Deel geredde paarden naar de slacht, PvdD richt fonds op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Deel geredde paarden naar de slacht, PvdD richt fonds op

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:18

Nadya schreef:
Gisteren is Hedel geweest duizende paarden en pony's waren weer daar.
Al die duizenden paarden en pony's die daar stonden waren in principe ook slachtpaard. Het is maar net wie het hoogste bod doet. De slager of de particulier die een paard zoekt. Die paarden in Marrum gaan ook naar de markt ( de jonge dieren) je kunt dus eigenlijk niet zeggen hoeveel er geslacht worden, ligt er maar aan wie ze koopt. Niet te min vindt ik het schandelig zo wie zo dat dat bestaat. Deze mensen fokken puur voor het geld en het interesseerd hun absoluut niet wat met de paarden na de verkoop gebeurd. Broodfokkers heet dat toch bij honden? Juist door dat wild fokken is er een overschot aan paarden. En die eindigen dan weer op de markt, worden dan in een vrachtwagen gepropt en afgevoerd naar het slachthuis.
'

Ja, en zolang er maar genoeg Penny's zijn die er hun levenswerk van maken om dergelijke paarden te 'redden' hou je dergelijke fokkerij en handel (nog meer)in stand. Ga een paard kopen bij een serieuze fokker, die heel selectief fokt, naar keuringen gaat etc en je legt wel wat meer geld neer (vaak nog niet eens zo heel veel meer als je goed kunt onderhandelen) en je hebt een kwalitatief beter paard EN je houdt dat in het wilde weg fokken niet in stand.

Een serieuze fokker fokt namelijk niet alleen maar voor geld, maar ook omdat het zijn passie is, omdat zo'n fokker het mooi vind om zijn fokproducten goed te zijn presteren, of te zien dat mensen plezier beleven aan zijn fokproducten.

Dus verbeter de wereld en begin bij jezelf: koop een paard uit een goed nest of denk even na voordat je met je paard gaat fokken.

Miss_Montana schreef:
De paarden zijn volkomen gezond en kunnen nog perfect gebruikt worden als recreatiepaard maar uiteindelijk kunnen we ze dus alsnog uitzwaaien op weg naar de slager.

Volkomen gezonde varkens, kippen en koeien verdwijnen toch ook naar de slager? En dat terwijl er zat mensen zijn die als hobby kippen, varkens of een koetje houden. En daar hoor je niemand over. Dat heeft gewoon als simpele reden dat er vlees wordt gegeten en dat er verder geen markt voor deze dieren is.

En er is op zich niks mis met het houden en slachten van gezonde dieren. Ik ben ook tegen bio-industrie, ik vind het ook vreselijk om te zien dat dieren geen dier waardig bestaan kunnen lijden. Maar het kopen van een gezond slachtvarken om die in mijn achtertuin te houden als hobbyvarken zal de bio-varkenshouderij niet stoppen. Het enige wat eenigzins kan helpen is geen vlees meer eten.

Ik hoop ook dat deze paarden niet bij de slacht komen, maar ik denk dat er toch een hoop terecht gaan komen. Ik vind het gewoon hypocriet dat mensen zich nu ineens zo druk maken omdat het toevallig paarden zijn, die buiten 3 dagen natte voeten verder een prima leven hebben gehad. Als je dat afzet tegen het aantal andersoortige dieren dat een pokkeleven heeft gehad en naar de slacht gaan, vind ik veel reacties mbt tot die paarden gewoon erg Penny en zwaar overtrokken.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:20

Helemaal mee eens Jasmijn78!!!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:22

Wat een machteloos gevoel geeft zo'n bericht. Je leeft
helemaal mee met de redding van die paarden om er vervolgens achter te komen dat ze toch naar de slacht gaan. En dan helemaal als je bedenkt dat ze eerst nog dat verschrikkelijke transport naar Italie moeten ondergaan.

Maar ja, helaas is dat het lot van vele dieren. En het is net zo erg voor het dier wat niet in het nieuws is geweest. Om het dan maar helemaal niet te hebben over het leven wat die dieren hebben gekend!

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:24

ik heb daar een aantal jaar gewoond en ken Lootsma en de kudde goed. Lootsma is een ouderwetse veehandelaar, vrij vertaald betekend dit dat hij niet heel erg zuinig is op zijn dieren. De open stallen die genoemd worden... tja ze staan hudje mudje op elkaar gepropt in grote hokken en echt schoon is t daar ook niet. Ik heb vaker een paard van hem gekocht en was altijd blij als ze netjes opgevoed verder konden naar een nieuwe eigenaar. Ze zijn geen mensen gewend, kunnen niet aan een halster lopen, hoeven bekappen kennen ze niet/nauwelijks. Ze worden echt behandeld als slachtvee en daar worden ze ook voor gefokt.
Alles loopt door elkaar, oud, jong, hengsten , merries en het fokt maar aan. Het mooie spul komt vaak wel bij particuliere liefhebbers terecht maar de paarden die wat minder zijn, iets mankeren (evt door inteelt) en vaak de hengstjes die egaal van kleur zijn belanden toch echt op een bord. Het is heel erg sneu maar helaas is t leven van koeien en varkens ook niet echt rooskleurig.
Ik hoop dat particulieren deze paardjes kopen maar ik ben bang dat hij ze echt niet allemaal weg gaat doen want dan heeft hij geen fokmateriaal meer en dat is zijn levensonderhoud, hoe triest het ook is en wat we ook van deze praktijken vinden hij zal toch willen blijven eten/leven.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:32

Ik ben het echt met Jessix eens!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:48

Jasmijn, dat verhaal over Hedel zijn niet mijn woorden. Graag even juist quoten......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:53

En ik vind dat er nogal een nuance is tussen 'maar raak' fokken, zoals deze Lootsma blijkbaar doet. Of een goede kruising fokken van twee fijne paarden. Ik ben erg blij met mijn kruising, zou er echt geen raspaard met papieren voor in de plaats willen hebben.... Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:54

LucyB schreef:
ik heb daar een aantal jaar gewoond en ken Lootsma en de kudde goed. Lootsma is een ouderwetse veehandelaar, vrij vertaald betekend dit dat hij niet heel erg zuinig is op zijn dieren. De open stallen die genoemd worden... tja ze staan hudje mudje op elkaar gepropt in grote hokken en echt schoon is t daar ook niet. Ik heb vaker een paard van hem gekocht en was altijd blij als ze netjes opgevoed verder konden naar een nieuwe eigenaar. Ze zijn geen mensen gewend, kunnen niet aan een halster lopen, hoeven bekappen kennen ze niet/nauwelijks. Ze worden echt behandeld als slachtvee en daar worden ze ook voor gefokt.
Alles loopt door elkaar, oud, jong, hengsten , merries en het fokt maar aan. Het mooie spul komt vaak wel bij particuliere liefhebbers terecht maar de paarden die wat minder zijn, iets mankeren (evt door inteelt) en vaak de hengstjes die egaal van kleur zijn belanden toch echt op een bord. Het is heel erg sneu maar helaas is t leven van koeien en varkens ook niet echt rooskleurig.
Ik hoop dat particulieren deze paardjes kopen maar ik ben bang dat hij ze echt niet allemaal weg gaat doen want dan heeft hij geen fokmateriaal meer en dat is zijn levensonderhoud, hoe triest het ook is en wat we ook van deze praktijken vinden hij zal toch willen blijven eten/leven.

Lucy, je omschrijft het precies zoals ik al dacht dat die man is. Leer mij veehandelaren kennen Boos! Boos! Boos!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:54

Citaat:
Jasmijn. Ja, en zolang er maar genoeg Penny's zijn die er hun levenswerk van maken om dergelijke paarden te 'redden' hou je dergelijke fokkerij en handel (nog meer)in stand. Ga een paard kopen bij een serieuze fokker, die heel selectief fokt, naar keuringen gaat etc en je legt wel wat meer geld neer (vaak nog niet eens zo heel veel meer als je goed kunt onderhandelen) en je hebt een kwalitatief beter paard EN je houdt dat in het wilde weg fokken niet in stand.

En hier kan ik nou zo vreselijk kwaad om worden!!! Dus ik ben een Penny omdat ik zou overwegen om een paard uit die kudde weg te kopen, uit dierenliefde, uit respect voor wat die vrijwilligers voor elkaar hebben gekregen? Ik ben 27 jaar, zit 19 jaar in de paarden, heb een eigen paard, werk daar hard voor, heb een full time baan en dan ben ik Penny? Laat me niet lachen. IK ben een dierenliefhebber en iedereen die zijn schouders ophaalt bij het feit dat deze gezonde paarden na een ontbering als die van de afgelopen dagen, alsnog op lang transport naar de slager in Italië gezet worden is dat in MIJN ogen niet.

Mijn paard is een kruising een broodfokproduct zoals jij er zo oneerbiedig over durft te spreken. Maar hij komt wel bij een gerenommeerde Friezenfokker vandaan. Niet iedere kruising is broodfok hoor. Wat is een Haflo-arabier, een fries x arabier etc etc etc? En vooral bonte paarden met mooie aftekeningen die niet persé tinker zijn, daar is enorm veel vraag naar.

Citaat:
Een serieuze fokker fokt namelijk niet alleen maar voor geld, maar ook omdat het zijn passie is, omdat zo'n fokker het mooi vind om zijn fokproducten goed te zijn presteren, of te zien dat mensen plezier beleven aan zijn fokproducten.

Nou dan denk ik dat er misschien nog twee zeldzame fokker zijn NL zijn die NIET voor het geld fokken. De meeste fokkers hebben tevens een handelsgeest namelijk want ook voor hun is dat hun BROOD.

En nogmaals, het is niet dat we ons niet druk maken om het andere dierenleed het gaat alleen nu even hier over. Dit speelt NU, hier zijn we dagenlang mee geconfronteerd, dit hebben we meegekregen, we hebben meegeleefd. Hoe vaak moet ik dat nog zeggen?

Ik zou geen € 3.000 neertellen voor een paard uit die kudde nee, dat is gekkenwerk maar iets meer dan de slachtprijs, ach als zo'n beessie dan een mooi leven krijgt.

En nogmaals, ik zou absoluut geen paard met papieren willen. Dat vind in zonder van mijn geld. Ik koop een paard voor het leven en niet als gebruiksvoorwerp waar zijn die papieren dan voor nodig? Daarbij hou ik niet van dat protserige papierengedoe en vind ik paarden met papier veel te duur en worden veel te veel dezelfde hengsten ingezet. Nee, voor mij geen paard met papieren.
Laatst bijgewerkt door Sees op 07-11-06 17:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:56

Woon zelf op een boerderij en vind het heel vervelend dat er steeds over Lootsma wordt gesproken als over die boer Boos! Er bestaan, heus waar, in Nederland aardige boeren, die begaan zijn met hun vee Pling Lootsma is een handelaar en dat is toch echt iets anders.

Vind het ook vreselijk irritant, dat het voor heel veel mensen teveel moeite is om het topic vanaf het begin door te lezen Ach gut zodat er wel honderd keer hetzelfde wordt geschreven.

Eigenlijk vind ik dat mensen, die geen donateur zijn van Brooke Hospital hier niet eens zouden mogen posten. Wat die paarden daar meemaken dat is GROOT LEED, daarbij is een dag in het water staan als je weldoorvoed bent heel ongemakkelijk, maar niet levensbedreigend. De paarden die wel gestorven zijn, waren van het eiland afgegaan.

Pennygehalte is weer enorm hoog. Iedereen heeft nu zoveel commentaar, maar kijk maar eens rond op Bokt, hoeveel 'Bokkers' verkopen hun paard vanwege: vriendje, studie, geldgebrek, niet-klikken, te weinig capaciteiten, te oud, en dat zijn dan zogenaamd allemaal legitieme redenen. Hoe belangrijk is dan je paard voor je Ach gut en wie kan jou garanderen dat het paard dat je verkoopt niet een week later ook op weg naar Italië is?

En inderdaad, wie is er gisteren naar hedel geweest om zo'n jonge stumper te behoeden voor transport. Of had iedereen het te druk met dit topic?
Laatst bijgewerkt door Leonora op 07-11-06 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:57

sommige mensen zijn een beetje blind denk ik,

het klinkt heel leuk, alle paardenmensen kopen een paard uit de kudde, nou, het aantal paarden dat van de kudde gekocht wordt, blijft op de markten dus staan,dus wat dierenleed betrefd wordt er weinig verbeterd
wel wordt de handelaar van de kudde er rijk van, en dat zint mij niet, is dat gek??
op de markten kopen de mensen bij verschillende handelaren en particulieren, bij de kudde wordt er maar een wijzer van, en dat is die handelaar van de beruchte kudde,
vind je het nog steeds zo raar dat ik de markten erbij betrek??

waarom die vent rijk maken doordat zijn misdaad in de publiciteit is gekomen???
wat is dan wijsheid?
ik vind dus niet dat deze paarden het niet verdienen, en de marktpaarden wel, maar ik vind dat de eigenaar het niet verdiend.
ik hoop dat door alle ophef, de dierenbescherming beslag kan leggen op de paarden, en dan een veiling kan houden en wat er over blijft naar de slacht brengt.
en het geld naar goede doelen gaat en niet naar de handelaar !!

en ik hoop dat de db met dat geld de marktpaarden ook kan gaan redden.

dus ga niet alles door elkaar halen mensen.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:01

Het is eigenlijk te gek voor worden dat mensen zoals deze eigenaar in Friesland paarden mogen houden?!?! Iedere gek kan paarden kopen en het is vervolgens heel moeilijk om zo iemand goed aan te pakken.

Waarom nou???

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:09

[quote="Leonora]"Eigenlijk vind ik dat mensen, die geen donateur zijn van Brooke Shields Hospital hier niet eens zouden mogen posten. Wat die paarden daar meemaken dat is GROOT LEED, daarbij is een dag in het water staan als je weldoorvoed bent heel ongemakkelijk, maar niet levensbedreigend. De paarden die wel gestorven zijn, waren van het eiland afgegaan.
[/quote]

Euuh, het is Brookes Animal Hospital, laat Brooke Shields er maar buiten Haha! Haha!
En ja, ik ben daar al jaren donateur van.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:12

Ga het wijzigen, is inderdaad een stomme fout!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:12

Sees schreef:
En hier kan ik nou zo vreselijk kwaad om worden!!! Dus ik ben een Penny omdat ik zou overwegen om een paard uit die kudde weg te kopen, uit dierenliefde, uit respect voor wat die vrijwilligers voor elkaar hebben gekregen?

Ja, je bent harstikke penny Koe Wil je nu een medaille ofzo? Ga nu eerst mijn post(s) nog eens goed en begrijpend lezen, en reageer dan nog eens.

Probeer dan ook eens de situatie niet alleen vanuit je eigen situatie/perspectief te bekijken en trek de hele discussie eens een level hoger.

Sees schreef:
De meeste fokkers hebben tevens een handelsgeest namelijk want ook voor hun is dat hun BROOD.

Tel dekgeld, veeartskosten, regitratiekosten, kosten voor het voorbrengen op de keuring, kosten voor het (laten) uitbrengen van paarden, IBOB, PROK etc. etc. maar eens bij elkaar op. Vergelijk dat eens met de vraagprijs van een (ras)veulen en je zal zien dat daar in de regel echt geen wereldbedragen aan worden verdiend. Kostendekkend + een beetje. Gewoon een simpel rekensommetje.

Leonora schreef:
Eigenlijk vind ik dat mensen, die geen donateur zijn van Brooke Shields Hospital hier niet eens zouden mogen posten. Wat die paarden daar meemaken dat is GROOT LEED, daarbij is een dag in het water staan als je weldoorvoed bent heel ongemakkelijk, maar niet levensbedreigend. De paarden die wel gestorven zijn, waren van het eiland afgegaan.

Pennygehalte is weer enorm hoog. Iedereen heeft nu zoveel commentaar, maar kijk maar eens rond op Bokt, hoeveel 'Bokkers' verkopen hun paard vanwege: vriendje, studie, geldgebrek, niet-klikken, te weinig capaciteiten, te oud, en dat zijn dan zogenaamd allemaal legitieme redenen. Hoe belangrijk is dan je paard voor je en wie kan jou garanderen dat het paard dat je verkoopt niet een week later ook op weg naar Italië is?

Precies, gewoon even een beetje relativeren en je niet zo op laten naaien door de media.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:14

Ik heb het ook over een dergelijke veiling Crossmonster, niet over een paardenmarkt. Daar ga ik bij voorbaat niet heen want dat kan mijn tere zieltje niet aan denk ik.

Leonora, dus ik mag niet mee posten. En als ik nou zeg dat ik wel o.a. het WSPA en natuurmonumenten steun, mag het dan wel? Vork

Ik zou mijn paard NOOIT verkopen voor een domme reden als een vriendje. Je kunt alleen niet in andermans leven kijken Leonora, misschien hebben die mensen die hun paard moeten verkopen wegens de studie er wel enorm veel verdriet van, betalen hun ouders hun paard en weigeren ze simpelweg nog te betalen. Je kunt niet iedereen over een kam scheren.

En de reden waarom ik niet naar dat soort markten ga, heb ik hier boven al uitgelegd. Bovendien ben ik niet persé op zoek naar een tweede paard maar mijn vriend zou in de toekomst toch een paard willen, als dat dan nu wat eerder is dan gepland, so what.

En om dan maar meteen over Penny's te praten vind ik zeer oneerbiedig tegenover je paardenliefhebbende medebokkers!!!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:15

Sees schreef:
En nogmaals, ik zou absoluut geen paard met papieren willen. Dat vind in zonder van mijn geld. Ik koop een paard voor het leven en niet als gebruiksvoorwerp waar zijn die papieren dan voor nodig? Daarbij hou ik niet van dat protserige papierengedoe en vind ik paarden met papier veel te duur en worden veel te veel dezelfde hengsten ingezet. Nee, voor mij geen paard met papieren.

Ik heb 2 (protserig he?) paarden, beide met papieren. Een paard is 20 en is fijn met pensioen, en daar betaal ik met veel plezier 200,- per maand plus bijkomende kosten voor voor zolang ze maar verder wil leven en ik het kan ophoesten. Zo lang mijn andere paard goed voor mij is (in principe levenslang) blijft ie ook lekker bij mij.
Ben ik nou een patser????

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:16

Leonora schreef:
Ga het wijzigen, is inderdaad een stomme fout!

Ach ja, we hadden de PvdA ook al een paar pagina's terug.... Haha!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:17

joozz schreef:
Het is eigenlijk te gek voor worden dat mensen zoals deze eigenaar in Friesland paarden mogen houden?!?! Iedere gek kan paarden kopen en het is vervolgens heel moeilijk om zo iemand goed aan te pakken.

Waarom nou???

Inderdaad iedere gek kan paarden kopen. Dat denk ik ook bij als ik op manege in de grote steden ben en daar paarden zie, wiens enige vrijheid bestaat uit een half uurtje in de stapmolen of paddock Bloos

Ik denk het bij mensen, die net twintig manegelessen hebben gehad en dan een jong paard kopen, wat binnen drie maanden als een verpest monster weer wordt ingeleverd Boos!

en ik denk het ook bij mensen die 'omdat het zo'n leuk gezicht is in de wei' een veulen fokken en het in het najaar zonder pardon op de markt parkeren Huilen

Dus Lootsma is niet de enige gek in Nederland Pling

mariskavdl

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:21

ma_rie_tje schreef:
En ik altijd maar volhouden tegen idereen dat paarden niet gefokt worden voor de slacht...

Ik weet nog niet zo goed wat ik hier nouvan moet denken.

Verdrinking is trouwens een zachte dood....

Maar ben het wel met MT eens

verdrinking een zachte dood?????????? man niks is ergers dan verdrinken...!!!!

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:24

IKbenEllen schreef:
Sees schreef:

Ik heb 2 (protserig he?) paarden, beide met papieren. Een paard is 20 en is fijn met pensioen, en daar betaal ik met veel plezier 200,- per maand plus bijkomende kosten voor voor zolang ze maar verder wil leven en ik het kan ophoesten. Zo lang mijn andere paard goed voor mij is (in principe levenslang) blijft ie ook lekker bij mij.
Ben ik nou een patser????

Is het toeval of heb je ze op hun papieren gekocht

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:27

Toeval, werd verliefd. Maar het 2e paard valt wel onder de "luxe" categorie. En lief dat ie is!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:31

Jasmijn, als ik een medaille zou willen, zou ik er gewoon om vragen, daar ben ik assertief genoeg voor. Weet je wie een medaille verdienen, die meiden die langs de kant stonden met hun paarden en die meiden die het water in zijn gegaan voor een 'stelltje' slachtpaarden...!!!

De meeste fokkers houden naast het duurdere spul ook nog het goedkopere vergelijkbaar met inruilpaardenhandel in stand. Dus naast die friese merrie die ze voor € 200.000 euries (200.000? Ja 200.000) naar Amerika verkopen, halen ze ook hier en daar een Fries zonder papieren weg.

Toen de fokker mijn paard kwam brengen, is hij met twee Friezen teruggereden, allebij zonder papier, allebij niet zadelmak, allebij voor een prikkie (de ene is zelfs met handjeklap en op goed vertrouwen later betaald) en dan heb je het over een Friezenfokker met een goede naam. Dus nee in dat hobby/passie fabeltje geloof ik niet. Ook daar gaat het maar om een ding: geld. En dat dat dan toevallig mensen zijn die verstand hebben van fokken en hart voor hun dieren hebben, dat doet niet ter zake.

je kunt die mensen absoluut niet vergelijken met mensen als Dhr. lootsma maar het blijft hun broodwinning.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:34

[quote Leonora, dus ik mag niet mee posten. En als ik nou zeg dat ik wel o.a. het WSPA en natuurmonumenten steun, mag het dan wel? Vork

Ik zou mijn paard NOOIT verkopen voor een domme reden als een vriendje. Je kunt alleen niet in andermans leven kijken Leonora, misschien hebben die mensen die hun paard moeten verkopen wegens de studie er wel enorm veel verdriet van, betalen hun ouders hun paard en weigeren ze simpelweg nog te betalen. Je kunt niet iedereen over een kam scheren.

En de reden waarom ik niet naar dat soort markten ga, heb ik hier boven al uitgelegd. Bovendien ben ik niet persé op zoek naar een tweede paard maar mijn vriend zou in de toekomst toch een paard willen, als dat dan nu wat eerder is dan gepland, so what.

En om dan maar meteen over Penny's te praten vind ik zeer oneerbiedig tegenover je paardenliefhebbende medebokkers!!!
[/quote]

vriendje en studie waren niet de enige redenen!

Als je echt hart hebt voor paarden dan steun je Brooke Hospital en natuurmomnumenten is echt weer heel wat anders Ach gut

Krijg nu half Bokt weer over me heen, maar geef dierenarts Ormel van de CDA gelijk als hij zegt, dat zometeen dierenwelzijn wordt bepaald door 'salonjonkers en stadsjuffers' Bloos

staat bij ons in de krant, dat die muts van PvdD zegt dat het een veeg teken is dat de hengsten, de merries en jaarlingen gescheiden worden, "dat gebeurt altijd voordat ze op transport gaan!" Grapjas, als je paarden in een stal zet, zorg je er toch voor dat de hengsten en de merries uit elkaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Leonora op 07-11-06 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:34

Ik vind dat iedereen zelf moet weten of ze een raspaard met papieren of niet willen kopen. Maar om dan alle kruisingen over 1 kam te scheren, vind ik wel erg ver gaan. Ik had ook geen behoefte aan een raspaard, hoor, niets mis mee. Ik heb niets met keuringen, hengst dit of dat. Lekkerrrrrrrrrrrrrr belangrijk. Maar als iemand dat wil interessant vindt, nou, doe je ding, zou ik zeggen. Haha!
Jeetje, gaan we al discrimineren of je paard een ras is of een kruising? Da's wel erg, hoor.

En ben je penny, omdat je graag wilt dat er paarden gered worden? Of omdat je niet tegen dierenleed kan? De penny's die ik ken miepen al dat ik mijn paard het hele jaar buiten heb staan (wat 'ie geweldig vindt!), dus eh.......

Er zijn ook zoveel verschillende goede instanties waar je aan kan doneren inderdaad. Ik vind het hier maar een hoop geschreeuw en ik denk toch dat we allemaal graag willen dat paarden (en andere dieren) op de juiste manier gehouden worden?? Of dat nou de paarden in Marrum zijn of de paarden in de slachthuizen van Italie of waar dan ook, wat doet dat er toe?