Nadya schreef:'Gisteren is Hedel geweest duizende paarden en pony's waren weer daar.
Al die duizenden paarden en pony's die daar stonden waren in principe ook slachtpaard. Het is maar net wie het hoogste bod doet. De slager of de particulier die een paard zoekt. Die paarden in Marrum gaan ook naar de markt ( de jonge dieren) je kunt dus eigenlijk niet zeggen hoeveel er geslacht worden, ligt er maar aan wie ze koopt. Niet te min vindt ik het schandelig zo wie zo dat dat bestaat. Deze mensen fokken puur voor het geld en het interesseerd hun absoluut niet wat met de paarden na de verkoop gebeurd. Broodfokkers heet dat toch bij honden? Juist door dat wild fokken is er een overschot aan paarden. En die eindigen dan weer op de markt, worden dan in een vrachtwagen gepropt en afgevoerd naar het slachthuis.
Ja, en zolang er maar genoeg Penny's zijn die er hun levenswerk van maken om dergelijke paarden te 'redden' hou je dergelijke fokkerij en handel (nog meer)in stand. Ga een paard kopen bij een serieuze fokker, die heel selectief fokt, naar keuringen gaat etc en je legt wel wat meer geld neer (vaak nog niet eens zo heel veel meer als je goed kunt onderhandelen) en je hebt een kwalitatief beter paard EN je houdt dat in het wilde weg fokken niet in stand.
Een serieuze fokker fokt namelijk niet alleen maar voor geld, maar ook omdat het zijn passie is, omdat zo'n fokker het mooi vind om zijn fokproducten goed te zijn presteren, of te zien dat mensen plezier beleven aan zijn fokproducten.
Dus verbeter de wereld en begin bij jezelf: koop een paard uit een goed nest of denk even na voordat je met je paard gaat fokken.
Miss_Montana schreef:De paarden zijn volkomen gezond en kunnen nog perfect gebruikt worden als recreatiepaard maar uiteindelijk kunnen we ze dus alsnog uitzwaaien op weg naar de slager.
Volkomen gezonde varkens, kippen en koeien verdwijnen toch ook naar de slager? En dat terwijl er zat mensen zijn die als hobby kippen, varkens of een koetje houden. En daar hoor je niemand over. Dat heeft gewoon als simpele reden dat er vlees wordt gegeten en dat er verder geen markt voor deze dieren is.
En er is op zich niks mis met het houden en slachten van gezonde dieren. Ik ben ook tegen bio-industrie, ik vind het ook vreselijk om te zien dat dieren geen dier waardig bestaan kunnen lijden. Maar het kopen van een gezond slachtvarken om die in mijn achtertuin te houden als hobbyvarken zal de bio-varkenshouderij niet stoppen. Het enige wat eenigzins kan helpen is geen vlees meer eten.
Ik hoop ook dat deze paarden niet bij de slacht komen, maar ik denk dat er toch een hoop terecht gaan komen. Ik vind het gewoon hypocriet dat mensen zich nu ineens zo druk maken omdat het toevallig paarden zijn, die buiten 3 dagen natte voeten verder een prima leven hebben gehad. Als je dat afzet tegen het aantal andersoortige dieren dat een pokkeleven heeft gehad en naar de slacht gaan, vind ik veel reacties mbt tot die paarden gewoon erg Penny en zwaar overtrokken.