Schandalig hoeveel daar gerookt word, met allemaal kinderen erbij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
runningkawa schreef:Oomens
Geprobeerd om er samen uit te komen dat is wat er de laatste jaren steeds is geprobeerd.
En natuurlijk zal het op sommige plekken wel gaan, maar op heel veel plekken niet.
Dat zie je ook wel aan reacties hier, dan blijf je toch thuis als je er last van hebt, dan ga je toch naar een rookvrije kroeg (die ik hier in de buurt geen ken) enz.
Dus daar lijkt samenwerking al niet te gaan...
En dan wordt het nu eens omgedraait.
Daar waar de niet roker zich moest schikken naar de roker, gaat het nu andersom.
Hoeveel jaar heeft de niet roker dat al moeten doen? dan mogen de wel rokers pas weer wat gaan zeggen als dat aantal jaren erop zit
Ninx schreef:Voor de duidelijkheid: Objectieve informatie op zich heeft geen enkel ander doel dan informeren. Alle andere doelen zijn niet de doelen van de informatie, maar van de informatieverstrekker.@ Oomens: even terugkomend op je verhaal over het verschaffen van informatie van de overheid.
Uit onderzoek (las ik onlangs) is gebleken dat informatie verschaffen over de gevolgen van roken, of het belang van gezond eten (om net te zwaar geworden) weinig tot geen resultaat heeft.
Als een overheid/ samenleving aan de ene kant de verslaving faciliteert en dus stimuleert, helpt het niet om aan de andere kant informatie te verschaffen.
Veel rokers hebben daarin ook gelijk. De overgrote meerderheid van de rokers sterft namelijk niet aan longkanker. Dit wil zeker niet zeggen dat roken daarom niet ongezond is, en ook niet dat het de kans op longkanker niet aanzienlijk vergroot. Het betekent echter wel dat het misschien ook echt meestal "niet voor een willekeurige roker geldt, of een willekeurige roker overkomt"Citaat:De mens is namelijk 9 uit 10 keer geneigd (hoe irreëel dat ook is) te denken: 'dit geldt niet voor mij, dat overkomt mij niet'. Dat is een heel raar trekje. (leuke woordkeuze in een discussie over roken)
Veel rokers denken dus dat kanker hen niet zal treffen, en 'overeters' denken dat overgewicht en hart- en vaatziekten hen niet zullen treffen.
Ik kan het ermee eens zijn dat het onaantrekkelijk gemaakt wordt om te beginnen met roken, en zelfs dat het aantrekkelijk gemaakt wordt voor rokers om ermee te stoppen. De manier waarop is er echter een waarmee ik het niet volledig eens ben.Citaat:Volgens mij ligt de oplossing in het de roker lastiger maken te roken, te demotiveren. Datzelfde geldt voor 'grootverbruikers' van voedsel.... ik zou graag zien dat er weer minder voedsel (gemaksvoedsel) overal en nergens voor handen is. De medische wetenschap heeft de mensheid wijzer gemaakt. Het is achterhaald te denken dat rokers en niet rokers hun openbare ruimten moeten kunnen delen. Roken is ongezond, en steeds vaker (door de pil, de hormonale samenstelling van de vrouw, en ons eetpatroon) dodelijk.... dat is bewezen en behoeft geen discussie. Wat iedereen daar individueel mee doet moeten ze zelf weten. Maar spaar niet rokenden om je heen, en rook NOOIT bij kinderen.... want dat is schandalig. Mensen tegemoet komen op die manier toont een stukje innerlijke beschaving.
oomens schreef:Ik vind het belachelijk wanneer alle niet-rokers in een café per se moeten "meegenieten" op het moment dat er een roker binnenkomt. Ik vind het echter net zo belachelijk wanneer alle rokers een café zouden moeten verlaten wanneer er een niet-roker binnenkomt.
Citaat:Nogmaals: Op de plekken waar het niet lukt om een eventueel probleem op te lossen/te voorkomen, moet er gewoon op regels kunnen worden teruggevallen.
sindaspecial schreef:Geen weerstand maar er is ook nog zoiets al een tussenweg. Je hebt nu toch ook rest met een rook en een niet rook gedeelte.
Karin schreef:Nogmaals: dat is helemaal niet nodig. Als roker ga je even een paar minuten naar buiten om je behoeften te bevredigen en daarna meng je je weer (zonder sigaret in je hand) tussen de rokers en niet-rokers. Niemand hoeft te wijken voor een ander, als roker zonder je je alleen even af als je behoefte krijgt aan een peuk.
runningkawa schreef:Waarom er geen rookvrije kroegen zijn... wat een boer niet kent dat vreet ie niet...
Zie de weerstand nu al tegen juli
runningkawa schreef:Dus roken moet maar toegestaan worden omdat mensen zich niet kunnen gedragen?
Wat dacht je van relschoppers gewoon heel wat strenger anapakken?
slimmerik schreef:Tjonge wat een rotsmoesjes worden er toch verzonnen om er onderuit te komen.
Karin schreef:Behalve dit: is het verschil tussen rokers en niet-rokers zó groot dat ze hun uitgaansavonden dan maar in verschillende gelegenheden moeten doorbrengen? Ik snap echt werkelijk waar niet wat er mis is met even een paar minuutjes afzonderen als je die onbedwingbare behoefte voelt opkomen. Gebeurt op het werk ook, even lekker naar het rookhol en dan terug op je werkplek. Of moet het bedrijfsleven ook maar worden opgedeeld in bedrijven voor rokers en bedrijven voor niet-rokers?
runningkawa schreef:Nee, ik ga niet meer uit
Een van de redenen is rode ogen, pijn in de keel en de dag erop een kater gevoel...terwijl ik niet drink als bob.
En wij net zo erg?
Wie steekt hier kankerstokjes op?
Wie verplicht een ander dat op de snuiven?
Nogmaals, duw ik jou mijn vreten door je strot?
Zo ja... dan praten we pas als gelijke
WinBinChes schreef:Of ik mischien ergens anders wou gaan staan. Tuurlijk wil ik dat, maar als je niet van je laat horen, zal er ook niks veranderen en blijf ik gewoon staan.
Als jij daar dan last van hebt, ben jezelf net zo schuldig. Je kan ook vragen. Nee, beter is om iedereen over 1 kam te scheren en dan maar te roepen dat alle rokers flinke asociale egoistische mensen zijn!.............................
DromenLies schreef:Dan nog ben je gewoon k.... aan het verspreiden. Je gooit je peuk op straat weg tenminste dat gebeurt vaak en wie moet dat opruimen?
WinBinChes schreef:runningkawa schreef:Nee, ik ga niet meer uit
Een van de redenen is rode ogen, pijn in de keel en de dag erop een kater gevoel...terwijl ik niet drink als bob.
En wij net zo erg?
Wie steekt hier kankerstokjes op?
Wie verplicht een ander dat op de snuiven?
Nogmaals, duw ik jou mijn vreten door je strot?
Zo ja... dan praten we pas als gelijke
Ik ga om die reden ook niet meer uit. Maar ik ben wel een roker, dus niet denken dat je daar alleen last van hebt als niet rookt. Ook rokers kunnen daar last van hebben. In discotheken en kroegen is het erg extreem, daar mag je ook gewoon overal roken. Terwijl de cafe's en tentjes die netjes een rokers tafel hebben, daar geen last van hebben. Daar heb je als niet roker ook geen last van.
En daarbij als jij netjes zegt tegen een roker dat je last hebt van zijn/haar rook, zal hij geen problemen maken om ergens anders te staan of te zitten, maar persoonlijk heb ik dat niet zo meegemaakt. 1 keer is er iemand naar me toe gekomen. Was op een paarden evenement. Mevrouw vondt het erg vervelend dat ik rookte, want het waaide haar kant op. Of ik mischien ergens anders wou gaan staan. Tuurlijk wil ik dat, maar als je niet van je laat horen, zal er ook niks veranderen en blijf ik gewoon staan.
Als jij daar dan last van hebt, ben jezelf net zo schuldig. Je kan ook vragen. Nee, beter is om iedereen over 1 kam te scheren en dan maar te roepen dat alle rokers flinke asociale egoistische mensen zijn!.............................
Chiqa schreef:Wat een vooroordelen weer allemaal zeg
ga niet eens de moeite meer doen om híer nog iets zinnigs op te zeggen
En tekenen hoef je al lang al niet meer, prachtig toch?