Stormschade: 100 paarden vast in kwelder bij dijk (Friesland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Re: Stormschade: 100 paarden vast in kwelder bij dijk (Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:37

jeetje wat erg dit..
arme dieren.. ik zou ook graag helpen als ik iets kon doen.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:37

Ruim honderd paarden staan te wachten op hulp. Omdat het water in Marrum (Friesland) heel hoog staat, kunnen de paarden niet van hun ‘eilandje’ af rennen. Door de storm van afgelopen nacht is het omliggende land volgestroomd en staan de paarden geïsoleerd.

Hulpverleningsdiensten proberen de dieren al de hele dag te redden, maar dat lukt niet. Volgens de dierenarts die er nu is, kunnen de paarden deze nacht maar beter op hun eilandje blijven staan. Naast de brandweer en It Fryske Gea (eigenaar van het land) zijn het leger en de gemeente Ferwerderadiel ingezet.

Er zijn vandaag al vijftien paarden verdronken.

bron NOS

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:38

Marigold schreef:
nee als toerist erheen gaan niet, maar als je halsters plus touwen komt brengen, lijkt me toch wel een idee?

idd.....vraag me af als die boer werkelijk zo k*t voor die paarden is, zal hij ook vast geen spullen genoeg hebben,
al werkt dik touw natuurlijk ook wel in dit soort situaties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:38

verschrikkelijk, zag het idd ook op omrop fryslan, die beelden, kreeg er een brok van in mn keel, en toen ze met die man aan het praten waren hadden ze er een foto achter van een paard dat in het water lag, verdronken.. zo erg!! en er staan nog een aantal veulentjes tussen ook.. zo sneu.. ik heb niet alles gelezen dus weet ook niet of het al gezegd is, maar die man heeft zich dus ook niet aan zn contract gehouden, hij mocht tot 15 oktober zijn paarden daar hebben, door het mooie weer mocht het langer, hij is gistermiddag gewaarschuwd dat ze er weg moeste, heeft de koeien en hengsten er wel weg gehaald, maar deze dus niet..
15 paarden zijn er verdronken en 18 gered was het laatste nieuws.. vind het zo erg, arme diertjes Verdrietig
edit: ze zeiden dat ze al meer dan 100 helpers hadden, hoop echt dat het op tijd lukt om de rest te redden Ach gut
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-11-06 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:39

Dan mag die dierenarts zich even nader verklaren?

Ik ben bang dat er nog meer gaan verdrinken Boos! Door de paniek die er komt door de bruggen....

Mariiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:40

omg.. ik hoorde het net op msn en zag het net een stukje op het nieuws.. ik kan wel janken als ik dat zie..
je zag gewoon op tv een paard liggen...

Jobbeltje

Wie is eigenlijk de dierenarts die daar ter plaatse is? Gewoon ter info.

Owens_hartje

Tegen water is niets opgewassen.
Al zoveel paardjes die zijn verdronken of bezweken van de kou Huilen
Iedereen in Nederland weet dat je met deze weersomstandigheden je paard al zeker niet moet laten lopen waar het water tot aan je lippen kan gaan staan. Boos!
Deze man is het niet waard nog paarden te houden of te bezitten. Boos!
Ik vind ook dat ze tegen deze persoon goed op moeten treden.
Maar ik hoop dat er toch nog snel hulp zal zijn voor de andere paarden Ach gut
Als de paarden weg moeten, dan kunnen ze ze beter schenken aan mensen die er heel graag 1 op willen nemen. Knipoog

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:41

flicka schreef:
Misschien heeft de eigenaar niet opgelet of dacht hij dat het wel meeviel? Even 100 paarden ophalen doe je ook niet snel. Maar het is weer het zoveelste geval van onachtzaamheid. Hij is vast niet verzekerd voor die handelspaarden.

Wat heeft de verzekering hier nou mee te maken?
Of die man de paarden nou wel of niet verzekerd heeft, dit grapje gaan ze denk ik niet vergoeden hoor.

Daarbij had die man de paarden 2 weken geleden al op moeten halen.
Gisteren is hij nog eens een keer extra gewaarschuwd.
Nee, met die man heb ik geen medelijden, hoeveel verlies hij ook zal lijden, op wat voor manier dan ook.
Met de paarden wel, dat ze zo'n eigenaar hebben/hadden...

Ik hoop voor ze dat ze een fijne eigenaar krijgen als ze dit hachelijke avontuur overleven.
En voor de eigenaar geen vergoeding, maar een vette straf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:42

er komt waarschijnlijk ook nog vorst enz, dan word het nog kouder en moeilijker voor die beestjes om te overleven, schrok me kapot Verdrietig

Magica

Ik vind het echt verschrikkelijk, wat stom om te denken dat het water niet hoger zou stijgen dan die aantal meters.
Iedereen die in Nederland woont weet gewoon dat het weer onvoorspelbaar is en dat wordt alleen maar erger.
Ik vind het zo erg dat die arme paarden min of meer aan hun lot zijn overgelaten omdat iemand te lui was om die dieren te evacueren.
Als het om mensen ging dan waren die daar al lang van te voren weggehaald!!! Boos!
Laatst bijgewerkt door Magica op 01-11-06 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

sjorsie

net op het RTL nieuws lieten ze een paar dode paarden zien die in het water dreven, gingen daarna een man interviewen waar een boom was omgewaaid en zeiden daarna dat er geen grote schade was !!!!! GVD!! een boom op je geparkeerde auto lijkt me toch wat anders!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:44

Magica schreef:
Ik vind het echt verschrikkelijk, wat stom om te denken dat het water niet hoger zou stijgen dan die aantal meters.
Iedereen die in Nederland woont weet gewoon dat het weer onvoorspelbaar is en dat wordt alleen maar erger.
Ik vind het zo erg dat die arme paarden min of meer aan hun lot zijn overgelaten omdat iemand te lui was om die dieren te evacueren.
Als het om mensen ging dan waren die daar al lang van te voren weggehaald!!! Boos!

maar een andere boer zei op omrop fryslan, hij werd gistermiddag gewaarschuwd, en had meer dan 200 paarden en koeien daar lopen, dan is het eigenlijk ook onmogelijk om die met 3 of 4 man in 1 middag er weg te krijgen..
niet dat ik het voor hem opneem, want hij hield zich niet aan zijn contract, had hij dit wel gedaan was dit nooit gebeurd...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:44

Magica schreef:

helemaal mee eens ..
sneu voor die dieren! Verdrietig

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:45

ja inderdaad wat maakt een boom nou uit,die paarden zijn levende wezens,die voelen kou

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:45

verschrikkelijk Huilen
ik moet er niet aan denken Huilen

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:46

Op het nieuws is er ook vermeld dat er vanavond een groep militairen komt die een soort brug gaan maken naar de kant. Ze verwachten dan de rest van de paarden te kunnen redden.
Bij het ene programma hebben ze het er over 10 doden. Bij het ander weer over 15. Volgens mij weten ze het zelf ook niet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:46

hij kon deze groep idd niet vangen zeiden ze op tv, toen had als ik het goed begrepen heb het fryske gea ze op hoger terrein gejaagd, maar vanacht zijn de paarden terug gelopen naar het lage terrein, waar ze nu dus staan te wachten..

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:47

[/quote]maar een andere boer zei op omrop fryslan, hij werd gistermiddag gewaarschuwd, en had meer dan 200 paarden en koeien daar lopen, dan is het eigenlijk ook onmogelijk om die met 3 of 4 man in 1 middag er weg te krijgen..
niet dat ik het voor hem opneem, want hij hield zich niet aan zijn contract, had hij dit wel gedaan was dit nooit gebeurd [quote]

Ik denk dat één oproepje in de media (of hier op Bokt) al wonderen had gedaan. Er zijn toch altijd - net als nu - genoeg mensen bereid om te helpen in geval van nood !!!

Ik vind dit onvoorstelbaar Boos! !
Laatst bijgewerkt door Netje op 01-11-06 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:48

Natuurlijk kan het gebeuren dat je met zoveel dieren niet alles op tijd kan evacueren maar ze hadden het dan nog altijd kunnen proberen, toch?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:48

sjorsie schreef:
net op het RTL nieuws lieten ze een paar dode paarden zien die in het water dreven, gingen daarna een man interviewen waar een boom was omgewaaid en zeiden daarna dat er geen grote schade was !!!!! GVD!! een boom op je geparkeerde auto lijkt me toch wat anders!!

Ik heb het ook gezien.
Echt 10 seconden over die arme paarden en over die boom gingen ze maar door en door. Boos!

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:49

Ze hebben toch geprobeerd om de dieren allemaal op een hoger stuk te krijgen? Dit is ook gelukt, maar de paarden zijn zelf terug gelopen naar het lagere gedeelte waar ze nu nog staan.

Magica

Ja blijkbaar doen bomen meer "pijn" dan die tientallen dode paarden en veulens...

Hipstr

aawh.
Egt zielig ,hopelijk word het meesten geredt !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:50

HardcoreLady schreef:
Op het nieuws is er ook vermeld dat er vanavond een groep militairen komt die een soort brug gaan maken naar de kant. Ze verwachten dan de rest van de paarden te kunnen redden.
Bij het ene programma hebben ze het er over 10 doden. Bij het ander weer over 15. Volgens mij weten ze het zelf ook niet.

het zijn er 15.. en 18 zijn er gered (hoop dat het er nu meer zijn) er waren ong 100 tot 110 paarden zeiden ze.. waarbij ook veulens, ze hadden al een deel van de veulens die ze konden vangen weg gebracht, 15 van de geredde dieren eet en drinkt weer, de rest ligt nog onder een warmtegeval..