'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:43

Denk het niet QQ

Ik heb er in het verleden al veel te veel energie in gestoken, als je even goed zoekt kun je genoeg informatie van mijn hand vinden. Als ik zie hoe jij op goedbedoelende "nieuwkomers" reageert denk ik iedere keer "ojaaaa...." en weet ik weer waarom ik eigenlijk nooit meer reageer in dit soort discussies.

Zolang jij nog steeds aanneemt dat er veel kracht voor nodig is om een paard diep te rijden is het absoluut zinloos je verder ook maar iets van de materie uit te leggen. Want je wilt het niet eens snappen, en je wilt het al helemaal niet toepassen.

Vind ik allemaal prima, maar laat een ander dan ook in zijn waarde!

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:35

Het lijkt er erg op dat er steeds maar geroepen wordt dat men het niet snapt zodra men kanttekeningen plaatst bij de manier waarop een groeiend deel van rijdend nederland zijn paard denkt te moeten rijden. Ik denk dat het best gesnapt wordt en dat juist daar de kanttekeningen vandaan komen.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:57

Zep schreef:
Zolang jij nog steeds aanneemt dat er veel kracht voor nodig is om een paard diep te rijden is het absoluut zinloos je verder ook maar iets van de materie uit te leggen. Want je wilt het niet eens snappen, en je wilt het al helemaal niet toepassen.

Zolang jij dat blijft beweren weet ik iig dat je niet goed hebt gelezen en heeft het idd weinig zin dat je hier iets gaat proberen uit te leggen in reactie op wat ik hier heb neergezet.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:43

QQQQ schreef:
Tyrza: zie eerdere vragen en reacties van mij, bij 1. had Weinig druk moeten staan.

Rest van de opmerkingen:

Het is echt heel simpel.
Hoe verder de neus naar achteren komt, hoe verder deze komt van de positie waarop het hoofd in evenwicht is, des te meer kracht er nodig is om het hoofd in deze positie te brengen en te houden.

Een kaal skelet in LDR stand daar valt inderdaad óf het hoofd op de grond, óf hij hangt in een heel andere positie dan je bij LDR in levende lijve ziet. Waarom? Omdat in levende lijve spieren voor deze houding zorgen.

Spieren die die kracht leveren. Spieren kunnen komen van óf de ruiter, óf het paard. Aangezien de ruiters aangeven dat ze niet veel meer gewicht in de hand hebben dan bij de "normale" aanleuning, betekend dit dus, dat het paard dit gewicht draagt. Voor de ruiter voelt dit dus gelijk! (voor het paard is het absoluut anders). Een ruiter die het ideale gevoel kent ("aanleuning B") merkt het verschil ook op. Een ruiter die zich van dit verschil totaal niet bewust is, weet niet beter en zal het verschil daarom ook nooit voelen (zie ook mijn 2e onderschrift).

Bij het voorbeeld met de mok, situatie C, "besturen" 2 afzonderlijke hersenen de mok: de aangever en de assistent. In situatie B stuurt maar één set hersenen, dit gaat dus sneller en soepeler. Als het paard dus bewust de hand moet volgen, zijn er dus 2 hersenen bezig met het behouden van de aanleuning: paard en ruiter. Dit is daardoor minder soepel en direct.

Om mijn uitleg hier te kunnen volgen, hoef je geen beroep te doen op gevoel. Puur op enig voorstellingsvermogen (of pak die mok er eens echt bij) en logisch meedenken.

Ook niet onbelangrijk om te realiseren: Opgericht, neus voor de loodlijn is te realiseren met een aanleuning van het type B EN met een aanleuning van het type C. Dit verschil is dus alleen te zien en te voelen door iemand die zich bewust is van dit verschil!

Wat jij je eerst eens moet realiseren: rijtechnische ontspanning is niet hetzelfde als geen enkele spier aangespannen hebben. Hoe kun je anders verzamelen, of het nu LDR of klassiek is, je zult in rijtechnische ontspanning (wat dus niet hetzelfde is als geen enkel spiergebruik zoals jij schijnt te denken) je paard moeten aanspannen.

Dat er maar twee hersenen nodig zijn voor wat dan ook is een hele rare uitspraak, elke hersenchirurg zou willen dat hersenen zo simpel werkten, dan was hun beroep een stuk gemakkelijker....

Het voorbeeld met de mok heeft helemaal geen enkele zin. Ten eerste al zoals ik al eerder zei omdat de atlas en draaier niet hetzelfde werken als een pen in een mok, ten tweede omdat je geen buigers en strekkers nabootst terwijl die spieren voor de vormspanning zorgen waardoor je ontspannen je paard zonder druk toch lager kan instellen.....
Je wilde graag onderbouwde reacties, ik zie ook graag een onderbouwde reactie terug......

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 05:02

QQQQ schreef:
Zegt de man die vroeg om uitgebreide redenaties en onderbouwingen....

Waar het om gaat is door je te verdiepen in de materie van het paardrijden en door goede instructie, zoveel mogelijk "gereedschap in je gereedschapkist te krijgen".

Maar alleen met je ruitergevoel kan je het juiste gereedschap op het juiste moment gebruiken en dat is waar het uiteindelijk om gaat.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 05:17

QQQQ schreef:
Tyrza schreef:
*zucht*

We hadden het toch over klassiek? De uitleg van het gevoel bij het neusje eruit rijden.

We hadden het over het waarom men bij klassiek de neus eruit wilt hebben. Die (uitgebreide) uitleg meende jij te begrijpen. Dan moet je ook het verschil tussen type B en C weten te begrijpen en zou je moeten kunnen aanvoelen dat type B afhangt van een groot wederzijds vertrouwen.

Aanleuning is het ontspannen en vol vertrouwen de hand opzoeken door het paard, waardoor de hulpen volledig doorkomen.

Wat is dan het verschil in vertrouwen tussen B en C?

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:30

horseyfries schreef:
Wat jij je eerst eens moet realiseren: rijtechnische ontspanning is niet hetzelfde als geen enkele spier aangespannen hebben. Hoe kun je anders verzamelen, of het nu LDR of klassiek is, je zult in rijtechnische ontspanning (wat dus niet hetzelfde is als geen enkel spiergebruik zoals jij schijnt te denken) je paard moeten aanspannen.

Ten eerste
moet
ik helemaal niks...

Ten tweede denk ik niet wat ik volgens jou schijn te denken. Rijtechnische ontspanning is het gebruiken van alleen die spieren die op dat moment nodig zijn. Ofwel, het niet onnodig aanspannen van spieren, het niet verspillen van energie. Als jij een eind gaat hardlopen ben je ook niet ontspannen actief als jij ondertussen de hele tijd één hand tot een stevige vuist balt.

horseyfries schreef:
Dat er maar twee hersenen nodig zijn voor wat dan ook is een hele rare uitspraak, elke hersenchirurg zou willen dat hersenen zo simpel werkten, dan was hun beroep een stuk gemakkelijker....

Vermoed dat jij twee hersencellen verwart met 2 hersenen? Een gemiddelde hersenchirurg heeft z'n handen vol aan één portie hersenen hoor

horseyfries schreef:
Het voorbeeld met de mok heeft helemaal geen enkele zin. Ten eerste al zoals ik al eerder zei omdat de atlas en draaier niet hetzelfde werken als een pen in een mok, ten tweede omdat je geen buigers en strekkers nabootst terwijl die spieren voor de vormspanning zorgen waardoor je ontspannen je paard zonder druk toch lager kan instellen.....
Je wilde graag onderbouwde reacties, ik zie ook graag een onderbouwde reactie terug......

Daar hoef je bij mij meestal niet om te vragen hoor, die komt vanzelf wel.
De buigers en strekkers voor de vormspanning kunnen door de assistent worden nagebootst, want die speelt voor de "paardenspieren" in dit experiment.

Karl66 schreef:
Waar het om gaat is door je te verdiepen in de materie van het paardrijden en door goede instructie, zoveel mogelijk "gereedschap in je gereedschapkist te krijgen".

Maar alleen met je ruitergevoel kan je het juiste gereedschap op het juiste moment gebruiken en dat is waar het uiteindelijk om gaat.

Helemaal juist
Heb je je nu goed verdiept in de aanleuning en het waarom van het vóór de loodlijn willen zien? Blijkbaar had je dat nog niet, terwijl je toch vast al zelf met rijden aan aanleuning werkt. Hopelijk heb je er wat aan.

Karl66 schreef:
Aanleuning is het ontspannen en vol vertrouwen de hand opzoeken door het paard, waardoor de hulpen volledig doorkomen.

Wat is dan het verschil in vertrouwen tussen B en C?

Alleen bij B komen de hulpen volledig door: Elke handbeweging resulteert direct in een hoofdbeweging. Het vertrouwen van het paard moet hier groot zijn, omdat als de ruiter opeens een grove beweging maakt (een ruk geeft), deze ruk ongehinderd doorkomt en dus het hoofd naar achteren rukt. Iets dat het paard als zeer onprettig zal ervaren. De ruiter heeft hierbij veel vertrouwen in het paard nodig, want als deze zou besluiten plots het hoofd in de lucht te steken en er vandoor te gaan, dan kan hij dit vrij makkelijk, want door de lichte aanleuning rekent de ruiter niet op plots veel druk en is deze hoogst waarschijnlijk niet in staat om snel genoeg te reageren. Een goede ruiter zal dit echter wel in de zit voelen aankomen en daardoor tijdig op kunnen vangen, maar we hebben nou eenmaal graag zaken (letterlijk) in de hand.

Bij C volgt het paard actief met het hoofd de hand van de ruiter. Dit kan in alle standen gebeuren, óók met de neus vóór de loodlijn. De spieren van het paard zijn echter al "paraat" en kunnen een eventuele onverwachtse beweging enigzins opvangen. Zit jij ontspannen in de auto, voor het stoplicht voor je uit te staren en tikt iemand je auto zachtjes van achteren aan, dan klapt je hoofd (die gewoon balancerend op je atlas stond) naar achteren. Zie jij 'm op het laatste moment aankomen, dan zal jij deze klap trachten op te vangen door spieren aan te spannen die je hoofd actief op z'n plek houden. Als de klap niet te hard is, zal dit ook lukken. Het is deze "brace for impact" situatie die bij situatie C altijd aanwezig is. Dit kan het gevolg zijn van gemis aan vertrouwen in de hand. De ruiter heeft nu met de hand ook direct contact met spieren van het paard en kan nu dus zowel in de zit als in de hand spanningen die in het paard ontstaan detecteren en er snel op reageren. Deze extra "controle mogelijkheid" getuigt niet van een groot vertrouwen van de ruiter in het paard.

In feite is het dus zo, dat het bij aanleuning B de ruiter is die voor 100% de kracht levert die nodig is om de actuele afbuiging te bewerkstelligen. Hoe verder naar achteren de neus beweegt, hoe meer kracht de ruiter hiervoor zal moeten leveren, des te zwaarder de aanleuning wordt. De druk op de lagen van het paard wordt daarbij ook steeds groter, wat waarschijnlijk onprettig zal zijn. De meeste paarden zullen dit bestrijden door het hoofd op een gegeven moment deels zelf daar te houden en dan heb je weer een aanleuning type C.

Stel een paard blijft aanleuning B aanbieden, dan krijg je dus een hele zware aanleuning als je hem nu met de neus ver achter de loodlijn brengt.

De LDR ruiters vragen het paard steeds verder achter de loodlijn, maar willen geen zware aanleuning krijgen. Dit bereiken ze door het paard steeds te vragen om zelf de positie achter de loodlijn te dragen. Het paard levert hier dus de spierkracht voor en moet dus bewust spiergestuurd de ruiterhand gaan volgen, om de ruiter altijd dezelfde druk in de hand te geven. Dit is dus een aanleuning van het type C.

Zep: De ruiter levert dus niet de kracht die nodig is voor de hoofdpositie, maar laat het paard dit doen.

NickyZ

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:16

Ik denk dat ik mijn paard voortaan hoog ondiep en zo strak als een plank ga rijden. Ik wordt niet wijs van jullie discussie

Het is echt superweer, ga lekker rijden zou ik zeggen!

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:41

Ik ben altijd wel in voor een goede discussie maar deze

Van mij mag Anky en ieder ander die het goed weet toe te passen lekker LDR gebruiken in hun training.

Tenzij morgen Bonfire's of Sali's hoofd er spontaan afklettert of andere schokkende feiten worden gevonden in onderzoeken.

En voor de rest moeten we maar op het gezond verstand van ruiters vertrouwen, dat ze niet zomaar LDR toepassen zonder begeleiding of het juiste niveau.
Maar dat geldt voor mij ook voor mensen die al dan niet met slof, het paard van voor in elkaar trekken en denken dat ze zo verzamelen en meer van dat soort misstanden.

Ik denk dat het moeilijk is om op dat soort dingen grip te krijgen, hoe jammer het ook is voor veel paarden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:54

NickyZ schreef:
Ik denk dat ik mijn paard voortaan hoog ondiep en zo strak als een plank ga rijden. Ik wordt niet wijs van jullie discussie

Ja, dan heb je er inderdaad niets van begrepen.
Als je zou aangeven waar je iets niet kan volgen, dan kan iemand proberen dit voor je te verhelderen.

Van dit soort posts wordt zeker niemand wijzer .

NickyZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 14:05

Weet je, daar zal je gerust gelijk in hebben hoor, maar ik zat hier lekker in het zonnetje, las jullie enigszins onbegripvolle antwoorden naar elkaar toe en dacht bij mezelf: Ga lekker rijden, het weer is echt super! Ik wou dat ik op dit moment kon rijden, maar heb mijn heup gebroken.

Kijk, jij vind dat iemand die LDR rijd volgens de C methode rijd.
Weer een ander vind van niet. Dit herhalen jullie 20 keer tegen elkaar, en verwachten dat de 20e keer opeens de ander zal zeggen: Goh, zo had ik er nog niet over nagedacht. Gebeurd toch niet dus kun je beter lekker gaan rijden toch?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:11

NickyZ schreef:
Kijk, jij vind dat iemand die LDR rijd volgens de C methode rijd.
Weer een ander vind van niet. Dit herhalen jullie 20 keer tegen elkaar, en verwachten dat de 20e keer opeens de ander zal zeggen: Goh, zo had ik er nog niet over nagedacht. Gebeurd toch niet dus kun je beter lekker gaan rijden toch?

Dat bedoelde ik dus met mijn post hierboven dat ik de energie liever in mijn paard steek, maar QQ denkt daar dan meteen weer anders over

nog een leuk topic voor QQ:

viewtopic.php?f=10&t=549553&start=0&st=0&sk=t&sd=a

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:21

Zep schreef:
Denk het niet QQ

Ik heb er in het verleden al veel te veel energie in gestoken, als je even goed zoekt kun je genoeg informatie van mijn hand vinden. Als ik zie hoe jij op goedbedoelende "nieuwkomers" reageert denk ik iedere keer "ojaaaa...." en weet ik weer waarom ik eigenlijk nooit meer reageer in dit soort discussies.

Vind ik allemaal prima, maar laat een ander dan ook in zijn waarde!

En hier ben ik het dus ZOOOOO mee eens.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:11

Q, dit zijn geen onderbouwde argumenten maar is voortborduren op je eerdere verhaal gebaseerd op allerlei (onjuiste) aannames zoals deze "De ruiter heeft nu met de hand ook direct contact met spieren van het paard en kan nu dus zowel in de zit als in de hand spanningen die in het paard ontstaan detecteren en er snel op reageren. Deze extra "controle mogelijkheid" getuigt niet van een groot vertrouwen van de ruiter in het paard."

Je komt telkens weer met een heel verhaal waar niemand meer wijs uit kan worden en vervolgens tadaaaa een conclusie die volkomen subjectief is, niets met het hele verhaal te maken heeft en dat is dan volgens jou het onderbouwen van iets??
Sorry, maar daar versta ik echt iets anders onder.
Ik heb nog nergens een goede uitleg gezien hoe je aan je verschillende typen aanleuning komt, waar je de conclusie plotseling vandaan haalt in welke aanleuning een paard vertrouwen heeft en in welke aanleuning hij snel reageert op de hulpen en in welke niet. Als wat jij stelt waar is zouden de paarden van Anky dus traag op de hulpen zijn??? Geloof je het zelf?

En tenslotte.... als je twee hersenen zegt maar misschien twee hersenhelften bedoelt dan lijkt het me redelijk logisch dat dit verwarrend overkomt en het ook kan lijken of je hersencellen bedoelt.

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:20

QQQ Snap n wel je redenatie over type c hoe jij denkt dat het werkt.
Maar, een maar is in deze: is dit (niet goed) dat een paard zijn eigen hoofd gaat dragen/spieren aanspreekt.
Jij vindt van niet. Ik denk dat dit juist het stukje misschein is dat deze paarden juist het nu winnen in de top. Omdat hun meer spierontwikkeling hebben en dit draagt bij tot een beter presteren in zware oefeningen/in het zware opgerichte werk.
Heeft niks met vertrouwen te maken. Nee het is een voorbereidende oefening om het paard het makkelijker te maken in de ring.

En vandaag heb ik dus lekker gereden buiten. En moest ook weer even aan deze discusie denken.
Ben er eens op gaan letten waar dat hoofd rust in ontspanning.
Dit is dus heel ver voor de loodlijn. Dit is dus niet te vergelijken met een paard aan de teugel op of net voor de loodlijn.
En even was m'n observatie niet over 1 paard maar had er 5 om te bekijken. Allemaal stonden ze in ontspannen te rusten.

Dus dat brengt me dan in type b zal ook een paard z'n hoofd moeten dragen. In mindere mate maar toch!!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:24

piepelotje schreef:
QQQ Snap n wel je redenatie over type c hoe jij denkt dat het werkt.
Maar, een maar is in deze: is dit (niet goed) dat een paard zijn eigen hoofd gaat dragen/spieren aanspreekt.
Jij vindt van niet. Ik denk dat dit juist het stukje misschein is dat deze paarden juist het nu winnen in de top. Omdat hun meer spierontwikkeling hebben en dit draagt bij tot een beter presteren in zware oefeningen/in het zware opgerichte werk.
Heeft niks met vertrouwen te maken. Nee het is een voorbereidende oefening om het paard het makkelijker te maken in de ring.

Goed te horen dat nog iemand de moeite heeft genomen om mijn uitleg te volgen.
Ik denk zeker dat je gelijk hebt, dat de huidige top het succes mede te danken heeft aan een type C aanleuning

MIJN mening is dat de type C aanleuning punten oplevert, omdat deze er zeer stil en stabiel uitziet en, dat je een hoofdbeweging ten gevolge van een schrikreactie van het paard (ziet opeens iets) beter kunt verbergen. Daarbij zijn de meeste juryleden zich niet bewust van het verschil, want net als hier zullen de meeste hier nooit bij hebben stilgestaan. Daarom kunnen ze dit verschil ook niet beoordelen. Voor de punten kan het dus zeker verstandig zijn om op een wedstrijd met een type C aanleuning te rijden.

Niemand kan overigens een paard opleiden en daarbij altijd aanleuning type B hebben. Iedereen, op elk niveau heeft met elk paard met regelmaat een type C aanleuning. De Kunst van het rijden bestaat er onder andere uit om op zoveel mogelijk momenten een type B aanleuning voor elkaar te krijgen. Type C aanleuning is dus niet fout, maar het streven zou type B moeten zijn.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:29

piepelotje schreef:
En vandaag heb ik dus lekker gereden buiten. En moest ook weer even aan deze discusie denken.
Ben er eens op gaan letten waar dat hoofd rust in ontspanning.
Dit is dus heel ver voor de loodlijn. Dit is dus niet te vergelijken met een paard aan de teugel op of net voor de loodlijn.
En even was m'n observatie niet over 1 paard maar had er 5 om te bekijken. Allemaal stonden ze in ontspannen te rusten.

Dus dat brengt me dan in type b zal ook een paard z'n hoofd moeten dragen. In mindere mate maar toch!!

Bij type B draagt de ruiter dit, via de teugel. Om dit niet zwaar te laten worden, moet je dus niet teveel van die loodlijn afwijken.

Als je het paard niet "aan de teugel stelt", heb je alleen de mogelijkheid om terug in te werken (hand sluiten), maar geen effect van de hand openen. Daarom nadert de neus bij aanleuning de loodlijn dus dichter, dan in de wei.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:14

horseyfries schreef:
Q, dit zijn geen onderbouwde argumenten maar is voortborduren op je eerdere verhaal gebaseerd op allerlei (onjuiste) aannames zoals deze "De ruiter heeft nu met de hand ook direct contact met spieren van het paard en kan nu dus zowel in de zit als in de hand spanningen die in het paard ontstaan detecteren en er snel op reageren. Deze extra "controle mogelijkheid" getuigt niet van een groot vertrouwen van de ruiter in het paard."

Je komt telkens weer met een heel verhaal waar niemand meer wijs uit kan worden en vervolgens tadaaaa een conclusie die volkomen subjectief is, niets met het hele verhaal te maken heeft en dat is dan volgens jou het onderbouwen van iets??
Sorry, maar daar versta ik echt iets anders onder.
Ik heb nog nergens een goede uitleg gezien hoe je aan je verschillende typen aanleuning komt, waar je de conclusie plotseling vandaan haalt in welke aanleuning een paard vertrouwen heeft en in welke aanleuning hij snel reageert op de hulpen en in welke niet. Als wat jij stelt waar is zouden de paarden van Anky dus traag op de hulpen zijn??? Geloof je het zelf?

En tenslotte.... als je twee hersenen zegt maar misschien twee hersenhelften bedoelt dan lijkt het me redelijk logisch dat dit verwarrend overkomt en het ook kan lijken of je hersencellen bedoelt.

Heb je al iets verzonnen?

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:33

horseyfries schreef:

Ik hoef niets te verzinnen.

Heb mijn redenatie uitgebreid opgeschreven, zo kan je zelf zien waar ik het vandaan haal.

Ook heb ik nooit beweert dan Anky's paarden traag zouden zijn.

Het zou nuttig kunnen zijn als jij eens duidelijk zou kunnen beredeneren waar mijn redenatie fout zou gaan. Het zou ook kunnen dat je het met bepaalde delen wel en andere delen niet eens bent. Ook dat zou nuttig zijn om te horen. Beredeneerd graag, maar da's logisch.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:53

Tjonge... weet iemand wat het woord "tunnelvisie" betekend??

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 00:19

Q, ik snap nog steeds niet waarom een paard in situatie C minder vertrouwen in de ruiter heeft.

Ik ben het met je punt eens dat een ruiter in deze situatie minder vertrouwen nodig heeft. Alleen dat betekent niet dat dat ook automatisch zo is en vind ik daarom te kort door de bocht.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 01:03

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:

Ik hoef niets te verzinnen.

Heb mijn redenatie uitgebreid opgeschreven, zo kan je zelf zien waar ik het vandaan haal.

Ook heb ik nooit beweert dan Anky's paarden traag zouden zijn.

Het zou nuttig kunnen zijn als jij eens duidelijk zou kunnen beredeneren waar mijn redenatie fout zou gaan. Het zou ook kunnen dat je het met bepaalde delen wel en andere delen niet eens bent. Ook dat zou nuttig zijn om te horen. Beredeneerd graag, maar da's logisch.

Uit jouw verhaal komen een aantal dingen: LDR ruiters rijden altijd met aanleuning "type C" zoals jij het noemt. Je schrijft zelf daarover "Het gevolg is ook, dat de inwerkingen niet meer volledig ongehinderd en direct overkomen"

Als de inwerking van een hulp niet meer volledig ongehinderd en direct overkomt, dan kan het paard immers niet meer snel reageren? Dan zijn de paarden van iedereen die LDR rijdt, dus ook Anky, dus traag?
Als je dat niet wilde zeggen met die opmerking over inwerkingen, wat bedoelde je dan?

Ik kan nergens zien waar jij vandaan haalt dat paarden wel of geen vertrouwen hebben, ik kan nergens zien waar jij het vandaan haalt dat een paard geen rijtechnische ontspanning kan hebben achter de loodlijn, je trekt constant conclusies die niets te maken hebben met je argumentatie ervoor. Het zijn verhalen als "de koe heeft de horens in de lengte richting groeien dus ze vind het fijn om melk te geven....."

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 01:18

Mijn nieuwe onderschrift: speciaal voor QQ

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 01:21

Zep schreef:
Mijn nieuwe onderschrift: speciaal voor QQ

En je avater is GEWELDIG

Lees ook al een tijdje mee met deze topic met een steeds maar weer verbazing over de koppigheid die bij sommige aanwezig zijn waardoor er een obstructie is ontstaan voor het ontvangen, verwerken en opnieuw vormen van een idee.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:32

Valt best mee hoor. Kom maar met een goed idee, doe ik er wel iets leuks mee.