Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:26

Babootje schreef:
Omgekeerde wereld hier. Het hoge bomen vangen veel wind syndroom. Daarom is alles geoofloofd 8)7

Nee hoor,dat gaat via de rechter.

Ze hadden zelfs kunnen verzoeken dat er helemaal niets naar buiten gebracht mag worden.
Maar ze kiezen ervoor om er publiekelijk veel aandacht aan te besteden.

Sintara

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:32

Is er nou al bekend waar het concreet om gaat, of wanneer het wordt uitgezonden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:34

fransje23 schreef:
Babootje schreef:
Omgekeerde wereld hier. Het hoge bomen vangen veel wind syndroom. Daarom is alles geoofloofd 8)7

Nee hoor,dat gaat via de rechter.

Ze hadden zelfs kunnen verzoeken dat er helemaal niets naar buiten gebracht mag worden.
Maar ze kiezen ervoor om er publiekelijk veel aandacht aan te besteden.

Sorry Fransje maar dat klopt echt niet. Volkomen logisch dat ze zelf reageren; er zal ze naar een reactie zijn gevraagd. Er wordt toch over geschreven of ze nu reageren of niet. Dat heb je met "hoge bomen".

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:43

Babootje schreef:
Sorry Fransje maar dat klopt echt niet. Volkomen logisch dat ze zelf reageren; er zal ze naar een reactie zijn gevraagd. Er wordt toch over geschreven of ze nu reageren of niet. Dat heb je met "hoge bomen".

Ze reageren op voorhand staat er bij het eerste persbericht.

Wie zou ze om een reactie hebben gevraagd? De zender heeft het m.i nog niet naar buiten gebracht.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:47

Mogelijk waren er al wat geruchten in de paardenwereld in Denemarken? Dat hij daarom al een bericht heeft moeten plaatsen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:50

Sintara schreef:
Is er nou al bekend waar het concreet om gaat, of wanneer het wordt uitgezonden?

Nee. Het gaat naar de rechter. Die zal uiteindelijk beslissen of het wordt uitgezonden of niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:51

fransje23 schreef:
Babootje schreef:

Ze reageren op voorhand staat er bij het eerste persbericht.

Wie zou ze om een reactie hebben gevraagd? De zender heeft het m.i nog niet naar buiten gebracht.

Als ze op voorhand reageren en de zender heeft nog niets naar buiten gebracht, dan zijn ze door de zender ingelicht of niet denk je? Anders reageren ze niet. Als het jou betreft zou jij dan niet nagaan wat er aan de hand is? Dat je als Helgstrand zijnde media aandacht hiervoor tegen zou kunnen houden is toch een illusie? Het gaat rond en dan is het zo gebeurd. Dus reageren lijkt me volkomen logisch.
Ik vind dit overigens een vrij nutteloze discussie, om eerlijk te zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:05

Simbaa schreef:
Mij verbazen de reacties me hier eigenlijk.
Undercover beelden kunnen heel waardevol zijn. Denk aan de zorgboerderij recent, misstanden in de slachterijen etc etc.
Natuurlijk valt of staat het met de kwaliteit van datgene wat wordt uitgezonden (en dan bedoel ik niet qua aantal pixels). Maar de manier van samenvoegen, context schetsen en niet maar lukraak knippen en plakken van filmpjes waardoor een onterecht beeld ontstaat.
Nu al zeggen dat het belachelijk is, vind ik wat voorbarig. Al vind ik wel dat er echt wat aan de hand moet zijn, dus misstanden die worden uitgezonden, om deze enorme privacyinbreuk te rechtvaardigen.
Al hoop ik natuurlijk dat er van deze misstanden geen sprake is!

Concluderend heeft deze manier van journalistiek echt niet mijn voorkeur, maar het is soms wel de enige manier om misstanden naar buiten te brengen.

Zonder toestemming op iemands privéterrein gaan filmen lijkt mij eigenlijk strafbaar?
Ik begrijp zijn reactie volledig!
Er zou op zijn minst al een ernstig vermoeden moeten zijn geweest van grensoverschrijdend gedrag alvorens je tot zo'n undercover actie over gaat. En als dat vermoeden er is, kan je éérst iemand benaderen voor een gesprek, en vragen om openheid (kijkje bij de werkzaamheden). Pas als dat allemaal niet mag en/of niet werkt, en het vermoeden houdt aan, zou je over kunnen gaan tot undercover filmen.

Vervolgens geef je dan eerst iemand de kans om de beelden te bekijken en een reactie te geven (wederhoor) alvórens je evt naar de media stapt.

Hier zijn dus een aantal fatsoensnormen overschreden en een heel aantal stappen overgeslagen.
En op mij komt het dan over alsof zo'n clubje dat tegen paardrijden/het houden van paarden is gaat zoeken naar beelden die uitvergroot en uit de context de suggestie van mishandeling zouden kunnen wekken.

Daar sta ik op zijn zachtst gezegd niet achter.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:11

Ik snap wel wat Fransje zegt.

Uiteraard ben ik tegen inbreken (wat hier niet is gedaan) en stiekem filmen.

Maar anderzijds je hoort via diverse kanalen er zijn herhaaldelijk dingen aan de hand die echt niet kunnen.
Niemand durft wat te zeggen want hoe kun je bewijzen wat je zegt?
Dan word toch al snel de eigenaar geloofd en niet de groom. Die wel Jaloers zal zijn of ontevreden of weet ik wat.

Dan blijft stiekem filmen wel als enige over.
Mag het dan volgens sommige nog niet?

Maar, knippen en plakken zou compleet verboden moeten worden.
Uiteraard wel voor tv, maar wel nadat de rechter alle beeldmateriaal heeft gezien en kan zien dat het bewerkte geen ander beeld geeft dan de totale opname.

Dus ja hier blijft de kwestie dubbel. Mede door activisten als wakker dier en dier en recht die de waarheid niet nauw nemen.
En ik denk ook juist dat daardoor mensen in de tegenstand komen.
Dat zou denk ik niet zijn geweest als ook die altijd netjes waren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:20

Was dat zo? Waren er al van verschillende kanalen (welke?) berichten dat er "herhaaldelijk" wat aan de hand was (wat?) dat écht niet kon? (volgens de wet? welke norm?)
En is hij daar dan al eens mee geconfronteerd? En wat was toen zijn reactie?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:24

Dat zeg ik niet of dat is. Het is een vraag. Of het dan volgens sommige nog niet mag.

Ik geef gewoon een voorbeeld. Zoals dat bij die zorgboerderij ook was. Ex werknemers gaven het aan. En zodoende is er gefilmd.
En is dat vanuit beginsel illegaal. Vast wel.
Maar wat zijn er voor andere opties?
Dan zeg ik: het doel heiligt de middelen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:55

Dat vraagt Nikass niet vlgs mij (correct me if wrong) zij vraagt om concreet te maken wat er nu van jouw beweringen over misstanden bij Helgstrand waar is.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 19:06

DuoPenotti schreef:
Ik snap wel wat Fransje zegt.

Uiteraard ben ik tegen inbreken (wat hier niet is gedaan) en stiekem filmen.

Maar anderzijds je hoort via diverse kanalen er zijn herhaaldelijk dingen aan de hand die echt niet kunnen.
Niemand durft wat te zeggen want hoe kun je bewijzen wat je zegt?
Dan word toch al snel de eigenaar geloofd en niet de groom. Die wel Jaloers zal zijn of ontevreden of weet ik wat.

Dan blijft stiekem filmen wel als enige over.
Mag het dan volgens sommige nog niet?

Maar, knippen en plakken zou compleet verboden moeten worden.
Uiteraard wel voor tv, maar wel nadat de rechter alle beeldmateriaal heeft gezien en kan zien dat het bewerkte geen ander beeld geeft dan de totale opname.

Dus ja hier blijft de kwestie dubbel. Mede door activisten als wakker dier en dier en recht die de waarheid niet nauw nemen.
En ik denk ook juist dat daardoor mensen in de tegenstand komen.
Dat zou denk ik niet zijn geweest als ook die altijd netjes waren.

Dit lijkt over Helgstand te gaan maar is dus in zijn algemeenheid. Ik moest het ook ff een paar keer lezen :Y)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 19:12

“Goedemiddag, wij zijn van de televisie. Wij hebben begrepen dat u paarden stelselmatig mishandeld op grove wijze. Is dit waar? En zo ja, zouden wij dit mogen vastleggen?”.

“Maar natuurlijk! Wat fijn dat u dit eerst meldt en onze privacy waarborgt. Wanneer u een momentje heeft trek ik even iets leuks aan om mijn paard te lijf te gaan terwijl u filmt”……

Zo zijn misstanden vast wel de wereld uit te helpen denk ik….. :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 19:21

Ik beweer niets. Was idd algemeen.
Kan over elke stal gaan.

Nee natuurlijk zal hij of wie ook dat niet toelaten als mishandeling normaal is.
Dat snapt iedereen wel.

Er werd eerder gevraagd door Fransje als er nu wel grove beelden uit naar voren komen die niemand had verwacht. Vind men het filmen dan nog steeds fout?

Daar reageerde ik op.
Net zoals de zorgboerderij waar medewerkers er van wisten maar niets konden bewijzen.

Of dat hier is weten we niet. We weten gewoon helemaal niks. Niemand niet.
Maar er word wel gediscussieerd over mag filmen ja en nee. Met voor en tegenstanders . En stel er komt zwaar fout beeldmateriaal vind men het dan nog steeds fout.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 22:08

DP: Dat hangt er denk ik vanaf. Waren er andere mogelijkheden? Zijn die geprobeerd? (inspectie gestuurd?)
En hoe erg zijn de misstanden/mishandeling? (afgezet tegen welke norm?)

Is het geoorloofd om onder valse voorwendselen iemands huis binnen te dringen met een verborgen camera?
Dan moet er imo wel een zeer ernstig vermoeden zijn van een behoorlijk ernstige overtreding.
Als dat beide kan worden aangetoond, ja dan kan mogelijk het doel de middelen heiligen.

Maar is het doel om de paardensport in een kwaad daglicht te stellen en is daarvoor een suggestieve film in elkaar gezet, dan wordt het een ander verhaal wmb.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 22:22

Inspectie kan of doet niet altijd wat. Dat weten we inmiddels.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 22:30

DuoPenotti schreef:
Ik ken dat Deense programma ook niet. En dat was wel een erg terechte opmerking.
Is dat een programma dat manipuleert zoals dier en recht enz beelden laat zien.
Of is het een programma die eerlijk laat zien hoe het gaat.

Bij eerlijke beelden dan is het ongeveer de enige manier om misstanden aan de kaak te stellen.
Gemanipuleerde beelden. Noem ff wat: een paard dat schrikt. Ruiter trekt in de mond die open gaat voor 5 galop sprongen en alleen dat laatste deel uitzenden als er word alleen maar aan de paarden gesjord dat kan natuurlijk niet.

Uiteraard is het beeldmateriaal van echte mishandeling dan niet zuiver gekregen. Toch is dat voor mij heel anders.

Nikass schreef:
DP: Dat hangt er denk ik vanaf. Waren er andere mogelijkheden? Zijn die geprobeerd? (inspectie gestuurd?)

Is het geoorloofd om onder valse voorwendselen iemands huis binnen te dringen met een verborgen camera?
Dan moet er imo wel een zeer ernstig vermoeden zijn van een behoorlijk ernstige overtreding.
Als dat beide kan worden aangetoond, ja dan kan mogelijk het doel de middelen heiligen.

Maar is het doel om de paardensport in een kwaad daglicht te stellen en is daarvoor een suggestieve film in elkaar gezet, dan wordt het een ander verhaal wmb.

Dat zeg ik toch ook?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 22:45

Niet helemaal hetzelfde, maar los daarvan reageer ik alleen maar op jouw vraag ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 23:09

Nikass schreef:

Maar zowel wat er is gefilmd en het daar uit voortvloeiende doel is niet bekend.
Pas na het zien van de beelden kun je mogelijk een conclusie trekken. Nu gaat de rechter eerst bepalen of er iets mag worden uitgezonden en onder welke voorwaarden.

Bij echte misstanden gaat niemand vrijwillig toestemming geven om re filmen. Dat lijkt mij geen discussiepunt.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:17

Ondertussen Helgstrand wéér geëlimineerd vanwege bloed in de mond in Rotterdam. Niet lang geleden ook al in Stockholm. Het kan altijd gebeuren natuurlijk (gebeten op de tong, noem maar op) maar wel extra opvallend met dit nieuws erbij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:52

Je zou toch denken dat als je dat 1x gebeurd dat je het geen 2e...3e...keer laat gebeuren.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 12:06

nevica schreef:
Ondertussen Helgstrand wéér geëlimineerd vanwege bloed in de mond in Rotterdam. Niet lang geleden ook al in Stockholm. Het kan altijd gebeuren natuurlijk (gebeten op de tong, noem maar op) maar wel extra opvallend met dit nieuws erbij.

Heb je een link, want ik kan hem zo gauw niet vinden op de deelnemerslijst van het CHIO.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 12:08

Is het met hetzelfde paard? (Queenspark Wendy) Want dan begrijp ik het wel..hij heeft al eerder aangegeven dat dit een terugkerend probleem is bij dit paard namelijk. En zoals ik hem zag rijden met dit paard kwam het niet door de rijderij.

Maar zo zie je maar weer hoe snel je al veroordeeld bent als ruiter...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 12:16

En hoe snel verhalen de wereld in geholpen worden.