Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:57

Hoe weet jij dat zo? Ben jij altijd overal ?

Jij doet dat misschien niet, maar we hebben het over de grote groep, weet je nog wel?

Ik ben veel op wedstrijdterreinen geweest, heb er niet zo veel zin meer in. Maar wat vind jij niet jong?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:05

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook altijd wel een beetje moet lachen om de "we wisselen van hoofdhouding" opmerking.
Ik was laatst per ongeluk bij een demonstratie van Imke en Tineke. Ze heeft denk ik een half uurtje gereden. Tineke zei: we rijden in verschillende houdingen. Eerst achter de loodlijn, dat werd dus zeker langer dan een paar minuutjes volghouden. De hele opwarming ging zo. Toen zij ze: "nu richten we het paard op".. paard nog steeds achter de loodlijn, maar dan iets hoger.
Ik heb niets gezien wat ook maar leek op vwnw. Ik heb eerlijk gezegd geen afwisseling gezien. Ik was namelijk echt benieuwd daarnaar, ben er speciaal voor gebleven.
Juist zo'n demo is leuk omdat je het commentaar erbij hoort. Iets wat dan totaal niet overeenkomt met wat er wordt laten zien.

anneve

Berichten: 1464
Geregistreerd: 23-09-07

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:13

Citaat:
Hoe weet jij dat zo? Ben jij altijd overal ?

Jij doet dat misschien niet, maar we hebben het over de grote groep, weet je nog wel?

Ik ben veel op wedstrijdterreinen geweest, heb er niet zo veel zin meer in. Maar wat vind jij niet jong?
Hoe weet jij dat zo? Ben jij altijd overal ?

Jij doet dat misschien niet, maar we hebben het over de grote groep, weet je nog wel?

Ik ben veel op wedstrijdterreinen geweest, heb er niet zo veel zin meer in. Maar wat vind jij niet jong?

Bijna overal (en jij, je komt nergens meer lees ik?).

Degene die de methode gebruiken vertellen en verder altijd expliciet bij dat dit niet iets is voor jonge paarden.

Verder is op de vorige pagina's al uitgelegd dat het gaat om een zeer langzame opbouw/uitbouw van het buigen en om die reden duurt het jaren voordat er van hyperflexie sprake is.

Anoniem

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:19

Dan heb jij het dus over clinics. Nee de laatste 2 jaar heb ik geen zin meer in dressuurwedstrijden, ben zelf niet naar Indoor Brabant geweest. Had er wel genoeg van.

Ongeveer een jaar of 2 geleden kwam ik toevallig ergens, weet dus niet meer waar, waar een dressuurwedstrijd was ZZlicht, ZZzwaar, even binnen gelopen. Die mensen die losrijden vertellen niet waarom ze het zo doen, horen niet dat hun paard zwaar raspend ademt en een blauwe tong heeft met zijn kin op de borst. Daarom heb ik er geen zin meer in. Mijn plezier gaat er dan van af.

Cerize
Berichten: 843
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:27

@Russel: Volgens mij hebben we het helemaal niet over de grote groep, maar over een methode die ter discussie staat.
Op wie heb jij nou eigenlijk kritiek. Op de top? op de subtop? Op de basissport? Je maakt het er niet duidelijker op.

Ik val in herhaling, maar geloof je nou echt dat echte topsporters, de weinige talentvolle paarden die ze tegenkomen en mogen rijden, deze binnen now time naar de slager rijden??

Anoniem

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:29

Ik heb het over iedereen die LDR beoefend. Daarom vind ik het ook gevaarlijk om LDR te promoten als een methode die een paard zo lekker soepel maakt, want wie wil er nu geen soepel paard.

Volgens mij werd er ook over de psyche van het paard gesproken en dat hoeft toch niet per definitie een enkeltje keurslager te worden?

anneve

Berichten: 1464
Geregistreerd: 23-09-07

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:38

In de basis zie ik nooit paarden in hyperflexie lopen, althans niet in onze regio, niet bij de paarden en niet bij de pony's. Sterker nog als je beest hier één cm achter de loodlijn komt, krijg je geen punten. Je ziet dus helaas wel paarden/ponys's met foute "oprichting".

Dus het is de vraag of het wel zo'n grote groep is die LDR beoefend.

In de ZZGP zie je het wel bij het losrijden, maar dan heb je het per definitie niet meer over hele jonge paarden ivm de geldende minimum leeftijd. Dit clubje is wel groeiende maar het gaat nog steeds om een handjevol ruiters waarvan ik hoop dat ze weten wat ze doen. Maar er zullen er ongetwijfeld tussenzitten die dat niet weten......
Maar daar kan Anky niks aan doen (en wij ook niet).

Cerize
Berichten: 843
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:40

russel schreef:
Dan heb jij het dus over clinics. Nee de laatste 2 jaar heb ik geen zin meer in dressuurwedstrijden, ben zelf niet naar Indoor Brabant geweest. Had er wel genoeg van.

Ongeveer een jaar of 2 geleden kwam ik toevallig ergens, weet dus niet meer waar, waar een dressuurwedstrijd was ZZlicht, ZZzwaar, even binnen gelopen. Die mensen die losrijden vertellen niet waarom ze het zo doen, horen niet dat hun paard zwaar raspend ademt en een blauwe tong heeft met zijn kin op de borst. Daarom heb ik er geen zin meer in. Mijn plezier gaat er dan van af.


Nee dat lijkt mij ook niet prettig om te zien. Ik snap nu wel een beetje waar je heen wilt. Je kan er slecht tegen als mensen hun paard hun wil opleggen, het paard eigenlijk geen paard meer laten zijn. Ik kan me bijvoorbeeld ook heel erg storen aan iemand met overgewicht die maar zit te bonken op de rug van haar paard. Ik vraag me altijd af, hoe het komt dat zo'n paard dat accepteerd. Waarschijnlijk staat het paard allang niet meer open voor hulpen, laat staan subtiele hulpen, hoe lang moet zo'n paard die ellende al accepteren. Ook dit soort mensen rijden in hogere klassen. Ik noem dat ook een bepaalde vorm van dierenmishandeling. Moet daar ook iets aangedaan worden???
Kom op zeg, dat is toch een onmogelijke zaak. In elke tak van de paardensport zal je mensen tegenkomen die het, vaak onbewust, helemaal verkeerd aanpakken. Ik denk zelfs dat je mensen kan vinden die niets van hun paard verlangen en het nog verkeerd doen.
Goed dat je je hard maakt voor verbetering hoor, maaruh waarom heb je het alleen over de dressuursport en over LDR in het bijzonder. En nogmaals, maar dat zal je al begrepen hebben, ik denk dat het elastisch maken van een paard, het welzijn van het paard bevordert.

Cerize
Berichten: 843
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:59

anneve schreef:
In de basis zie ik nooit paarden in hyperflexie lopen, althans niet in onze regio, niet bij de paarden en niet bij de pony's. Sterker nog als je beest hier één cm achter de loodlijn komt, krijg je geen punten. Je ziet dus helaas wel paarden/ponys's met foute "oprichting".

Dus het is de vraag of het wel zo'n grote groep is die LDR beoefend.


Ik zie het eigenlijk ook niet bij de dressuurbasisport, eerder nog bij springruiters, alleen weten die weer niet dat ze met LDR bezig zijn Haha!

anneve schreef:
In de ZZGP zie je het wel bij het losrijden, maar dan heb je het per definitie niet meer over hele jonge paarden ivm de geldende minimum leeftijd. Dit clubje is wel groeiende maar het gaat nog steeds om een handjevol ruiters waarvan ik hoop dat ze weten wat ze doen. Maar er zullen er ongetwijfeld tussenzitten die dat niet weten......
Maar daar kan Anky niks aan doen (en wij ook niet).


Precies, zo'n discussie is best aardig. Maar er zullen altijd ruiters blijven die gewoon geen gevoel hebben en eigenlijk maar iets doen omdat ze het ooit op een plaatje hebben gezien (of bij een clinic Haha! ). Ze geven geen geld uit aan goede begeleiding en geven de schuld aan het paard als die het niet meer doet.
Arme Anky, die krijgt overal maar de schuld van Ach gut

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:01

sanne83 schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook altijd wel een beetje moet lachen om de "we wisselen van hoofdhouding" opmerking.


Daar verbaas ik mezelf ook altijd over. Dat word elke keer gezegd: we wisselen constant van houding.

Ik heb toch echt Anky verschillende keren zien losrijden en daar werd dik een half uur met de kop op de borst gereden en dat ging zeker niet vrijwillig vanuit de kant van het paard.
Een van die paarden is trouwens niet oud geworden.

Het zal zijn nut wel hebben als je olympisch kampioen wil worden, maar na het zien van deze livebeelden en vooral na het zien van het nova filmpje (waarbij je dus Sjef ziet tijdens een training thuis) kan ik niet meer genieten van de top dressuursport.

Ondanks wat hier beweerd wordt zijn er nog steeds geen grondige onderzoeken gedaan naar eventuele lichaamelijk gevolgen. De onderzoeken die gedaan zijn waren met veel te weinig paarden en over veel te korte tijd.

Over de geestelijke mishandeling zullen we het nooit eens worden. Helaas is het paard een dier wat van nature pijn en ongemak zal ongedrukken en er alles op alles voor zal doen om het niet te uiten.
Dit was in de vrije natuur namelijk van levensbelang.

De paarden die dan zoals zo mooi omschreven "niet in dit systeem passen" verdwijnen door de achterdeur en die zijn en worden nooit onderzocht.
Dat een paard 'ontspannen' in de ring loopt zegt m.i. niets over de manier van trainen, het zal ook best ontspannend zijn: zo'n proef lopen als een paard op zo'n manier getraind wordt.

Wat ik helemaal jammer vind is dat ik zie er toch nog heel veel mensen zijn die hiermee bezig zijn terwijl ze nog in de basis zitten en nog lang niet op gp niveau rijden.
Die zouden er ver weg van moeten blijven van deze 'trainingsmethode' en hun instructeurs zouden beter moeten weten.

Hopenlijk zal de tijd het leren met goede en grondige onderzoeken. Alleen het psychische gedeelte zal altijd een grijs vlak blijven helaas.

Anoniem

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:21

Cerize, een paard lenig maken en houden is idd prettig voor het paard en natuurlijk ook voor ruiter, maar dat is een vorm van gezonde conditie. Dat hoeft niet per se met LDR. Maar we zitten toch in een topic waar het om het LDR gaat? Dat vind ik gewoon te ver gaan. Zeker als er genoeg plaatjes zijn waar de ervaren amazone/ruiter ook met dat extra gevoel even te ver door trekt omdat het gewenste resultaat niet snel genoeg daar is. En dat gebeurt, het zijn ook maar mensen en niet roomser dan de paus, het gaat nl wel om de score.

Natuurlijk zijn er zat ruiters, ieder denk ik wel, die wel meer of minder vaak net te ver gaan, maar wat als het ruiters zijn die beter zouden moeten weten?
Idd kun je dat niet controleren. Maar ik zou wel eens willen weten hoeveel paarden er bij dierenklinieken komen met blessures vanwege de LDR of die nu verkeerd of juist is uitgevoerd.

Bij de springruiters is het ook al populair aan het worden en dan vind ik het nog naar om te zien als ze ook nog hulpteugels hebben en behoorlijke bitten. Of een paard naar de bagger gereden wordt, dat weet ik niet, maar als hij minder presteert dan verwacht wordt, zal hij ook via de achterdeur verdwijnen en of het een verkeerde training is geweest, zal niet zo snel over gedacht worden.

En ThePast03 ik heb dat dus ook gezien, het hele losrijden met de kin op de borst. Maar misschien ook wel omdat zo een paard zo soepel is geworden je ook weer meer te houden heb als ze nerveus zijn. Het even op de borst trekken gaat dan vanzelf, paard kent de houding, dan maar op de borst houden.. Clown zodat hij niet aan de kletter gaat..?

lautjebbb
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-04-08

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:16

russel schreef:
Cerize, een paard lenig maken en houden is idd prettig voor het paard en natuurlijk ook voor ruiter, maar dat is een vorm van gezonde conditie. Dat hoeft niet per se met LDR. Maar we zitten toch in een topic waar het om het LDR gaat? Dat vind ik gewoon te ver gaan. Zeker als er genoeg plaatjes zijn waar de ervaren amazone/ruiter ook met dat extra gevoel even te ver door trekt omdat het gewenste resultaat niet snel genoeg daar is. En dat gebeurt, het zijn ook maar mensen en niet roomser dan de paus, het gaat nl wel om de score.

Natuurlijk zijn er zat ruiters, ieder denk ik wel, die wel meer of minder vaak net te ver gaan, maar wat als het ruiters zijn die beter zouden moeten weten?
Idd kun je dat niet controleren. Maar ik zou wel eens willen weten hoeveel paarden er bij dierenklinieken komen met blessures vanwege de LDR of die nu verkeerd of juist is uitgevoerd.

Bij de springruiters is het ook al populair aan het worden en dan vind ik het nog naar om te zien als ze ook nog hulpteugels hebben en behoorlijke bitten. Of een paard naar de bagger gereden wordt, dat weet ik niet, maar als hij minder presteert dan verwacht wordt, zal hij ook via de achterdeur verdwijnen en of het een verkeerde training is geweest, zal niet zo snel over gedacht worden.

En ThePast03 ik heb dat dus ook gezien, het hele losrijden met de kin op de borst. Maar misschien ook wel omdat zo een paard zo soepel is geworden je ook weer meer te houden heb als ze nerveus zijn. Het even op de borst trekken gaat dan vanzelf, paard kent de houding, dan maar op de borst houden.. Clown zodat hij niet aan de kletter gaat..?


Hoe maak jij je paard lenig dan? Met een fijne slofteugel misschien? Daar zou iemand eens iets aan moeten doen, het verkeerd gebruik ervan door een hele hoop onervaren ruiters. Of de springruiters die hun paarden leren springen door ze met stokken tegen de benen te slaan... Of spijkers in de peesbeschermers zodat ze het wel uit hun hoofd laten om de balk aan te raken. Dit gebeurt op veel grote springstallen, ook bij de bekende ruiters. Dat zijn pas schandelige dingen en echt dierenmishandeling.

Heb trouwens nog nooit gehoord van een paard dat blessures heeft gekregen of dood is gegaan aan het LDR, klinklare onzin. Bonfire is 25, werd tot voor kort nog 4x per week bereden, niet bepaald versleten dus... Het filmpje van Nova ken ik niet, maar ik heb 1,5 jaar rondgelopen bij Anky op stal en haar dagelijks zien trainen en ik kan je verzekeren dat het gewoon niet zo is, een half uur lang 'kin op de borst'. Wel heb ik paarden gezien die super in de aanleuning zijn, werkwillig zijn en met de minste (teugel)hulpen de oefeningen uitvoerden. En inderdaad is het niet voor elk paard geschikt, Anky past per paard de training erop aan. En ja, er wordt ook verkeerd gebruik gemaakt van de methode, en ja soms kom je wel eens wat harder door zodat het er wat minder fraai uitziet, maar om dit dierenmishandeling te noemen vind ik te ver gaan. En wees eerlijk, blijf je zelf ALTIJD fijn en geduldig met je hand als je paard stug is en lekker vast zit te houden? Het zijn geen suikerklontjes die paarden, het is 600 kg spiermassa, super atleten zijn het, als ze het niet eens verzinnen ze daar wel iets op.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:53

Kijk en daar kan ik me nou in vinden lautjebbb.

Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat het gemiddelde sportpaard nog maar 8 jaar word door de LDR methode. Er valt namelijk juist een heel groot deel af op jonge leeftijd, dus onder de 6 jaar, anders kan je nooit een gemiddelde van 8 jaar hebben. Denk hierbij aan veulens, de OCD afvallers en de 3/4 jarige die niet geschikt zijn voor het werk.
Dit terwijl het LDR principe juist pas bij de oudere verder opgeleide paarden wordt gebruikt. Dus ik denk niet de LDR doodsoorzaak nummer 1 is. Misschien moeten we daarvoor met een kritisch oog naar opfok en fokkerij kijken??? Of bij de training van de jonge paarden of wat dan ook. Plus dat er nou eenmaal meer gefokt word dan dat er vraag is en er dus een deel gewoon bij de slacht eindigd voor de consumptie.

Verder staat denk ik het in de mond trekken, of met druk rijden of hoe je het ook wilt noemen los van het LDR principe. Je kunt een paard met zachte hand naar LDR rijden en je kunt een paard met harde hand naar LDR rijden. Net als je een paard met zachte of harde hand in de proef houding kunt rijden. En we zijn allemaal roomser dan de paus, maar ik moet de eerste ruiter die ik nog nooit een te felle ophouding heb zien maken, bewust of onbewust nog tegenkomen.

En nogmaals mijn vraag:
Als we het niet kunnen zien van de grond als zijnde mentale dierenmishandling bestempelen, moeten we dan de springsport ook maar afschaffen??? Immers kan een paard wat zijn hoofd omhoog doet voor de hindernis ook de grond niet meer zien. En hoe gaan we dan om met alle sterrekijkers in de manegelessen??? Waarschijnlijk hebben deze er niet zo heel veel last van om de grond niet te kunnen zien???

Anoniem

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:08

Nee ik gebruik geen slofteugel en mijn paard hoeft ook niet te presteren Clown Lekker allemaal kopke in het zand steken en ga gewoon lekker door met het rijden van de kin op de borst met die fijne stang en trens. Zal mij boeien!

lautjebbb
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-04-08

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:38

russel schreef:
Nee ik gebruik geen slofteugel en mijn paard hoeft ook niet te presteren Clown Lekker allemaal kopke in het zand steken en ga gewoon lekker door met het rijden van de kin op de borst met die fijne stang en trens. Zal mij boeien!


En daar denk ik dat het verschil ligt, als jouw paard niet hoeft te presteren is dat wat mij betreft prima, no offense, maar ga dan ook geen commentaar leveren op mensen die wel willen presteren en op een techniek die je zelf waarschijnlijk nog nooit toegepast hebt!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:25

Dankzij een ander forum heb ik de naam van de duitse arts weer gevonden - hij heeft de onderzoeken gedaan én, naast het feit dat hij in Duitsland als een autoriteit op paardengebied beschouwd wordt, is er ook een boek:

Tug of War, classical dressage versus modern dressage

Ik zou als ik jullie was maar eens gaan googlen en 's een beetje lezen waar hij het over heeft.... de naam van Gerd Heuschmann!

Een uitspraak over de draw-reins: Like Klaus Balkenhol he was also opposed to use of draw-reins. He stated that when a rider pulls on the reins with 60 pounds of pressure, 600 pounds of pressure is exerted at the poll; draw reins double this effect
(Hang nog maar 's lekker, zonder hierover na te denken, je slofteugeltje eraan hoor!)

Anoniem

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:04

lautjebbb schreef:
russel schreef:
Nee ik gebruik geen slofteugel en mijn paard hoeft ook niet te presteren Clown Lekker allemaal kopke in het zand steken en ga gewoon lekker door met het rijden van de kin op de borst met die fijne stang en trens. Zal mij boeien!


En daar denk ik dat het verschil ligt, als jouw paard niet hoeft te presteren is dat wat mij betreft prima, no offense, maar ga dan ook geen commentaar leveren op mensen die wel willen presteren en op een techniek die je zelf waarschijnlijk nog nooit toegepast hebt!



Juist, ik heb het over die mensen die alleen maar denken aan presteren ten koste van het paard.