[VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 08:51

Dorine92 schreef:
denisesilver schreef:
Denk dat dat stiekem wel een mooie vergelijking is, Dorine

Ja sowieso is dansen altijd wel een hele goede vergelijking. Ik doe een partnerdans en dan ben je eigenlijk als vrouw net het paard. Je moet je 100% overgeven en dan gaan je voeten nog sneller dan je hersenen. Het gaat echt vanzelf als de "ruiter" (leider) het goed aangeeft. En de ene man haalt iets heel anders bij je naar boven dan de andere. Je beweegt ook gewoon niet hetzelfde en bij sommigen is het echt een gevecht terwijl anderen precies snappen hoe jouw lichaam bestuurd moet worden
Ik kan me trouwens ook nog wel voorstellen dat het voor een slim paard zwaar frustrerend moet zijn om een mindere ruiter te krijgen nadat je eerst een hele goede had

Dit is wel een mooie metafoor, en bij het dressuur rijden vind ik dan dat het nooit een gevecht zou moeten zijn. Dan gaat er iets mis, hetzij in de training, hetzij dat een paard niet geschikt is voor het doel. Maar zowel paard als ruiter zouden nergens "pijn" moeten krijgen tijdens een training en rijden moet niet op vechten lijken.

MCE, Isabell is natuurlijk ook wel wat anders..Satchmo denk ik ook wel qua talent en aanleg. OS paard en amazone en iemand die net GP startgerechtigd is. Denk wel dat Yvette ook buitengewoon veel paardengevoel heeft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 09:11

Dorine92 schreef:
denisesilver schreef:
Denk dat dat stiekem wel een mooie vergelijking is, Dorine

Ja sowieso is dansen altijd wel een hele goede vergelijking. Ik doe een partnerdans en dan ben je eigenlijk als vrouw net het paard. Je moet je 100% overgeven en dan gaan je voeten nog sneller dan je hersenen. Het gaat echt vanzelf als de "ruiter" (leider) het goed aangeeft. En de ene man haalt iets heel anders bij je naar boven dan de andere. Je beweegt ook gewoon niet hetzelfde en bij sommigen is het echt een gevecht terwijl anderen precies snappen hoe jouw lichaam bestuurd moet worden
Ik kan me trouwens ook nog wel voorstellen dat het voor een slim paard zwaar frustrerend moet zijn om een mindere ruiter te krijgen nadat je eerst een hele goede had

Ik vind dit altijd zo'n geniale vergelijking. Hier ook veel partner dansen gedaan. Want 'gewilloos' opdrachten uitvoeren kan zo zalig zijn. Ook als je geen onderdanig persoon bent. Je gewoon overgeven aan die flow is echt iets speciaals.
En de allerbeste vergelijking met rijden die ik ken.

Maar daar leer je ook de nuances. Dat zachter niet altijd en bij alles fijner is. Soms wil je vederlicht en soms wil je juist meer begeleiding en steun.
Een echt goede partner kan daar zelfs in variëren.
Nog los van uitgangs verschillen per persoon en per bekwaamheid van de vaardigheden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 09:59

pol013 schreef:
Dorine92 schreef:

Ik vind dit altijd zo'n geniale vergelijking. Hier ook veel partner dansen gedaan. Want 'gewilloos' opdrachten uitvoeren kan zo zalig zijn. Ook als je geen onderdanig persoon bent. Je gewoon overgeven aan die flow is echt iets speciaals.
En de allerbeste vergelijking met rijden die ik ken.

Maar daar leer je ook de nuances. Dat zachter niet altijd en bij alles fijner is. Soms wil je vederlicht en soms wil je juist meer begeleiding en steun.
Een echt goede partner kan daar zelfs in variëren.
Nog los van uitgangs verschillen per persoon en per bekwaamheid van de vaardigheden.

Ja dat is zeker zo. Lichter is niet per sé beter. Maar het moet er wel altijd licht en makkelijk uitzien, want als het er niet makkelijk uitziet, is het dat ook niet

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:15

Elisa2 schreef:
Volgens mij deelt ze ook trainingsfilmpjes van hetzelfde paard met bit? (meen tenminste dat ik die weleens voorbij heb zien komen)

Ik denk dat je het wel nodig hebt voor Grand Prix oefeningen voor de verfijning. Op een neckrope zie je paarden heel snel zich voor er uit drukken (hoofd komt te hoog) waardoor ze de rug meer wegdrukken en ook schever worden wat ten koste gaat van de kwaliteit van de oefeningen.

Ik had zelf een paard die kon passageren, in principe deed hij dat al als ik er naast stond en hij in vrijheid was en ik het voordeed (ja, niet lachen haha) en de stem hulpen gaf. Maar hij deed het dan ook dus wel op een manier die makkelijker voor hem was en waarbij hij veel meer uit elkaar liep. Als ik dat dan alleen zou blijven trainen op die manier dan zou het steeds minder/ slechter geworden zijn vrees ik.

Jullie gaan echt te hard om het te kunnen bijbenen. Dus als spuit 11 toch nog even terugkomend. In combi met de reactie van andere bokkers oa veronica2 enzovoort. Ik snap wat jullie zeggen. Heb er verder geen aanvulling bij.

In het kader van ST en neckrope, hier nog een leuke video. Ruby krijgt les op het grandprix paard van de Ierse Amazone Abigail Lyle. Sowieso leuk om te zien kwa rijden op zit. Ze sluiten af met een rondje neckrope. Hij is er gelijk heel vrij in kwa karakter, erg grappig te zien, en Ruby knijpt m wel “ik denk dat ik niks heb als hij zou besluiten te gaan draven”.

https://youtu.be/PHA7HEUfjlk?si=-xifdi7zwHL3MS8Q

Elisa2

Re: [VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

Leuk om te zien dat zij daar ook aandacht aan besteden aan rijden met de neckrope, het wordt denk ik wel meer uitgeprobeerd maar niet iedereen zal het op social media zetten. Het lijkt me in een les ook een goede toevoeging om mensen meer op de zit te laten rijden. Kan me wel voorstellen dat het natuurlijk op een vreemd paard wel wat 'eng" kan zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:06

Ja en dan zo’n powertank, kan me voorstellen.
Echter wel grappig dat tijdens het rijden de eigenaresse aangeeft het paard op zit te rijden en ze dat Ruby ook laat ervaren. Terug naar stap is ze zo puur op zit. Dan zou je zeggen, dat trekt gelijkwaardig door naar onder de neckrope. Dan hoef je ook niet speciaal dat fluitje erbij. Of je nou het ene gebruikt of het andere, de zit blijft hetzelfde. Dan zit het met je eigen paard een stuk gemakkelijker, aldus had ik graag gezien als de eigenaresse, Abigail, er op geklommen was met neckrope.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:11

Misschien komt dat nog? Terug naar stap met je zit is ook niet zo moeilijk..ieder paard reageert al bijv. op langzamer lichtrijden door terug te komen in tempo. Dat fluitje snap ik dan ook niet helemaal maar heb de indruk dat paard gewend is om iets lekkers te krijgen als hij reageert op het fluitje.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:59

@hannanas: dat is sowieso een super leuke video!! Heel leuk om al die minihulpen te horen die de eigenlijke amazone aangeeft. En voor mij legt ze het ook zo uit dat ik meteen voel wat ze bedoelt.
Die ga ik even ergens op slaan.
'Ride his tummy' is iets wat mijn instructrice eigenlijk ook zegt maar deze bewoording blijft wel heel leuk plakken eigenlijk.
Ik zou nu eigenlijk wel eens eens haar proef op de OS er naast willen leggen. Want je lees dan dat ruiters prikken en trekken. Maar dat lijkt toch wel een heel heel erg versimpelde weergave van wat die ruiters eigenlijk zitten te doen in een GP proef :+

Over neckrope: ik doe dat ook wel eens. En je merkt meteen dat ze eigenlijk het liefst hun hoofd en schouder naar buiten gooien omdat dat de makkelijkste manier van balans maken is. Dat zie je deze zelfs in stap doen op de volte. En ook in de piaffe doet hij precies wat ze eerder al zegt: zijn hoofd wat lager dragen dan in de proef gevraagd wordt omdat 'de emmer water dan minder zwaar is'.
Overigens denk ik dat ze niet durft te draven vooral omdat je zelf even moet wennen aan een andere manier van controle. Je eigen hoofd moet even wennen aan het hoofd niet kunnen sturen. Daardoor zijn haar hulpen dan waarschijnlijk ook net niet meer zo subtiel als daar voor. Ik denk echt dat het voor minstens 60% daar aan ligt.
Zelfs mijn HTK paarden laten zich eigenlijk poep makkelijk zonder iets aan het hoofd rijden. En die staan niet allemaal zo lekker aan de hulpen als deze.

Overigens hoor ik deze dame heel graag praten over haar paard. Spreekt erg veel liefde uit voor dit paard.

Kortom: leuk dat je even spuit elf komt spelenm zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:08

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:15

Leuk om te zien. Vooral ook omdat je haar hoort zeggen dat ze in de proef steeds haar hand van zich af probeert te duwen. En in het beeld in de proef kan het er dan soms bijna even uitzien als een terugwerkende hand. Omdat er een mate van beweging van voor naar achter in zit.

En hemel wat hou ik van ruiters die stiekeme halsklopjes uitdelen aan hun paard in een proef. Zouden die van zichzelf weten dat ze dat doen? Of zit die kleine beloning zo ingebakken dat ze daar geen erg meer in hebben?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:19

Ik vind de eigenaresse ontzettend lief tegen haar paard en heel trots.
Leuk om te zien !

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:24

pol013 schreef:
Leuk om te zien. Vooral ook omdat je haar hoort zeggen dat ze in de proef steeds haar hand van zich af probeert te duwen. En in het beeld in de proef kan het er dan soms bijna even uitzien als een terugwerkende hand. Omdat er een mate van beweging van voor naar achter in zit.

:')
Dat is ook het moeilijke aan begrenzen van beweging en deze opwaarts en voorwaarts krijgen en toch paard op eigen benen laten lopen en van de hand af denk ik.

En hemel wat hou ik van ruiters die stiekeme halsklopjes uitdelen aan hun paard in een proef. Zouden die van zichzelf weten dat ze dat doen? Of zit die kleine beloning zo ingebakken dat ze daar geen erg meer in hebben?

Haha ik denk dat laatste..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:27

pol013 schreef:
@hannanas: dat is sowieso een super leuke video!! Heel leuk om al die minihulpen te horen die de eigenlijke amazone aangeeft. En voor mij legt ze het ook zo uit dat ik meteen voel wat ze bedoelt.
'Ride his tummy' is iets wat mijn instructrice eigenlijk ook zegt maar deze bewoording blijft wel heel leuk plakken eigenlijk.
Ik zou nu eigenlijk wel eens eens haar proef op de OS er naast willen leggen. Want je lees dan dat ruiters prikken en trekken. Maar dat lijkt toch wel een heel heel erg versimpelde weergave van wat die ruiters eigenlijk zitten te doen in een GP proef :+

Over neckrope: ik doe dat ook wel eens. En je merkt meteen dat ze eigenlijk het liefst hun hoofd en schouder naar buiten gooien omdat dat de makkelijkste manier van balans maken is. Dat zie je deze zelfs in stap doen op de volte. En ook in de piaffe doet hij precies wat ze eerder al zegt: zijn hoofd wat lager dragen dan in de proef gevraagd wordt omdat 'de emmer water dan minder zwaar is'.
Overigens denk ik dat ze niet durft te draven vooral omdat je zelf even moet wennen aan een andere manier van controle. Je eigen hoofd moet even wennen aan het hoofd niet kunnen sturen. Daardoor zijn haar hulpen dan waarschijnlijk ook net niet meer zo subtiel als daar voor. Ik denk echt dat het voor minstens 60% daar aan ligt.
Zelfs mijn HTK paarden laten zich eigenlijk poep makkelijk zonder iets aan het hoofd rijden. En die staan niet allemaal zo lekker aan de hulpen als deze.

Overigens hoor ik deze dame heel graag praten over haar paard. Spreekt erg veel liefde uit voor dit paard.

Ja eens! Leuke ruiter en leuke eigenaar.

Wbt die schouder er gelijk uit/in gooien een leuke stelling;

een goed rechtgericht paard train je zo naar een balans en evenwicht toe in zijn lijf dat hij eigenlijk in vrijheid en/of met een ruiter erop met neckrope niet meteen in die neiging zou moeten vervallen:

Ja of nee.

Rij je dit paard dan met normale optoming recht in de compensatie, of..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:49

Oeh dat is een leuke.

Ja dat zou moeten kloppen als je het tot in perfectie voor elkaar hebt? Maar dat heb je bijna nooit/ niet altijd.
Mijn paarden en ik hebben het natuurlijk niet voor elkaar omdat we nu eenmaal op een ander niveau acteren. Omdat we puur door ons niveau op een andere balans werken nog. De dame op de video heeft het niet voor elkaar omdat het niet haar paard is. En de eigenaresse geeft aan dat ze duidelijk ook even moest zoeken naar de juiste afstemming toen ze het voor het eerst deed. Hoe het nu is verteld ze er niet bij.

Maar ik vind dat ook eigenlijk wel heel raar. Dat we er vanuit gaan dat paarden alles vanzelf goed doen als we ze daar maar lief genoeg toe uitnodigen.
Vraag 10 mensen eens om iets zwaars te tillen. Hoeveel mensen denk je dat meteen ergonomisch verantwoord doen? En zelfs als je leert om als professionele sporter gewichten te heffen denk ik dat je alsnog een trainer bij je hebt staan die je nu en dan moet corrigeren op kleine foutjes die er in blijven sluipen in je houding en lichaamsgebruik. Zelfs als je super getalenteerd en geroutineerd bent.

Dan was paardrijden ook wel wat gemakkelijker. Want ik snáp wel wat ik moet doen. En soms doe ik het ook goed. En nog vaker moet ik mezelf of mijn instructeur mij er aan helpen denken en corrigeren. Ik zie eigenlijk niet in waarom paarden daar anders in zouden zijn?

Dus ik denk vooral dat als je zoiets cruciaals verandert in je optoming en daarmee communicatie, het niet raar is dat je even opnieuw op zoek gaat naar balans. Het niveau van africhting en afstemming zal dan bepalen hoe makkelijk je daarna weer naar je eigenlijke niveau kunt komen.

Je hoeft ook geen houding af te dwingen om iets te verliezen als je een bit weg laat. Het is hetzelfde als je trainer of fitness instructeur die tegen je zegt/ wijst naar: schouder schouder schouder. Als je dan stopt met die aanwijzing en het nog niet 100% eigen is geworden zul je die schouder weer even te veel vergeten.

Dus met neckrope rijden zal altijd moeilijker zijn omdat je één poot van je communicatie half afzaagt. Ook als je er niet heel zwaar op leunt zul je op zoek moeten gaan naar een nieuwe balans.
Maar het geeft wel heel leuke info. Je haalt er bijvoorbeeld heel makkelijk de subtiele work-arounds mee tevoorschijn die jullie ontwikkeld hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

Hannanas schreef:

een goed rechtgericht paard train je zo naar een balans en evenwicht toe in zijn lijf dat hij eigenlijk in vrijheid en/of met een ruiter erop met neckrope niet meteen in die neiging zou moeten vervallen:

Ja of nee.

In principe ja, maar:
Als je bv een paard hebt die als ultiem doel heeft altijd iets harder te gaan dan het tempo wat gevraagd is, en daarbij ook een tikje dominant is zal hij de extra ruimte wel voelen en mogelijk gebruiken om iets te kunnen versnellen, dat kan dan bv via een schouder zijn oid.
Dat paard is dan niet perse niet rechtgericht, maar dan zit het hem meer in het stukje gehoorzaamheid en samenwerking. Het wachten op de hulp ipv zelf alvast overnemen. Waardoor hij toch ergens ruimte pakt, zulke doen het dan weer niet op een bepaalde vaste kant of deel van het lichaam, maar voelen vooral goed waar op dat moment de ruimte zit en zullen dat stukje gebruiken. Kan dus makkelijk dat ze dan beide kanten exact hetzelfde proberen, maar dan over de andere schouder.

(Deze paarden doen dat doorgaand ook met elke optoming, maar hebben met bepaalde soorten net iets meer speelruimte.)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:04

Ik merk wel dat als ik tijdens het rijden mijn paard echt recht heb ze dat ook in vrijheid is. En dus ook de hoeven netjes recht afslijten. Terwijl ze, als ze zoals nu door blessure tijd stil gestaan heeft en aan het revalideren is, juist weer scheef afslijten. Want ze is nu niet recht, onder het zadel niet en in vrijheid niet. Vorig jaar voor deze blessure waren die voeten al meer als een jaar keurig, zelfs als er per ongeluk langer tussen de bekappingen zat. Nu worden ze al scheef voordat het tijd is. Voor die tijd had ze dus de spieren en kracht om zichzelf ook in vrijheid goed recht te bewegen en zag je ook dat haar hele houding anders was. Iets minder de buik laten hangen in vrijheid. Terwijl ze nu loopt zoals wij doen als je je buik uitzet :') liefst rug hol maken en lekker die buik laten hangen. Onder het zadel krijgt ze langzaam de kracht weer om het vol te houden die buikspieren te gebruiken en dus netjes over de rug te lopen, maar mist wel de kracht om dan continu met de neus/hals lengte te pakken. In vrijheid zie je dat die kracht echt nog mist.

Zij wil ook altijd net tandje harder, maar als ze recht is tijdens training, echt rechtgericht en dat dus ook zonder hulp blijft volhouden, zoekt zij geen ruimte opzij. Wel altijd opletten dat ze dus mijn tempo blijft. Zij uit het meer in net iets teveel zakken en net iets te veel tempo over nemen. Niet door schouders weg te drukken/over weg te vallen of kont naar binnen/buiten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:12

Elisa2 schreef:
Niet de OS maar wel een proef van haar.

https://youtu.be/okg8v5rk3bk?feature=shared

Als je van die draf screenprints maakt, zie je ook dat het achterbeen eerder landt dan het voorbeen, wat volgens sommige mensen hier getuigt van hele slechte rijkunst :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:33

Dorine92 schreef:
Elisa2 schreef:
Niet de OS maar wel een proef van haar.

https://youtu.be/okg8v5rk3bk?feature=shared

Als je van die draf screenprints maakt, zie je ook dat het achterbeen eerder landt dan het voorbeen, wat volgens sommige mensen hier getuigt van hele slechte rijkunst :+

Volgens mij is het probleem als het voorbeen aan de grond is en de andere 3 van de grond.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:52

Hannanas schreef:
pol013 schreef:

Ja of nee.

Ik denk dat het niet zo zwart/ wit is, als een paard iets moeilijk vindt zal deze altijd proberen om het op een manier te doen wat voor hem iets makkelijker is. Zo ook als ze verder in verzameling komen kan het per dag wisselen welke kant ze het liefst de schouder er uit gooien en gooien ze de schouder er niet uit dan proberen ze wel soms ergens even een achterbeen te laten staan. Het is niet dat als een paard perfect in verzameling loopt dat dan automatisch alles goed en vanzelf gaat en blijft gaan. Het is wel een doel om naar toe te werken als ze steeds iets sterker en beter worden maar dan nog zal het nooit vanzelf gaan of blijven gaan.

Ik heb niet genoeg ervaring met de neckrope om te weten of je hier hetzelfde mee kunt bereiken qua verfijndere communicatie als met bit. Wat ik zie is dat de meeste paarden die op neckrope gereden worden kiezen voor de makkelijkere versie van een oefening in ieder geval.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:30

Suzanne F. schreef:
Dorine92 schreef:

Volgens mij is het probleem als het voorbeen aan de grond is en de andere 3 van de grond.

Ah oke ja ik ben niet zo thuis in de stilstaande beelden theorieën moet ik zeggen :+