Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dirkje25
Berichten: 504
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:21

oOoKellyoOo schreef:
Ik heb zelf ook een zoon . Als hij om komt op een paarde stal dat is dat mijn schuld het is geen kinderspeeltuin maar een stal met paarden, IK moet op MIJN KIND letten en niet de manege houder. Ook al staat er een hakselaar te draaien waar je in kunt lopen, ja prachtig daar heefd nietmand wat verloren.

Zielig voor het kind, als mama had opgelet en het kind van 6 jaar wat nergens gevaar inziet, was er niks gebeurt.


Ik wil wel eens zien wat er gebeurt als jou kind voor het eerst alleen op de fiets naar school toe gaat en ze rijden hem aan. En dat dus in de situatie dat de automobilist er dus echt niks aan kan doen. Dan wil ik wel eens weten of je dan ook de eigenschuld dikke bult gedachte overeind houd. Of dat je dan ineens toch met de wet in je hand ( de verzekeraar van) de automobilist aansprakelijk gaat stellen. En dat niet omdat jij vindt dat die automobilist schuld heeft maar alleen omdat de financiele toekomst van jou kind in gevaar komt door zijn opgelopen letsel.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 00:52

Rascha schreef:
Een manege is geen kermis, en een stapmolen is geen kinderdraaimolen met hobbelpaardjes en brandweerauto's zoals op de kermis!!
Dus geen plek (voor zeer jonge kinderen)om te spelen!!
Als moeders daar op stal stond met haar paardje/pony lijkt mij dat ze de stapmolen kend, en ook de gevaren van dat (verouderde)
apparaat!!
Dus had ze moeten inzien dat er gevaren op de manege zijn, buiten de paarden in de stal/wei..

Bij ons op stal kunnen kinderen vertrekken als ze na div waarschuwingen nog niet luisteren naar het stalpersoneel...
Mijn mening is precies zoals al div mensen hebben beschreven: wie niet luisteren wil, moet maar voelen..
En niet goedschiks dan maar kwaadschiks... Als je dan wordt weggetrapt van de stal omdat je er niet wilde luisteren naar het stalpersoneel en mensen in gevaar brengt door ondoordachte dingen uit te halen heb je het aan jezelf te danken... Boze ouders of niet!!
Het lijkt mij dat het toch wel een van de belangrijkste dingen die je een kind leerd: geen gevaar veroorzaken!!

Overigens blijft het tragisch dat deze jongen de dupe is geworden van het met schade en schande wijs worden van zijn moeder!!
Maar dat de manege-eigenaar hier voor verantwoordelijk gehouden wordt is niet terrecht!!



Nou ja zeg, ik word hier echt niet goed van! Iedereen valt maar over die moeder heen. Stelletje moraalridders. Als ik zo de profielen van sommige moeders hier bekijk dan zijn die ook niet echt lekker bezig soms. Ik zie ook foto's waar ik werkelijk de kriebels van krijg en denk: dat is vragen om een ongeluk! Dus voor je zulke boute uitspraken doet (en dat geldt zeker niet voor jou alleen, ik quote je omdat je de zoveelste bent) steek jullie hand ook eens in eigen boezem. Rolleyes

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 00:53

superwoman schreef:
Vind het ook belachelijk dat de manegehouder hier voor op moet draaien . Onbegrijpelijk! Frusty


Dat is nog niet gezegd. Hij is nog niet veroordeeld. Knipoog

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 01:44

Maikeltje@ Je mag me quoten zoveel je wilt!!
Ik zeg dit alleen omdat dit MIJN mening is, net zo goed als dat jij je mening geeft!!!
En idd in mijn ogen is moeders hier in gebreke gebleven!!
Als jij vind van niet, dan is het toch ook niet raar dat je een reactie van iemand KAN verwachten...
Zelfs als iemand zou schrijven dat het een afschuiven van verantwoording is, als er een schuldige gezocht wordt (bij de manege-baas in dit geval)!!
Het blijft een discussie, en moraalridder???? Ach zolang je mij niet kent..... kun je me in elk hokje plaatsen...
Het leven zit vol met risico's, en vaak genoeg is het zo dat dingen/ongelukken best te voorkomen waren!!
Maar helaas is dit kind er niet meer bij gebaat!!

c_alsemgeest

Berichten: 20864
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 02:16

Vreselijk voor de ouders.... maar ik vind dit ook nergens op slaan Gestoord Ik vind de eis veel te zwaar... dood door schuld onzin.
Nalatigheid vind ik een passender plaatje.
Dan zou je zelfs zo ver kunnen gaan de ouders aan te klagen en dood door schuld te lasten kunnen leggen... zij hebben immers het kind losgelaten op deze o zo gevaarlijke plek? Verward Maar daar denkt een weldenkend mens toch ook niet aan? imo idem met de stalhouder Ach gut arme man...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:25

maikeltje schreef:
Nou ja zeg, ik word hier echt niet goed van! Iedereen valt maar over die moeder heen. Stelletje moraalridders. Als ik zo de profielen van sommige moeders hier bekijk dan zijn die ook niet echt lekker bezig soms. Ik zie ook foto's waar ik werkelijk de kriebels van krijg en denk: dat is vragen om een ongeluk! Dus voor je zulke boute uitspraken doet (en dat geldt zeker niet voor jou alleen, ik quote je omdat je de zoveelste bent) steek jullie hand ook eens in eigen boezem. Rolleyes

Als mijn kind een ongeluk krijgt omdat ik niet oplet, is het mijn schuld en mijn schuld alleen............ mijn kind is mijn verantwoording.......

is heel simpel

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:35

maikeltje schreef:
superwoman schreef:
Vind het ook belachelijk dat de manegehouder hier voor op moet draaien . Onbegrijpelijk! Frusty


Dat is nog niet gezegd. Hij is nog niet veroordeeld. Knipoog


Dat ze het proberen is al erg genoeg

Citaat:
Nou ja zeg, ik word hier echt niet goed van! Iedereen valt maar over die moeder heen. Stelletje moraalridders. Als ik zo de profielen van sommige moeders hier bekijk dan zijn die ook niet echt lekker bezig soms. Ik zie ook foto's waar ik werkelijk de kriebels van krijg en denk: dat is vragen om een ongeluk! Dus voor je zulke boute uitspraken doet (en dat geldt zeker niet voor jou alleen, ik quote je omdat je de zoveelste bent) steek jullie hand ook eens in eigen boezem.


Hm vreemde reactie -> "Hand in eigen boezem steken". Kind had daar niet in de buurt moeten zijn, dus de enige verantwoordelijke lijkt mij de moeder. Die overgens genoeg gestraft is door het verlies.

En ja ongelukken gebeuren, vaak een samenloop van omstandigheden. Erg dat de moeder/ouders zo hard zoeken naar iemand om de schuld bij neer te leggen Rolleyes

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:43

Ik was en ben verantwoordelijk voor mijn kinderen, niet een ander.Als moeder zorg je er zo goed mogelijk voor dat een ander geen last krijgt en dat je kinderen niet iets doen wat gevaarlijk kan zijn.
Dat wil niet zeggen dat je alles kunt voorkomen.
Als ik op stap ging met de kinderen toen ze nog klein waren was het mijn verantwoording om op te letten wat ze deden en niet die van een ander.
De schuld bij een ander neerleggen is het makkelijkste wat er is in mijn ogen.

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:01

Ik kan me voorstellen dat je in het geval van letsel, via een verzekrering geld eist voor de verzorging en het letsel, maar ik lees hier niets over het aansprakelijk stellen van de manegehouder, maar over door door schuld en dat gaat mijns inziens te ver.
Hier is op een manege enkele jaren geleden een 7 jarige onder een losgekomen paard terecht gekomen en heeft het niet overleefd, tja dat is dus het risico van kinderen op een manege. Als je er niet op letten kunt moet je ze vooral niet meenemen. Nu was er hier ook nog gewoon iemand bij het kind en heeft gezegd staan blijven tegen de muur, echter een kind die een paard aan ziet komen galloperen en van angst het ganpad oversteekt naar de mensen waar hij bij hoort, loopt zelfs dan nog gevaar. Ik vind het verschrikkelijk voor alle betrokkenen, maar een manegehouder aanklagen voor dood door schuld gaat er bij mij niet in.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:18

sonjim schreef:
Ik kan me voorstellen dat je in het geval van letsel, via een verzekrering geld eist voor de verzorging en het letsel, maar ik lees hier niets over het aansprakelijk stellen van de manegehouder, maar over door door schuld en dat gaat mijns inziens te ver.
Hier is op een manege enkele jaren geleden een 7 jarige onder een losgekomen paard terecht gekomen en heeft het niet overleefd, tja dat is dus het risico van kinderen op een manege. Als je er niet op letten kunt moet je ze vooral niet meenemen. Nu was er hier ook nog gewoon iemand bij het kind en heeft gezegd staan blijven tegen de muur, echter een kind die een paard aan ziet komen galloperen en van angst het ganpad oversteekt naar de mensen waar hij bij hoort, loopt zelfs dan nog gevaar. Ik vind het verschrikkelijk voor alle betrokkenen, maar een manegehouder aanklagen voor dood door schuld gaat er bij mij niet in.

Dat is dus wat ik bedoel te zeggen. Het is gewoon verschrikkelijk voor alle betrokkenen. Ik wed dat niemand op de stal bij jullie het in zijn of haar hoofd gehaald heeft met de vinger naar de moeder of verzorger te wijzen. Zij hadden dit niet kunnen voorkomen als ik je verhaal zo lees. Zulk soort situaties heb je gewoon niet altijd in de hand.

En wat iedereen hier roept over dat de moeder haar gram wil halen over de rug van de stalhouder: waar staat dat dan? Zoals ik het lees heeft de moeder de stalhouder helemaal niet aangeklaagd.
Dat er een onderzoek komt naar die stapmolen dat lijkt mij heel normaal, ik heb gelezen dat hij al een aantal keer gewaarschuwd was dat het ding niet aan de veiligheidseisen voldeed. En als hij inderdaad dat soort waarschuwingen naast zich neer heeft gelegd dan is een onderzoek instellen wel op z'n plaats.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:23

maikeltje schreef:
En wat iedereen hier roept over dat de moeder haar gram wil halen over de rug van de stalhouder: waar staat dat dan? Zoals ik het lees heeft de moeder de stalhouder helemaal niet aangeklaagd.


mischien niet tegenover de stalhouder, misschien wel. Er zit iig nog veel boosheid in haar.
Ik heb iig meer dingen gelezen over de moeder, waarbij ik geen fijn gevoel krijg.
Het kind had daar nooit mogen zijn en daarom is het imo een ongeluk
http://www.ad.nl/rotterdam/waterweg/article1479173.ece

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:11

Ik heb het artikel doorgelezen en ik kan haar wel begrijpen. Ze zegt niet dat ALLE molens wegmoeten, alleen degene die niet beveiligd zijn. Ik kan me dat heel goed voorstellen. Wat iemand op zijn privéterrein neerzet moet ie zelf weten maar op een plek waar veel mensen komen vind ik wel dat je daar als eigenaar aandacht aan moet besteden. En als jij als stalhouder meerdere keren gewaarschuwd bent dat je molen niet veilig is en vervolgens leg je dat naast je neer, dan ben je in mijn ogen in gebreke gebleven. Want je kunt op je vingers natellen dat het vroeg of laat een keer fout gaat.
En dat hoeft niet eens met een kind fout te gaan. Kan ook met een volwassene gebeuren.
Wat ze de stalhouder wel verwijt is het feit dat hij die molen daar na het drama nog 7 weken heeft laten staan. En ja, als je er dan langs rijdt en daar kinderen bij in de buurt ziet spelen dan vind ik het niet gek dat je even kwaad wordt.

oudehinken

Berichten: 3087
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: manderveen

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:38

Effe een vraagje. Zijn er die eigenlijk, stapmolens die "kindveilig" zijn? Maken ze bewust stapmolens waar kinderen niet in of tussen kunnen komen?

Bij mijn weten niet. En dan is het eigenlijk ook niet reëel om de schuld op de stalhouder af te schuiven, afgezien van het feit dat hij geen kinderoppasser is en dat de ouders zelf hun kinderen in de gaten dienen te houden.
Laatst bijgewerkt door oudehinken op 26-02-08 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:39

In mijn ogen kun je de stalhouder iets verwijten als hij een ander opdracht geeft om die stapmolen in werking te zetten.
Heeft hij geen opdracht gegeven dan heb je er af te blijven.
Een manege is geen kinderdagverblijf.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:14

Dat ding moet paardveilig zijn...meer niet

Nog ff en er mag geen riek of hooivork meer aanwezig zijn omdat kinders voortaan overal mogen komen en ouders het verzuimen op hun kroost te letten...

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:17

Ja anders moeten we nog een kindveilige tractor of een kindveilige hooizolder?
Wat ik trouwens niet snap uit het artikel, dat er de brandweer aan te pas moest komen om de kleine los te snijden? Dat doe je toch gewoon met een mes en verlies je dan geen kostbare tijd?

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:22

Nikka schreef:
Wat ik trouwens niet snap uit het artikel, dat er de brandweer aan te pas moest komen om de kleine los te snijden? Dat doe je toch gewoon met een mes en verlies je dan geen kostbare tijd?


Heb je zelf kinderen?

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:34

Nee hoezo?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:37

Ik vind dat het er vanaf hangt of de manege bedoeld is voor kinderen. Als er daar dagelijks tientallen kinderen rondlopen, die ook nog lesklant zijn, moet je daar rekening mee houden.

Maar als de manege geen kinderen als klant heeft, dan kun je niet verwachten dat de eigenaar altijd en overal rekening houdt met eventuele kinderen.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:40

Nikka schreef:
Nee hoezo?


Nou vond je opmerking nogal grof, jij niet?
(Ps heb zelf geen kinderen hoor, maar wel even alle respect voor alles)

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:41

Het is wat mij betreft geen waardeoordeel maar ik snap het gewoon niet.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:59

Ik heb het hele topic doorgelezen... ja ja.
Het is idd belachelijk dat de manegehouder wordt aangeklaagd wegens dood door schuld. Terwijl het imo de verantwoordelijkheid van de ouders is om het kind in de gaten te houden. Kinderen zijn watervlug, springen overal op en in, en daarom moet je zeker op die leeftijd je kind erg goed in de gaten houden.
Kinderen zien nu eenmaal geen gevaar, je leert ze dus dat die gevaren er wel zijn, en vertelt ze wat er kan gebeuren Lachen

Kinderen horen niet in de buurt te komen van zware machines, niet bij tractors, niet bij gereedschap, niet bij stapmolens, dat zijn allemaal plekken waar een kind imo niets te zoeken heeft

Een manege kan kindvriendelijk zijn, ja, tijdens de kinderlessen. Kindveilig is een manege nooit. Dat is gewoon niet haalbaar, een boerenbedrijf (wat een manege gewoon is) is per definitie niet kindveilig. Paarden zijn al niet kindveilig Tong uitsteken

Ik heb zelf op een manege gewerkt, de kinderen mochten tijdens de kinderlessen bij de pony's komen (die wij dan al gevangen hadden, en bij de bak stonden aangebonden). Wij hielpen dan met zadelen (dat kun je nl. niet aan ouders overlaten, uitzonderingen daargelaten uiteraard) en dan was het rijden.
De kinderen mochten NIET mee naar de wei (geen veilige plek voor een kind van 6) en ze mochten NIET de stallen in, en zeker niet over het terrein rondzwerven. Na de lessen nog even een hapje en drankje in de kantine, en dat was het. Al heb ik af en toe wel eens een kind, waarvan de ouders (die in scheiding lagen) mij laten helpen met voeren. Vond ze erg leuk Ja
Ik zal 't kleine ding nooit vergeten... ze vond het geweldig om te helpen, en over paarden te leren Lachen

Wij hebben altijd geprobeerd die kids zoveel mogelijk onder onze hoede te nemen. Ik was daar niet aangenomen als kinderoppas, maar vond het onverantwoord de kids aan hun lot over te laten. En mijn collega's met mij.

Je kunt op die manier ongelukken goed voorkomen. Maar het is niet zo het hoort, vind ik.
Ouders hebben in de eerste instantie gewoon de verantwoordelijkheid over hun kroost, en een manege is geen speeltuin
Gebeuren er ongelukken, dan lijkt me de manegehouder niet aansprakelijk, hij heeft het kind niet in gevaar gebracht.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:23

maikeltje schreef:
Ik heb het artikel doorgelezen en ik kan haar wel begrijpen. Ze zegt niet dat ALLE molens wegmoeten, alleen degene die niet beveiligd zijn. Ik kan me dat heel goed voorstellen. Wat iemand op zijn privéterrein neerzet moet ie zelf weten maar op een plek waar veel mensen komen vind ik wel dat je daar als eigenaar aandacht aan moet besteden. En als jij als stalhouder meerdere keren gewaarschuwd bent dat je molen niet veilig is en vervolgens leg je dat naast je neer, dan ben je in mijn ogen in gebreke gebleven. Want je kunt op je vingers natellen dat het vroeg of laat een keer fout gaat.
En dat hoeft niet eens met een kind fout te gaan. Kan ook met een volwassene gebeuren.
Wat ze de stalhouder wel verwijt is het feit dat hij die molen daar na het drama nog 7 weken heeft laten staan. En ja, als je er dan langs rijdt en daar kinderen bij in de buurt ziet spelen dan vind ik het niet gek dat je even kwaad wordt.


Dit klopt wel! maar dit materiaal zal naar mijn idee nooit veilig zijn of ze moeten het van schuimrobber en duplostenen gaan bouwen. Feit blijft dat een kind daar niks te zoeken heeft, net zoals heel veel apparaten ed die gevaarlijk kunnen zijn voor kinderen. Een kind heeft daar niks te zoeken, en als jij je kinderen daar laat spelen en zelf niet in de buurt bent is het jouw schuld ook al is het materiaal verouderd en onveilig.

oudehinken

Berichten: 3087
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: manderveen

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:18

Waar ligt de grens dan als ouders zelf geen verantwoordelijkheid nemen? Hele stalhouderijen/maneges sluiten dan maar? WAnt er zijn hooizolders (waar ze gewoonlijk nooit op mogen klimmen maar kinderen luisteren vaak niet), PAARDEN, hooivorken, tractoren, etc. Stapmolens zijn NIET ontworpen voor kinderen dus ook niet kindveilig gemaakt. Ik vind dat veel ouders niet meer realistisch nadenken en te snel hun verantwoordelijkheid afschuiven op andere mensen.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:53

Eens met mijn voorgangers...
Maneges zijn gewoon niet kindveilig, punt.