Paardenhoudster woedend na inval

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jeanie

Re: Paardenhoudster woedend na inval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:20

Koudbloeden horen wat ronder te zijn de Norikers die ik op de foto's zag en in beslag genomen zijn waren ronduit mager met een doffe vacht. Ze oogde in ieder geval ongezond.
Als ik deze norikers vergelijk met de noriker van morrie dan zie ik een heel groot verschil.

Zelf ben ik wel eens op een haflinger paardenmelkerij geweest wat mij daar opviel was dat de paarden enorm dik waren......Hoeven wel wat onverzorgd en weide onderhoud ronduit slecht. Maar ik heb daar geen 1 magere merrie gezien.

Dat endurance paard is ook enorm bonkig maar beste conditie prijs gaat alleen over hartlag en ademhaling,ik heb deze prijs ook wel een toegewezen gekregen als beste conditieprijs van onze rijvereniging.En ik heb een dikke koudbloed Knipoog .

Wat ik jammer vind is dat de paarden zijn weggehaald en dat Wanda geen begeleiding ter plekke heeft gekregen met dagelijkse controle.Dat zou voor de beesten wel wat fijner zijn geweest Ja

Over Ara's opmerking ik zal het allemaal navragen bij brechtje ze is een stalgenoot en haar 2 belsen zien er toch ook heel rond uit Haha! Knipoog

huisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:22

Ik zou jullie willen verzoeken de foto van het endurance paard in een endurance topic te plaatsen en laat daar de experts maar een shun mening geven.

Ik ben groom in de endurance sinds 1996, en heb echt wereldwijd de wedstrijden gezien.

Zeker weten dat je na 48 uur niets meer aan dit paard ziet terwijl de paarden op de andere foto's over 48 uur echt niet hersteld zijn!!!

Dat is nu juist het grote verschil in een getraind paard na een zware inspanning en paarden die zich door ziekte/uithongeren niet eens meer in kunnen spannen.

Laat dat verschil je maar eens duidelijk zijn!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:59

huisman schreef:
Zeker weten dat je na 48 uur niets meer aan dit paard ziet terwijl de paarden op de andere foto's over 48 uur echt niet hersteld zijn!!!

Dat klopt.
Een paard dat zo ingevallen is heb je pas na 1,5 jaar (!!) weer op peil:

Afbeelding

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:05

Maar om hem zo in te laten vallen heb je ook even nodig dat duurt maanden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:09

janderegelaa schreef:

een flinke ziekte is genoeg

huisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:21

Dat klopt wel maar als er zoveel paarden er slecht uitzien dan mag je geen ziekte meer de schuld geven.

Dat is de schuld van de eigenaar!!

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:26

Mensen bekijken paarden alsof het fotomodellen zijn, maar goed dat ze ons niet horen anders zouden ze er eetstoornissen van krijgen. Ik zie paarden waarvan je bij sommige de ribben op de weide met gezelschap. Volgens mij hebben deze paarden het beter dan de paarden die op 3x3 binnen staan en hun soortgenoten alleen voorbij zien komen op het gangpad of tijdens de les, maar qua uiterlijk wel voldoen aan ONS schoonheidsideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:26

Ik kan mij niet voorstellen dat een respectabele dierenarts zich leent tot oneerlijk advies omtrent de gezondheid en verzorging van paarden om mee te doen aan roddel en achterklap. Hier staat ook een oud paard op een weitje, ziet er idd heel schraal uit. Zal zeker over gebeld zijn, elke dierenarts ziet dat het paard oud is, genoeg te eten heeft, slecht kan kauwen, maar niet verwaarsloosd. Hij zal zeker geen medewerking verlenen aan roddel omdat er enkelen zijn die een hekel aan die man hebben. Komt een rechtzaak van een melding waar proces verbaal van op gemaakt is, medische kennis voor is ingeroepen, inspectie terrein, een rechter die zo iets niet voor de eerste keer tegen komt, een dierenbescherming met een oordeel. Ga mij niet wijsmaken dat het onheus is, dagt het roddel is, dat het is omdat je een paar vijanden hebt. Was de DB maar zo dat ze vaker kwamen, meer deden, meer konden doen. Boos!

Zo hebben wij hier een handelaar dat al ontelbare keren is bezocht en waar ontelbare keren voor is gebeld. Zo heeft een politieagent mij onlangs nog gevraagd, "wat kan ik doen, om aan te tonen dat die dieren echt slecht verzorgd worden, ik het nl geen verstand van paarden". veel mensen zijn bang van hem, want als je belt, komt hij verhaal halen en de meesten hebben zelf ook paarden, hij bedreigt je paarden en hij doet alles om zijn gelijk te krijgen. Om te huilen wat je ziet, maar hij zit op het randje. Als ze zo mager zijn dat ze niet meer kunnen staan, en er komt een telefoontje of bezoek, flikkert hij een baal bermkuil dat hij van de vuilnis wegkoopt voor 15 euro in de modder. En idd de dieren zijn dan aan het eten. Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:27

Arabesk schreef:
janderegelaa schreef:

een flinke ziekte is genoeg

Welke ziekte? Een ziekte die niet behandeld wordt? Zijn de meesten dan ziek? Zal toch niet voor 1 paardje dat oud of ziek is, dat ze die dieren in beslag hebben genomen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:36

katiavl schreef:
ze hadden toestemming van mevrouw in kwestie om rond te kijken, dus van binnevallen is er niet echt spraken.
kvind echt dit goedpraten door een post van één paard die in men ogen ook niet erg gezond lijkt maar heel.... hipocriet zucht

Ik had het over de post van FlairS, waarbij iemand hun huis was binnengegaan om eenbriefje neer te leggen.

@Huisman. De andere ongeveer 50 paarden die daar 90/120 en 160km liepen, waren er bij lange na niet zo aan toe. Ik wilde hier alleen maar even mee aantonen dat er soms met 2 maten gemeten wordt en even vaak niet verder dan de neus lang is, gekeken wordt.

Citaat:
Mensen bekijken paarden alsof het fotomodellen zijn, maar goed dat ze ons niet horen anders zouden ze er eetstoornissen van krijgen. Ik zie paarden waarvan je bij sommige de ribben op de weide met gezelschap. Volgens mij hebben deze paarden het beter dan de paarden die op 3x3 binnen staan en hun soortgenoten alleen voorbij zien komen op het gangpad of tijdens de les, maar qua uiterlijk wel voldoen aan ONS schoonheidsideaal

En zo zijn er nog een paar ernstige vormen van paardenmishandeling die door het gros als volkomen normaal worden gezien Sigaar

Citaat:
Wat ik jammer vind is dat de paarden zijn weggehaald en dat Wanda geen begeleiding ter plekke heeft gekregen met dagelijkse controle.Dat zou voor de beesten wel wat fijner zijn geweest

En dat bedoel ik nou ook...ik heb het nl. nog steeds over die dieren. Als je (als bevoegde instantie) dan besluit dat de verzorging op dat moment niet voldoende is, probeer dáár er dan wat aan te doen en ga niet met toch al getraumatiseerde dieren slepen. Vooral omdat er dus ook gewoon goed gezonde paarden staan. Het is wat anders als ze alle 46 in deplorabele staat hadden verkeerd.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:53

De inspectrice heeft inderdaad een briefje bij ons in huis neergelegd om te vertellen dat ze geweest was ,waarom en wat haar bevindingen waren.Alleen kwam ik iets daarna,toen ze nog niet weg was thuis en kon haar daarop aanspreken.
Ik vind de paarden ook niet bijzonder goed gevoed maar vind ook nog steeds dat ze het bedrijf in kwestie beter ter plaatse kunnen begeleiden in plaats van met de zieke beesten te slepen.Ik heb daar, als dierenbeschermingslid ,echt mijn contributiegeld wel voor over.Gebeurd er tenminste eens een keer ECHT iets met het geld dat ze bezitten.

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:44

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:52

Wonderlijk hoe zowel TS als andere mensen hier verschillende situaties erbij halen terwijl het toch gewoon duidelijk is dat het hier om verwaarlozing gaat Scheve mond Hoe je het ook wend of keert, die dieren zijn heel wat tekort gekomen en volgens mij is het ook terecht dat er iets aan gedaan wordt. De gezondheid van die dieren moet voorop staan. Laat ze dan de rest maar bij de rechter uitvechten om te zien wie er gelijk heeft.

edit: Ik lees nu het stukje dat degene boven mij als link heeft geplaatst

en ik quote:

Citaat:
Want mijn collega werd pas bij het dier met de oogontsteking geroepen, toen de mensen van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming al bij haar op het erf stonden. En het kan best zijn dat ze zelf al met een zalfje of iets dergelijks aan de gang is geweest, maar mijn collega heeft haar wel duidelijk gemaakt dat dit niet kon. Het dier moet vreselijke pijn hebben geleden en ik vrees dat het oog niet gered kan worden“, aldus Caron.

en een eerdere quote van de TS:

Arabesk schreef:
Ze zijn eens langgeweest vanwege de ophokplicht van de nandoes, toen hebben ze ook de paardenstallen kunnen bekijken. Er was niets aan de hand.

Deze mevrouw heeft geen eerdere waarschuwingen van de DB gehad.

Mag ik nou een antwoord op het feit dat de dierenbescherming al eerder voor deze dieren was geweest of niet? Eerst werd gezegd dat ze al vaker in aanraking was gekomen met de DB, en later was het opeens vanwege andere dieren op het erf? Uit dit stuk blijkt toch wel degelijk dat mevrouw al een paar keer de heren DB op bezoek had gehad en dat ze dus dondersgoed wist dat er iets fout zat, maar de dieren verzuimd heeft op tijd te laten behandelen, of het dier met de leverziekte een vervolgbehandeling te geven.

Schandalig dat zoiets nodig moet zijn om dan pas een dier medische zorg te gaan verlenen. Je hebt toch niet je ogen in je zakken zitten bij dit soort gevallen lijkt mij. Dat beest heeft enorm moeten lijden.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-08-06 14:00, in het totaal 4 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:54

ik ga geen oordeel vellen over een bedrijf wat ik niet ken
maar ik ben en blijf altijd redelijk terughoudend tegenover de DB
waarom?
omdat de meeste van de "inspecteurs" van de DB geen flauw benul hebben van waar ze mee bezig zijn
iemand die een paard komt beoordelen , terwijl die persoon geen enkel zinnigs iets over paarden weet
vb: hoefbevangen paard dat op kaalland staat en alleen schraal hooi , een vitamine/mineralen preparaat en onbeperkt water krijgt
en volgens de "inspecteur" van de DB op het volle land zou moeten ...
ja strak plan meneer de inspecteur...
geef hem dan gelijk maar het schot...
en zo ken ik meer voorbeelden uit mijn directe omgeving en van prive stallen waar ik heb gewerkt , waar de bd was getipt en kwam controleren
conclusies trokken die als een tang op en varken sloegen , en me telkens weer van verbazing lieten omvallen als ze weer eens lieten blijken echt compleet geen enkel benul te hebben van de zaken die zij kwamen controleren
dus ik wacht fijn de uitspraken af om te zien wat nu waarheid zou moeten zijn
en hoop dat er daadwerkelijk geegen onderzoek gedaan gaat woren zodat er een eerlijke en goed beargumenteerde uitspraak kan worden gedaan

glowin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:59

Waarom LEEST niet iedereen??
Iedereen loopt steedds te zeggen de DB waarschuwt altijd meerdere keren en dat moet hier dus ook wle gebeurt zijn want ze onderenem echt geen actie als er niet meerdere keren is gewaarschuwd en blablabla, maar als je goed LEEST dan lees je ook dat er dus NIET gewaarschuwd is, dat ze zonder waarschuwing ineens voor haar neus stonden en de paarden hebben ingeladen.
Normaal gesproken waarschuwen ze inderdaad altijd, maar dat is hier dus niet gebeurt. Omdat het normaal gesproken wel gebeurt hoeft toch niet te zeggen dat ze dat nu ook gedaan hebben?? Want dat hebben ze dus niet.. dus lees nou eerst een keer goed voordat er weer opmerkingen komen van nou het is maar goed dat ze de paarden daar weg hebben gehaald want het moet zeker al een tijdje aan de gang zijn omdat ze altijd wel minstens 2 waarschuwingen geven..
Dat is dus NIET gebeurd

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:00

Glowin, ik raad je aan zelf dit topic en een aantal links eens goed door te lezen Knipoog waaronder de link van een aantal posts boven de jouwe.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:07

Buitenzinnig schreef:
Citaat:
Mensen bekijken paarden alsof het fotomodellen zijn, maar goed dat ze ons niet horen anders zouden ze er eetstoornissen van krijgen. Ik zie paarden waarvan je bij sommige de ribben op de weide met gezelschap. Volgens mij hebben deze paarden het beter dan de paarden die op 3x3 binnen staan en hun soortgenoten alleen voorbij zien komen op het gangpad of tijdens de les, maar qua uiterlijk wel voldoen aan ONS schoonheidsideaal

En zo zijn er nog een paar ernstige vormen van paardenmishandeling die door het gros als volkomen normaal worden gezien Sigaar

Citaat:
Wat ik jammer vind is dat de paarden zijn weggehaald en dat Wanda geen begeleiding ter plekke heeft gekregen met dagelijkse controle.Dat zou voor de beesten wel wat fijner zijn geweest

En dat bedoel ik nou ook...ik heb het nl. nog steeds over die dieren. Als je (als bevoegde instantie) dan besluit dat de verzorging op dat moment niet voldoende is, probeer dáár er dan wat aan te doen en ga niet met toch al getraumatiseerde dieren slepen. Vooral omdat er dus ook gewoon goed gezonde paarden staan. Het is wat anders als ze alle 46 in deplorabele staat hadden verkeerd.

Hier ben ik het helemaal mee eens Ja

Het is idd ook erg moeilijk om een mager paard op peil te krijgen, mijn eigen paardje was ook ziek geworden, medicijnen gegeven, ging even wat beter en daarna ging het weer mis.
Daarna besloten mestonderzoek en bloedonderzoek te doen en hem op het laatst maar een boost van antibiotica-injecties te geven, 3 dagen lang.
Maar och wat was dat beestje dun geworden zeg Scheve mond
En het is geen pretje om een jong dier in de aars te voelen, plat te spuiten, binnen te zetten, weg van zijn vriendjes
Stel je voor dat een DB had besloten om hem zomaar mee te nemen, terwijl mijn eigen DA kon beamen dat ie onder behandeling stond zeg Boos!

Wat betreft Wanda, mochten er inderdaad misstanden zijn aangetroffen, dan geloof ik niet dat er opzet of geen dierenliefde in het spel was.
Zij én de dieren waren dan beter af geweest met intensieve begeleiding en advies.

De DB had imo ook rapport op kunnen maken, onderzoek in kunnen stellen naar de zieke dieren, advies kunnen geven over de verzorging en voeding, bijv. kunnen zeggen: er zijn teveel paarden, er moet 10% verkocht worden, lukt dat niet dan hebben wij misschien adressen voor u.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:20

Ik heb het hele topic doorgelezen, en vond het moeilijk een oordeel te vormen. Er is duidelijk aangegeven dat er geen waarschuwing is geweest, geen overleg over deze paarden, geen vragen, lukraak paarden meegenomen, als dat echt zo gegaan is, vind ik het een groot schandaal en dat de DB enorm misbruik maakt van hun autoriteit.

Ik heb ook niemand van degene die dit bedrijf verdedigd zien schrijven dat deze paarden niet te mager zijn, ik denk dat iedereen het daar wel over eens is, het gaat erom, hoe gaat de dierenbescherming hier vervolgens mee om.

Als het echt zo gegaan is zoals Arabesk beschrijf, vind ik dat echt, echt niet kunnen.

glowin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:22

@Cayenne:
Ik reageer heus niet uit het wilde westen. Ik heb heus alles doorgelezen ook de gsloten topics. Anders heeft het toch geen zin om te reageren. Ik vind alleen dat mensen maar doorgaan en je toch eigenlijk ECHT de twee kanten van het verhaal moet kennen. Anders wordt het toch een welles nietes verhaal.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:24

russel schreef:
Welke ziekte? Een ziekte die niet behandeld wordt? Zijn de meesten dan ziek? Zal toch niet voor 1 paardje dat oud of ziek is, dat ze die dieren in beslag hebben genomen?

Wat het paardje van Arabesk had weet ik niet, maar ik heb in mijn omgeving een paard gezien die bloedworm had, en die is dus echt in (nog geen?) 2 weken tijd graatmager geworden, dus zo lang hoeft het niet te duren voor een paard zo dun is.

Verder geef ik geen mening over de paarden, ben er nooit zelf geweest en vind dus niet dat ik er over mag oordelen. Tevens is het zo dat er 2 kanten zijn, de nieuws kant die er door sommige mensen nog wat dikker op gemaakt wordt en de kant van de eigenaars van die stal. Sowiezo zal het dus wel wat opgedikt zijn allemaal. Oke, ik geef toe, de paarden op de foto zien er niet allemaal even lekker uit, maarre als je het verhaal achter zo'n paard niet weet hou dan alsjeblieft je mond dicht.

Over de dierenbescherming heb ik wel een mening, want ik weet een geval waar het WEL nodig is dat ze ingrijpen, en daar laten ze hun neus niet zien... (ofja, ze kijken wel, maar laten zich net zo gemakkelijk weer wegsturen)

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:24

Ik zie het al dat ik in een opwelling een arm mager paard op een markt koop, en de volgende dag staat de DB in mijn weitje, ja mevrouwtje, we nemen dat paardje wel in beslag, o hij wil niet komen, nou dan nemen we dat leuke dikke fjordje maar mee..

beetje gekscherend misschien...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:26

toverpaardje schreef:
Ik heb het hele topic doorgelezen, en vond het moeilijk een oordeel te vormen. Er is duidelijk aangegeven dat er geen waarschuwing is geweest, geen overleg over deze paarden, geen vragen, lukraak paarden meegenomen, als dat echt zo gegaan is, vind ik het een groot schandaal en dat de DB enorm misbruik maakt van hun autoriteit.

Ik heb ook niemand van degene die dit bedrijf verdedigd zien schrijven dat deze paarden niet te mager zijn, ik denk dat iedereen het daar wel over eens is, het gaat erom, hoe gaat de dierenbescherming hier vervolgens mee om.

Als het echt zo gegaan is zoals Arabesk beschrijf, vind ik dat echt, echt niet kunnen.

Er wordt door de dierenarts gezegd dat de DB wel degelijk al een keer op het erf was geweest.

@Glowin, ik ben nu wel erg benieuwd wie jij bent Haha! omdat je een account hebt aangemaakt voor dit topic

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:27

Ik quote overigens even het hele stukje wat Cayenne deels had gequote Lachen

Citaat:
In een reactie op de in beslag name verklaarde Van Duin eergisteren, dat zij haar dieren geen medische behandeling heeft onthouden. Hans Caron van Chaamse dierenartsenpraktijk De Oude School bevestigt desgevraagd dat Van Duin zijn praktijk de afgelopen weken twee keer te hulp heeft geroepen. „Maar haar verhaal verdient wel enige nuancering“, zo voegt hij er onmiddellijk aan toe. „Want mijn collega werd pas bij het dier met de oogontsteking geroepen, toen de mensen van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming al bij haar op het erf stonden. En het kan best zijn dat ze zelf al met een zalfje of iets dergelijks aan de gang is geweest, maar mijn collega heeft haar wel duidelijk gemaakt dat dit niet kon. Het dier moet vreselijke pijn hebben geleden en ik vrees dat het oog niet gered kan worden“, aldus Caron.

Wat het paard met de acute leverontsteking betreft heeft Wanda van Duin volgens hem aanvankelijk wel tijdig medische hulp ingeroepen.

„Daarvoor zijn we een keer bij haar geweest en hebben we ook medicijnen versterkt. Maar van een vervolgbehandeling is tot nu toe nog geen sprake geweest“, aldus Caron.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:29

Wanda (moet ik haar zo noemen of Mevrouw van Duin? Verward) verklaart zelf dat ze haar dieren geen medische behandeling heeft onthouden, maar de dierenarts verklaard het tegenovergestelde en dat ze dit wel degelijk heeft gedaan. Lijkt mij toch dat die man er meer verstand van heeft Verward Ik zou ook verklaren dat ik mijn dieren geen medische behandeling heb onthouden als ik in haar schoenen stond Knipoog
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-08-06 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:30

Arabesk schreef:
Inmiddels heeft een ex-werknemer bekend dat ze de DB gebeld heeft om wraak te nemen. In de tijd dat ze er gewerkt heeft heeft ze nooit de DB gebeld. Cool Sinds haar ontslag vorig jaar is ze hier mee bezig. Kennelijk is het haar nú pas gelukt om het voorelkaar te krijgen. Nu pas liepen er door omstandigheden vijf schrijnende gevallen rond. Ze is telkens langgeweest en de weides in gegaan om te zien of er iets rondliep. Nu een jaar later Clown heeft ze eindelijk kunnen 'scoren' Clown

De andere zes die daarbij afgevoerd zijn mankeerden niks en waren ook niet mager.

Ik vind dit wel een ontzettend lage manier om wraak te nemen op je oude werkgever. Ze heeft niet gebeld uit dierenliefde maar uit wráák.

Verder heb ik nog geen pb'tjes binnen van mensen die willen komen kijken. Geeft al maar weer aan dat bokt zich beperkt tot dappere optredens vanachter de computer. Lekker makkelijk oordelen dus.

Wat een flauwe opmerkingen Arabesk.
Ik vind het juist heel dapper dat de ex-werkneemster het voor de paarden op heeft genomen.
Daar zal ze heus wel lang en serieus over hebben nagedacht.
Ik heb zelf ook wel eens en actie gedaan tenwille van een konijntje.
Het waren destijds de pensionhouders van mijn paarden die een heel zielig konijntje hadden zitten. Details zijn even niet belangrijk.
ik heb daar ook zeker een half jaar extra verzorging aan het konijntje gegeven. Toen heb ik na lang wikken en wegen er voor gezorgd dat het konijntje weg kon uit deze uitzichtloze situatie.
ik heb het gewoon gestolen en naar een vriendin gebracht en het hokje opengezet. zogenaamd weggelopen.
Juist omdat het bekende van je zijn is het extra moeilijk om de DB te informeren. Zolang de ex-werkneemster nog op die stal rondliep kon ze zelf nog extra zorg geven aan de paarden en honden.
Sinds ze weg is en zag dat de situatie niet verbeterde is ze tot ctie overgegaan.
Deze dame verdient een grote PLUIM OK dan!

En waarom zouden we gaan kijken?? De foto's zeggen toch al genoeg. De paarden die inbeslg zijn genomen waren er nog erger aan toe.
Arabesk, je hoeft mij niet te overtuigen hoor.
Ik heb genoeg gezien. Overtuig je zelf maar dat je het mis hebt.
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 27-08-06 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Deel verwijderd.