Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Re: Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 21:13

Ook een hele flegmatieke krijg je een aantal keer korte overgangen rijden. Of is dat enkel mijn beleving?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 21:19

denisesilver schreef:
Ook een hele flegmatieke krijg je een aantal keer korte overgangen rijden. Of is dat enkel mijn beleving?

Bij flegmatieke werkt veel overgangen heel goed, met weinig been rijden ook.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 21:22

Bij een hete ook, weet alleen niet of je dat wil := :')

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 21:23

denisesilver schreef:

Veel overgangen wel, weinig been niet, die moet je juist met veel been rijden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:00

996981 schreef:
Hoe bereik je verticale balans zonder dat het paard bekend is met, dan wel gehoorzaamd aan de eenzijdige kuithulp?

Geen idee.

Ik beschreef niet de volledige opleiding. Ik zette de begrippen die Babootje gebruikte in "mijn" volgorde.

Citaat:
Hoe krijg je invloed op de verdeling van gewicht over links- en rechtsvoor als je geen zijgangen kan rijden?

Die is simpel.
1) Voel bij een groentje welke teugel zwaar "wil" worden.
Blijf van de 'zware' teugel af,
breng je andere hand opzij en naar voor,
en je kunt je eigen gewicht ook ietsje opzij doen.
2) Zodra een paard het een beetje doorkrijgt rijd je zigzagjes over de (binnen)hoefslag, wat je vervolgens uitbreidt met allerlei manegefiguren,
bij verlies van evenwicht weer terug naar punt 1.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:52

Benzz schreef:
denisesilver schreef:

Hoe luier, hoe minder je zelf doet, hoe heter/sneller, hoe meer je doet. :') Altijd lastig uit te leggen aan mensen, maar werkt wel idd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:57

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
Hoe bereik je verticale balans zonder dat het paard bekend is met, dan wel gehoorzaamd aan de eenzijdige kuithulp?

Geen idee.

Ik beschreef niet de volledige opleiding. Ik zette de begrippen die Babootje gebruikte in "mijn" volgorde.

Citaat:
Hoe krijg je invloed op de verdeling van gewicht over links- en rechtsvoor als je geen zijgangen kan rijden?

Die is simpel.
1) Voel bij een groentje welke teugel zwaar "wil" worden.
Blijf van de 'zware' teugel af,
breng je andere hand opzij en naar voor,
en je kunt je eigen gewicht ook ietsje opzij doen.
2) Zodra een paard het een beetje doorkrijgt rijd je zigzagjes over de (binnen)hoefslag, wat je vervolgens uitbreidt met allerlei manegefiguren,
bij verlies van evenwicht weer terug naar punt 1.

Aha. Dus door alle contact los te gooien snapt het paard ineens dat het gewicht gelijk verdeeld over twee benen moet?

Of mijn paarden zijn dommer dan de jouwe, of ik ben een minder handige ruiter dan jij.

Zo simpel vind ik verticale balans niet. Helemaal niet op een groen paard dat je nog niet kan gymnastiseren dmv zijgangen. Mijn gewicht een beetje verplaatsen en mijn handen naar voren en opzij doen heeft in ieder geval nog nooit tot het gewenste resultaat geleidt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:11

Citaat:
Aha. Dus door alle contact los te gooien snapt het paard ineens dat het gewicht gelijk verdeeld over twee benen moet?

... dilemma.
Zal ik het hele verhaal opschrijven,
of gewoon zeggen:
'ja joh, tuurlijk!'...?

Citaat:
Zo simpel vind ik verticale balans niet.

... even voor alle duidelijkheid, ik heb NIET gezegd dat verticale balans op een groen paard makkelijk is.
(Ik grap wel eens 'dat de basis zo moeilijk is, dat de meeste mensen die maar overslaan'...)

Het was een makkelijke vraag om te beantwoorden. (Basiskennis.)

Citaat:
Mijn gewicht een beetje verplaatsen en mijn handen naar voren en opzij doen heeft in ieder geval nog nooit tot het gewenste resultaat geleidt.

... dat geloof ik grif.
Het klinkt mij in de oren als twee handen opzij en naar voor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:16

MyWishMax schreef:
Benzz schreef:

Hoe luier, hoe minder je zelf doet, hoe heter/sneller, hoe meer je doet. :') Altijd lastig uit te leggen aan mensen, maar werkt wel idd.

Neuh. Ik wil bij een hete ook niet moe worden/hard werken. :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:19

Janneke2 schreef:
Citaat:

... dilemma.
Zal ik het hele verhaal opschrijven,
of gewoon zeggen:
'ja joh, tuurlijk!'...?

Citaat:
Zo simpel vind ik verticale balans niet.

... even voor alle duidelijkheid, ik heb NIET gezegd dat verticale balans op een groen paard makkelijk is.
(Ik grap wel eens 'dat de basis zo moeilijk is, dat de meeste mensen die maar overslaan'...)

Het was een makkelijke vraag om te beantwoorden. (Basiskennis.)

Citaat:
Mijn gewicht een beetje verplaatsen en mijn handen naar voren en opzij doen heeft in ieder geval nog nooit tot het gewenste resultaat geleidt.

... dat geloof ik grif.
Het klinkt mij in de oren als twee handen opzij en naar voor.

Wat is het verschil tussen verticale balans en gelijk gewicht over links- en rechtsvoor? Je zegt immers wel degelijk dat het simpel is invloed te krijgen op dat evenwicht (namelijk door de zware teugel los te laten, en de andere naar voren en opzij te doen)?

En inderdaad, ik ging uit van twee handen naar voren (immers de zware teugel loslaten=toch vaak hand naar voren) en de andere teugel schrijf je opzij en naar voren. Dus 1 hand contact verbreken en de ander opzij en naar voren (dus ook contact verbreken?). Nee. Dat werkt bij mij inderdaad niet.

Dus ja, ik ben benieuwd naar je hele verhaal. Jij kan iets dat ik niet kan en ik leer graag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:06

996981 schreef:
Wat is het verschil tussen verticale balans en gelijk gewicht over links- en rechtsvoor?

In grote lijnen hetzelfde.
(Zolang de voorhand niet netjes voor de achterhand loopt, zullen beide achterbenen ook ongelijk dragen en stuwen.)
Citaat:
Je zegt immers wel degelijk dat het simpel is invloed te krijgen op dat evenwicht (namelijk door de zware teugel los te laten, en de andere naar voren en opzij te doen)?

... zelfde dilemma. Ik houd er niet zo van, om te gaan zeggen van 'ik zei toch, dat ik het niet makkelijk (... simpel is ongeveer hetzelfde...) vind...?'

Citaat:
En inderdaad, ik ging uit van twee handen naar voren (immers de zware teugel loslaten=toch vaak hand naar voren) en de andere teugel schrijf je opzij en naar voren. Dus 1 hand contact verbreken en de ander opzij en naar voren (dus ook contact verbreken?). Nee. Dat werkt bij mij inderdaad niet.

OK.
De tekstlezer in mij is blij.

Misschien moest ik maar weer expliciet worden:
ik wens niet meer dan drie gram contact.
De uitdaging is 'de teugel die zwaar dreigt te worden' onder de drie gram te houden, (dat probeer je in de tijd voor te zijn)('contact verbreken' is niet het doel, je gooit zogezegd het teveel aan gewicht weg, niet alle gewicht...)
en de andere hand gaat opzij en naar voor,
met de bedoeling de schouder (en ook wel hals en hoofd, men lette op de volgorde) 'mee opzij te nemen'.
Eventueel ook een beetje je eigen gewicht die kant op.

Lukt het preciesiewerk niet, doe je de hand met de zware teugel efkes naar voor, weer terug en werken aan de oplossing ( = andere hand opzij en naar voor).
Beide handen doen dus iets verschillends, en op andere momenten.
(Tegen de tijd dat paard groentje af is, is '4 gram is te veel' vaak voldoende.)

En de hand die opzij en naar voor gaat, heeft de teugel 'waar het paard geen contact wil nemen',
je verbreekt geen contact,
je wil niet het hoofd opzij sleuren (dan krijg je een beroerd soort stelling)
je vraagt vriendelijk om contact, in de vraag 'kom maar opzij, dat is leuk, joh'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:39

Benzz schreef:
Babootje schreef:
[

Nee ik heb het over zijwaarts en lengtebuiging.

De vraag is vervolgens: Gaat je paard voldoende zijwaarts als jij wil dat ie gaat?
Ik kan ook best een paard een beetje zijwaarts laten gaan op alleen been, maar in het beleerproces wil je dat hij nog wat extra opzij gaat en liefst ook dat hij niet tegen de wand kwakt maar tussen je benen blijft, want anders kun je in dat hele beleerproces blijven steken als je het met je been alleen niet redt om consequent te zijn.

Ligt toch geheel aan het paard, een flegmatieke heb je een spoortje voor nodig een bloedbeest helemaal niet.

Ik heb t niet over voorwaarts. Op een sensibel paard kun je evengoed een spoor nodig hebben. Maar die moeten vaak eerst leren dat t been eraan is. Dat heeft nog niet te maken met aan het been zijn

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:15

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
Wat is het verschil tussen verticale balans en gelijk gewicht over links- en rechtsvoor?

In grote lijnen hetzelfde.
(Zolang de voorhand niet netjes voor de achterhand loopt, zullen beide achterbenen ook ongelijk dragen en stuwen.)
Citaat:
Je zegt immers wel degelijk dat het simpel is invloed te krijgen op dat evenwicht (namelijk door de zware teugel los te laten, en de andere naar voren en opzij te doen)?

... zelfde dilemma. Ik houd er niet zo van, om te gaan zeggen van 'ik zei toch, dat ik het niet makkelijk (... simpel is ongeveer hetzelfde...) vind...?'

Citaat:

OK.
De tekstlezer in mij is blij.

Misschien moest ik maar weer expliciet worden:
ik wens niet meer dan drie gram contact.
De uitdaging is 'de teugel die zwaar dreigt te worden' onder de drie gram te houden, (dat probeer je in de tijd voor te zijn)('contact verbreken' is niet het doel, je gooit zogezegd het teveel aan gewicht weg, niet alle gewicht...)
en de andere hand gaat opzij en naar voor,
met de bedoeling de schouder (en ook wel hals en hoofd, men lette op de volgorde) 'mee opzij te nemen'.
Eventueel ook een beetje je eigen gewicht die kant op.

Lukt het preciesiewerk niet, doe je de hand met de zware teugel efkes naar voor, weer terug en werken aan de oplossing ( = andere hand opzij en naar voor).
Beide handen doen dus iets verschillends, en op andere momenten.
(Tegen de tijd dat paard groentje af is, is '4 gram is te veel' vaak voldoende.)

En de hand die opzij en naar voor gaat, heeft de teugel 'waar het paard geen contact wil nemen',
je verbreekt geen contact,
je wil niet het hoofd opzij sleuren (dan krijg je een beroerd soort stelling)
je vraagt vriendelijk om contact, in de vraag 'kom maar opzij, dat is leuk, joh'.

4 gram. Dat is een eetlepel gehakte basilicum (zonder het gewicht van de lepel uiteraard). Is jouw verbinding zo licht? En kun je scheefheid altijd voelen door de hoeveelheid verbinding? Als ik met hand opzij doe met drie gram verbinding gebeurd er helemaal niks.

Fijn als deze methode voor jou werkt, maar ik denk voor 99% van de ruiters niet. Daarnaast komt in het hele verhaal je been niet een keer voor. Je bent dus continu gefocust op de hals en het hoofd. Gaat de rest dan automatisch goed?

Nee, ik geloof dat ik dus simpelweg minder gevoel of handigheid heb dan jij, of dat jij niet helemaal in de gaten hebt wat verticaal evenwicht echt is.

Verticaal evenwicht bereik ik niet zonder zijgangen. En dat is geen proces van “even dit even dat”. Het bereiken van de staat waarin het paard in beginsel recht is, kan maanden duren, waarbij ik dus actief met zijgangen bezig ben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:32

Ik ben echt voor gelijkmatig contact en vooral niet de zware kant proberen los te maken, maar wel vanuit de achterhand. En dus eerst achter beginnen, want 9 van de 10 keer is de scheefheid aan de voorkant een gevolg van de achterkant. Eén achterbeen er niet onder willen zetten bijvoorbeeld.
Ik werk niet van voor naar achteren, dus begin aan de achterkant en voor zorg ik er alleen voor dat ik de zware kant zelf niet vastpak.

Ik heb al eens vaker gevraagd waar het been eraan te pas komt, maar helaas nooit echt antwoord op gehad. Ik zou toch bang zijn als je het zo vaak zo opschrijft naar mensen die via internet zoeken naar een oplossing dat ze alleen aan de voorkant bezig blijven, zelfs als dat officieel niet de bedoeling is bij die methode. Ik ken hem wel met dus minder contact pakken op de zware kant, maar daarna alsnog beginnen met de achterkant gelijkmatig te krijgen.
En ik geloof dat mensen enorm onderschatten hoeveel contact ze hebben en hoe goed je zo weinig gram kunt voelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:40

Precies dat MWM.

En het achterbeen naar de hand toe rijden op de holle kant dan gaan ze die ook aannemen.

Ik snap het principe wel van de teugel aan de bolle kant naar voren opzij houden, maar niet aan de holle kant.

Tevens denk ik dat verticaal evenwicht iets is dan echt rechtrichten en dat deze twee door elkaar lopen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:56

Elisa2 schreef:
Precies dat MWM.

En het achterbeen naar de hand toe rijden op de holle kant dan gaan ze die ook aannemen.

Ik snap het principe wel van de teugel aan de bolle kant naar voren opzij houden, maar niet aan de holle kant.

Tevens denk ik dat verticaal evenwicht iets is dan echt rechtrichten en dat deze twee door elkaar lopen.

Tuurlijk is dat iets anders. Recht richten is wat je doet, verticaal evenwicht het resultaat

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:59

Ja dat is zoals jij en ik het zien.

In de Academische rijkunst of waar die term nu zo gebruikt wordt, gaan ze uit van eerst verticaal evenwicht en daarna horizontaal evenwicht. Precies andersom dan ik bijv. denk dat het zou moeten.

Maar goed, dat kan Janneke waarschijnlijk beter uitleggen dan ik.

Daar zit imo in ieder geval verwarring op in deze discussie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:27

996981 schreef:
4 gram. Dat is een eetlepel gehakte basilicum (zonder het gewicht van de lepel uiteraard)

... ik heb mijn onderwijzersbloed laten spreken.
En jou het voordeel van de twijfel gegeven 'op een eerlijke vraag moet je altijd antwoord geven'.
(Maar basilicum, een prima kruid hoor, daar niet van....)
Citaat:
Is jouw verbinding zo licht?

Als het goed is, ja.
Uiteraard is het niet altijd perfect. (Merk op dat ik schrijf dat ik drie gram 'hebben wil'.)
Citaat:
En kun je scheefheid altijd voelen door de hoeveelheid verbinding?

Eh...
Scheefheid kun je ook met je zit voelen.
Het nut van een lichte verbinding is dat de verschillen opvallen. (In percentages is 'van drie naar vier gram' 30% extra. Van vijf kilo naar zes kilo is 20% extra.)
(En uiteraard dat het zwaartepunt niet naar voor wordt getrokken.)
Citaat:
Als ik met hand opzij doe met drie gram verbinding gebeurd er helemaal niks.

Oejjj.
(Standaard antwoord op rijkunstige vragen: vraag het je instructrice.)

Citaat:
Daarnaast komt in het hele verhaal je been niet een keer voor. Je bent dus continu gefocust op de hals en het hoofd. Gaat de rest dan automatisch goed?

Ja, ik heb mijn voorwaarts drijvende hulpen niet GENOEMD, want de verticale balans doe ik met andere dingen.
Nee, ik ben niet gefocust op hals en hoofd, maar 'of ik dat fijne gevoel van balans krijg'.
(Please mind dat mijn stalgenoten de hele tijd, vanaf het moment van opstijgen, het hoofd naar beneden willen met een knik in de hals. Dat doe ik dus niet.)
En nee - de bomen groeien niet tot in de hemel. Verticale balans is een prachtig startpunt. Is dit bereikt en kan het paard dus 'vrij en vrolijk voorwaarts' kan er :j nog weer van alles mis gaan.
Citaat:
Verticaal evenwicht bereik ik niet zonder zijgangen. En dat is geen proces van “even dit even dat”. Het bereiken van de staat waarin het paard in beginsel recht is, kan maanden duren, waarbij ik dus actief met zijgangen bezig ben.

Ten eerste is het een andere insteek, maar dat het maanden 'schaven en polijsten' inhoudt geloof ik grif.
Één van de redenen dat ik gekozen heb voor de insteek van beginnen met verticale balans, is dat ik zo denk dat jouw paarden al een stevige training zonder de verticale balans achter de rug hebben, als jij er aan begint. Qua gewoonten ('mentaal') en qua bespiering (fysiek) is je dier dan ingesteld geraakt op disbalans. Ik ervaar het als een 'elegante oplossing' (of elegante aanpak, of noem het hoe je het noemen wil) om direct naar verticale balans te streven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:28

Elisa2 schreef:
Ja dat is zoals jij en ik het zien.

In de Academische rijkunst of waar die term nu zo gebruikt wordt, gaan ze uit van eerst verticaal evenwicht en daarna horizontaal evenwicht. Precies andersom dan ik bijv. denk dat het zou moeten.

Maar goed, dat kan Janneke waarschijnlijk beter uitleggen dan ik.

Daar zit imo in ieder geval verwarring op in deze discussie.

Volgens mij ben je altijd met die twee zaken naast elkaar bezig. Het is immers niet zo dat een paard ineens statisch wordt op het moment dat je een van de twee bereikt en er dus niet meer aan gewerkt wordt. Elke pas, elke oefening kan de balans weer verschuiven. Zowel horizontaal als verticaal. Je richten op een van de twee is imo niet effectief noch verstandig. Je bent continu aan het voelen wat je nodig hebt om het paard weer in optimale balans te krijgen. Vervolgens ga ik zitten “wachten” (dus geen actieve hulpen, enkel voelen en proberen het paard niet te hinderen) tot het evenwicht, de aanleuning, verzameling etc weer een richting in gaat die ik niet wil. De stukken dat je niks hoeft te doen worden als het goed is steeds langer. Dat is lekker paardrijden :D

Maar inderdaad per “stroming” verschilt het beeld dat men wil bereiken en de weg daarnaartoe. Ieder moet doen wat voor hem en zijn paarden werkt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:32

Ik ben van mening dat een paard wat niet nageeflijk loopt niet (correct) kan buigen in de schouders. (zonder ergens anders te compenseren) Dus dan kun je wel rechtstellen (wat valt onder verticaal evenwicht) maar niet rechtrichten dmv lengtebuiging.

Maar ik denk dat er ook vanuit verschillende niveau's gepraat wordt. Voor een ervaren ruiter is rechtstellen iets wat niet apart benoemd wordt en automatisch gebeurd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:39

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
4 gram. Dat is een eetlepel gehakte basilicum (zonder het gewicht van de lepel uiteraard)

... ik heb mijn onderwijzersbloed laten spreken.
En jou het voordeel van de twijfel gegeven 'op een eerlijke vraag moet je altijd antwoord geven'.
(Maar basilicum, een prima kruid hoor, daar niet van....)
Citaat:
Is jouw verbinding zo licht?

Als het goed is, ja.
Uiteraard is het niet altijd perfect. (Merk op dat ik schrijf dat ik drie gram 'hebben wil'.)
Citaat:
En kun je scheefheid altijd voelen door de hoeveelheid verbinding?

Eh...
Scheefheid kun je ook met je zit voelen.
Het nut van een lichte verbinding is dat de verschillen opvallen. (In percentages is 'van drie naar vier gram' 30% extra. Van vijf kilo naar zes kilo is 20% extra.)
(En uiteraard dat het zwaartepunt niet naar voor wordt getrokken.)
Citaat:
Als ik met hand opzij doe met drie gram verbinding gebeurd er helemaal niks.

Oejjj.
(Standaard antwoord op rijkunstige vragen: vraag het je instructrice.)

Citaat:
Daarnaast komt in het hele verhaal je been niet een keer voor. Je bent dus continu gefocust op de hals en het hoofd. Gaat de rest dan automatisch goed?

Ja, ik heb mijn voorwaarts drijvende hulpen niet GENOEMD, want de verticale balans doe ik met andere dingen.
Nee, ik ben niet gefocust op hals en hoofd, maar 'of ik dat fijne gevoel van balans krijg'.
(Please mind dat mijn stalgenoten de hele tijd, vanaf het moment van opstijgen, het hoofd naar beneden willen met een knik in de hals. Dat doe ik dus niet.)
En nee - de bomen groeien niet tot in de hemel. Verticale balans is een prachtig startpunt. Is dit bereikt en kan het paard dus 'vrij en vrolijk voorwaarts' kan er :j nog weer van alles mis gaan.
Citaat:

Ten eerste is het een andere insteek, maar dat het maanden 'schaven en polijsten' inhoudt geloof ik grif.
Één van de redenen dat ik gekozen heb voor de insteek van beginnen met verticale balans, is dat ik zo denk dat jouw paarden al een stevige training zonder de verticale balans achter de rug hebben, als jij er aan begint. Qua gewoonten ('mentaal') en qua bespiering (fysiek) is je dier dan ingesteld geraakt op disbalans. Ik ervaar het als een 'elegante oplossing' (of elegante aanpak, of noem het hoe je het noemen wil) om direct naar verticale balans te streven.

Je hebt dus inderdaad geen idee hoe weinig vier gram effectief is. Vier gram voel je niet. Vijf ook niet. Je maakt met niet wijs dat een paard het wel voelt als je de hand van de hals doet met vier gram. Daar gaat de beste instructrice niks aan veranderen.

Mijn paarden hebben denk jij al een stevige training zonder de verticale balans achter de rug, als ik aan aan recht richten begin?

Nee dus. Zoals ik hierboven uitleg werk ik tegelijk aan verticale en horizontale balans. Bij een vierjarige is dit op een ander niveau dan bij een 10 jarig concourspaard. Echter, zodra het paard ontspannen onder de man is, stap, draf en galop en een volte onder het zadel kan begin ik met rechtrichten. Kleine pasjes opzij, het gewicht verplaatsen van links naar rechts. Het doel is zorgen dat het paard tussen hand en been komt. Of ze nu vier of tien zijn.

Er is geen sprake van disbalans, anders dan de disbalans die ontstaat omdat er ineens een ruiter opzit.

Je maakt het voor jezelf een stuk ingewikkelder dan het is, door eerst het een te willen perfectioneren, voor je aan het andere begint. Ik geef het je te doen op het moment dat je besluit dat het horizontale evenwicht beter moet. Grote kans dat het paard door de moeilijkheid ineens toch weer een voorkeur krijgt voor meer dragen op een van de twee achterbenen, wat het verticale evenwicht verstoord.

Kun je weer helemaal bij 0 beginnen….

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:55

Moet heel eerlijk toegeven dat ik rechtrichten nooit heb gedaan adhv zijgangen. Enkel op de binnen hoefslag rechtuit en of wel de schouder recht ervoor zetten of de achterhand recht erachter. Dan voel je vanzelf dat je paard recht onder en door treedt, is mijn beleving. (En ook in de figuren natuurlijk, maar als ik echt voel dat ze wat scheef zijn is rechtuit het makkelijkst en best voelbaar).

Verticale balans is een term die ik niet ken, dus ik moest even opzoeken wat het is. Lijkt mij dat dat over het algemeen vanzelf goed komt wanneer een paard aan kracht wint, voornamelijk in de achterhand.

Maar, we hadden het over spoorgebruik om aan het been te maken, te wijken en voor lengtebuiging. Dat lijken mij basisafrichting dingetjes. Dan is een sb of travers mi nog niet aan de orde. Die twee vragen toch ook meer verzameling en kracht, en zijn wat mij betreft om een paard soepeler te maken en meer beheersing te hebben over de voor- en achterhand. En vooruit, om de holle en bolle kant verder recht te richten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:59

denisesilver schreef:
Moet heel eerlijk toegeven dat ik rechtrichten nooit heb gedaan adhv zijgangen. Enkel op de binnen hoefslag rechtuit en of wel de schouder recht ervoor zetten of de achterhand recht erachter. Dan voel je vanzelf dat je paard recht onder en door treedt, is mijn beleving. (En ook in de figuren natuurlijk, maar als ik echt voel dat ze wat scheef zijn is rechtuit het makkelijkst en best voelbaar).

Verticale balans is een term die ik niet ken, dus ik moest even opzoeken wat het is. Lijkt mij dat dat over het algemeen vanzelf goed komt wanneer een paard aan kracht wint, voornamelijk in de achterhand.

Maar, we hadden het over spoorgebruik om aan het been te maken, te wijken en voor lengtebuiging. Dat lijken mij basisafrichting dingetjes. Dan is een sb of travers mi nog niet aan de orde. Die twee vragen toch ook meer verzameling en kracht, en zijn wat mij betreft om een paard soepeler te maken en meer beheersing te hebben over de voor- en achterhand. En vooruit, om de holle en bolle kant verder recht te richten.

Hoe krijg je die voor en achterbenen in een spoor? Daarvoor zul je de voorhand voor de achterhand, dan wel de achterhand achter de voorhand moeten zetten. Kan dat met alleen je hand? Of moet je daarvoor de schouder kunnen verplaatsen (= voorhand opzij voor je been) of de achterhand verplaatsen (=achterhand opzij voor je been). En nee, dat is niet zo ingewikkeld als de vergevorderde zijgangen, maar ze moeten het principe van de voorwaarts-zijwaartse drijvende kuit wel snappen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:02

MyWishMax schreef:
Ik ben echt voor gelijkmatig contact en vooral niet de zware kant proberen los te maken, maar wel vanuit de achterhand. En dus eerst achter beginnen, want 9 van de 10 keer is de scheefheid aan de voorkant een gevolg van de achterkant. Eén achterbeen er niet onder willen zetten bijvoorbeeld.
Ik werk niet van voor naar achteren, dus begin aan de achterkant en voor zorg ik er alleen voor dat ik de zware kant zelf niet vastpak.

Dat kan ook.
En ik ben het 100% met je eens dat 'voorhand en achterhand beide scheef zijn'.
Bijvoorbeeld 'banaantje naar links' ;) linksachter staat naast de massa en rechterachter stuwt, meer gewicht op rechtsvoor, rechterteugel "stug".

Mbt 'elegantie' van 'hoe los je dit nu op' is, dat je zogezegd volgt wat een paard van nature doet. Het dier balaceert met schouder, hals en hoofd.
Zodra wij aan boord komen, heeft het dier een stevig evenwichts'vraagstuk'.
En ik vind het zogezegd charmant om dan schouder, hals en hoofd 'de goede kant op te vragen'.

Ik vond het een aparte ervaring dat de achterhand dan 'mee in het spoor' komt.
Citaat:
Ik heb al eens vaker gevraagd waar het been eraan te pas komt, maar helaas nooit echt antwoord op gehad.

Als gezegd, als er evenwicht is, kan het dier 'vrij en vrolijk voorwaarts', zonder evenwicht wordt het rennen. (Of stilstaan, etc etc etc.)
Zodra de verticale balans een beetje stabiel is, ga je (in 4dd jargon) meer energie vragen (noem het impuls) en dan horen er drie dingen te gebeuren : een kortere onderlijn, een langere bovenlijn en in draf en galop meer zweefmoment.
(En soms gebeurt dat niet, gaat het dier rennen of staken etc en dan moet je herbeginnen.)
Citaat:
Ik zou toch bang zijn als je het zo vaak zo opschrijft naar mensen die via internet zoeken naar een oplossing dat ze alleen aan de voorkant bezig blijven, zelfs als dat officieel niet de bedoeling is bij die methode.

Ik geef toe dat dat risico bestaat.

Geldt voor alle informatie die je geeft : iemand kan er de helft van begrijpen, zelf een mengelmoesje maken en ja, 'daar komen brokken van'.
Citaat:
Ik ken hem wel met dus minder contact pakken op de zware kant, maar daarna alsnog beginnen met de achterkant gelijkmatig te krijgen.

... met zijgangen?
Citaat:
En ik geloof dat mensen enorm onderschatten hoeveel contact ze hebben en hoe goed je zo weinig gram kunt voelen.

... ik heb nooit met een teugel drukmeter gereden, dus wie weet hoe zwaar het precies is.
Maar door ook telkens tegen mijzelf te zeggen 'drie gram' houd ik de focus op lichtheid.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:14

Aaah, kijk en daar wrong het dus. Ik las zijgangen, dus ik dacht zijgangen, maar het ging dus om de zijwaartse beenhulp. Got it.

Maar goed, we kunnen net als met dat sporen vs zweep allemaal wel proberen aan elkaar uit te leggen wat we bedoelen, maar zonder beeld komen we hier nergens mee. Daarnaast rijden volgens mij een groot aantal ruiters op gevoel, dan wordt het lastig om dat tekstueel uit te leggen.

Janneke, misschien interessant. Toen ik paard management volgde hebben we een teugeldruk meter mogen proberen, daar werd gezegd dat bij de normale mate van contact 0,5 kg in iedere hand hoort te rusten. Moet zeggen dat ik omwille van mijn rug ook het liefst zo min mogelijk gewicht vasthoud.