Evidensia onder vuur om bonus bij doorverwijzen dierenziekenhuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 18:00

Dan is dat het!
Ik wist dat het iets met evidensia had.

Maar wat ik toen las aan eigenaren van en investeerders weer van verzekeraars.
Was echt een monopoly waarin ze oppermachtig waren.
Was meen ik dezelfde als van mars, snickers etcetera.
Die had echt een vals spelletje en kon prijzen van diensten en producten echt zo goog maken als ie wilde.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:36

mysa schreef:
Over dat afstaan als je geen verdere behandeling wilt: dan behandelt de kliniek dus voor eigen rekening? En daarna gaat dier naar asiel? Lijkt me nou ook niet echt economisch.

Niet perse asiel maar soms om een ander baasje zoeken (kennis van de assistente, iemand weet nog een lieve buurvrouw, etc). Niet economisch nee, toont dus juist dat dierenartsen om dieren geven

Nyaleti

Re: Evidensia onder vuur om bonus bij doorverwijzen dierenziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:49

Kwa verzekering is er wel iets dat AniCura onderdeel is van de gigant Mars en dat Mars weer verzekeringen heeft? Hoe wat waar weet ik niet maar het zit vaag ergens in m'n hoofd dat ze wel verbonden zijn aan elkaar. Krijg het zo snel niet gegoogled.

Laatst zag ik iets voorbij komen van een zieke pup. Bleef vanalles mankeren en het ging om duizenden euro's. Eigenaren konden het niet meer betalen en hadden het dier afgestaan, volgens mij aan een stichting.
Het asiel heeft financieel bijgedragen en de dierenarts heeft aanzienlijk de kosten omlaag gedaan (echt 40% ofzo).
Vond ik ook heeeeel dubbel. Dierenarts is geen liefdadigheidsinstelling en als de ene het gratis / goedkoop krijgt wil iedereen dat maar hoe klote moet dat voor die eigenaren zijn geweest..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:42

MissyNr1 schreef:
mysa schreef:
Over dat afstaan als je geen verdere behandeling wilt: dan behandelt de kliniek dus voor eigen rekening? En daarna gaat dier naar asiel? Lijkt me nou ook niet echt economisch.

Niet perse asiel maar soms om een ander baasje zoeken (kennis van de assistente, iemand weet nog een lieve buurvrouw, etc). Niet economisch nee, toont dus juist dat dierenartsen om dieren geven

Ah oké. Maar dat loopt dan via de inspectiedienst? Die het dier in beslag neemt en vervolgens onderbrengt bij de kliniek die weer op zoek gaat naar een andere baas?

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:25

Nyaleti schreef:
Laatst zag ik iets voorbij komen van een zieke pup. Bleef vanalles mankeren en het ging om duizenden euro's. Eigenaren konden het niet meer betalen en hadden het dier afgestaan, volgens mij aan een stichting.
Het asiel heeft financieel bijgedragen en de dierenarts heeft aanzienlijk de kosten omlaag gedaan (echt 40% ofzo).
Vond ik ook heeeeel dubbel. Dierenarts is geen liefdadigheidsinstelling en als de ene het gratis / goedkoop krijgt wil iedereen dat maar hoe klote moet dat voor die eigenaren zijn geweest..

Heel eerlijk.. Zo had ik het eigenlijk nooit bekeken. Nu je het zo zegt is het best krom ja. Maar ik denk dat als je het als dierenarts niet zo doet, dat je dan wel iedereen zoveel korting kan geven die een ingreep niet kan betalen. Dan kun je wel aan de gang blijven. En als eigenaar is het sneu dat je je dier kwijtraakt maar het wordt uiteindelijk wel "gered" en krijgt het de zorg dat het nodig heeft.

Voor mij was het meer om euthanasie te voorkomen. En het geen vertrouwen meer hebben in een eigenaar die de zorg kon dragen. Maar wel dubbel inderdaad.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:55

Inspectiedienst en in beslag name is bij verwaarlozing en mishandeling.
Dat kan bijvoorbeeld als een eigenaar het dier geen zorg geeft of in uiterlijke gevallen als de eigenaar geen euthanasie wilt doen terwijl de situatie echt schrijnend is.
Dier afstaan (zoals mijn voorbeeld) staat los van de inspectie dienst en is denk ik ook niet wat Missy bedoelt?

De situatie die ik noem was ook heel sneu. Een spoed operatie vind ik iets heel anders maar dit was een zieke pup die telkens weer wat nieuws had. Dus je begint met een rekening van bv €1000 euro, nouja doe maar.. Potver nog niet goed, weer €1000.. en go on (geen idee van de bedragen in dit geval, ik zeg maar wat). En uiteindelijk was het geld gewoon op bij die mensen.
Heel gedoe over geweest want later hadden ze het geld wel bij elkaar maar mochten ze de pup niet "terug kopen / adopteren" van de stichting, ook al konden ze dus de gemaakte kosten wel dekken.

Als mijn kat was heeft en het wordt in één klap €5000 (en dan sowieso met lange revalidatie met zulke bedragen en operaties) ja sorry dan houdt het op.
Maar als je met iets "eenvoudigs" begint en €1000 betaald, maar complicaties en tegenslagen krijgt dan is de keuze voor euthanasie veel en veeeel moeilijker natuurlijk, ook financieel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:45

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:56

Hannanas schreef:
Hebben jullie deze aflevering van meldpunt al bekeken over Evidensia en de andere partijen en de gestegen kosten?

https://npo.nl/start/serie/meldpunt/sei ... YUjbowASKg

Ja heb het gezien. Dit is ook mijn beeld. Het is absurd dat dit kan in een land waarin juist wordt gelet monopolyposities.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:47

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:32

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:33

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:51

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 15:59

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:00

*\o/*

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 20:24

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 20:32

moonfish13 schreef:
*\o/*

Opzich wel.

Nadeel van al een groot probleem: de kleine klinieken of dependances gaan dicht en al het personeel staat op een grote hoofdlocatie. Dus geen dierenarts meer in je dorp maar alleen in de stad 30 min verderop. Niet grappig met spoed of met een bange kat.

Een spoedkliniek van Evidensia (dus al als enige open in de nacht / weekenden) heeft momenteel te veel zieken dus die kunnen niet op volle toeren draaien. Die sturen je door naar een andere locatie een uur verderop. (Misschien zit er nog een andere spoedkliniek in de buurt, dat weet ik niet en daar zal Evidensia niet naar doorverwijzen ).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 20:48

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 22:31

Dat kan toch op veel meer plaatsen, zou je denken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 22:58

moonfish13 schreef:
Heet nu zover ik weet puur anders, Figo.
Ik zag zoiets passeren en de premie liegt niet.
Maar ik vind ze sinds overname niet meer zo vriendelijk als bij Petplan.
Ook enkel verzekeringen voor zeer vergaande zorg die ik nooit zou willen.
Toen ik zei ik vind het jammer dat er geen mogelijkheid is om chemo uit te sluiten en nog wat zaken.
Dan kan de prijs omlaag, was het veel mensen willen dat dus is de prijs omhoog:
Ik ken niémand die chemo wil met alles wat erbij kijken komt hoor.
Bleek inderdaad onder evidensia of anicura te vallen zelfde investeerder.
Ik vind het waardeloos als dat klopt.

Maar kiezen voor meer basis was niet mogelijk want oh zoveel eigenaren wilden dit wel.
En ik ken er geen een!

Omze hond heeft chemotherapie gehad en dat is echt niet vergelijkbaar met mensen :)
Jonge hond, zeldzame vorm van nierkanker waarbij er mogelijk nog kwaadaardige cellen in het lijf waren. Destijds nog een topic over geopend.
Hond heeft wel wat stress gehad van wekelijks de autorit naar Utrecht (universiteitskliniek) en het toedienen, maar verder geen dag ziek geweest er van.
Beest heeft nog bijna 10 mooie jaren mogen hebben daarna.

Chemotherapie was bij ons dan weer uitgesloten in de verzekering (destijds proteq).

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 00:26

mysa schreef:

Zou je denken inderdaad. Maar ik weet dat mijn dierenarts ook een poging heeft gedaan, maar dat er toch niet echt interesse was bij dierenartsen. Geen idee wat daar achter zit? Misschien toch bang dat klanten mogelijk naar een ander overstappen als ze er met spoed geweest zijn?

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 01:39

Kidde schreef:
mysa schreef:

Zou je denken inderdaad. Maar ik weet dat mijn dierenarts ook een poging heeft gedaan, maar dat er toch niet echt interesse was bij dierenartsen. Geen idee wat daar achter zit? Misschien toch bang dat klanten mogelijk naar een ander overstappen als ze er met spoed geweest zijn?

Ik denk vooral omdat veel dierenartsen geen diesten meer willen doen. Het is zwaar en mensen worden ook agressiever en veeleisender. Dan is het niet fijn om in de nacht daar in je eentje te staan

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 09:16

MissyNr1 schreef:
mysa schreef:

Echt? Een dier bij zijn vertrouwde baasje weghalen zodat de dierenarts de operatie toch kan uitvoeren en daarvoor betaald wordt, is een bewijs dat de dierenarts om het dier geeft? Dat zie ik heel anders -:(-

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 09:17

Babootje schreef:
In Den Haag is er nu een samenwerking van allemaal zelfstandige dierenartsen in Dierenartsen Kring Haaglanden. https://dierenartsenkringhaaglanden.nl/

Die samenwerking is niet recent hoor. Die bestaat al meer dan 25 jaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 10:07

Lieser schreef:
MissyNr1 schreef:

Echt? Een dier bij zijn vertrouwde baasje weghalen zodat de dierenarts de operatie toch kan uitvoeren en daarvoor betaald wordt, is een bewijs dat de dierenarts om het dier geeft? Dat zie ik heel anders -:(-

Ik denk dat dat ook per situatie verschilt.

Persoonlijk vind ik het wel positief als het een baasje betreft dat zijn dier liever laat lijden dan er geld aan uitgeeft. Want die zijn er ook echt, ze vinden een hond of kat best geinig om in / rond huis te hebben en gaan er best wel okee mee om verder, maar als het dier iets gaat mankeren dat ze dan ook vrij hard zijn en er niet mee naar de dierenarts willen voor iets dat meer dan een paar tientjes kost. Dan halen ze wel een andere als deze het thuis niet redt :(:)

Ik heb het hier ook wel gehoord van mensen uit de omgeving waarvan ik het niet verwacht had.
"die zoekt zelf wel ergens een plekje om dood te gaan". En "ik ga echt geen duur dierenartsbezoek betalen" voor relatief eenvoudige dingen. Of een dier dat duidelijk niet lekker in het velletje zit.
Mensen die geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor de zorg die hun dier nodig heeft -O-

Als je voor die dieren een beter/ zorgzamer / liefdevoller plekje vindt dan juich ik dat toe :j

Echter gaat het om een heel betrokken baasje die vanalles voor het dier over heeft, maar die in het belang van dier ergens de grens trekt van waar het genoeg is geweest en de potentiële voordelen voor hun specifieke dier niet meer op vinden wegen tegen de potentiële nadelen.... en dat ook heel begrijpelijk is voor dat betreffende dier... dan moeten ze natuurlijk niet dat dier uit zijn al liefdevolle omgeving weg gaan halen :(:)

Maarja wie bepaalt dat dan. Soms is het door een buitenstaander lastig in te schatten.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:40

[/quote] Niet perse asiel maar soms om een ander baasje zoeken (kennis van de assistente, iemand weet nog een lieve buurvrouw, etc). Niet economisch nee, toont dus juist dat dierenartsen om dieren geven[/quote]
Echt? Een dier bij zijn vertrouwde baasje weghalen zodat de dierenarts de operatie toch kan uitvoeren en daarvoor betaald wordt, is een bewijs dat de dierenarts om het dier geeft? Dat zie ik heel anders -:(-[/quote]

Ok dan zie je dat toch heel anders . Je hebt nooit in zo'n situatie gestaan. Een van de redenen dat ik geen dierenarts meer ben is dat er mensen zijn die niet goed voor hun dier (kunnen) zorgen. In dat geval kies ik voor het dier en niet voor de gevoelens dan de eigenaar. Als ik denk dat een dier elders beter af is dan is dat mijn voorkeur. En ik dwong nooit iets af, dat kon ook niet. Maar ik noemde dan herplaatsing wel als optie. Want vaak is het niet alleen een ingreep die ze niet konden betalen maar ook de nazorg bijvoorbeeld (controles, medicatie, bloedonderzoeken, aangepast voer, etc). Dan is een dier beter af bij een ander. En dan is de keus aan de eigenaar.

Oordeel maar wat je wil. Maar ik heb er geen spijt van