Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biepje

Re: Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:53

Ik moet zeggen dat ik tot die datum een zeer grote DVB-fan was, tot en met aanvraag tot een stage etc. Ik checkte elke dag de site, ik volgde hun prestaties en plotsklaps hoeft hun gedoe voor mij niet meer. Als je zegt een bepaalde methode te volgen, doe dat dan ook. In mijn ogen valt het ook niet goed te praten, zelfs hun eerste reactie ging er voor mij al over, maar wat ze nu in de officiële uitspraak zeggen, dat heeft helemaal de deur dichtgedaan. Voor mij getuigt het niet van dierenliefde, maar van geld verdienen door misbruik te maken van dieren.

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:13

essie79 schreef:
Ik zou graag aan iedereen willen vragen die geen verzet ziet:

Wat voor verzet verwacht je van dat dier? Wat kan die pony doen om te laten merken dat hij het niet fijn vind?

Hij schrijft een klachten brief naar de tuchtcomissie dat hij er niet van gediend is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:14

Tiestoke, ik hou best van een grapje, maar hier kan ik echt niet om lachen, hoor.

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:18

Nadya schreef:
Tiestoke, ik hou best van een grapje, maar hier kan ik echt niet om lachen, hoor.

Waar in de zin staat dat er gelachen moet worden????

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:22

Ach meid, ik vind dat je wel een beetje ontzettend flauw doet Scheve mond . Dat jij nou zo'n fan bent van deze CvB, wil niet zeggen dat het ok is wat er hier gebeurd is.
Maar als jij zo graag bijdehand wil doen, ten koste van zo'n pony, ga vooral je gang. Doei, doei

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:45

Nadya schreef:
Ach meid, ik vind dat je wel een beetje ontzettend flauw doet Scheve mond . Dat jij nou zo'n fan bent van deze CvB, wil niet zeggen dat het ok is wat er hier gebeurd is.
Maar als jij zo graag bijdehand wil doen, ten koste van zo'n pony, ga vooral je gang. Doei, doei

Ach wat is tenkoste gaan van de pony????????? Heeft de pony hier mindere prestaties door geleverd??? Waar maakt iedereen zich zo drukkkkkkkkkk om Ach gut

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:50

Tiestoke,als ik jouw hand aan je voet vastbind en je een minuut zo rond laat lopen. Zal jij daar ook niet minder om gaan paardrijden, of hardlopen.
Maar het is wel vreselijk zo lang als het duurt, nietwaar?

Bekijk het dan ook eens door de ogen van een gevoelige hengst, die niet kan gaan of staan waar hij wil zoals wij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:53

Tiestoke schreef:
Ach wat is tenkoste gaan van de pony????????? Heeft de pony hier mindere prestaties door geleverd??? Waar maakt iedereen zich zo drukkkkkkkkkk om Ach gut

Het gaat hier bij die pony helemaal niet om mindere prestaties, het gaat om iets heel anders Scheve mond . Maar blijkbaar wil jij dat gewoon niet zien of wil je dat niet snappen om de een of andere reden. Voor jou tellen blijkbaar alleen de prestaties.
Heel jammer. Verdrietig

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:25

Tiestoke schreef:
essie79 schreef:

Wat voor verzet verwacht je van dat dier? Wat kan die pony doen om te laten merken dat hij het niet fijn vind?

Hij schrijft een klachten brief naar de tuchtcomissie dat hij er niet van gediend is.

Haha! Clown

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:59

essie79 schreef:

Waarop baseer je dat?? Hoe weet je dat hij het niet fijn vindt? Heb je soms een stress-test gedaan? Ik ga uit van niet... Dan is het dus enkel jouw (en andermans) gedachte 'hij zal dit niet fijn vinden'...
Daarmee zeg ik dus niet dat ik denk dat hij het wel fijn vindt! Een dressuurtraining is echt niet continu 'fijn' voor een paard. Waar getraind wordt, wordt soms pijn geleden of op z'n minst moeite gedaan. Dat kan nou eenmaal niet anders als je verder wilt komen in de sport, op welk niveau je je ook begeeft. (Zelfs de overgang van B naar L dressuur kan onmogelijk plaatsvinden zonder dat er ook maar een enkel spierpijntje is geweest. Sterker nog, het begint al met het berijden (zadel-/ruitermak maken), dát allereerste begin gaat al gepaard met spierpijn) (Als je dat wilt voorkomen moet je er helemaal niet mee sporten, gewoon in de wei zetten en naar kijken...)

Ik zeg dus niet dat hij het superleuk vindt ofzo, maar wat ik op die foto wél zie is dat hij het in ieder geval NIET vervelend vindt. Dat kun je doodgewoon NIET concluderen op basis van deze foto's, waarop hij met z'n oren, staart en ogen ontspannen lijkt te zijn en bovendien niet zweet (een ander kenmerk van stress, zéker met het oog op de weersomstandigheden op dat moment).

Citaat:
Verder is het tuchtcollege uit niets gebleken dat ten tijde van het onderhavige longeervoorval bij de pony ook maar van enigerlei angst sprake was. In dit verband kan wederom worden verwezen naar de verklaring van sportfysioloog dr. E. van Breda, die heeft verklaard dat op de foto's waarneembaar is dat de pony ontspannen is, de oortjes in aandachtige stand staan en en niet plat in de nek liggen (dat laatste zou een teken van angst/verzet zijn).

Je kunt wel denken 'dat kán hij gewoon niet leuk vinden', maar vaststellen als een feit is gewoon onmogelijk. Daarvoor zul je (zoals ik zei) eerst een stress-test moeten doen.

Overigens wordt daarover ook iets in de uitspraak vermeld, namelijk dat er weliswaar een beperkt aantal trainingsmethode-onderzoeken zijn, maar dat deze wel relevant zijn. Verder:
Citaat:
"Bij dat onderzoek (edit: van dr. Sloet) is geconstateerd/waargenomen (op basis van medische parameters zoals melkzuur, hartslag en stresshormoon) dat het langere tijd laag, diep en rond aan de slofteugel lopen van - niet specifiek daartoe - getrainde/geoefende paarden geen stress(verhoging) geeft. Alhoewel betreffende longeermethodes (nog) geen onderzoek is gedaan naar stressverhoging, en derhalve nu nog niet wetenschappelijk is aan te geven of in algemene zin longeren stress, schade en/of pijn veroorzaakt, heeft dr. E. van Breda - gehoord als deskundige - wel verklaard dat het, gelet op de onderzoeksresultaten van dr. Sloet, wel heel vreemd zou zijn als het longeren wel schade zou veroorzaken, tegenover het laag en diep aan de slofteugel niet. In dat verband blijft ook bepaald relevant dat bij dat onderzoek om niet specifiek daartoe getrainde/geoefende paarden ging, en de bewuste houding (de paarden werden daarbij "stevig in de krul" getrokken) de uitkomst van het onderzoek van dr. Sloet geen schadelijke effecten gaf, terwijl bij de onderhavige longeersessie slechts om een zeer kort durende te kort bijzetten ging."

Kortom: je kunt onmogelijk als een feit stellen dat P&P het niet fijn zou vinden. Daarvoor zou je eerst onderzoek moeten doen.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 01:06

Jaimyliefje schreef:
Tiestoke,als ik jouw hand aan je voet vastbind en je een minuut zo rond laat lopen. Zal jij daar ook niet minder om gaan paardrijden, of hardlopen.
Maar het is wel vreselijk zo lang als het duurt, nietwaar?

Bekijk het dan ook eens door de ogen van een gevoelige hengst, die niet kan gaan of staan waar hij wil zoals wij.

Een mens en een paard zijn onmogelijk met elkaar te vergelijken...

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 01:09

Nadya schreef:
Tiestoke schreef:

Het gaat hier bij die pony helemaal niet om mindere prestaties, het gaat om iets heel anders Scheve mond . Maar blijkbaar wil jij dat gewoon niet zien of wil je dat niet snappen om de een of andere reden. Voor jou tellen blijkbaar alleen de prestaties.
Heel jammer. Verdrietig

Ik vermoed dat voor Tiestoke niet alleen de prestaties tellen. Maar die prestaties zijn wel het bewijs van het feit dat de pony fysiek niet in de kreukels ligt. Als dat wel zo zou zijn, zou hij immers niet op een dergelijke wijze (al jaaaaren achtereen) hebben kunnen presteren.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 05:48

Greetjebee, mijn paard zweet ook niet binnen 5 minuten hoor als hij gestresst is. Maar buiten dat.

Ik vind dat P&P wel degelijk spanning toont, geen pijn, geen woede (gewenning, dus NIET eenmalig gedaan), geen stress (hij is hier waarschijnlijk bekent mee, zoals ik in het voorbeeld van been in je nek aangaf) maar door het 'gaan' van het paard. Als je je enigzins verdiept in het paardenlichaam en zijn psyche, en je kijkt naar de foto dan zie je dat het dier niet normaal kan bewegen. Dit 'erkende' Coby ook, zij gaf aan dat het verkeerd was, waarom blijft iedereen dan roepen dat het er prima uitziet? Als zelfs de 'veroorzaakster' zegt dat het fout was?! Jammer dat er dan een heel verhaal omheen gedraait moet worden. Waarin CvB haar eigen uitspraken weerlegt. DAT is jammer. P&P zal het heus wel overleefd hebben, maar top is deze situatie allerminst.

En nog een argument waaruit blijkt dat de anatomische kennis aardig ontbreekt: 'prestaties zijn het bewijs dat de pony niet fysiek in de kreukels ligt': Blabla. Wel eens een paard met een gebroken been zien doorlopen? Ik wel (Boekelo, LondonDerby), kun je dan stellen dat het dier niets mankeerde? Wel eens een paardenskelet bekeken? Toevallig ook 1 die op hoog niveau verkeerd is gereden? Met beschadigd gebit, versleten nekwervels, scheve borstwervels? Enig idee hoe pijnlijk dat is? Denk je dat het paard dan 24/7 gestresst en dwars is geweest? Topvoetballers, presteren op hoog niveau maar op hun 35ste zit 9 van de 10 met kapotte meniscus, hamstring of wat dan ook. Alleen dat is HUN keuze, ze kennen de consequenties. Bij paarden moeten we die afwegingen aan de ruiter overlaten (en aangezien jij al zegt dat we mensen niet met paarden mogen vergelijken laat ik het bij deze enkele vergelijking). Met alle gevolgen van dien. Maar nogmaals, ik suggereer niet dat P&P verkeerd behandeld word, wel stel ik dat er een groffe fout in de training is gemaakt. Godzijdank velen met mij.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 06:33

Ben het helemaal met Bonita Bon eens! Als je mijn paard zo kort aanbindt flipt ie helemaal. Maar als je zoiets vaker oefent.....

Ik zat gister nog te lezen in 'bewuster paardrijden', trainingsmethode Bartels, daar wordt in het laatste deel uitvoerig LDR verdedigt Slapen Boos!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 08:36

Volgens mij krijgt P&P weinig ruimte om te reageren.
Je kunt het ook zo zien; gezien zijn reactie is dit normaal voor hem en dan durft men nog te spreken over een eenmalig incident van een minuutje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:24

Tiestoke schreef:
Nadya schreef:

Weet jij dat al? Heb je dat al gezien??? Er zijn officiele onderzoeken van paarden die te veel in de krul gereden zijn en overstrekt dat daar botwoekeringen zijn. Als de pony om wat voor reden dan ook minder gaat presteren zullen we hem niet meer zien in de sport, pensioen is altijd zo een mooie reden. Maar de reden van minder presteren?? Gaan we dat horen.

Je snapt toch zelf wel dat een paardenlichaam zulke bewegingen niet van nature maakt? Dat er daardoor eventuele schade van binnen kan ontstaan is dan nr 2.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:30

Ik ben het ook helemaal met Bonita-Bon eens Ja . Echt niet te geloven dat er mensen zijn die vinden dat dit 'normaal' is en getolereerd mag worden zonder verder te kijken dan hun neus lang is. Gestoord Gestoord Gestoord
Gelukkig zijn er ook een hoop dressuurruiters en trainers die wel heel kritisch hierover durven zijn. Lachen

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:13

@ Russel:
Nou gelukkig is dat hier allemaal nog niet aan de orde, met de pony lijkt het goed gegaan is uit onderzoek gebleken, hij gaat zijn sportcarriere vervolgen met Rachel Fokker en verder zullen we zien.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:16

Man wat had het KNHS een waardeloze aanklager, waar hadden ze die vandaan uit de schoolbanken? Werkelijk een aanfluiting! Had zelfs niet aan dossiervorming gedaan!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:10

Echt waar!! Als dat zo is, is het wel erg ernstig. Dat is juridisch gezien een kapitale fout. Je zou toch verwachten dat de KNHS toch wel enigzins goed geschoolde juristen zou hebben. (Aan de andere kant een goed jurist heeft er waarschijnlijk ook geen behoefte aan om te werken bij een instantie als de KNHS. Die gaat gewoon werken voor een goed kantoor. Verdient ook beter)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:41

Ze had gesprekken gevoerd maar niks genoteerd, geen brieven met bevestiging van het gesprek enz. Tussen de regels door las ik dat een van de deskundigen volgens de aanklager eerst iets anders had beweerd dan op de hoorzitting, maar ja stond niets van op papier Gestoord .Nee dan de advocaten, die waren een stuk beter en creatiever, die hebben alles wel geprobeerd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:45

De KNHS heeft er zelf veel te veel belang bij. Dit zitten echt niet te wachten op dat iemand van de Nederlandse top veroordeeld zou worden. NL ligt onder vuur in het buitenland, de LDR is al meerdere malen in opspraak geweest. Als ze nu wel zouden toegeven dat zo strak opbinden echt niet kan, ook al zou het maar een paar seconden zijn geweest, dan staan ze mooi voor aap.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:09

Precies Arabesk, de KNHS is imo geen seconde van plan geweest een serieuze aanklacht in te dienen hoor, dit is een groot circus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:10

Daar kan ik me helemaal bij aan sluiten.... helaas....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:11

Urielle schreef:
Precies Arabesk, de KNHS is imo geen seconde van plan geweest een serieuze aanklacht in te dienen hoor, dit is een groot circus.

Ja want ze weten dondersgoed dat het nu heel erg lastig wordt voor bijv. de dierenbescherming om CvB ook voor de rechter te slepen. Die zal kijken naar deze uitspraak en zeer zelden wordt er van een eerste uitspraak afgeweken.