Ook de paardensport wordt per 1 juli rookvrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Ook de paardensport wordt per 1 juli rookvrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:00

Ik vind het een goede zaak dat er dalijk in de horeca niet meer gerookt mag worden , discotheken word al veel minder gerookt, maar daar hoeft het van mij niet verboden te worden. Maar wel in de kantines van bijvoorbeeld manege's

Schandalig hoeveel daar gerookt word, met allemaal kinderen erbij

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 00:07

runningkawa schreef:
Oomens
Geprobeerd om er samen uit te komen dat is wat er de laatste jaren steeds is geprobeerd.
En natuurlijk zal het op sommige plekken wel gaan, maar op heel veel plekken niet.
Dat zie je ook wel aan reacties hier, dan blijf je toch thuis als je er last van hebt, dan ga je toch naar een rookvrije kroeg (die ik hier in de buurt geen ken) enz.
Dus daar lijkt samenwerking al niet te gaan...
En dan wordt het nu eens omgedraait.
Daar waar de niet roker zich moest schikken naar de roker, gaat het nu andersom.
Hoeveel jaar heeft de niet roker dat al moeten doen? dan mogen de wel rokers pas weer wat gaan zeggen als dat aantal jaren erop zit Lachen

Nogmaals: Op de plekken waar het niet lukt om een eventueel probleem op te lossen/te voorkomen, moet er gewoon op regels kunnen worden teruggevallen.

Het probleem van de huidige (en binnenkort ingaande) regelgeving is dat er voor helemaal niemand, rokers noch niet-rokers, ruimte is om zich naar wie dan ook te schikken. Zelfs als één van de partijen (om het even welke) zich zou willen schikken naar de ander, dan nog is dat niet mogelijk. Het enige wat dan mogelijk en verplicht is, is zich te schikken naar de regels.

Op mijn vraag waarom die rookvrije kroegen er niet of nauwelijks zijn heb ik helaas nog geen antwoord gehad.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 00:12

Waar ik heb gewerkt wouden ze rookvrij gaan, maar ze vonden de stap te gevaarlijk eigen beslissing omdat veel touristen ook roken en zij vormen nog altijd grotendeels het inkomen. Maar nu is het allemaal rookvrij en de bazen die ik ken zijn er blij mee Lachen en de werknemers ook
Ik kan er niet voor zorgen dat er een cafe rookvrij word dat ligt aan de eigenaar noch iemand van bokt kan dat

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 01:02

Ninx schreef:
@ Oomens: even terugkomend op je verhaal over het verschaffen van informatie van de overheid.
Uit onderzoek (las ik onlangs) is gebleken dat informatie verschaffen over de gevolgen van roken, of het belang van gezond eten (om net te zwaar geworden) weinig tot geen resultaat heeft.
Als een overheid/ samenleving aan de ene kant de verslaving faciliteert en dus stimuleert, helpt het niet om aan de andere kant informatie te verschaffen.
Voor de duidelijkheid: Objectieve informatie op zich heeft geen enkel ander doel dan informeren. Alle andere doelen zijn niet de doelen van de informatie, maar van de informatieverstrekker.

Wat bedoel jij met weinig tot geen resultaat? Bedoel je dat er nauwelijks mensen geïnformeerd worden, of dat ze niet de door de informatieverstrekker gewenste gedragsverandering vertonen?

Helaas vind ik het heel moeilijk om echt betrouwbare objectieve informatie te vinden over roken. In dit topic is al een link gezet naar een site met heel duidelijk "pro roken" informatie. Deze site leek mij op het eerste gezicht vooral een felle reactie van zich aangevallen voelende rokers, met éénzijdige informatie van dubieuze herkomst.
Helaas is ook veel informatie afkomstig van de (ook invloedrijke) "anti-rooklobby". Ook deze groep heeft een duidelijk belang bij het verstrekken van eenzijdige informatie, waardoor ik ook deze informatie niet allemaal volledig vertrouw.
De waarheid zal waarschijnlijk dus ergens liggen tussen wat beide partijen ons willen doen geloven.

Aan welke kant van het midden deze ligt is mij nog onduidelijk, maar hoe dan ook zal roken zeker niet gezond zijn, net zomin als dat iedere roker per se aan het roken zal sterven.
Citaat:
De mens is namelijk 9 uit 10 keer geneigd (hoe irreëel dat ook is) te denken: 'dit geldt niet voor mij, dat overkomt mij niet'. Dat is een heel raar trekje. (leuke woordkeuze in een discussie over roken)
Veel rokers denken dus dat kanker hen niet zal treffen, en 'overeters' denken dat overgewicht en hart- en vaatziekten hen niet zullen treffen.
Veel rokers hebben daarin ook gelijk. De overgrote meerderheid van de rokers sterft namelijk niet aan longkanker. Dit wil zeker niet zeggen dat roken daarom niet ongezond is, en ook niet dat het de kans op longkanker niet aanzienlijk vergroot. Het betekent echter wel dat het misschien ook echt meestal "niet voor een willekeurige roker geldt, of een willekeurige roker overkomt"
Citaat:
Volgens mij ligt de oplossing in het de roker lastiger maken te roken, te demotiveren. Datzelfde geldt voor 'grootverbruikers' van voedsel.... ik zou graag zien dat er weer minder voedsel (gemaksvoedsel) overal en nergens voor handen is. De medische wetenschap heeft de mensheid wijzer gemaakt. Het is achterhaald te denken dat rokers en niet rokers hun openbare ruimten moeten kunnen delen. Roken is ongezond, en steeds vaker (door de pil, de hormonale samenstelling van de vrouw, en ons eetpatroon) dodelijk.... dat is bewezen en behoeft geen discussie. Wat iedereen daar individueel mee doet moeten ze zelf weten. Maar spaar niet rokenden om je heen, en rook NOOIT bij kinderen.... want dat is schandalig. Mensen tegemoet komen op die manier toont een stukje innerlijke beschaving.
Ik kan het ermee eens zijn dat het onaantrekkelijk gemaakt wordt om te beginnen met roken, en zelfs dat het aantrekkelijk gemaakt wordt voor rokers om ermee te stoppen. De manier waarop is er echter een waarmee ik het niet volledig eens ben.
Voor veel bestaande rokers is roken een belangrijk onderdeel van hun "manier van leven". Dit hangt voor een groot deel samen met het verslavende effect ervan, maar een verslaving op zich hoeft geen reden te zijn voor een verbod. (anders zou Bokt.nl ook voor een aantal mensen verboden moeten worden).
Zolang mensen die hier niets mee te maken willen hebben er geen last van hoeven of zeggen te hebben, en zolang er geen andere bezwaren (brandgevaar) zijn, mogen de rokers van mij overal genieten van hun verslaving.

Bij openbare ruimtes vind ik dat er best onderscheid gemaakt kan worden tussen "echte" openbare ruimtes zoals (de publiek toegankelijke delen van) overheidsinstellingen, schoolgebouwen, de hele zorgsector, etc. enerzijds, en de "particuliere" openbare ruimtes zoals bijvoorbeeld de horeca anderzijds. In die laatste categorie bestaat er voor niemand een verplichting, noodzaak of dwang om hier binnen te gaan. Iedereen heeft hiertoe een vrije keuze
Ik vind het belachelijk wanneer alle niet-rokers in een café per se moeten "meegenieten" op het moment dat er een roker binnenkomt. Ik vind het echter net zo belachelijk wanneer alle rokers een café zouden moeten verlaten wanneer er een niet-roker binnenkomt.

In de gevallen waarbij kinderen aanwezig zijn ben ik wel voor een verbod op roken, omdat kinderen niet het vermogen of de verantwoordelijkheid hebben om zelf een bewuste keuze te maken op basis van de beschikbare informatie.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:48

Buiten dat feit is het rookverbod er niet gekomen omdat niet rokers het niet fijn vinden om in rook te zitten, dat deert de regering maar weinig. Maar wel na officieel onderzoek waar er voor werknemers schokkende cijfers uitkwamen. Dus ik snap heel dat delen en geven niet, op een moment waarbij een werknemer in een gevaarlijke omgeving word gezet (klasse a) moeten er maatregelen genomen worden.

Dus heel de onzin van niet rokers moeten maar plaatsen delen en omgekeerd heeft tot de rookvrij discussie weinig bij te brengen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:46

oomens schreef:
Ik vind het belachelijk wanneer alle niet-rokers in een café per se moeten "meegenieten" op het moment dat er een roker binnenkomt. Ik vind het echter net zo belachelijk wanneer alle rokers een café zouden moeten verlaten wanneer er een niet-roker binnenkomt.

Nogmaals: dat is helemaal niet nodig. Als roker ga je even een paar minuten naar buiten om je behoeften te bevredigen en daarna meng je je weer (zonder sigaret in je hand) tussen de rokers en niet-rokers. Niemand hoeft te wijken voor een ander, als roker zonder je je alleen even af als je behoefte krijgt aan een peuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:11

Citaat:
Nogmaals: Op de plekken waar het niet lukt om een eventueel probleem op te lossen/te voorkomen, moet er gewoon op regels kunnen worden teruggevallen.

Maar waneer lukt het niet?
De rokers vinden vast wel dat het lukt als ze al 1 sigaret per dag minder roken....

Waarom er geen rookvrije kroegen zijn... wat een boer niet kent dat vreet ie niet...
Zie de weerstand nu al tegen juli

sindaspecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:31

Geen weerstand maar er is ook nog zoiets al een tussenweg. Je hebt nu toch ook rest met een rook en een niet rook gedeelte.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:50

sindaspecial schreef:
Geen weerstand maar er is ook nog zoiets al een tussenweg. Je hebt nu toch ook rest met een rook en een niet rook gedeelte.

Dat beschermt de werknemer ook niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:45

Karin schreef:
Nogmaals: dat is helemaal niet nodig. Als roker ga je even een paar minuten naar buiten om je behoeften te bevredigen en daarna meng je je weer (zonder sigaret in je hand) tussen de rokers en niet-rokers. Niemand hoeft te wijken voor een ander, als roker zonder je je alleen even af als je behoefte krijgt aan een peuk.

Dan ben jij nog niet op de hoogte van probleem twee. De ruzies die inmiddels aan het ontstaan zijn
door de 'rookgordijnen' waar de niet rokers doorheen moeten lopen als ze naar buiten willen, begint onderhand vervelende vormen aan te nemen, wat voor oplossing kunnen we daar voor vinden?
(Hiermee doel ik op het feit dat het probleem zich gaat verspreiden)
Nog een groot probleem waar men geen oplossing voor heeft; hier in de stad kent men een regeling dat je niet meer na 1 uur de kroeg mag verlaten anders kom je dr niet meer in.

Deze maatregel hebben ze in het leven geroepen omdat de criminaliteit uit de klauwen is gaan lopen.
Doro de mensen verspreid naar buiten te laten gaan (1-2-3 regeling)
Hier is nog geen oplossing voor, de kroegeigenaren spreken naast dat ze voor enorme omzet verliezen
gaan draaien ook over een tweede nog veel groter probleem; meer criminaliteit.
Want naast de omzetverliezen zullen ze extra bewaking in moeten stellen voor de rokers die naar buiten gaan, om te controleren wat hun gedrag zal zijn.
Naast de weglopende omzet zal er dus ook veel meer politie op de straat moeten komen, maar we weten allemaal wel dat dit niet de oplossing is.

Hier in de straat wordt veel vernield door uitgaanspubliek wat naar huis trekt, ik vrees het ergste als ze zich weggestuurt voelen.
Ooit aan gedacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:47

Dus roken moet maar toegestaan worden omdat mensen zich niet kunnen gedragen?

Wat dacht je van relschoppers gewoon heel wat strenger anapakken?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:52

Ja hoor.... de rokers in een afgesloten kooi buiten. Haha!

Gewoon een ruimte buiten die dan niet te betreden is door "nieuwkomers". Zou van de zotte zijn om daarvoor het rookverbod niet in te stellen. En anders gewoon laten gaan die het niet roken niet vol kunnen houden. Haha!

Ruziemakers hebben toch al te veel macht. Zie je vandaag maar weer met het aflasten van voetbalwedstrijden.

Tjonge wat een rotsmoesjes worden er toch verzonnen om er onderuit te komen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:58

Ik ga vaak door een rookhaag, veel criminaliteit heb ik daar nog niet tegengekomen Tong uitsteken

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:08

Het heeft me altijd verbaasd dat die kroegbazen zo goed met die criminaliteit wegkomen. Ze gooien de mensen vol met (te) veel drank en menen dan als die mensen weg gaan dat hun verantwoordelijkheid ophoudt.

Ze denken alleen maar aan hun omzet. Dus láát die kroegbazen maar eens opdraaien voor hun daden. Zul je eens zien wat een stuk minder overlast dat we dan hebben. Ja

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:37

runningkawa schreef:
Waarom er geen rookvrije kroegen zijn... wat een boer niet kent dat vreet ie niet...
Zie de weerstand nu al tegen juli

Dat argument heb ik al heel vaak gehoord, maar als de "vraag" naar rookvrije kroegen echt zo groot is als wordt beweerd, dan snap ik niet dat er in de hele horecasector bijna niemand in dat gat in de markt springt of is gesprongen. Er zullen best café-eigenaars zijn die vast zitten in bepaalde gewoontes of tradities, maar het kan niet bestaan dat er niemand is die inspeeld op een groeiende ontwikkeling in de markt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:01

runningkawa schreef:
Dus roken moet maar toegestaan worden omdat mensen zich niet kunnen gedragen?

Wat dacht je van relschoppers gewoon heel wat strenger anapakken?

Beter had ik het niet kunnen zeggen.

slimmerik schreef:
Tjonge wat een rotsmoesjes worden er toch verzonnen om er onderuit te komen.

Idd. Niets aan toe te voegen.

Behalve dit: is het verschil tussen rokers en niet-rokers zó groot dat ze hun uitgaansavonden dan maar in verschillende gelegenheden moeten doorbrengen? Ik snap echt werkelijk waar niet wat er mis is met even een paar minuutjes afzonderen als je die onbedwingbare behoefte voelt opkomen. Gebeurt op het werk ook, even lekker naar het rookhol en dan terug op je werkplek. Of moet het bedrijfsleven ook maar worden opgedeeld in bedrijven voor rokers en bedrijven voor niet-rokers?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:31

Karin schreef:
Behalve dit: is het verschil tussen rokers en niet-rokers zó groot dat ze hun uitgaansavonden dan maar in verschillende gelegenheden moeten doorbrengen? Ik snap echt werkelijk waar niet wat er mis is met even een paar minuutjes afzonderen als je die onbedwingbare behoefte voelt opkomen. Gebeurt op het werk ook, even lekker naar het rookhol en dan terug op je werkplek. Of moet het bedrijfsleven ook maar worden opgedeeld in bedrijven voor rokers en bedrijven voor niet-rokers?

Volgens de rokers dus wel Clown

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:37

Fantastisch!
Ik rook zelf niet, als ik in de kantine kom kan ik amper nog ademhalen.
Daarom kom ik er dus ook -bijna- nooit.
Waarschijnlijk zijn er nog veel mensen die hier last van hebben.
Wanneer er voldoende ventilatie is heb ik er geen last van.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:04

runningkawa schreef:
Nee, ik ga niet meer uit
Een van de redenen is rode ogen, pijn in de keel en de dag erop een kater gevoel...terwijl ik niet drink als bob.

En wij net zo erg?
Wie steekt hier kankerstokjes op?
Wie verplicht een ander dat op de snuiven?
Nogmaals, duw ik jou mijn vreten door je strot?
Zo ja... dan praten we pas als gelijke Lachen

Ik ga om die reden ook niet meer uit. Maar ik ben wel een roker, dus niet denken dat je daar alleen last van hebt als niet rookt. Ook rokers kunnen daar last van hebben. In discotheken en kroegen is het erg extreem, daar mag je ook gewoon overal roken. Terwijl de cafe's en tentjes die netjes een rokers tafel hebben, daar geen last van hebben. Daar heb je als niet roker ook geen last van.

En daarbij als jij netjes zegt tegen een roker dat je last hebt van zijn/haar rook, zal hij geen problemen maken om ergens anders te staan of te zitten, maar persoonlijk heb ik dat niet zo meegemaakt. 1 keer is er iemand naar me toe gekomen. Was op een paarden evenement. Mevrouw vondt het erg vervelend dat ik rookte, want het waaide haar kant op. Of ik mischien ergens anders wou gaan staan. Tuurlijk wil ik dat, maar als je niet van je laat horen, zal er ook niks veranderen en blijf ik gewoon staan.

Als jij daar dan last van hebt, ben jezelf net zo schuldig. Je kan ook vragen. Nee, beter is om iedereen over 1 kam te scheren en dan maar te roepen dat alle rokers flinke asociale egoistische mensen zijn!.............................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:19

WinBinChes schreef:
Of ik mischien ergens anders wou gaan staan. Tuurlijk wil ik dat, maar als je niet van je laat horen, zal er ook niks veranderen en blijf ik gewoon staan.

Als jij daar dan last van hebt, ben jezelf net zo schuldig. Je kan ook vragen. Nee, beter is om iedereen over 1 kam te scheren en dan maar te roepen dat alle rokers flinke asociale egoistische mensen zijn!.............................

Ben ik het volkomen mee eens Lachen je mond open trekken is een kleine moeite.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:30

Dan nog ben je gewoon k.... aan het verspreiden. Je gooit je peuk op straat weg tenminste dat gebeurt vaak en wie moet dat opruimen? De gemeente en wie betaalt daar aan mee? De niet roker. Ook al ben ik met een groep niet rokers in een cafe geweest toch stink ik gigantisch naar de rook.

Vaak wordt je omgeving (direct dan wel indirect) dus toch wel degelijk belast hoe je het ook wendt of keert.

Rookvrije kroegen.... waar kan ik tekenen!! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:59

DromenLies schreef:
Dan nog ben je gewoon k.... aan het verspreiden. Je gooit je peuk op straat weg tenminste dat gebeurt vaak en wie moet dat opruimen?

Verward Wat een vooroordelen weer allemaal zeg Lachen ga niet eens de moeite meer doen om híer nog iets zinnigs op te zeggen Knipoog
En tekenen hoef je al lang al niet meer, prachtig toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:29

WinBinChes schreef:
runningkawa schreef:
Nee, ik ga niet meer uit
Een van de redenen is rode ogen, pijn in de keel en de dag erop een kater gevoel...terwijl ik niet drink als bob.

En wij net zo erg?
Wie steekt hier kankerstokjes op?
Wie verplicht een ander dat op de snuiven?
Nogmaals, duw ik jou mijn vreten door je strot?
Zo ja... dan praten we pas als gelijke Lachen

Ik ga om die reden ook niet meer uit. Maar ik ben wel een roker, dus niet denken dat je daar alleen last van hebt als niet rookt. Ook rokers kunnen daar last van hebben. In discotheken en kroegen is het erg extreem, daar mag je ook gewoon overal roken. Terwijl de cafe's en tentjes die netjes een rokers tafel hebben, daar geen last van hebben. Daar heb je als niet roker ook geen last van.

En daarbij als jij netjes zegt tegen een roker dat je last hebt van zijn/haar rook, zal hij geen problemen maken om ergens anders te staan of te zitten, maar persoonlijk heb ik dat niet zo meegemaakt. 1 keer is er iemand naar me toe gekomen. Was op een paarden evenement. Mevrouw vondt het erg vervelend dat ik rookte, want het waaide haar kant op. Of ik mischien ergens anders wou gaan staan. Tuurlijk wil ik dat, maar als je niet van je laat horen, zal er ook niks veranderen en blijf ik gewoon staan.

Niemand zegt alle...
Maar rokers zouden ook uit zichzelf kunnen bedenken dat iemand er last van heeft als rook naar iemand toetrekt... en ja soms gebeurd dat dat mensen vragen of je er last van hebt..maar veel vaker gebeurd dat niet..
Terwijl ik toch niet degene ben die iets doet wat "raar" is, moet ik wel zelf er om vragen?

Dat is toch de omgedraaide wereld.

Overigens wel eens netjes gevraagt in een restaurant en dan zeggen sommige...hier is het rook gedeelte dus het mag... jaaah... het rookvrije was vol... moet ik dan maar weer gaan omdat een ander over mijn eten wil blazen?

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:29

Wat word er weer fijn met modder gegooid over en weer Gestoord

Nu komt het rookverbod en wat komt er straks ...
het word er steeds gezelliger op NOT

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:41

Chiqa schreef:
Verward Wat een vooroordelen weer allemaal zeg Lachen ga niet eens de moeite meer doen om híer nog iets zinnigs op te zeggen Knipoog
En tekenen hoef je al lang al niet meer, prachtig toch?

De grootste vooroordelen in dit topic komen van de rokers. Zij zien bij voorbaat al de meest gruwelijke scenario's Knipoog. Geef het toch een kans en laten we het na een jaar hier nog eens evalueren Haha!