Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 06:54

MairiMacBran schreef:
Ach, het is zó makkelijk praten als die wolf nog een ver van je bed-show is. Somebody zet op tijd een hek en koopt een hond.
Dan ben je wat mij betreft af hoor. Met je belerende vingertje wijzen en vooral niet inhoudelijk reageren op mensen die de moeite nog nemen ook om je met onderbouwde feiten iets duidelijk te maken maar je eigen repeterende plaat blijven draaien.
Dan zit je hier vooral om te zieken.

Inderdaad. Ga er eerst maar eens mee leven.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 06:59

Somebody85 schreef:
DuoPenotti schreef:
Het eerste slachtoffer van een uiteindelijk gevestigde wolf zou maar bij jou zijn.
Ben je mooi te laat met je "werkende" hek.
Maar wel op andere vitten. Wat gemakkelijk...

Ja, dan zou ik te laat zijn. Ook mijn verantwoordelijkheid. En dan zou ik mij voor mijn kop slaan.

Ik wilde ook verantwoordelijkheid nemen en een wolvenconsulent gevraagd voor het hekwerk. Perceel met herten en geiten, publieke functie, ligt in een gehucht waar het wild soms gewoon door het dorp stapt, dus de wolf zal dat ook wel gaan doen. Ten eerste kom ik niet in aanmerking voor subsidie want ik kan niet aan eisen van Bij12 voldoen en 5000 stroom op het buitenraster zetten. Dan zou daar nog iets van een 'vriendelijk' raster voor moeten, we hebben een bok met een gewei en die kan niet achter draden stroom, want daar blijft ie hangen met dat ding, dus ook aan die kant moet een extra raster. Dat is driedubbele omheining en de diersoort krijg ik geen subsidie voor en een driedubbele omheining is niet te betalen. Herten kan je niet opstallen trouwens..... dus soms is de wil er heus, alleen het kunnen niet. En zo zijn er velen met mij, waar met een raster geen werkbare oplossing is. En mensen die in deze gebieden wonen weten dat over het algemeen wel, het zijn vaak de mensen die er geen idee van hebben, die roepen dat je maar een hek moet plaatsen en een hond er bij in zetten. Over die hond, jij hebt het over een waakhond, nu kan ik je vertellen dat de gemiddelde nederlandse hond, appeltje eitje is voor een wolf en laat staan een roedel, want ze komen niet altijd meer alleen. Dus dan moet je een KBH, deze honden hebben een wel heel consequente baas nodig en heel veel training, want dit zijn honden die gewoon zelf initiatief nemen, als zij denken dat er een gevaar is, dan gaan ze.... helaas zitten we in nederland en zoals je weet is dat vrij vol en laat die kbh nu niet alleen los gaan op een wolf, maar op de labrador van tante Mien van rechtsboven. Dus tenzij je afgelegen woont, is een kbh voor velen geen oplossing. Als je ziet hoe nonchalant mensen met hun hond omgaan, die wil je echt niet een kbh in handen duwen. Dan hebben we het nog niet eens over de kosten van zo een hond.

Maw, mensen die er niet mee te maken hebben, schudden altijd die twee dingen uit de mouw, 'neem een hek, neem je verantwoording, neem een hond". Die mensen weten schijnbaar weinig van omheiningen en hoe lastig het is om te plaatsen voor een wolf, zekers met de veranderende eisen, die gaan er van uit dat de grond waterpas is, er niks groeit en het weer altijd mee werkt.
De verantwoording nemen velen heus, maar vaak word je tegengewerkt, geen vergunningen krijgen , gemeente gedoogd niet, stalling uberhaupt niet aanwezig, pensionstallen vol, onwerkbare oplossingen gigantische kosten of dieren die niet opgestald kunnen worden.
De hond, nou die heb ik net al genoemd.

En tuurlijk heb je altijd de mensen die het niet boeit, die dieren buiten laten terwijl ze wel op kunnen stallen in de nacht en daar vind ik ook wat van. Maar de quick fixes omheining en hond die iedere nitwit overal dropt, zijn zo quick nog niet. Ondertussen word je als dierhouder voor alles wat lelijk is uitgemaakt door mensen die er totaal geen benul van hebben.

————

Dat wist ik inderdaad niet. Wat vervelend. Maar ik zei ook. Ik ben geen deskundige. Maar er moet een oplossing komen. En dat helpt niet als mensen anti-wolf en pro-wolf blijven schreeuwen.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:00

Douce schreef:
Vooral zelf nog totaal geen ervaring hebben en het wel beter weten.

Ik zeg nergens het beter te weten. Ik ben geen deskundige.

Somebody85

Re: Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:02

Maar ik ben de komende dagen niet online. Dus als ik verwijten krijg niet te reageren…

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:18

Er is een heel mooie plek voor wolven: in een dierenpark met een goed hek eromheen en stroom erop.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:58

@nikkel ik dacht even dat de advertentie onderaan de pagina bij jouw opmerking hoorde:
Afbeelding
Dacht bij me zelf wat moet een wolf met een grote zwemvijver in het verblijf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:29

Ik snap wel wat je zegt Somebody, er moet ook een oplossing komen en tegen elkaar schreeuwen gaat niet helpen.

Zelf ben ik van de geboortebeperking bij wolven en de aantallen beheren, stuk of 20 lijkt me wel voldoende voor het hele land. Maar inmiddels ben ik er achter dat dit ook helemaal niet simpel is en daarom waarschijnlijk ook niet zo realistisch.
Mij lijken dus wolvenparken best een goed idee, waar wolven dus niet uit kunnen. Is beheerd, maar alles moet beheerd worden in NL want NL is te klein om dat niet te doen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:00

Benzz schreef:
Ik woon in wolvengebied, mijn 2dagelijkse wandeling met de hond is beperkt tot rondje dorp. Normaal loop ik 2 x per dag in t bos en 2 x in het dorp. Afschieten...liever niet, verplaatsen naar regio's waar het wel kan. Ja graag

Waar dan? Alle landen ten oosten van Nederland zitten al vol qua roedels. En daar een losse wolf uit onze roedels bij zetten is een slechtere oplossing voor die ene wolf dan direct afschieten. Ze moorden zwervende wolven namelijk gewoon uit als die door hun gebied trekken. Dat is hoe territoriaal wolven zijn. Alleen als er een mannetje+vrouwtje elkaar treft in een gebied waar nog geen roedel zit dan ontstaat er een nieuwe roedel. Volgens mij is de Randstad/West Nederland het enige stuk land waar dat nog kan gebeuren, dus dan moeten we ze daar maar uit zetten of verschepen naar de Waddeneilanden of stiekem naar GB brengen(zullen ze daar blij mee zijn).

Nederland is geschikt voor max 1 tot 2 roedels op de Veluwe. Ze zijn hier naartoe gekomen wegens overpopulatie in de gebieden ten oosten van Nederland. Dus het is niet omdat ze het nu zo'n geschikt gebied vinden om te leven, maar meer een kwestie van overleven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:05

Overbevolking in Dld alleen in het noorden. Want als je kijkt naar dat kaartje dat hier eerder geplaatst werd, zie je dat er in midden Duitsland nauwelijks wolven leven.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:05

Somebody85 schreef:
Dat wist ik inderdaad niet. Wat vervelend. Maar ik zei ook. Ik ben geen deskundige. Maar er moet een oplossing komen. En dat helpt niet als mensen anti-wolf en pro-wolf blijven schreeuwen.

En die onwetendheid is nu net het probleem waar de mensen die nu in wolven gebied leven wat aan proberen te doen. Maar dan verwijt je hen dat ze een 'punt' willen maken!

En 'de oplossing' om iedereen tevreden te stellen bestaat nu eenmaal niet. Maar de verwijten en ontkenning vanuit de Pro-wolf hoek slaan gewoon helemaal nergens op. Dat is pure onwetendheid en je kop in het zand steken.

Als iemand zijn dieren verliest aan de wolf worden er gelijk verwijten gemaakt:eigen schuld! Had je maar beter......! En als je pech hebt wordt je ook nog aangeklaagd.

Zou je dat ook doen als iemand ernstig ziek wordt? Dan had je maar beter voor jezelf moeten zorgen, want dan was het niet gebeurt? Zo werkt dat nu eenmaal niet de ene persoon leeft onwijs bewust maar wordt alsnog ernstig ziek, terwijl de ander die niet of minder met zijn gezondheid bezig is de dans ontspringt. Soms heb je gewoon pech.

Maar leven met wolven is als leven met een gevaarlijk virus. De meeste mensen doen er alles aan om het virus te ontwijken, maar door verschillende leefomstandigheden is dat voor de één makkelijker dan voor de ander. Feit is alleen wel dat iedereen er continu mee moet leven en telkens, bij alles wat je doet de afweging moet maken of het nog verantwoord is. En sommige mensen kunnen dat inderdaad niet aan, die doen ook aan struisvogel politiek. Maar dan vaak niet uit onwil, maar vooral ook uit onmacht.

Zolang er nog een groep is die dit niet beseft en mensen verwijten blijft maken: Eigen schuld! Zonder enig nuance te willen maken, is er nog een lange weg te gaan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:42

Mooi gesproken journee!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:46

Benzz schreef:
Ik woon in wolvengebied, mijn 2dagelijkse wandeling met de hond is beperkt tot rondje dorp. Normaal loop ik 2 x per dag in t bos en 2 x in het dorp. Afschieten...liever niet, verplaatsen naar regio's waar het wel kan. Ja graag

Misschien even meelezen op buitenlandse groepen over de wolf. Dan weet je wel dat niemand ze wil. Niet voor niets dat er zoveel af worden geschoten. Misschien wil Poetin ze als je heel flink betaald per wolf.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:47

Elisa2 schreef:
Ik snap wel wat je zegt Somebody, er moet ook een oplossing komen en tegen elkaar schreeuwen gaat niet helpen.

Zelf ben ik van de geboortebeperking bij wolven en de aantallen beheren, stuk of 20 lijkt me wel voldoende voor het hele land. Maar inmiddels ben ik er achter dat dit ook helemaal niet simpel is en daarom waarschijnlijk ook niet zo realistisch.
Mij lijken dus wolvenparken best een goed idee, waar wolven dus niet uit kunnen. Is beheerd, maar alles moet beheerd worden in NL want NL is te klein om dat niet te doen.

Probleem is dat men nu al niet in staat wil zijn om een natuurpark te beheren en de dieren daar allemaal in nood opgesloten zitten en niet verzorgd worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:55

Rizette schreef:
Benzz schreef:

Misschien even meelezen op buitenlandse groepen over de wolf. Dan weet je wel dat niemand ze wil. Niet voor niets dat er zoveel af worden geschoten. Misschien wil Poetin ze als je heel flink betaald per wolf.

Ik woon in wolvengebied en kan geen kant op als ik zeker wil weten geen wolf tegen te komen. Rondom bos en hei en wat open veld.

Over Poetin: ik denk dat hij ze voor geen goud wil momenteel want ze hebben in Siberië al een een militaire eenheid in moeten zetten om een paar dorpen te beschermen. En die mankracht kan hij nu natuurlijk helemaal niet missen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 11:00

Somebody85 schreef:
Maar ik ben de komende dagen niet online. Dus als ik verwijten krijg niet te reageren…

Wie verwijten zaait zal verwijtenstorm oogsten. Verdiep je maar eens in het wolven probleem en wordt lid van een wolvenzichtmeldingenapp, er zijn er aantal in Nederland, dan heb je nog enig idee als er een wolf bij jou in de buurt loopt. Kan net er voor zorgen dat je je dieren op tijd binnen zet en de deuren dicht doet en openingen dichtmaakt. Krijg je ook meteen bericht over veel aanvallen. Hoor je ook meteen hoeveel aanvallen er door een wolfwerende omheining zijn bij jou in de buurt. Niet allemaal, want sommige mensen houden het stil uit allerlei redenen vaak omdat ze werken voor Natuurmonumenten of SBB. Dan gaat de beerput pas open als ze daarmee stoppen. Er zijn er al meerdere gestopt inmiddels. Wolven en dan ook nog eens blauwtong en slecht betaald maken dat er veel op hun tandvlees lopen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 12:03

die wolven verplaatsen is ook totaal niet realistisch. Ten eerste....vang ze maar eens. Ten tweede, waar moeten ze dan naartoe? Stel we dumpen ze in Duitsland, zitten ze daar op wolven te wachten? Bovendien wippen die beesten als konijnen dus in no time zijn er nog meer. En gaan we de wolven dan vriendelijk verzoeken niet meer naar Nederland te komen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 12:08

Alle Europese landen hebben er al jaren last van.
Alle soort maartregelen zijn daar al verzonnen om vee te beschermen, van vele hogere stroomhekken dan hier, kudde bewakingshonden, ezels, noem het maar.
Maar niets, helemaal niets heeft geholpen.
Mensen die roepen het werkt in het buitenland wel hebben gewoon niet het wolvengebeuren gevolgd en kletsen een beetje de "experts" die er goed aan verdienen hier na.

Ook schieten bijna alle landen wolven af, dus ik blijf bij verbazen met het gezemel het mag niet van Europa.
Het mag niet van Nederland, dat is het antwoord.

Dus nee, vangen en uitzetten zit ook geen enkel land op te wachten. En de wolf ook niet.
Want zo'n tamme hier leeft daar misschien een week voordat hij tegen een kogel loopt.
Bespaar hem dan de stressvolle reis....

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 12:27

Verplaatsen lijkt me nergens op slaan. Gewoon afschieten. Dat is de kortste en efficiëntste manier met de minste dierenleed.

Hadden ze alleen jaren geleden al moeten doen dan hadden ze nu minder werk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 12:42

Precies
Maar dat is sielugh

ja hij ziet er idd aaibaar en lief uit...
Maar bij een rattenplaag zegt niemand laat maar zitten is de natuur.
1 ze hebben er zelf last van en merken dat niets ze tegen houd.
2 het grootste gedeelte van de mensen vind een rat niet lief en aaibaar....

En hond Luna krijgt ook zonder problemen een kogel... want hij is een pitbull... :n

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 12:55

Jessix schreef:
Femke_Tweety schreef:
De grap is dat ik er ook semi neutraal insta,

En zowel de meer antiwolf berichten die ik niet goed onderbouwd vind benoem,
Als andersom. De meer pro wolf berichten waar ik onderbouwing mis.

En dat doe ik ook in het grote algemene topic.

Ik heb absoluut níet het idee dat mensen daar problemen mee hebben of negatief op reageren.
Eerder in tegendeel eigenlijk, zélfs als ik dus kritisch ben (wél àltijd inhoudelijk...) op een bericht van de ene danwel andere kant.

Dus dat neutraal niet zou mogen, of vooral gecontroleerde feitelijkheden niet zouden mogen,

Dat kan ik écht niet beamen of onderbouwen.

Ondanks dat ik in dat topic dus kritisch ben béide! kanten op, voel ik me zeer zeker serieus genomen.

Ik denk dat er ook niemand in dat topic (dan bedoel ik degene die regelmatig posten) anti wolf is. Je kan het een wolf niet kwalijk nemen dat het een wolf is. Het is het falende beleid en de manier waarop het gebagatelliseerd wordt wat mensen boos maakt.

Nou ik wel, ik ben wel anti-wolf. Omdat ik partij kies voor alle weidedieren. Wolven zullen die nl. blijven doden en daarom kan ik niet een beetje anti-wolf zijn, want ook als er minder wolven zouden zijn dan nog blijven er slachtoffers vallen. Ik vind dus dat ze helemaal weg moeten, zoals ze dat ook al veel meer dan 100 jaar waren trouwens.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 13:06

Maar je kunt alle diersoorten (inclusief de mens) die anderen doden of opeten toch niet verbannen of uitroeien? Waarom wolven dan wel?
Beheren en schuw maken zou wat mij betreft goed zijn.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 14:04

mysa schreef:
Maar je kunt alle diersoorten (inclusief de mens) die anderen doden of opeten toch niet verbannen of uitroeien? Waarom wolven dan wel?

Oprechte vraag: noem er nog een die op deze schaal mensen/honden/weide dieren bedreigd?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 14:21

Mysa, beheren door afschot. Met vier nakomelingen per nest gaat het erg hard.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 14:53

mysa schreef:

Volgens mij worden alle diersoorten inclusief mensen, die 'buiten hun boekje gaan' wel degelijk aangepakt.
In Nederland is bepaald dat jouw hond brokjes of iets dergelijks eet. Als hij achter het schaap van de buren of een ree aangaat, krijg jij als eigenaar de buurman of de boswachter op je nek. Als jij zou besluiten jouw hond of kat op te willen eten, dan vinden mensen hier ook wat van.

De wolf was welkom in Nederland omdat hij geen gevaar zou zijn voor mensen, huisdieren of vee. Maar blijkbaar heeft de wolf die memo niet gekregen. Bovendien is de impact van slechts een tiental wolven in Nederland al enorm. Veel beperkingen die mensen tijdens coronatijd in hun leven hebben ervaren, sluipen nu terug bij het 'samenleven' met wolven. Alleen lijkt er nu dus nog geen einddatum in zicht...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 14:57

anjali schreef:
Jessix schreef:

Ik denk dat er ook niemand in dat topic (dan bedoel ik degene die regelmatig posten) anti wolf is. Je kan het een wolf niet kwalijk nemen dat het een wolf is. Het is het falende beleid en de manier waarop het gebagatelliseerd wordt wat mensen boos maakt.

Nou ik wel, ik ben wel anti-wolf. Omdat ik partij kies voor alle weidedieren. Wolven zullen die nl. blijven doden en daarom kan ik niet een beetje anti-wolf zijn, want ook als er minder wolven zouden zijn dan nog blijven er slachtoffers vallen. Ik vind dus dat ze helemaal weg moeten, zoals ze dat ook al veel meer dan 100 jaar waren trouwens.

Ja ben je dan anti wolf of vind je Nederland geen geschikte plek voor wolven?
Daar zit in mijn beleving een verschil in. Zoals ik al schreef, je kan het de wolf niet kwalijk nemen dat het een wolf is. Met andere woorden, niets mis met het dier. Maar wellicht niet passend in dit land.

Misschien vind je de wolf ansich een mooi dier en gun je het ook een heerlijk vrij leven in bijvoorbeeld Canada. Dan ben je dus niet anti wolf maar wil je in Nederland gewoon een nul stand.

Maar misschien ben jij wel echt anti wolf natuurlijk? Ik kan het niet voor je invullen, maar wil je graag wat meer duidelijkheid geven over de strekking van mijn post. :)