke twijfel verheven dat de betreffende methode leidt tot volstrekt onbetrouwbare paarden bij de minste of geringste afwijking van de geprogrammeerde omstandigheden.

Er is dan óf iets verkeerd in de manier waarop de hoogste beloning voor goed paardrijden gegeven wordt óf dressuur heeft niets met goed paardrijden te maken. Goed paardrijden is namelijk dat je altijd en overal betrouwbaar en veilig kan rijden met je paard. Dressuur is het zelfstandig naamwoord voor het dresseren, het aanleren van specifiek gedrag op specifieke aanwijzingen. Blijkbaar beperkt de FEI het doel van dressuur tot het kunstje in de ring en is de veilige betrouwbaarheid los gelaten.
Ik wijs daarom met de vinger naar de FEI; je krijgt wat je beloont.
Zoals ik het zie kan je het topsporters niet kwalijk nemen dat ze dat doen wat met de hoofdprijzen beloond wordt.

Ondertussen is Neerlands Glorie alleen binnen de NL grenzen enigzins (want bepááld niet! voor de hele ruiterij in NL) glanzend, daarbuiten is het hoofdzakelijk beschamend.

hc

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:57

Kendra schreef:
Norway_girl schreef:
Gefinetuned om haar titel te blijven verdedigen ja, wat denk je dat er gebeurd als de hyperflexion verboden word? Dan is Anky wel een tijdje uit de running. Want dan mag ze haar hele training om gaan gooien.

Ik ben dan ook wel benieuwd wát er dan precies verboden moet worden, want iedereen kijkt nu blijkbaar naar Anky, maar a/zijn er meer ruiters op deze wereld en b/zijn er dan ook nog wel andere dingen die het verbieden waard zijn.

Zoals ik gisteren heb gezegd, zal ik ook verbaasd staan als er een verbod komt, maar ik denk niet dat het nog zover zal komen, want zolang er niet word bewezen dat het werkelijk schadelijk zou zijn voor het paard, hebben ze geen verdomde poot om op te staan.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:00

Urielle schreef:

Dar vraag ik me ook af. Want groot deel van de NLse dressuur TOP gebruikt hyperflexie. En waar Anky dan de handdoek in de ring zal gooien, neemt Edward G misschien de gok om zijn traning om te gooien. Maar zoals ik hierboven beschreef zullen we eerst maar moeten zien of het werkelijk verboden gaat worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:22

Huertecilla schreef:
Urielle schreef:
Want wie blijft er dan nog over om Neerlands glorie te verdedigen?

Neerlands Glórie?? De gewraakte methodes hebben internationaal geleid tot het begrip ´De Nederlandse School´ = paardendwingen. Noem het maar glorie.

Ja, dat noem ik glorie ja, want Anky is toevallig wel degene die Nederland op de dressuurkaart heeft gezet en de dressuur ook dermate heeft gepromoot dat het zo ongekend populair is geworden (wie vond voorheen dressuur interessant, toen Anky nog in de schaduw van bijv. Annemarie Sanders-Keijzer reed?)
Het mag dan Nederlandse School genoemd worden, omdat onze top deze methode gebruikt, maar ook een Isabell wordt in eigen land niet uitgekotst en traint op die manier... Bovendien komt het ook nog eens niet uit de dressuur maar uit het springen. Clown
Laat andere landen dan maar neerkijken erop, zolang ze zelf op de wereldbeker en de OS geen deuk in een pakje boter rijden moeten ze dat maar lekker doen.

Huertecilla schreef:
Het staat boven elke twijfel verheven dat de betreffende methode tot een nagenoeg perfect geprogrammeerde oefening leidt.
Het staat óók boven elke twijfel verheven dat de betreffende methode leidt tot volstrekt onbetrouwbare paarden bij de minste of geringste afwijking van de geprogrammeerde omstandigheden.

Omdat Anky bang is van paarden? Dat was ze al toen ze niet op haar eerste Shetlander durfde Clown
Als de ruiter gespannen is bij een afwijking van de geprogrammeerde omstandigheden, is het dan zo vreemd dat de paarden er op reageren?

Gribaldi, Sunrise, Warum Nicht, Nadine... zie je die paarden zo extreem reageren dan?

Daarnaast: paarden worden ook een pak heter gefokt dan vroeger en Anky rijdt graag van die hete bloedkikkers... Dat gecombineerd met een minder flinke ruiter... Knipoog

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:29

Norway_girl schreef:
Weltevreden schreef:
Vraag het Anky eens, stuur 'r een mail....Bonfire was moeilijk te rijden en door hem dieper en ronder in te stellen kwam Anky er makkelijker doorheen.
Zoals Anky ook iedere keer vertelt past ze deze hyperflexion niet toe bij alle paarden. Bij coctail was het misschien niet nodig, bij Partout ook niet. Maar Anky heeft, sinds sjef, wel gereden op de manier zoals ze nu doet....echter heeft ze nu alles "gefinetuned".

Waarom zou hyperflexion verboden worden...als iemand keer op keer bewezen heeft dat een dergelijke manier van rijden voor haar werkt en dus ook weet waar ze mee bezig is dat toch okay voor haar?! Gefinetuned om haar titel te verdedigen is bullsjit, Anky's manier van rijden is gebasseerd op die gestoorde paarden waar ze goed mee presteert. Een dergelijke manier is naar mijns inziens ook de juiste manier om een heel heet, onzeker, paard in de juiste banen te leiden. En als Isabell en Nicole Uphoff dat bewezen hebben (en ook beamen!) hoe groot is dan dat bord voor je kop als je dat niet kan/wilt inzien??

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:01

Hey HC jou ben ik lang niet tegengekomen.....
Vind je iets overtrokken maar de kern raak je wel denk ik

Jelsahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:02

Ik trek geen partij.

De meeste springruiters en ook andere vinden de methode rond en diep niet goed voor de paarden. Overlaatst was ik op wedstijd waar ik moest groomen.Ik was naar het inrijden aan het kijken waar anky reed. Ze reed salinero rond en diep. ze starte haar kur en alles was goed. Toen wa later naar het springen gingen kijken zag ik dat meerder deel van de paarden daar in net de zelfde houding reden als die van de dressuurpaarden. Het kan aan mij liegen. Maar waar zijn we dan mee bezig. Als je op iemand ligt te vitten als je zelf ook zo rijd?

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:05

Eh volgens mij gaat het niet over springruiters en dressuurruiters, maar Van Grunsven en Voorn. Neem aan dat Voorn geen LDR rijdt.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:06

Weltevreden schreef:
Norway_girl schreef:

Waarom zou hyperflexion verboden worden...als iemand keer op keer bewezen heeft dat een dergelijke manier van rijden voor haar werkt en dus ook weet waar ze mee bezig is dat toch okay voor haar?! Gefinetuned om haar titel te verdedigen is bullsjit, Anky's manier van rijden is gebasseerd op die gestoorde paarden waar ze goed mee presteert. Een dergelijke manier is naar mijns inziens ook de juiste manier om een heel heet, onzeker, paard in de juiste banen te leiden. En als Isabell en Nicole Uphoff dat bewezen hebben (en ook beamen!) hoe groot is dan dat bord voor je kop als je dat niet kan/wilt inzien??

Sorry hoor, maar ik praat geen bullshit, dus dat mag je voor je houden Ja

En Anky moet blijven met die gestoorde paarden, maar wat vind jij een gestoord paard? Geen enkel paard is gestoord.
En ik weet niet in hoeverre jij je in de paardenwereld verdiept, maar Isabelle gebruikt ook rollkur hoor, dus bij deze Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:56

Wildgirl schreef:
Hey HC jou ben ik lang niet tegengekomen.....
Vind je iets overtrokken maar de kern raak je wel denk ik

Ben druk met goed paardrijden Knipoog en daar valt nog zó veel van/door/over te leren Afgod
Kijk ik ben met een op een lokaal feest gewonnen zadel, zadeltassen of wat ook uiteraard blij, maar de échte lol zit voor mij in het samen met mijn paard doen wat we maar willen, ontspannen en zonder de geringste weerstand. Dat het niet uitmaakt of er een parasol over de baan waait of een afscheidinghek met publiek en al pal voor de hoeven klettert; dan stop je en is verder alleen maar ROFL
Het is in mijn ogen absurd dat als dit bij een Juan Pene op een feria gebeurt men het terecht normaal vindt dat het goed gaat, doch dat het op OS dresuurniveau normaal gevonden wordt dat een paard hier niet tegen kan.... Waar staat OS dressuurniveau dan voor?

Vul verder voor jezelf maar in wat je denkt dat een paard prettiger vindt, op de borst bijgezet worden of http://www.mijnalbum.nl/Foto-TYIQYDYO.jpg , of dat je goud op de OS meer waard vindt dan altijd en overal kunnen rijden. Dat zijn de hamvragen mbt Anky niet, net zo min of OS goud bewijs is voor paardvriendelijk dresseren.
Wel fundamenteel illustrerend is dat de betreffende methode als schadelijk voor het paard wordt gezien wanneer deze niet met het hoogste niveau van deskundigheid wordt toegepast.
Ook is het een cruciale vraag of het acceptabel is dat de paarden van Anky niet veilig zijn onder het zadel. Zelfs al zoú dat aan de paarden liggen, dan maakt de methode ze in ieder geval niet veiliger.
Is een dressuumethode welke potentieel érg makkelijk schadelijk is en niet tot betrouwbaarder rijpaarden leidt wel toelaatbaar?
Al met al gewoon goed dat er vanuit de Partij voor Dieren en vanuit de topsport zelf ook eens met een ander perspectief naar de belangen van het páárd bij wat gewoon een ménsenspel om grote knikkers is gekeken wordt.

hc

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:03

En laat de echte "lol" voor iemand als Anky nu zitten in het feit dat training vruchten afwerpt door het winnen van wedstrijden. Leuke foto die je als link plaatst, maar wat is het nut er van? De discussie gaat over de venijn en de jaloezie in de paardenwereld en dat Anky telkenmale opnieuw wordt aangevallen. Heb jij al eens op een paard van Anky, Imke of wie dan ook gereden? Ik niet, ik zou dus ook niet in mijn hoofd durven halen om te zeggen dat dit onbetrouwbare rijpaarden zijn. Het zullen echter geen paarden zijn voor de gemiddelde huis-tuin- en keukenruiter onder wie ik mezelf (en ik denk jij ook) mag scharen. Jij hebt plezier met je paard? Fijn (oprecht), ik ook. Maar dat staat volledig buiten deze discussie. Dit topic wordt langzaamaan een topic over op-de-borst-klopperij, want iedereen weet het beter. Terecht vroeg iemand eerder in dit topic wie er eigenlijk allemaal al een mail aan Anky heeft gestuurd met bezwaren tegen haar methode. Onnodig te zeggen dat deze vraag niet werd beantwoord. Als menig paardenliefhebber er zo van overtuigd is dat het welzijn van Anky's paarden zwaar onder druk staat, waarom dan wachten tot een Partij voor de Dieren actie onderneemt? Volg dan je eigen paardenlievend hart en trek ten strijde...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:40

Off topic: Voor mij is een betrouwbaar rijpaard een dier dat niet overal van over de schreef gaat, maar idd zoals HC al schreef hooguit eens opkijkt als er een hek omvalt. Daar vallen o.a. de paarden van Anky imo dus niet onder, ik ken ze niet persoonlijk, heb er dus ook nooit opgezeten, maar afgaande op wat ik gehoord en gezien heb op tv lijkt me dat al duidelijk.

On topic: Venijn en jaloezie is er volgens mij altijd wel en overal in de paardenwereld te vinden, en als je dan OS goud hebt én een ietwat omstreden trainingsmethode dan is het gewoon wachten op kritiek. Erg jammer, erg makkelijk ook, maar helaas hoge bomen vangen nog steeds veel wind, zeker in Nederland. Anky zal als mens best aardig en een warm persoon zijn, dat neem ik maar voor waar aan als iemand die haar echt kent dat zegt. Ik ken haar niet dus zal ook niet iets zeggen over haar persoonlijkheid.
De plaatjes en de filmpjes die ik gezien heb vind ik wel ronduit lelijk om naar te kijken en kan me dus ook nauwelijks indenken dat dat een goede op lange termijn effectieve manier van trainen is. Maargoed, aangezien ik maar een vrijetijds westernrijdertje ben, heb ik dáár dus verder geen kaas van gegeten en kan ik alleen maar zeggen dat ik het er naar uit vind zien.

Het lijkt me, maar dat is weer ietwat offtopic misschien, ook geen goede reclame voor de paardensport. Een leek snapt ook vast niets van Rollkur en de heilzame werking daarvan als hij/zij een plaatje ziet van een paard dat de kin op de borst getrokken lijkt te hebben. Dat dan die mevrouw van de PvdD van mening raakt dat de paardensport niet aan paardenwelzijn denkt kan ik me dan ook indenken en ja, het zal ongefundeert zijn, maar als maar genoeg mensen 'zonder verstand van paarden' de topsport gaan zien als een groot dierenmishandelingsfestijn, zie ik het somber in voor de sport. Klinkt aardig overtrokken, is misschien nog wel zo (in de 'echte' kranten lees ik er ook nog niets over dus het zal nog wel loslopen), maar wie weet waar het toe kan leiden...

Misschien dat meneer Voorn, ipv in een vlaag van jaloezie, dat voor ogen had toen hij die brief schreef? En ja, dan kun je je afvragen of hij zo braaf is met zijn dieren, dat weet ik niet, heb hem alleen maar eens gezien op tv. Maar zouden dan alleen maar mensen die ook op OS niveau rijden én nooit een vinger hebben uitgestoken naar hun dieren mogen ageren tegen een bepaalde trainingsmethode? Of moeten we alles maar door de vingers zien omdat een OSruiter het doet én het dus dan per definitie goed is?

Ik denk zelf dat het alleen maar goed is om kritisch naar elke methode te blijven kijken, eventueel bij te stellen of te veranderen als dat nodig is. Ik denk dus ook dat het zeker geen kwaad kan als anderen daar een, liefst wel gefundeerde, mening over hebben, zodat er verder over nagedacht en uitgedokterd kan worden. Want ondanks alle negativiteit neem ik voor het gemak wel aan dat iedereen die in de paardensport zit uiteindelijk wel op de een of andere manier van zijn/haar dieren houdt en daar het beste voor wil. Discussies en kritisch blijven kunnen daar zeker bij helpen. Met wat venijn en steken onder water is leuk voor het popcorn etende publiek, maar het zou netter zijn om dat op een andere, wat vriendelijkere manier te doen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:41

Ik ga even volledig off topic, maar was opeens wel nieuwsgierig naar wat de Partij voor de Dieren nu van paarden vindt...google geeft vooral hits over het paardendrama bij Marrum en het volgende berichtje:
04-03-2007Flyer aktie te paard in het Amsterdamse Bos
......Tussen 13.00 uur en 15.00 uur staat het campagneteam met paarden bij de geitenboerderij in het Amsterdamse bos. Verder zullen zij met hun eigen paarden door het bos gaan rijden en flyers uitdelen. ......Kinderen mogen op het paard zitten als ze dat willen en durven en de paarden worden heel mooi aangekleed met speciale Partij voor de Dieren paardendekens die gemaakt zijn door een sponsor, dit zodat de paarden lekker warm blijven.

Ik denk dat we weinig serieuze inbreng hoeven te verwachten van de PvdD in de echte discussie rond paardenwelzijn, die doen ze gewoon een dekentje op tegen de kou Haha! Clown .