Nader onderzoek publicaties Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Re: Nader onderzoek publicaties Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:28

Ik vind 't eigenlijk behoorlijk dom van Coby dat ze in d'r verklaring zegt dat 't enkel in stap gebeurde, krijg net een draffoto onder m'n neus geschoven van diezelfde longeersessie... Als ze niet wist wat de fotograaf allemaal op foto had staan had ze misschien beter niet kunnen reageren want dit staat ook wel erg vreemd...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:40

palo2 schreef:
hij heeft een enorme staat van dienst, als hij echt zo ongelukkig was zouden de prestaties wel uitblijven.

Hij is vast net zo gelukkig als Nadia Comaneci in Romenie was Knipoog

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:42

LuvdaTossa schreef:
Op de foto's van Power gaat iedereen 'steigeren' en er komen onderzoeken e.d. naar en dit rechtvaardigen we wel:

http://www.sustainabledressage.com/roll ... 6_6704.jpg

Is dit minder erg?

Zet ik deze foto ernaast:

http://www.photoservice.com/phsv4_volum ... 5571_0.jpg

Ik denk .... dat het idd dat deze foto`s weinig verschillen .....

Misschien is het omdat P.P zo`n uberschattige pony is ??? Dat nu de hele paardenwereld geschokt is ??
Dat er een meisje van 15 jaar naast staat en we schrikken dat dit een voorbeeldfunctie (CvB)zou moeten zijn ?

Natuurlijk fout ... maar het zou zomaar kunnen ...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-09-07 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: SVP geen foto's quoten.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:47

Het grote verschil op deze foto's is dat er op foto 1 een ruiter opzit die (als het goed is, en daar ga ik vanuit) met een ontspannen hand vraagt om deze nagevelijkheid. De 2de foto laat een pony zien aan een 'touwtje' en dat 'touwtje is op geen enkele manier mee met de beweging.

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:49

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-09-07 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: SVP geen foto's quoten.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:03

Mijn persoonlijke 'ongefundeerde' mening over de foto's en het onderzoek: De foto's vind ik heel erg lelijk om te zien, en wat dat betreft vind ik het goed dat er een onderzoek naar gedaan wordt.

En dan? Op naar het volgende 'schandaal' waarbij iedereen over elkaar heen valt om te zeggen hoe fout het is? Op naar de volgende zondebok?

Eerlijk gezegd laat het me volledig koud wie er op de foto's staan of welke discipline het is. Voor mij is het gewoon een heel erg lelijk plaatje, en ik denk dat de gemiddelde leek daar niet veel anders over denkt.
Waar ik me zorgen over maak is wat voor een indruk dit achter laat bij mensen die niets met paarden of paardensport hebben. Die zien alleen een heel erg zielige sportpony en de 'fundamentalisten' zullen het zien als een goed voorbeeld om de gehele paardensport te verbieden. Ik meen me te herinneren dat zoiets al eens gezegd is door dierenrechteninstanties, immers het dier heeft niets in te brengen en wordt voor de eer, glorie en centen 'misbruikt'. Nu vind ik dat in principe ietwat overtrokken, er zijn per slot van rekening genoeg mensen die op een verantwoorde wijze met paarden omgaan en waarvan de dieren zichtbaar plezier in hun werk hebben (als ik met een paardje lekker ga crossen kun je me echt niet wijs maken dat zij er geen plezier in heeft).
Dit soort foto's en filmpjes 'bewijzen' eerder het tegendeel, imo, en bieden genoeg munitie voor de 'fundies' om tegen de sport te keer te gaan. En als er maar genoeg schapen over de dam zijn, dan hoeft bv een mevrouw van Baalen (om bij de topic te blijven) straks geen excuses meer te maken omdat de sport als zodanig dan al wordt verafschuwt, of erger, verboden.
Misschien ben ik wat overdreven bezig, dat kan. Ik weet alleen dat ik het steeds moeilijker vind om paardensport te verdedigen tegenover mensen die er niets mee te maken (willen) hebben. En dat vind ik eigenlijk doodzonde, het kan zo'n mooie manier van sporten zijn.
Zouden de dames en heren 'topruiters' daar eens aan willen denken, voordat ze zich laten filmen of fotograferen in 'compromiterende' houdingen?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:09

Rhodos schreef:
Het grote verschil op deze foto's is dat er op foto 1 een ruiter opzit die (als het goed is, en daar ga ik vanuit) met een ontspannen hand vraagt om deze nagevelijkheid. De 2de foto laat een pony zien aan een 'touwtje' en dat 'touwtje is op geen enkele manier mee met de beweging.

Lieve help, hoevaak zien we geen foto's waar de stang horizontaal op getrokken staat. Dit is echt geen ontspannende houding. In de natuur zal een paard een vlieg van zijn borst wegtikken zo, maar in seconden. Dan komt het hoofd direct weer omhoog. Je hoort een ontspannen hand te hebben, maar dat heb je niet als je op bovenstaande manier aan het rijden bent. De hand geeft net zo weinig mee als het touwtje. Mocht een paard naar links of rechts gaan dan wordt het direct met de hand gecorrigeerd. Daar zijn filmpjes genoeg van.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:32

Beide zijn idd even erg. Het paard wordt op de ene foto met de hand (met stang) gedwongen om zo te lopen, en op de andere door een veel te strakke bijzet. Het blijft dwang, en is dat nou precies wat we niet willen zien?? Gaat dressuur niet om het plaatje waarbij het paard in volledige verzameling gaat zonder dat het lijkt alsof iemand daar moeite voor moet doen?? Dit wijkt er mijlenver vanaf.

En toch is het idd niet iets wat door veel jury's hard wordt afgestraft. Vaak geeft teveel spanning juist een soort extra show in het paard, waardoor het grootser (meestal alleen de voorkant) gaat bewegen, wat de jury's met hoge cijfers goedkeuren. Als je echter foto's gaat maken van iedere halve seconde, dan zie je dat zo'n paard tactfouten gaat maken, er staat bijv 1 voorbeen op de grond tijdens een middendraf. Ziet er spectaculair uit als je snel kijkt, maar het is helemaal niks....

Er loopt op bokt een topic over "foto van paard dat goed door de rug loopt". Er zijn ook diverse foto's van grand-prix hengsten te vinden, die alles behalve goed tactmatig lopen... en toch keurt de jury het goed....

Ja, Coby (en veel andere toppers) zijn verantwoordelijk voor hun eigen daden, maar het is ook aan de jury om dit niet aan te moedigen...

zwartepanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:33

Ik wil wel even reageren op dat sommige mensen hier suggereren dat de fotgraaf een tegenstrijdig verhaal vertelt. Ik heb De Paardenkrant eens goed doorgelezen en het verhaal van de fotograaf is niet tegenstrijdig. Hij vertelt dat hij er eerst tien minuten over deed om zijn auto te parkeren en terug te lopen naar de paddock (hij zag namelijk tijdens het langsrijden dat de pony zo gelongeerd werd) Nadat hij daar tien minuten had gestaan en foto's gemaakt werd de bijzet iets losser gedaan, naar zijn inzien nog paardonvriendelijk. De pony heeft dus wel 20 minuten zo gelopen en hij spreek zichzelf dus niet tegen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:42

LuvdaTossa schreef:
Rhodos schreef:

Lieve help, hoevaak zien we geen foto's waar de stang horizontaal op getrokken staat. Dit is echt geen ontspannende houding. In de natuur zal een paard een vlieg van zijn borst wegtikken zo, maar in seconden. Dan komt het hoofd direct weer omhoog. Je hoort een ontspannen hand te hebben, maar dat heb je niet als je op bovenstaande manier aan het rijden bent. De hand geeft net zo weinig mee als het touwtje. Mocht een paard naar links of rechts gaan dan wordt het direct met de hand gecorrigeerd. Daar zijn filmpjes genoeg van.

Nee, maar na aanspanning hoort ontspanning te volgen, anders heeft het gymnastisch nogal weinig om het lijf.
De ruiter die de kin naar de borst rijdt, kan na een paar passen weer de hand naar voren brengen: dan heeft het waarde.

Met touwtjes is dat allemaal nogal omslachtig: moet je iedere drie rondjes weer stoppen, touwtjes verspannen enz...
Een pony zo rond laten stappen, met deze extreme aanspanning, kan je maar even vol houden, anders krijg je toch alleen verzuring en ellende?
Wat dat betreft heeft Coby van Baalen geheel gelijk dat dit weinig tot geen waarde heeft.

Verder, Pluizebolplum: goede bijdrage!
Eigenlijk een topic waard. Iets waarvan het paardensportwereldje zich veel te weinig bewust van is. Zie ook de navelstarende post van jurybijZ: erg komiek maar zo bezijden de plank. (En ja, ik héb groot respect voor iemand die haar zieke paard iedere dag zelf gaat verzorgen. Maar dat wil niet zeggen dat daarmee alles goedgepraat kan worden.)

Er is een tijd dat ik het kaasplankje en de fles wijn tevoorschijn haalde als er dressuur op de tv kwam: genieten!
Maar dat wordt steeds minder dankzij praktijken die jurybijZ meent te moeten verdedigen. Je vraagt je gewoon af of...
Snapt de beste man ongetwijfeld niets van. Ik kan me ook best voorstellen dat je met dat rollkurr brilletje op, niet zoveel ziet. Een klein stukje bodem misschien.

Dressuur gaat over lichtheid en ongedwongenheid, over balans en harmonie. Misschien niet op ieder moment binnen bereik, maar een mooi iets om naar te streven.
En dan vragen sommigen zich af, waarom mensen zich afkeren van die mooie dressuursport, en hun heil zoeken in methodes als parelli...
Voor mij allang geen vraag meer.

En ik blijf me afvragen of bij het huidige niveau in de dressuursport, of moet ik zeggen: de huidige trend, het wel mogelijk is om diervriendelijk te trainen en tóch mee te blijven doen voor de medailles.

Ik hoop alleen niet dat deze fotos tot een sneeuwbal effect gaan leiden.Stel je voor wat dat voor de paardensport kan betekenen.
Quelle horreur...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:46

Ik vind het een beetje een rotsmoes om te zeggen dat het een foutje was en direct aangepast. Je hebt echt geen paar rondjes stappen nodig om te zien hoe strak het zit! Wellicht dat ze hem iets losser heeft gedaan, maar zo’n ervaren dame heeft echt wel de bedoeling gehad hem heel kort te zetten, die maakt niet zulke ernorme fouten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:47

Zoals ik het begreep heeft Angela hem vastgezet, alwaar Coby het overnam.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:47

Het verschil in de foto’s is, dan een amazone niet zo’n kracht kan zetten als er staat op een vastgebonden dier,

Bovendien kan de amazone loslaten ontspannen als het paard nageeft.

Ja maar je komt er zo uit jezelf toch niet op om hem zo kort vast te zetten, als ze dat niet al ergens gezien heeft, haar dat gezegt is.

waarom grijpt ze dan niet direct in, en gaat eerst staan kijken, dat zie je toch in 1 oogopslag.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-09-07 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:52

fokfanaat schreef:
Ik vind het een beetje een rotsmoes om te zeggen dat het een foutje was en direct aangepast. Je hebt echt geen paar rondjes stappen nodig om te zien hoe strak het zit! Wellicht dat ze hem iets losser heeft gedaan, maar zo’n ervaren dame heeft echt wel de bedoeling gehad hem heel kort te zetten, die maakt niet zulke ernorme fouten.

De smoes wordt nog rotter aangezien er op de voorpagina van horses.nl een draffoto staat van deze longeersessie, als ze wat heeft veranderd aan die bijzet is 't niet veel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:53

Het is idd ook aan Angela om in te grijpen, maar ik kan me ook voorstellen dat ze niet tegen haar leermeester ingaat als je deze manier van trainen al jaren ziet.... Ze rijdt al jaren op hoog niveau, en blijkbaar is zoiets dus standaard.......

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:56

fokfanaat schreef:
waarom grijpt ze dan niet direct in, en gaat eerst staan kijken, dat zie je toch in 1 oogopslag.

Als (let op als, want dit is puur speculeren van mijn kant) zij aan LDR doen dan is een milde vorm van zo diep en rond rijden bij het longeren zeer waarschijnlijk niet vreemd, als jij LDR rijdt dan zul je met longeren vaak ook wat dieper instellen. Dus als je dan een paard ziet die gelongeerd moet worden en die wat dieper ingesteld staat dan laat je dat zo. Dan is het dus logischer dat je dus later pas zien dan dit toch wel té diep en té rond is, zeker omdat het beestje ook geen kant opkan zo.

_angela_ schreef:
Het is idd ook aan Angela om in te grijpen, maar ik kan me ook voorstellen dat ze niet tegen haar leermeester ingaat als je deze manier van trainen al jaren ziet....

Angela heeft 'm zo gezet, niet Coby.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 27-09-07 09:57, in het totaal 2 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:57

_angela_ schreef:
Het is idd ook aan Angela om in te grijpen, maar ik kan me ook voorstellen dat ze niet tegen haar leermeester ingaat als je deze manier van trainen al jaren ziet.... Ze rijdt al jaren op hoog niveau, en blijkbaar is zoiets dus standaard.......

Ik vind het sowieso niet aan een meisje van 15 om hier tegenin te gaan... maar er stonden kennelijk nog meer mensen omheen, ook een dierenarts, steward, eigenaar van de pony: dát waren degenen die wakker hadden moeten worden.

Niet Angela, die mag hier wat mij betreft buiten gelaten worden!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:58

Pluizebolpum schreef:
Eerlijk gezegd laat het me volledig koud wie er op de foto's staan of welke discipline het is. Voor mij is het gewoon een heel erg lelijk plaatje, en ik denk dat de gemiddelde leek daar niet veel anders over denkt.
Waar ik me zorgen over maak is wat voor een indruk dit achter laat bij mensen die niets met paarden of paardensport hebben. Die zien alleen een heel erg zielige sportpony

Zo is dat. Als 'de ruiterij' zijn eigen stal niet uitmest, eens een paar 'tradities' in vraag gaat stellen en het vervolgens over een volledig andere boog gaat gooien, zullen anderen dat wel voor hen doen. Sportruiters leven niet op een eigen eiland, meer zelfs, ze leven met hordes in de randstad en streven naar zo veel mogelijk aanwezigheid in de kranten en op de televisie. Het prof-wereldje wil zo veel mogelijk media voor zichzelf en de sponsor, niet beseffende dat hetgene waar ze publiciteit voor willen zo ongeveer alle niet-paardensport beoefenaars in een groot aantal aspecten tegen de borst stoot. Door niet te begrijpen dat er een enorme kloof is ontstaan tussen de manier waarop in de sport-paardenwereld met dieren wordt omgegaan en de manier waarop daarover daarbuiten wordt gedacht maakt men in feite sluipend anti-reclame.
Leg deze foto's voor gaan gelijk wie die niets met paarden heeft, en luister eens naar de reacties. Voor de niet-paardenhouder is er geen verschil tussen dit, een zielige koe die wordt rondgesleept op een veetransport of een overladen ezeltje op een toeristenstrand. Het is gewoon allemaal dierenmishandeling.
Nu, wat mij betreft, ga rustig door..dit lost op termijn zichzelf op.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:01

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar een foto van een longeersessie met de pony als hij op de DVB-methode CORRECT is bijgezet...

Ik ben zeer benieuwd of dat een totaal ander beeld zou opleveren.

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:03

Ik heb niet alle 15 pagina's reacties doorgelezen, maar wat ik nog even mis.....
Afgezien van het feit dat het uiteraard niet fijn voor de pony is om zo te moeten lopen, kan ik me ook niet voorstellen dat het dier er beter van gaat lopen. Hij wordt in een soort valse krul vastgesnoerd, en zal nooit de juiste spieren ontwikkelen. Kan het zo longeren wel bijdragen aan een goed gereden proef, waarbij de pony netjes over de rug loopt, met de neus op/voor de loodlijn en dragend vanuit het achterbeen?
Ik kan me dat gewoon niet voorstellen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:10

randalinpony schreef:
_angela_ schreef:

Ik vind het sowieso niet aan een meisje van 15 om hier tegenin te gaan... maar er stonden kennelijk nog meer mensen omheen, ook een dierenarts, steward, eigenaar van de pony: dát waren degenen die wakker hadden moeten worden.

Niet Angela, die mag hier wat mij betreft buiten gelaten worden!

Ik bedoel: als ze dit schokkend had gevonden, had ze waarschijnlijk niet uit zichzelf P&P zo kort bijgezet. Ze vind het blijkbaar de gewoonste zaak van de wereld, en geeft het daarom ook niet als raar ondervonden. (en dat is haar niet kwalijk te nemen, wel haar leermeesters!)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:14

@_Angela_ : ah zo. Is ook zo.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:15

Er zijn zat kinderen die denken het zelf allemaal te weten, geen leermeester die daar aan te pas komt. Ik kan mij nl. niet voorstellen dat er iemand ook maar tegen jonge kinderen zal zeggen. JOh, klim jij op die jaarling daar wordt die sterk van. Ga d'r een rondje mee crossen door de wei, ookal is het jouw beestje niet. Heb of vind je een twee jarige? Gooi er met gerust hart een zadel op ,hoofdstel in en longeer 'm maar flink een aantal keren in de week. Vrijwel niemand die dat een jong kind/tiener zal vertellen, maar toch zie ik zat tieners dit wél doen (terwijl ze op die leeftijd ook zelf beter zouden moeten weten).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:17

@ sammie: dat is zo, maar als hetzelfde gebeurt onder toeziend oog van iemand die meerijdt in de top van NL, dan wordt je bevestigd in je gelijk.... en dat is nog veel erger dat dat gedaan wordt, als dat kinderen fouten maken..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:24

Maar dat eerste is dus niet waar, want Coby geeft zelf aan dat ze het gecorrigeerd heeft.