Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:02

Benzz schreef:
Vogel/konijn zal weglopen. Maar dat paard niet hoor!
Heb ze met heel warm wel eens snachts in de wei gezet, werd midden in de nacht wakker van hoefgetrappel. De merrie had de wei opengemaakt (was altijd al een handige rakker) en ze liepen vrolijk met zn allen naar stal.

Ja. Die van mij ook. Waarom doen ze dat?

Maar ff verder nadenken jongens!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:18

996981 schreef:
mce schreef:
996981,
ik ga verder met waar ik heel mijn leven al actief mee bezig ben, leren, vragen, kijken, luisteren, ontdekken, oppakken en verbeteren.
kan het iedereen aanraden.

En dus oordelen :j dat laatste lijk je vooral te doen

een andere mening hebben is iets anders dan oordelen, lijkt me

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:19

Sizzle schreef:
Een konijn loopt doorgaans ook niet weg.
Heel veel dieren hebben maar een relatief kleine straal waarin ze zich vertrouwd voelen. Bovendien is daar voedsel.

Laat je het hek 3 maanden open dan kan het zijn dat ze een andere favoriete plek uitzoeken. Maar voedsel is altijd een zeer goede reden om trouw te blijven. Je liefde zal ze een aardige biet zijn, daar stil je geen honger mee. Dieren in het wild hebben immers ook hun vaste drink en voedsel plekken.

Wat er echter bij komt is dat we actief een will to please ingefokt hebben, daar wordt op geselecteerd kwa rijdbaarheid en omgekeerd is vechtlust en zelfredzaamheid er behoorlijk uitgefokt. Ofwel, ze zijn zo gefokt dat ze denken dat ze bij de mens willen zijn. Daar kun je prachtig over filosoferen of dat ethisch rechtvaardig is.

Tja, je kunt er ook over filosoferen of het dier dan gelukkiger zou zijn als je hem weer in het wild zou dumpen :D Want dat lijkt me ook niet rechtvaardig.
Linksom of rechtsom, het zit nog steeds in het instinct van het paard om te protesteren tegen dingen die ze niet willen. Niet zelden met succes ook. Want 9 van de 10x, als het paard niet wil, dan doet ie het gewoon niet. En dan moet je als mens van rond de 100 kilo of minder, toch heel wat mans zijn om hem te dwingen het toch te doen. Dat doet mij denken; paarden zijn van nature erg sociaal en nieuwsgierig. Als aan hun behoeften voldaan wordt, hoe érg vinden ze samenwerken met mensen dan daadwerkelijk? En hoe zien zij ons?

Ooit heb ik regelmatig een kudde koniks bezocht. Bij de eerste ontmoeting was de hengst, op zijn zachtst gezegd, niet blij met onze komst wn joeg hij ons letterlijk weg. Hoofd laag, oren plat, tanden bloot, vloog hij heen en weer tussen ons en de kudde. We zijn toen weg gegaan. De tweede keer keek hij op, en graasde verder. Uiteindelijk, maanden later, heeft hij ons letterlijk gered. We werden ingesloten door een stuk of 5 jaarlinghengsten. En ineens was hij daar. Op het moment dat wij in zijn richting liepen, schoot hij ons voorbij en joeg de jonkies weg. <3
Toen mocht ik hem ook aanraken, klissen uit zijn manen plukken. Op een gegeven moment waren we onderdeel van de kudde. We liepen hun dagelijkse route een stukje mee. Achteraan. Maar de hengst bleef achter ons. Telkens als we bleven staan, keek de achterste merrie achterom en wachtte op ons.
Blijkbaar vonden ze onze aanwezigheid niet vervelend. Ik vraag me af wat zij haalden uit het contact met ons. Iig geen voedselbeloning oid, zoals vaak gesuggeerd wordt als motivatie. Dat hebben we ze nooit gegeven. Nog geen plukje gras geplukt voor ze

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:33

Everwind schreef:
Linksom of rechtsom, het zit nog steeds in het instinct van het paard om te protesteren tegen dingen die ze niet willen. Niet zelden met succes ook. Want 9 van de 10x, als het paard niet wil, dan doet ie het gewoon niet. En dan moet je als mens van rond de 100 kilo of minder, toch heel wat mans zijn om hem te dwingen het toch te doen.

Ik heb dit stukje er even uit geknipt, maar dit stukje zou ik zo stellig niet durven beweren ...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:06

mce schreef:
996981 schreef:

En dus oordelen :j dat laatste lijk je vooral te doen

een andere mening hebben is iets anders dan oordelen, lijkt me

Je vraagt letterlijk begrip van mensen die het niet goed doen. Niet goed doen is een oordeel.

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:09

Cer schreef:
Everwind schreef:
Linksom of rechtsom, het zit nog steeds in het instinct van het paard om te protesteren tegen dingen die ze niet willen. Niet zelden met succes ook. Want 9 van de 10x, als het paard niet wil, dan doet ie het gewoon niet. En dan moet je als mens van rond de 100 kilo of minder, toch heel wat mans zijn om hem te dwingen het toch te doen.

Ik heb dit stukje er even uit geknipt, maar dit stukje zou ik zo stellig niet durven beweren ...

Zo stellig is het ook niet. Natuurlijk kun je ze fisiek zwaar mishandelen. Maar dat zijn toch echt zwaar uitzonderlijke gevallen onder de vele vele ruiters in nederland. En ook dat paard zal zich misschien niet op moment kunnen verdedigen, maar vroeg of laat zal ook dat paard in de staak gaan. En het gewoon niet meer doen of "staatsgevaarlijk" worden

Cer

Re: Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:15

Er zijn best veel paarden die staken, of ineens een andere kant op lopen (links ipv rechts of andersom) of uit t niks gaan rennen, of vanuit 'gewoonte' af en toe een bokje geven..
Daar heb je niet perse 'zware' mishandeling voor nodig, maar je kunt t vrij makkelijk 'onderdrukken' met een scherper bit, een slof, een spoor en/of een zweep... (dus 'als ie niet wil doet ie het gewoon niet' vond ik niet helemaal terecht :) ) Soms wil ie niet en dan krijgt ie drie klappen en dan doet ie t wel. Of rij je m een half jaar met slof, en dan doet ie het ook. Heb je m dan 'geholpen' met beter lopen zodat de ruiter beter kan rijden, en zou het paard daar zelf voor kiezen, of heb je m dan gewoon gedwongen..?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:19

Cer schreef:
Everwind schreef:

Ik geloof hier absoluut niet in. Hoe vaak zie ik paarden die duidelijk iets niet willen, of sterker nog: niet kunnen, maar toch door dwang over hun grenzen gaan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:28

Elisa2 schreef:
Ik vind het zo'n lastig grijs gebied..ik zie zoveel verschil ook. Zie hobby paarden die de hele dag op stal staan omdat ze niet met andere paarden in de paddock mogen, met harde mondhoeken die lessen bij een gerenommeerde populaire instructeur en die duidelijk ongelukkig zijn, gebrek aan sociaal contact, vrije beweging en dat zo'n but ruiter er op. Verschrikkelijk om aan te zien.

Even uit nieuwsgierigheid, maar hoeveel van die paarden of paardeneigenaren ken je daadwerkelijk? Er wordt vaak heel algemeen iets geroepen over pensionstallen en zus en zo, maar telkens gaan dezelfde algemeenheden over het scherm, terwijl die niets zeggen over de werkelijkheid. Dus hoeveel but ruiters ken je daadwerkelijk die hun paard opzettelijk binnen laten staan, niks leren van gerenommeerde instructeurs en een paard hebben die 'duidelijk ongelukkig' is??

Het lijkt mij ook verschrikkelijk om te zien, maar ik heb in alle paardenjaren slechts een enkeling ontmoet die zo met een paard omging.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:30

996981

geen oordeel simpelweg een feit, en daar paten we al 15 pagina's over

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:34

mce schreef:
996981

:+ je hebt letterlijk 1 reactie geplaatst over dat onderwerp. De overige 20 reacties sleep je er van alles bij, los van het oorspronkelijke onderwerp, over wat men zoal niet goed doet.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:37

996981 schreef:
mce schreef:
996981

:+ je hebt letterlijk 1 reactie geplaatst over dat onderwerp. De overige 20 reacties sleep je er van alles bij, los van het oorspronkelijke onderwerp, over wat men zoal niet goed doet.

u leest wat u lezen wil, maar ik geef u graag het gelijk

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:41

mce schreef:
veel praten maar aan de basis en in het veld verandert er niets, veel te weinig

Laat de KNHS eens geen vergunningen afgeven voor meerdaagse wedstrijden b.v., herstel van paarden moet mogelijk zijn, dan laten ze zien dat paardenwelzijn ook uitdragen,

we gaan er nu maar vanuit dat eigenaren zelf belsissen, maar ze kunnen wel een oefenrondje rijden en hun officiele parcours.

achter de schermen - Elisa zal misschien informatie hebben die wij niet hebben - werken aan verbeteringen daar zijn ze al jaren mee bezig, paarden moeten bepaalde uren buiten...........wie gaat dit handhaven, de KNHS/FNRS gaan ervanuit dat de eigenaren daar zelf verantwoordelijk voor zijn, de resultaten zijn genoeg bekent.

deze enquete is een lachertje niets anders dan kijk we doen wat, is simpel weg net als veel andere enquetes voor de buhne, zolang ze niet in het veld veranderingen merkbaar zijn

kom op stallen waar paarden staan die al jaren zo staan en gereden worden, instructie er op want het is een "k................knol" , op een stal waar 9 paarden staan en letterlijk één paard happy is en zonder enige medicatie, of "experts" door het leven kan en presteren

dus basel ik niet, want de meeste willen gewoon niet veranderen, de "expert" erbij halen is makkelijker dan het probleem oplossen, want dan kan ik weer even fijn rijden tot de volgende behandeling.
(toegegeven niet alle problemen kun je plossen)

maar ik praat ook niet over die die het wel goed doen, vraag begrip VAN diegene die het niet goed doen en die dier & recht handvaten geven, om voor die het wel goed doen paardrijden mogelijk te houden
Je redeneert wel heel erg vanuit je eigen perspectief wat jij dierenwelzijn vindt. Sinds wanneer zijn meerdaagse wedstrijden erg? En kun je beargumenteren waarom dit erg is?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:45

Benzz,
dat zou ik wel kunnen maar dan is het weer heel erg vanuit mijn perspectief, dus niet handig
maar fysieke en mentale overbelasting zou er een kunnen zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:51

Asciugamano schreef:
Benzz schreef:
Vogel/konijn zal weglopen. Maar dat paard niet hoor!
Heb ze met heel warm wel eens snachts in de wei gezet, werd midden in de nacht wakker van hoefgetrappel. De merrie had de wei opengemaakt (was altijd al een handige rakker) en ze liepen vrolijk met zn allen naar stal.

Ja. Die van mij ook. Waarom doen ze dat?

Maar ff verder nadenken jongens!

Omdat het gewoonte dieren zijn en ze zich daar veilig voelen. En wat is er mis met je veilig te voelen op een plek als paard zijnde? Helemaal niets.........

Dat natural gezeik is compleet doorgeslagen en volledig door de mens bedacht.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 15:00

Ik ken idd genoeg paarden die echt het erf niet af willen. Paarden zijn idd echt wel gewoontedieren, die gehecht zijn aan de plek waar ze wonen en alles kennen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 15:05

Benzz schreef:
Omdat het gewoonte dieren zijn en ze zich daar veilig voelen. En wat is er mis met je veilig te voelen op een plek als paard zijnde? Helemaal niets.........

Volgens mij was het oorspronkelijke punt dat paarden ooit de keus hebben gemaakt (?) om zich te laten domesticeren (?).. Een keus maken klinkt als iets wat bewust gedaan wordt, en dat weet ik zo net nog niet...

Daarnaast, als je een box bouwt op een prairie vraag ik me af hoeveel wilde paarden je vangt. M.a.w. ze komen niet naar je toe perse omdat ze denken 'oh dat is een veilig hok!' (bewuste keus) maar ze komen wel naar een stal/box die ze kennen op een erf waar ze al gewend zijn, waarschijnlijk omdat ze geleerd hebben dat er daar eten is/beschutting/water/etc in die box is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 15:11

Cer schreef:
Benzz schreef:

Volgens mij was het oorspronkelijke punt dat paarden ooit de keus hebben gemaakt (?) om zich te laten domesticeren (?).. Een keus maken klinkt als iets wat bewust gedaan wordt, en dat weet ik zo net nog niet...

Dat ging ook niet van vandaag op morgen, maar het paard heeft gekozen voor het leven met de mensen omdat dit zekerheid gaf. Niet een bewuste keuze, maar ingegeven door instinct. Ze hadden als het ware een beschermer gevonden die betere bescherming leverde dan de kudde en nog voedsel bovendien. Beide heel moeiteloos voor het paard en daardoor ontstond de situatie dat mensen voor paarden zorgen en dat paarden de mensen helpen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 15:15

Ze werden niet gewoon gevangen en opgehokt en ingereden?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 15:20

Cer schreef:
Ze werden niet gewoon gevangen en opgehokt en ingereden?

Waarschijnlijk werden ze eerst op het land gebruikt om het land te bewerken. Het bleek een goed vervoersmiddel waardoor de wereld een stukje kleiner werd. Ze mochten ook mee op landjepik soms. Welk geschiedenisboek je ook open doet, er staat ergens wel een verhaal over hoe het paard de mens heeft geholpen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 15:22

Dus de mens ving het paard omdat ze het ergens voor konden gebruiken..

Citaat:
Ze hadden als het ware een beschermer gevonden die betere bescherming leverde dan de kudde en nog voedsel bovendien.
Dit is toch iets anders?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 15:29

Cer schreef:
Dus de mens ving het paard omdat ze het ergens voor konden gebruiken..

Citaat:
Ze hadden als het ware een beschermer gevonden die betere bescherming leverde dan de kudde en nog voedsel bovendien.
Dit is toch iets anders?

Dit zijn uitingen van nuancevrees. DIngen kunnen ook samengaan, de mens doet iets voor het paard en het paard doet iets voor de mens.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 15:46

Hm, puntje bij paaltje is het een kwestie van vooral jezelf en je omgeving beïnvloeden paarden zo comfortabel mogelijk te houden en vriendelijk te rijden om het houden en rijden van paarden niet verboden te laten raken.

En lukt dat niet dan zal er eerst een rijverbod komen, waarna er heel veel vooral grotere rassen/types paarden verloren zullen gaan. Dan zal er een handjevol mensen uit liefhebberij nog wat pony's hebben rondlopen. En wanneer er een verbod op het houden van paarden komt zullen alleen de sobere rassen nog in van die mooie reservaten als de oostvaardersplassen een pijnlijke dood sterven uit oogpunt van paardenwelzijn, want "dat is toch de natuur"...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:07

Als je dat met elkaar in harmonie doet (geven en nemen) zou je kunnen spreken een symbiose. Op het moment dat je als mens meer neemt (misbruik maakt van je machtspositie en van de goedaardigheid van het dier) zou je kunnen spreken van parasitisme.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:19

Onze paarden hebben nog weinig van doen met de oorspronkelijke paarden, de oerpaarden. Laten we nu niet net doen alsof onze kwpn-er of Falabella het redden op de steppe zonder bijvoeren, stalletje etc….
Wij hebben het paard door de tijd heen gefokt tot huisdier en werkdier (en sportdier). En nu moeten we de verantwoordelijkheid nemen om het gedomesticeerde en doorgefokte dier in een paardvriendelijke situatie in een mensenwerled te verzorgen en te houden.
Natuurlijk paarden houden klinkt leuk maar niet erg realistisch met de paarden van nu en de omstandigheden in nederland.
Wel kunnen we paarden houden in de beste omstandigheden die bij het huidige paard passen (en verschilt per ras/paard etc) en zorgen dat ze geen ongemak hebben. Dus gewoon goed voor zorgen en goed behandelen.
Is een bit/ruiterhand zo hard dat het ongemak opleverd? Niet gebruiken dan. Vrij simpel dit….