‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:38

En als je het bewijs moet afleggen met een brave pony/paard dan heeft het toch geen zin?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:42

superwoman schreef:
Als je door dat ruiterbewijs meer aandacht krijgt bij de andere rijbewijzen. (bijv theorie autorijbewijs en eventueel op basisscholen) Dan ben ik voor!

Denk dat vrachtwagen- , bus- en trambestuurders daar ook gelijk voor zijn dat dat gebeurd bij alleen al het B-rijbewijs .... en dat gebeurd nu dus eindelijk wel... verkeersinzicht, vooruitkijken enzovoort.

superwoman schreef:
Maar die stap zal lang duren denk ik!
Ook moet de normale politie ook weer een opleiding krijgen om de ruiterbewijzen te kunnen controleren... Dus het zal aan 2 kanten geld kosten..

Volgens mij kunnen die mensen wel lezen hoor

superwoman schreef:
Nu denk ik niet dat ik rustig mijn papiertje aan de agent kan geven en weer terug ontvangen, zonder dat mijn paard gaat flippen.
Als we een redelijk tempo aanhouden komen we overal langs, maar ga niet treuzelen, want dan krijgen we paniek.
(natuurlijk rij ik niet op drukke wegen)

Kun je toch oefenen, pliesietraining nieuwe stijl

smit_ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:29

wat ook zo krom is in de regeltjes. Als je 16 jaar bent mag je je trekker rijbewijs gaan halen. Je moet theorie doen en vervolgens beetje vooruit/achteruit/pionnetjes/ wagen erachter en een stukje op de weg. Vervolgens hebben ze dan dat papiertje. Ze worden 18 rijden al een paar jaar met de grootste wagens erachter maar als ze hun autorijbewijs gehaald hebben dan mogen ze niet met een trailer/ grote aanhanger rijden. Sommige die rond de 12 zijn gaan nog beter op de weg dan dat ik hier soms oudere zien gaan. Het zegt gewoon niks zo'n bewijs.

Michelle_Don

Re: ‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:39

Vind het een goed idee!! maar het zou fijn zijn als er dan op meer manage's de mogelijkheid wordt geboden om een ruiterbewijs te behalen.

Ik wil dit al heel lang........maar moet min 100 km reizen. dat is net iets te veel van het goede.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:06

Gemma_Luuvv schreef:
En als je het bewijs moet afleggen met een brave pony/paard dan heeft het toch geen zin?

Het gaat er toch om dat je de regels leert en hopelijk door onze goede stap ook meer begrip krijgt van andere verkeersgebruikers (door ook meer voorbeelden met paarden in het basisverkeer rijbewijs (brommer - auto- vrachtauto) te verwerken)

Sorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:09

smit_ilse schreef:
wat ook zo krom is in de regeltjes. Als je 16 jaar bent mag je je trekker rijbewijs gaan halen. Je moet theorie doen en vervolgens beetje vooruit/achteruit/pionnetjes/ wagen erachter en een stukje op de weg. Vervolgens hebben ze dan dat papiertje. Ze worden 18 rijden al een paar jaar met de grootste wagens erachter maar als ze hun autorijbewijs gehaald hebben dan mogen ze niet met een trailer/ grote aanhanger rijden. Sommige die rond de 12 zijn gaan nog beter op de weg dan dat ik hier soms oudere zien gaan. Het zegt gewoon niks zo'n bewijs.

Ik heb inderdaad ook mijn trekker rijbewijs ( was verplicht op de MAS) en heb inderdaad wel eens gedacht waarom nu dan geen vrijstelling voor E? Heb toch immers laten zien dat ik met mega combinaties kan rijden en manouvreren?

Ik blijf erbij dat een papiertje helemaal niks gaat verhelpen aan ongelukken.. want dat was toch de reden dat we nu een rijbewijs moeten gaan krijgen?
Gaat zo een papiertje dan zorgen dat mijn net zadelmakke 3 jarige ineens bomproof is en zich dus niet gaat storen aan auto`s die voorbij razen, vrachtwagens die toeteren en ontluchten vlakbij je, of vervelende jochies die er op uit zijn je paard te laten schrikken?

Oh ja en om even terug te grijpen op RK en het knopjes verhaal...
Ga bij een harddraver maar eens lekker aan de teugels hangen.. gaat hij alleen maar harder van. Heb nog nooit een auto gevonden waarbij als je op de rem trapt de auto harder gaat inplaats van zachter.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:15

Gemma_Luuvv schreef:

mensen moeten zelf ook nog een beetje verantwoording nemen voor wat ze doen. als je dus een gekkehuis van een paardhebt moet je dus niet naar buiten gaan als dit niet verantwoord is. Je kan nooit alles uitsluiten. maar wat is er mis met een beetje basis kennis en basis beginselen van het [paardrijden. Natuurlijk behherst iedereen dat al en is t eigenlijk flauwe kul dat dat je dat dan ook nog moet laten zien voor zo'n stom bewijsje

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:26

Alane schreef:
superwoman schreef:
Maar die stap zal lang duren denk ik!
Ook moet de normale politie ook weer een opleiding krijgen om de ruiterbewijzen te kunnen controleren... Dus het zal aan 2 kanten geld kosten..

Volgens mij kunnen die mensen wel lezen hoor

Ik mag aannemen dat ze wel moeten leren waardoor zij een paard kunnen laten schrikken, ookal bedoelen ze het goed.
Ook moeten ze eventuele vervalsingen kunnen zien toch?

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:57

Nederland begint echt een land te worden.
Ik snap ook niet dat mensen hier achter kunnen staan die zelf paarden hebben. Je vrijheid word zo ingeperkt, je kan geen kant meer op. Je kan of rijden of niet, en een ongeluk heet ook niet zo voor niets je kan er namelijk niets aan doen als het gebeurt. En ja, jonge paarden moeten ook gewoon op een fietspad kunnen lopen anders leren ze het namelijk nooit. In tegenstelling tot ons kun je je knol namelijk geen theorieles geven over "verkeersmak" zijn.
Daarnaast is het huidige ruiterbewijs een lachertje en puur voor de euro's in het leven geroepen/gehouden. Iedereen met gezond verstand en een paard heeft een WA verzekering.
Wat is het volgende? Een wandelbewijs
Het is trouwens kul dat er in steeds meer gebieden een ruiterbewijs verplicht is; heb zelf gemailt met natuurmonumenten. Hun hebben juist de samenwerking afgebroken omdat het geen nut had. I.p.d. betaal je nu een klein bedrag aan hun voor het onderhoud van de ruiterpaden.

belgikske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:16

waar gaan we naar toe in NL??????
nog even en dan moet je een wandel-diploma hebben om op de stoep te mogen wandelen.
ik vind het gewoon weggegooid geld
je weet toch zelf of het verantwoord is om met je paard deel te nemen aan het verkeer,als ie te wild is moet je thuis blijven en eerst oefenen waar het niet te druk is.
als het te erg wordt met de regeltjes ga ik gewoon weer in belgie wonen.........l

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 08:55

Ik denk dat ze meer Ruiterbewijzen willen uitgeven en daarom dit bericht de media inblazen. En wie gaat het controleren?

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 08:58

Ik ga dat echt niet doen heb er schijt aan! Ben ook nooit voor het ruiterbewijs gegaan omdat ik het hooguit belachelijk vind.
Tius misschien wel wat voor jonge kinderen die met hun pony de weg op willen, dan kun je van hun zeker weten dat ze het kunnen. Maar goed mensen met tig jaren ervaring?als er iets gebeurd dan gebeurd het toch of je nou een rijbewijs hebt of niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 09:01

OOk van die kinderen weet je niet dat ze het kunnen.

Ze gaan het halen op de manege, hebben daarnaast een verzorgpony waar ze nooit les mee halen, die niet altijd luisterd.
Maar ze hebben nu hun bewijs, dus denken misschien ook ineens meer moed te hebben, mogen het daarom van de niet paardrijdende ouders, die niet weten dat zo'n bewijs niks voorstelt, ook wel naar buiten met die verzorgpony..moet ik dan verder uitleggen wat er gebeurd?

roxiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:41

superwoman schreef:
Gemma_Luuvv schreef:

Het gaat er toch om dat je de regels leert en hopelijk door onze goede stap ook meer begrip krijgt van andere verkeersgebruikers (door ook meer voorbeelden met paarden in het basisverkeer rijbewijs (brommer - auto- vrachtauto) te verwerken)

laten we dan ook een fiets en loop bewijs invoeren, want als je zo gebruik maakt van het verkeer moet je ook de regels kennen.

marthine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:24

ik kan je dus wel vertelle dat de buurt waar ik altijd een rondje rijdt had gebeld omdat ze het onverantwoord vonden dat ik op de openbare weg reed met me '14 jaar'
dus de politie gebeld en gevraagt of je op de openbare weg mog rijden het antw. was:
je mag onder de 16 jaar niet de openbare weg op zonder ruiterrijbewijs
wat ik dus regematig deed/doet.
ik train namelijk jonge paarden en rijdt regelmatig buiten met de paardjes..
...er rijdt bij ons regelmatig politie langs nooit geen last van gehad nooit waarschuwingen en dergelijke gehad.
maar het is gewoon zo als er dus wat gebeurt dan ben je jij strafbaar omdat je zonder ruiterrijbewijs gereden heb.
maar ik hoop binnenkort toch me ruiterrijbewijs maar te halen

grtz. marthine

edith: iemand idee wat dat kost?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:43

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:00

Ik heb bericht terug van het ministerie. Zeker mijn melding over de koppelverkoop van een WA-verzekering heeft de specifieke aandacht, zo wordt aangegeven.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:02

Ik heb ook bericht terug....

Citaat:
Geachte mevrouw ....,

Bedankt voor uw e-mail met kenmerk 287146.

De afdeling Publieksvoorlichting van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat beschikt helaas niet over de gewenste informatie.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Peggy van Bleyswijk
Postbus 51 Informatiedienst
Namens het ministerie van Verkeer en Waterstaat

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:04

Citaat:
Geachte mevrouw Smits,

Bedankt voor uw e-mail met kenmerk 287111.

Wij hebben uw e-mail met aandacht gelezen. U vraagt daarin specifiek aandacht voor de verplichte wa-verzekering die aan het ruiterbewijs gekoppeld is. Uw e-mail wordt door de betreffende beleidsafdeling verder behandeld.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

naam, functie
Namens het ministerie van Verkeer en Waterstaat

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:26

roxiie schreef:
laten we dan ook een fiets en loop bewijs invoeren, want als je zo gebruik maakt van het verkeer moet je ook de regels kennen.

Als het goed is krijg je die basis al op de basisschool mee!
Ik wel iig!
[/quote]

roxiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:29

superwoman schreef:
roxiie schreef:

Als het goed is krijg je die basis al op de basisschool mee!
Ik wel iig!

[/quote]
De basis voor de verkeers regels met rijden krijg je als het goed is ook op de manege mee met de les, bij ons wel iig

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:16

Ik ben blij dat ik al een ruiterbewijs heb.
Ik vind dat men beter het andere verkeer voor kan lichten hoe ze zich moeten gedragen als ze een ruiter/aanspanning passeren.
Dat laat vaak te wensen over!

belgikske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:02

de wa verzekering die er zogezegd aan gekopeld wordt stelt niets voor. als ze al het geld dat ze met deze campanje gebruiken om de andere weggebruikers te informeren hoe zij een paard paseren in het verkeer, zou veel zinvoller zijn. de wa verzekering die er zogezegd aan gekopeld wordt stelt niets voor. als ze al het geld dat ze met deze campanje gebruiken om de andere weggebruikers te informeren hoe zij een paard paseren in het verkeer, zou veel zinvoller zijn.de wa verzekering die er zogezegd aan gekopeld wordt stelt niets voor. als ze al het geld dat ze met deze campanje gebruiken om de andere weggebruikers te informeren hoe zij een paard paseren in het verkeer, zou veel zinvoller zijn.

marthine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:20

wahha hartikke zinvol allemaal

paardenmaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:44

We wachten het maar rustig af. Ik ga zaterdag lekker een lange rit maken! En ook gewon dwars door het centrum heen anders moet ik een half uur omrijden om in het bos te komen.