Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:45

anneve schreef:
SimOne dat is dus pertinent niet waar. Het komt dus wel voor bij paarden die altijd uitloop hebben en in een groep staan. Ze hebben geen kribbe nodig, een weipaaltje is ook prima.

Het is wel degelijk waar dat het hier om een zeer beperkt aantal uitzonderingen gaat, die er altijd zullen bestaan. Ik zeg nergens dat het niet voorkomt.

Daarnaast is de quote die je plaatst niet van mij.
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 06-12-07 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:46

anneve schreef:
SimOne dat is dus pertinent niet waar. Het komt dus wel voor bij paarden die altijd uitloop hebben en in een groep staan. Ze hebben geen kribbe nodig, een weipaaltje is ook prima.

Citaat:
Het feit dat het dier luchtzuigt , geeft aan dat het zich zowel mentaal als fysiek niet goed voelt, en dat wordt hier vergeten, zoals je het brengt wordt dit gedrag gebagatelliseerd.

Kun je dit bewijzen? Iemand heeft dit ooit beweerd en jullie papagaaien het na. Waarom komt hij bij niemand op dat dit gedrag ook wel eens helemaal niet erg zou kunnen zijn. Noem mij eens een goede reden waarom luchtzuigen erg is.

Lees ons huiskamertopic maar eens rustig na, het komt wel eens ter sprake, maar eigenlijk ook alleen maar omdat we ons hebben laten wijsmaken dat het iets ernstigs is. Mijn vooronderzoek is niet gepubliceerd, de uitkomst staat wel op bokt. (Ander onderzoek van mij wel, in diverse wetenschappelijke tijdschriften, maar dat is hier weer niet van toepassing).

Ik denk idd dat het tijd is om eens met MvD in gesprek te gaan, ik vind haar verhaal in ieder geval tig keer aannemelijker dan het jouwe en je blijft weg als ik vraag naar jouw wetenschappelijk verhaal! Dan lijkt het me logisch wiens verhaal aannemelijker lijkt. Daarbij voorzag MvD haar colleges van veel praktijkvoorbeelden.

waar zijn de jouwe? Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:49

detour schreef:
Kun je dit bewijzen? Iemand heeft dit ooit beweerd en jullie papagaaien het na. Waarom komt hij bij niemand op dat dit gedrag ook wel eens helemaal niet erg zou kunnen zijn. Noem mij eens een goede reden waarom luchtzuigen erg is.

Het is nu eenmaal stereotiep gedrag (net als bij dieren in de dierentuin), dat ergens uit voortkomt. Het is niet normaal / niet natuurlijk / het hoort niet bij een gezond paard. Ik zeg niet dat het perse schadelijke gevolgen kan hebben. Ik denk niet dat de vraag is om te bewijzen dat het erg is, het is afwijkend, dus de vraag is in mijn ogen bewijs maar dat het niet erg is.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:52

Rustig blijven... de luchtzuiger die ik ken deed het in de wei ook, alleen dan veel minder en het viel me op dat zodra ze biks had gehad dat ze dan naar het hek ging om te zuigen. Op stal heeft ze idd een martelwerktuig achter het halster zitten... daar is men er van overtuigd dat ze koliek krijgt van het zuigen.

In beide zit een grote kern van waarheid, zowel de erfelijkheid als wat betreft de omgevingsfactoren.

Ronja

detour schreef:
Al snap ik je gedachte wel; waar ligt de grens en waar niet?...

Inderdaad... In de natuur zou een paard niet-omheinde gebieden tot zijn beschikking hebben, met afwisselend terrein (droog, nat, hard, zacht, open, begroeid) en afwisselende voeding. Beweging door van het ene naar het andere gebied te trekken als het voedsel opraakt. Af en toe een wolf of beer die de boel opjaagt. Genoeg paarden voor gezelschap maar ook genoeg ruimte om elkaar te ontwijken als het niet klikt.

In hoeverre is dat te vergelijken met een paar uurtjes, of zelfs veel uurtjes, of zelfs alle uurtjes op een dag gras kanen op een plat stukje (in het beste geval droog) land afgezet met draad samen met een paar andere paarden...

Wat dat betreft blijft "natuurlijk" maar een beperkt begrip, zeker in deze westerse samenleving. Zowel voor paarden als voor mensen Haha!

anneve

Detour: Ik weet het, heb zelf ook college van haar gehad...
De praktijkvoorbeelden heb ik hierboven een paar gegeven, even lezen.

Ik heb haar E-mail gevonden, dus komt in orde.

SimOne: hoe zo het is nu eenmaal.
Dit zijn aannames die we al decennia lang doen, dat wil helemaal niet zeggen dat die juist zijn.

detour

Hoi, dat stukje was een citaat van Anneve, ik had het even moeten aanpassen, sorry. Ik ging er juist tegenin.

Elk paard dat gestoord verdrag getoond is er een teveel, er lopen er zoveel rond! dat is een bewijs dat het niet goed gesteld is met het welzijn van het paard! Kunnen we lekker discussieren maar er moet iets aan gebeuren en het is top dat McD eea in gang aan het zetten is!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:54

Ronja schreef:
Inderdaad... In de natuur zou een paard niet-omheinde gebieden tot zijn beschikking hebben, met afwisselend terrein (droog, nat, hard, zacht, open, begroeid) en afwisselende voeding. Beweging door van het ene naar het andere gebied te trekken als het voedsel opraakt. Af en toe een wolf of beer die de boel opjaagt. Genoeg paarden voor gezelschap maar ook genoeg ruimte om elkaar te ontwijken als het niet klikt.

In hoeverre is dat te vergelijken met een paar uurtjes, of zelfs veel uurtjes, of zelfs alle uurtjes op een dag gras kanen op een plat stukje (in het beste geval droog) land afgezet met draad samen met een paar andere paarden...

Wat dat betreft blijft "natuurlijk" maar een beperkt begrip, zeker in deze westerse samenleving. Zowel voor paarden als voor mensen Haha!

Daar heeft ook dat hengstenprobleem mee te maken natuurlijk. Als je ze nu bij elkaar zet dan wordt het een zootje, terwijl in de echte vrije natuur, er 1 hengst bij de kudde blijft en de rest zoekt het zelf maar uit.... Tja, werken met de mogelijkheden die je hebt, maar dan wel proberen om de natuur zoveel mogelijk te simuleren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:54

anneve schreef:

Steek je kop maar in het zand, anneve. Slapen

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:55

Nou, dat natuurlijke is niet alleen in Europa weg hoor. Kom net terug uit Zuid Afrika en daar mogen de leeuwen (met halsband en zender) ook niet uit hun gebied, omdat ze anders bij de buffels kunnen en die zijn te duur om op te eten..... De natuur bestaat gewoon niet meer op deze aarde. Maar dat even terzijde.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:55

Nadya, je moet echt met betere argumenten komen hoor.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:56

anneve schreef:
SimOne: hoe zo het is nu eenmaal.
Dit zijn aannames die we al decennia lang doen, dat wil helemaal niet zeggen dat die juist zijn.

Het is gedrag dat bij echt wilde paarden nauwelijks (of niet) voorkomt, dan kun je dus stellen dat het afwijkend gedrag is. Dat is geen aanname, dat is een observatie.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:56

anneve schreef:
Nou, dat natuurlijke is niet alleen in Europa weg hoor. Kom net terug uit Zuid Afrika en daar mogen de leeuwen (met halsband en zender) ook niet uit hun gebied, omdat ze anders bij de buffels kunnen en die zijn te duur om op te eten..... De natuur bestaat gewoon niet meer op deze aarde. Maar dat even terzijde.

Maar dat betekent niet dat we niet kunnen proberen om de natuur zo veel als mogelijk na te bootsen...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:57

He, Nadya, jij ook hier Lachen

anneve

Wilde paarden, ander DNA.

Ronja

Sim0ne schreef:
Daar heeft ook dat hengstenprobleem mee te maken natuurlijk. Als je ze nu bij elkaar zet dan wordt het een zootje, terwijl in de echte vrije natuur, er 1 hengst bij de kudde blijft en de rest zoekt het zelf maar uit.... Tja, werken met de mogelijkheden die je hebt, maar dan wel proberen om de natuur zoveel mogelijk te simuleren.

Ja, daar komt het uiteindelijk wel op neer.
En ook de voordelen niet vergeten want anders lijkt het helemaal vreselijk Haha!
Paarden krijgen nu ook medische aandacht en zorg, plus uitgebalanceerde en gecontroleerde voeding die aan hen is aangepast en nooit zorgen of er eten of water genoeg is. En ze komen niet om in de eerste de beste strenge winter. Haha!

Als dat gecombineerd wordt met ruim voldoende bewegingsruimte denk ik dat ze al bij al geen klagen hebben. Helaas kunnen we het ze niet vragen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:59

Nogmaals: ik ben er op tegen om paarden de hele dag op stal te houden. Maar ik ken er eigenlijk niet zoveel die de hele dag op stal staan.

Sim0ne

anneve schreef:
Wilde paarden, ander DNA.

Paarden op IJsland dan. Die leven ook een groot deel van het jaar in de natuur (en die hebben hetzelde DNA als mijn paard, sterker nog, de opa van mijn paard leeft nog op IJsland)

detour

anneve schreef:

Dat is geen argument, dat is een manier om je even wakker te schudden Anneve, je gaat in je eigen mening totaal voorbij aan het welzijn van het dier, staat niet open in je reacties voor anderen en spuwt alleen maar je gal.
Worden de dieren daar praktisch mee geholpen dan?... Clown

Mijn vorige merrie komt uit Ierland en leefde daar 5 jaar lang op 150 hectare grond in kuddevorm, tuurlijk er waren omheiningen maar vind dat toch een heel moio alternatief voor een geheel wild paard, hoor! Knipoog
Laatst bijgewerkt door detour op 06-12-07 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nina_rex

Het gaat er helemaal niet om de natuur na te bootsen, het gaat er heel praktisch gezien om dat je paarden houdt op een manier die zoveel mogelijk tegenmoet komt in hun natuurlijke levensbehoeften. Zoals die nu eenmaal door duizenden jaren evolutie gevormd zijn.
Paarden zijn geëvolueerd om de hele dag te bewegen op enkele uurtjes rusten na, om bijna die hele tijd te eten, kleine beetjes ruw voer ineens, om sociaal te zijn met de rest van hun kudde etc... Niet alleen mentaal maar ook lichamelijk (hoeven, beenwerk, longen...) is het voor paarden dus noodzakelijk om deze behoeftes zoveel mogelijk te kunnen vervullen, zodat ze gezond en vrolijk blijven.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:00

Dat voorbeeld van paarden op stal heb ik al een paar keer genoemd en ik ben bang dat dat geen uitzondering is...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:00

anneve schreef:

Anneve, lees nou wat je zegt: er worden paarden gefokt, wat voor mijn gevoel een grote inteelt is, als ik het zo lees.
Die paarden hebben in hun genen al de verslavingsgevoeligheid voor luchtzuigen zitten en niemand doet er iets tegen, want het is onschuldig? Nee, men fokt rustig verder, want het kan geen kwaad.

Nou, dat is fijn. Ik zou zo'n paard echt niet willen hebben, als ik zoiets van tevoren zou weten.
Wat voor bedragen vraagt men voor zo'n paard, als ik vragen mag?
Zijn die mensen nou gek dat ze dat ervoor neertellen of ben ik nou zo anders? Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:01

Adriana schreef:
Dat voorbeeld van paarden op stal heb ik al een paar keer genoemd en ik ben bang dat dat geen uitzondering is...

Het is geen uitzondering, ik ken ze helaas ook. Meer dan me lief is. Verdrietig

Sim0ne

Nina_rex schreef:
Het gaat er helemaal niet om de natuur na te bootsen, het gaat er heel praktisch gezien om dat je paarden houdt op een manier die zoveel mogelijk tegenmoet komt in hun natuurlijke levensbehoeften.

Dat is precies wat ik ook bedoel. Tegemoet komen in hun behoeftes noem ik dan alleen nabootsen....

griziyr

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt