Reddingsactie Friese paarden mislukt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:10

Het is heel, heel triest, dat bovenalles. Een deel van een kudde ophalen, dat is gewoon ook vragen om ongelukken. Er gaan altijd dieren achteraan die dan de grote groep en de bescherming daarvan kwijtraken. Ik denk toch echt, dat het beter was gegaan, als niet een aantal mensen een par dieren hadden weggehaald....Let wel...: Ik heb het niet over SCHULD of iets dergelijks, maar over een heel trieste gebeurtenis en hoe het zo heeft kunnen komen....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:10

Ja tuurlijk geef hun maar de schuld

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:11

mee naar huis?

Bij die andere 150 paarden indrukken die hij thuis heeft staan??
Medische nazorg is dan zeker verkeken.
Ik zou het ronduit schandalig vinden als hij de dieren mee mag nemen.
Dan krijgen ze zeker een versneld enkeltje slacht zodra er een begint te kuchen...

Huilen
Om van te huilen, dat is nederland op z'n slechtst...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:11

Nu op Omrop Fryslan:

De paarden zitten er nog steeds.
De brandweer is druk bezig (vanaf 11.00 uur) met het brengen van hooi + water, vooralsnog zijn ze er nog niet weg...

Er zijn beelden op tv van verdronken paarden die met een trekker op een bult worden gesleept.

Er komen twee lokpaarden en men hoopt dat die de kudde meelokken.
De grote vraag is nu wanneer ze er weg kunnen: dit hangt van de conditie van de paarden af en hoe snel het water zakt.

Volgens de plaatselijke boeren is het een compleet media circus geworden wat nergens toe leidt.
Hun manier van weghalen is er met vissersboten heen te gaan, er voor zorgen dat de paarden in paniek raken door een tweetal pistoolschoten af te vuren en de in paniek geraakte paarden achter de boten aan naar een veiligere plek te loodsen... dit doen ze ieder jaar en dat gaat nooit mis...

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:14

hoera schreef:
Triest triest triest

De paarden zijn stijf onderkoeld in shock en bang ....... verteld een vrouw die met een boot verschillende dieren heeft gered

de eigenaar geeft het fryske gea de schuld ze hoefden niet weg gehaald te worden zegt ie ....

Wat tragisch..
Wat een sukkel van een eigenaar!!! En dat is nog zeer zwak uitgedrukt. Boos!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:15

er word ook met klem geadviseerd om NIET te komen....
Laatst bijgewerkt door amen op 02-11-06 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

hoera schreef:
De eigenaar(tel reactie op tv ) geeft het fryske gea de schuld ze hoefden niet weg gehaald te worden zegt ie ....
....

Dat zou ik ook zeggen als mij een rekening van circa 100 manuren Militairen op nachttarief met groot materieel ten laste dreigt te worden gelegd.

Als de paardjes op het droge en uit het ookg van de media zijn, kan het zwarte-pieten gaan beginnen.

Maar een goed faillisement-bij-gebrek-aan-baten kan deze familie welicht permanent uit de paarden helpen. Wat mij betreft betalen ze elke euro van de schade zodat ze de rest van hun leven op een flat in Leeuwarden van de bijstand met inhouding wegens schuldsanering mogen gaan 'genieten'!
Laatst bijgewerkt door Dees op 02-11-06 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

rensju

Ja precies, hij zegt zelfs zelf al dat ze zelf weer terug zijn gelopen, je kan toch niet van paarden verwachten dat ze op de plek blijven staan waar jij ze heen gejaagd hebt! Ze kunnen overal heen... zo groot is het daar..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:16

Ann schreef:
Volgens de plaatselijke boeren is het een compleet media circus geworden wat nergens toe leidt.
Hun manier van weghalen is er met vissersboten heen te gaan, er voor zorgen dat de paarden in paniek raken door een tweetal pistoolschoten af te vuren en de in paniek geraakte paarden achter de boten aan naar een veiligere plek te loodsen... dit doen ze ieder jaar en dat gaat nooit mis...

En waarom is dat deze keer dan niet gebeurd? Waarom hebben die boeren niet direct ingegrepen, nog voordat Defensie zich ermee ging 'bemoeien'?

Mama_Rianne

Jeetje, wat erg! Ik zag het op het nieuws.. vreselijk!

rensju

omdat meteen als eerst de brandweer is gebeld en alles die de boeren tegenhouden..

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:17

Ann schreef:

Dat bedoelde ik dus...

Ann

Daar werd niet dieper op in gegaan, Karin. Zodra dat eventueel op tv komt, post ik het meteen.

Marigold

was dat niet de eigenaresse dan, die vrouw met dat donkere haar?
zij dacht dat er nog wel meer doden zouden vallen..

karin, de boeren 'mogen' niet, het fryske gea doet het nu dus zoals op tv, eerder was het land van die boeren.

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:18

Citaat:
Ann schreef:

Dus elk jaar staan 100 paarden op elkaar in overstroomd gebied? Ziek
Laatst bijgewerkt door Amon_ op 02-11-06 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

triest hoor zeker als je weet dat zoiets voor komen had kunnen worden,heb het vanmorgen op het nieuws gezien.

Ann

Nee, ze is niet familie van de eigenaar. Waarschijnlijk iemand die daar in de buurt woont?

Nikki__

Net even het nieuws bekeken. Volgens de dierenarts zijn de paarden in goede conditie. Er is nu voedsel gebracht en ze verwachte dat de paarden zelf naar land zullen komen.
De eigenaar beweert dat zijn paarden veilig stonden, alleen dat andere mensne met een scheinlamp hun paarden daar weg hadden gehaald waardoor zijn paarden weg waren gelopen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:19

Morgannah schreef:
Dus elk jaar staan 100 paarden op elkaar in overstroomd gebied? Ziek

Dat vroeg ik me ook al af. Vandaar mijn opmerking over 'voorkomen is beter dan genezen'. Als zoiets ieder jaar voorkomt en er ieder jaar boeren moeten uitrukken om die paarden daar weg te krijgen, waarom leert men daar dan niet van?

Marigold

nee, maar wel vaker dat groepjes paarden of koeien zo staan blijkbaar, dat zijn ze zegmaar wel gewend daar dat dat soms gebeurd.

SANEX

Nou bah, wat een uitzending.
Ze verzoeken om vooral NIET te gaan kijken. Als de paarden er daadwerkelijk wegkomen moet er niet ineens een hele groep mensen staan op de dijk, daar kunnen ze nog meer van in paniek raken. Ik geef ze groot gelijk daarin.

De eigenaar is eerder in aanraking geweest met de DB, er zijn in 2004 al paarden van hem in beslag genomen.

Vandaag was de eigenaar er niet bij, ik denk ook niet dat hij daar levend vanaf komt

Ze zeggen dat ze droog staan, dat zal best, maar ze staan nog steeds ingesloten in het water en de omheining is nog steeds niet zichtbaar. Ze zijn koud, verstijfd en vast in shock.

Er was een vrouw, niet de eigenaar, die al vanaf gister erbij was en de eerste paarden tegen het hek aan heeft zien verdrinken, ze had de brandweer gebeld...ze stond te huilen bij de dode paarden en ze te aaien... respect voor die vrouw

Al met al dus gewoon een trieste zaak.

De boeren uit de omgeving zeggen dat het een mediacircus is geworden, en daar ga ik ook wel een beetje in mee. Ze wilden met losse flodders in pistolen en polstokken de paarden er weg jagen, dat zou altijd goed gegaan zijn maar de hulpdiensten lieten hun niet toe...

Cayenne

reeskees schreef:
Ann schreef:

Dat bedoelde ik dus...

Alleen hebben er hier al wel eerst 18 moeten verdrinken, nee hoor het gaat nooit mis! Rolleyes

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:20

Net de uitzending gekeken, naar gezicht het afvoeren van de dode dieren.

Het schijnt wel vaker voorgekomen te zijn en dan gingen boeren met 2 bootjes en een paar polsstokken achter de groep varen en schoten dan met een pstool (losse flodders) om de paarden in beweging te krijgen, zodra ve vooruit gingen, ging er een bootje voorop varen, de andere er achter en zo dreven ze dan de paarden naar een hoger stuk.

Is misschien toch een oplossing, want dit schiet ook niet echt op.
Het is al na na 1 uur en om half zes is het weer donker dus een beetje haast is wel geboden dacht ik.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:20

ah, dus in 2004 zijn er ook al paarden van hem in beslag genomen...

ik snap werkelijkwaar niet dat sommige mensen het nog voor hem op durven nemen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:21

HardcoreLady schreef:
Net even het nieuws bekeken. Volgens de dierenarts zijn de paarden in goede conditie..

Volgens de vrouw die daar al vanaf gisterochtend is -en ook vannacht is gebleven- verkeren de dieren in shock en in slechte conditie. Zij verwacht dat er zeker meer paarden zullen overlijden.