Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:39

Spenk schreef:
Misschien kun je je ook aanmelden DP? Er is nog een tekort aan toezichthouders namelijk.

Steeds meer controleren wel elke deelnemer bij binnen treden van de rijbaan. Er is ontzettend veel nog in te winnen! Helemaal eens maar het begin is er wel degelijk maar je bent ook mensen nodig die de taak willen uitvoeren.

Ik sta niet voor de lol sochtends om 8 uur met -8 op een wedstrijd toezicht te houden en neusriemen te controleren. Maar omdat ik graag wil dat het paardwelzijn verbetert. Dus dacht ik dat kan ik wel roepen vanaf de bank wat ik ook deed maar daarmee verandert er niks. Dus ik met de cursus gevolgd en sta nu toezicht te houden.

Ik heb overwogen om mij aan te melden maar bepaalde onderdelen van de gedragscode houdt mij tegen.
Heb mij regelmatig negatief uitgelaten, niet onbeschoft of ongefundeerd, over de KNHS. Als ik de gedragscode zou ondertekenen zou dat niet met elkaar stroken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:41

Was wel van plan zo een meet-ding te schenken aan mijn rijvereniging.

Maar ze zijn nogal lastig te bestellen, of ik zoek niet goed

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:44

superpony schreef:
KNHS is op het gebied van welzijn echt niet altijd vooruitstrevend. Uit de sport komen de nare beelden en die worden als voorbeeld genomen.

Soms eens. Maar ook niet helemaal.

Dit ligt erg aan het perspectief. Als je het op wereld niveau bekijkt denk ik dat we wel ergens in de top zitten van hoeveel wij aan dierenwelzijn doen. Zelfs op Europees niveau hoeven we maar een paar landen voor te laten gaan.

En dat is ergens óók de wereld waar de KNHS in opereert. Van landelijk tot internationaal.
En er gebeuren heus overal dingen. Zo sprak ik laatst weer iemand van één van de springfora van de KNHS. En dan verbaas ik me eigenlijk ook wel over de ontwikkelingen die er gaande zijn en wat er al weer veranderd is in de afgelopen jaren.

Want juist die verguisde KNHS heeft toch maar mooi de spoorverplichting afgeschaft. En de bitverplichting ook (tot een bepaald niveau). En de stang en trens verplichting is er ook al vanaf. Bijna ieder jaar doen ze hun best om de harnchements gids aan te passen. Ruimte te maken voor meer diervriendelijk harnachement. Toezichthouders op wedstrijden.
Ze bieden daarmee in ieder geval ruimte én podium aan mensen die het anders kunnen en willen doen.

Waarom daar niet mee mensen gebruik van maken is me dan weer een raadsel. Als je hoort hoe luid de roep lijkt te zijn. Ik weet niet of het gewoon niet lúkt. Of dat de roep vooral uit een hoek komt waar mensen niet willen 'sporten'. En waarom dat dat dan zo is.
Maar het is ook niet vreemd dat ze daarmee niet heel veel harder gaan rennen. Want ergens zijn ze er ook voor hun achterban toch? En dit is blijkbaar wat die wil.

(nou vooruit, een beetje harder mag van mij altijd :o en dat is ook wel een beetje er roep in dit topic voor de lange termijn. Maar zeg niet dat er NIKS gebeurt)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:48

fransje23 schreef:

Dit zou de KNHS moeten doen.
En elk lid 1 geven.

Avalanche

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:54

We zitten natuurlijk ook ergens in een bubbel en dat zit dier en recht ook. Kan het beter? Ja, altijd. Maar we doen het in vergelijk met de rest van de wereld niet slecht, en ook dat mag imo benoemd worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 16:28

DuoPenotti schreef:
fransje23 schreef:

Dit zou de KNHS moeten doen.
En elk lid 1 geven.

Of in ieder geval elke aangesloten rijvereniging!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 16:39

pol013 schreef:
superpony schreef:
KNHS is op het gebied van welzijn echt niet altijd vooruitstrevend. Uit de sport komen de nare beelden en die worden als voorbeeld genomen.

Soms eens. Maar ook niet helemaal.

Dit ligt erg aan het perspectief. Als je het op wereld niveau bekijkt denk ik dat we wel ergens in de top zitten van hoeveel wij aan dierenwelzijn doen. Zelfs op Europees niveau hoeven we maar een paar landen voor te laten gaan.

En dat is ergens óók de wereld waar de KNHS in opereert. Van landelijk tot internationaal.
En er gebeuren heus overal dingen. Zo sprak ik laatst weer iemand van één van de springfora van de KNHS. En dan verbaas ik me eigenlijk ook wel over de ontwikkelingen die er gaande zijn en wat er al weer veranderd is in de afgelopen jaren.

Want juist die verguisde KNHS heeft toch maar mooi de spoorverplichting afgeschaft. En de bitverplichting ook (tot een bepaald niveau). En de stang en trens verplichting is er ook al vanaf. Bijna ieder jaar doen ze hun best om de harnchements gids aan te passen. Ruimte te maken voor meer diervriendelijk harnachement. Toezichthouders op wedstrijden.
Ze bieden daarmee in ieder geval ruimte én podium aan mensen die het anders kunnen en willen doen.

Waarom daar niet mee mensen gebruik van maken is me dan weer een raadsel. Als je hoort hoe luid de roep lijkt te zijn. Ik weet niet of het gewoon niet lúkt. Of dat de roep vooral uit een hoek komt waar mensen niet willen 'sporten'. En waarom dat dat dan zo is.
Maar het is ook niet vreemd dat ze daarmee niet heel veel harder gaan rennen. Want ergens zijn ze er ook voor hun achterban toch? En dit is blijkbaar wat die wil.

(nou vooruit, een beetje harder mag van mij altijd :o en dat is ook wel een beetje er roep in dit topic voor de lange termijn. Maar zeg niet dat er NIKS gebeurt)

Ik heb soms ook het idee dat de roep komt van mensen die zelf eigenlijk niks doen op het gebied van paardenwelzijn. (correct me if i am wrong)
Maar die geen instructeur worden, geen jurylid, geen toezichthouder, zelf geen wedstrijden rijden etc. etc.
Terwijl ik dan denk, verbeter de wereld..begin bij jezelf..juist JIJ kan het verschil maken. Kijk maar eens naar hoe een Dinja dat kan en doet bijvoorbeeld.

Maar dan moet je wel het juiste voorbeeld kunnen geven en ook een bepaald niveau hebben en/of halen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 17:12

996981 schreef:
Nee. Dat is het niet. Paarden hebben individuele voorkeuren. Net als mensen. Waarom zou in godsnaam ieder paard in hetzelfde keurslijf moeten passen, omdat dat vriendelijker zou zijn?

Hier geldt: zo simpel als kan, zo “ingewikkeld” als moet. Dat houdt in dat de meeste paarden bij ons lopen op een dubbel gebroken bitje met gecombineerde neusriem. Als het paard echter voorkeur heeft naar iets anders kijken we daarnaar. In de praktijk lopen sommigen bij ons zonder sperriem, op lage neusriem, op een ongebroken trens van zacht materiaal, met kneveltrens, (gecombineerde) hackamore, stang en trens etc. Net wat het paard fijn vindt.

Nee, niet elk paard heeft baat bij dezelfde training, hetzelfde bit etc. Er is ook vaak genoeg geen match met de ruiter of trainer.

Maar het is wel zo dat we al jaren komen met de smoes dat middelen voor verfijning zijn. Als die middelen verboden worden, zullen er echt mensen door de mand vallen die dan niet meer kunnen laten zien wat ze nu laten zien.

Zeker als je ziet hoe slecht wordt aangeleerd hoe je sporen correct gebruikt. Vaak ook als gevolg op een slechte zit en houding.

Als men dan bepaalde dingen niet meer kan uitvoeren zoals nu, zullen we onze eisen op wedstrijden misschien moeten bijstellen. Dan krijg je dus een andere moeilijkheidsgraad.

Voor de een zal dit uiteraard makkelijker gaan als de basis goed is en de ander zal harder moeten werken en flink bijleren. Maar dat is het leuke van paardrijden dat je blijft leren en ontwikkelen..........als het goed is.

Er moet natuurlijk wel keus blijven in bitten. Genoeg mensen die dachten dat zo dik mogelijk het zachtst was en we zijn zoveel verder dan dat.
Maar met alles wat we kunnen maken en de manier waarop de mens kan ontwikkelen, kunnen we vast hele mooie fijne bitten op maat ontwikkelen bijvoorbeeld. Tom Balding doet dat bijv al, maar voornamelijk shanks denk ik. Maar je kan wel elke wens uitspreken.

Ik ben ook zeker voor een brede aanpak en heb ook veel hoofdstellen hangen om per paard te pakken en soms per dag.

Maar als binnen de sport de top is bereikt van wat je kan vragen, afdwingen en fokken EN we willen laten zien dat welzijn voorop staat, moet de sport misschien hier en daar een nieuwe vorm krijgen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 17:19

superpony schreef:
996981 schreef:
Nee. Dat is het niet. Paarden hebben individuele voorkeuren. Net als mensen. Waarom zou in godsnaam ieder paard in hetzelfde keurslijf moeten passen, omdat dat vriendelijker zou zijn?

Hier geldt: zo simpel als kan, zo “ingewikkeld” als moet. Dat houdt in dat de meeste paarden bij ons lopen op een dubbel gebroken bitje met gecombineerde neusriem. Als het paard echter voorkeur heeft naar iets anders kijken we daarnaar. In de praktijk lopen sommigen bij ons zonder sperriem, op lage neusriem, op een ongebroken trens van zacht materiaal, met kneveltrens, (gecombineerde) hackamore, stang en trens etc. Net wat het paard fijn vindt.

Nee, niet elk paard heeft baat bij dezelfde training, hetzelfde bit etc. Er is ook vaak genoeg geen match met de ruiter of trainer.

Maar het is wel zo dat we al jaren komen met de smoes dat middelen voor verfijning zijn. Als die middelen verboden worden, zullen er echt mensen door de mand vallen die dan niet meer kunnen laten zien wat ze nu laten zien.

Zeker als je ziet hoe slecht wordt aangeleerd hoe je sporen correct gebruikt. Vaak ook als gevolg op een slechte zit en houding.

Als men dan bepaalde dingen niet meer kan uitvoeren zoals nu, zullen we onze eisen op wedstrijden misschien moeten bijstellen. Dan krijg je dus een andere moeilijkheidsgraad.

Voor de een zal dit uiteraard makkelijker gaan als de basis goed is en de ander zal harder moeten werken en flink bijleren. Maar dat is het leuke van paardrijden dat je blijft leren en ontwikkelen..........als het goed is.

Er moet natuurlijk wel keus blijven in bitten. Genoeg mensen die dachten dat zo dik mogelijk het zachtst was en we zijn zoveel verder dan dat.
Maar met alles wat we kunnen maken en de manier waarop de mens kan ontwikkelen, kunnen we vast hele mooie fijne bitten op maat ontwikkelen bijvoorbeeld. Tom Balding doet dat bijv al, maar voornamelijk shanks denk ik. Maar je kan wel elke wens uitspreken.

Ik ben ook zeker voor een brede aanpak en heb ook veel hoofdstellen hangen om per paard te pakken en soms per dag.

Maar als binnen de sport de top is bereikt van wat je kan vragen, afdwingen en fokken EN we willen laten zien dat welzijn voorop staat, moet de sport misschien hier en daar een nieuwe vorm krijgen.

Wat is concreet je punt? Welke middelen zouden afgeschaft moeten worden? Op basis van welke besluitvorming? Je snapt zelf hoop ik ook, dat bijvoorbeeld een zadel óók een hulpmiddel is? Dat bijvoorbeeld maar af schaffen, om te zien wie er zonder op een paard kan blijven zitten? Is dat dan het niveau waarnaar je terug zou willen?

Er is nu juist veel meer keuze in bijvoorbeeld bitten dan vroeger. Over het algemeen komt dit paardenwelzijn te goede. Tenzij het hulpmiddel verkeerd ingezet wordt. En daar zit de crux. Het is nooit het middel opzich dat kwaad doet. Daar is altijd een mens voor nodig.

Afschaffen van middelen gaat niet helpen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 17:24

Het idee dat dingen moeten afgeschaft, omdat sommige mensen er niet mee om kunnen gaan is gewoon gek.

Auto’s schaffen we toch ook niet voor iedereen af, omdat sommige mensen er niet mee om kunnen gaan?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 17:47

Ik ga vloeken in de kerk, maar ik ben helemaal geen voorstander van zaken afschaffen, ik ben er wel voorstander van om te zorgen dat mensen laten zien dat ze er mee om kunnen gaan. Zaken als sporen, bitten, zwepen is helemaal niets mis mee, maar er is wel wat mis met de manier waarop sommige mensen ermee omgaan. Educatie lijkt me dan het aangewezen middel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 17:48

996981 schreef:
Wat is concreet je punt? Welke middelen zouden afgeschaft moeten worden? Op basis van welke besluitvorming? Je snapt zelf hoop ik ook, dat bijvoorbeeld een zadel óók een hulpmiddel is? Dat bijvoorbeeld maar af schaffen, om te zien wie er zonder op een paard kan blijven zitten? Is dat dan het niveau waarnaar je terug zou willen?

Er is nu juist veel meer keuze in bijvoorbeeld bitten dan vroeger. Over het algemeen komt dit paardenwelzijn te goede. Tenzij het hulpmiddel verkeerd ingezet wordt. En daar zit de crux. Het is nooit het middel opzich dat kwaad doet. Daar is altijd een mens voor nodig.

Afschaffen van middelen gaat niet helpen

Ik weet niet welke middelen ze gaan afschaffen en wat er over gaat blijven. Dat is afwachten.

Maar als we lezen en vragen waar ze het meest tegen zijn en daarop anticiperen heb ik wel een beeld en idee bij wat er verboden kan gaan worden.

Er is veel keus, maar ook TEveel keus soms. Bitten worden nog steeds heel vaak gekocht om problemen op te lossen en heel weinig paarden lopen met een fijn en goed passend bit, passend bij paard en niveau van de ruiter.

De rest lijkt me logisch. Als we aan de top zitten van wat we kunnen bereiken en wat we kunnen vragen aan paarden moet de moeilijkheidsgraad verlegd worden. Dan doen mensen een stap terug, maar ik denk dat het best interessant kan zijn en ook nieuwe uitdagingen geeft.

En ja, alles is een hulpmiddel. We zouden ook stallen en hekwerk kunnen verbieden als paarden niet vrijwillig bij ons willen blijven, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom wat die organisaties nu zien en waarom ze paardrijden als dieronvriendelijk zien.

Misschien kan er een pas uitgegeven worden dat je zadel en bit echt goed passen. Inlegvel in paspoort als je je meldt.

Er wordt zoveel gemoderniseerd, maar binnen het paardenwereldje is het altijd een probleem als dingen anders moeten.
Heel veel binnen de paardensport en houderij lijkt al niet meer op vroeger. En elke keer was er weerstand, waarna de grootste roeptoeters daarna voorop stonden om de boodschap te verkondigen alsof zij het wiel opnieuw hadden uitgevonden.

Van mij had er allang een verbod mogen zijn op het vrije verkoop van diverse bitten en hulpteugels bijv, maar ook supplementen om symptomen te bestrijden ipv de problemen aan te pakken.
Maar geld en de grootste mond hebben nog steeds de macht. Of tegenwoordig ook degene die het meest en leuks op sm schrijft.

Het gaat iig niet blijven zoals het nu is, daarvoor is het te laat. Dan had er vanuit de sport zelf veel en veel meer gedaan moeten worden en daar bleven ze achter de feiten aanlopen, ook al werd het door critici vaak aangegeven.
Alles werd weggewuifd of hier en daar werd een flauw regeltje toegepast of aangepast.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 17:49

996981 schreef:
Het idee dat dingen moeten afgeschaft, omdat sommige mensen er niet mee om kunnen gaan is gewoon gek.

Auto’s schaffen we toch ook niet voor iedereen af, omdat sommige mensen er niet mee om kunnen gaan?

Dat is niet helemaal waar. Mensen worden wel hun rijbewijs afgepakt. En mensen moeten ook eerst slagen voordat ze mogen rijden. Stelt vaak nog niet genoeg voor, als je ziet wat er de weg op mag, maar het is meer dan de vrijheid die men heeft om elk paard te kopen en elk hulpmiddel waar je zin in hebt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 17:54

superpony schreef:
996981 schreef:

Dat is niet helemaal waar. Mensen worden wel hun rijbewijs afgepakt. En mensen moeten ook eerst slagen voordat ze mogen rijden. Stelt vaak nog niet genoeg voor, als je ziet wat er de weg op mag, maar het is meer dan de vrijheid die men heeft om elk paard te kopen en elk hulpmiddel waar je zin in hebt.

Mee eens! En er zijn verkeersregels, kies je er keer op keer voor om die te negeren, dan zijn daar boetes en andere consequenties aan vast. De paardensport is imo nog veel te weinig gereguleerd, dat kan echt beter met heldere richtlijnen.

Laten we aub zelf gaan reguleren, want als Dier & Recht het moet gaan doen, dan kunnen we z’n allen stoppen met onze hobby/sport.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:00

Elisa2 schreef:
Ik heb soms ook het idee dat de roep komt van mensen die zelf eigenlijk niks doen op het gebied van paardenwelzijn. (correct me if i am wrong)
Maar die geen instructeur worden, geen jurylid, geen toezichthouder, zelf geen wedstrijden rijden etc. etc.
Terwijl ik dan denk, verbeter de wereld..begin bij jezelf..juist JIJ kan het verschil maken. Kijk maar eens naar hoe een Dinja dat kan en doet bijvoorbeeld.

Maar dan moet je wel het juiste voorbeeld kunnen geven en ook een bepaald niveau hebben en/of halen.

Je gaat hierbij uit van de sport.
Zou je ook niet op een andere manier het goede voorbeeld kunnen geven?
Want lang niet iedereen heeft interesse in de sport of ziet dat als voorbeeld.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:04

superpony schreef:

Ik zou zeggen. Wees blij dat er niet zoveel regels zijn. Je gaat er zelf ook veel rompslomp van krijgen. En het gaat weer veel geld kosten.
Als je het zelf goed doet met de paarden. Waar maak je je dan druk over vraag ik mij af.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:07

Ik persoonlijk maak me druk over het welzijn van paarden in het algemeen :) en ik kan het wel goed doen (ook niet altijd hoor, ik ben zeker niet perfect) maar daarmee is het welzijn in het algemeen nog niet gegarandeerd natuurlijk.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:17

Loretta schreef:
superpony schreef:

Ik zou zeggen. Wees blij dat er niet zoveel regels zijn. Je gaat er zelf ook veel rompslomp van krijgen. En het gaat weer veel geld kosten.
Als je het zelf goed doet met de paarden. Waar maak je je dan druk over vraag ik mij af.

Sommige mensen DENKEN dat ze het goed doen, maar er is zoiets als voortschrijdend inzicht.
Paardenwelzijn is een onderwerp dat steeds meer in ontwikkeling is, 20 jaar terug was het niet vreemd om een paard een hele dag op stal te laten staan, alleen een uurtje er uit voor de training en dan weer terug. Toen dacht men ook dat men het goed deed, nu weten we wel beter.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:41

Avalanche schreef:
Ik ga vloeken in de kerk, maar ik ben helemaal geen voorstander van zaken afschaffen, ik ben er wel voorstander van om te zorgen dat mensen laten zien dat ze er mee om kunnen gaan. Zaken als sporen, bitten, zwepen is helemaal niets mis mee, maar er is wel wat mis met de manier waarop sommige mensen ermee omgaan. Educatie lijkt me dan het aangewezen middel.

Topidee. Maar waar kan je dat tegenwoordig nog leren?

Wat betreft bitten is het nog steeds gewoon zo dat een dikker bit minder scherp inwerkt dan een dunner bit. Maar er is een hele grote groep mensen die afhankelijk is van de scherpe werking van het bit omdat nooit geleerd hebben hun hulpen goed in te zetten met de juiste timing. Daarnaast had ook iedereen ineens een paard met een klein mondje en plotseling zie je overal dunne bitten (met soms eigenaardig grote ringen), sommige bitten kunnen zelf ook kunstjes zoals op slot gaan. De ruiter die dat bit bedient is niet altijd even kundig en handig. Vervolgens dat paard een kloteknol en moet er een probleem/trauma/slechte gewoonte afgeleerd worden. Met betere instructie kan dit allemaal verbeterd worden en blijven. We hebben dus betere opleiding nodig, misschien kan de minister daar iets mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:42

Daphara schreef:
Sommige mensen DENKEN dat ze het goed doen, maar er is zoiets als voortschrijdend inzicht.
Paardenwelzijn is een onderwerp dat steeds meer in ontwikkeling is, 20 jaar terug was het niet vreemd om een paard een hele dag op stal te laten staan, alleen een uurtje er uit voor de training en dan weer terug. Toen dacht men ook dat men het goed deed, nu weten we wel beter.

Nee ook toen was dat niet zo maar normaal.

Ik heb vanaf 96 een eigen paard. En daarvoor bij andere mensen gereden. En al die paarden stonden overdag buiten en wel in de nacht op stal.
Op de wei dus geen paddock.
Ik leerde dat woord pas kennen uit een boekje :+

Helaas is dat inzicht te weinig veranderd. Maar het lag niet aan de tijd alleen.

Toen waren er hier ook "luxe" stallen met binnen paarden.
Maar de tweedeling zat toen in het soort mensen. Ja klinkt grof maar was wel.

Je had hier in de omgeving toen Nkb wedstrijd ruiters. Dat waren de boeren. Paarden stonden dus buiten.

En de Nbvr dat waren de elite met de paarden op de luxe stallen.

En ondanks dat alles nu 1 sportbond is zie je nog steeds die tweedeling.

Paarden binnen bij de dure sport stallen. En 3 binnenbakken.
Paarden buiten bij de stallen met grond met buitenbak.

En de boeren en Nkb mensen vonden toen een paard de hele dag opsluiten niet normaal.
Want dan was een paard veel minder werkwillig.

Uiteraard even zwart wit geschreven
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 07-02-23 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:58

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Je gaat hierbij uit van de sport.
Zou je ook niet op een andere manier het goede voorbeeld kunnen geven?
Want lang niet iedereen heeft interesse in de sport of ziet dat als voorbeeld.

Nee want recreatie ruiters hebben ook les nodig. Dus als instructeur kun je daar al een verschil maken.

Natuurlijk kun je ook op andere manieren een goed voorbeeld geven. Social media oid.. als ik denk aan Featherlight bijvoorbeeld. Vind haar filmpjes altijd zeer inspirerend. Maar je hebt wel kans dat mensen dat dan na ga doen zonder begeleiding en zonder precies te weten wat ze doen en dat is niet altijd even gunstig voor het paard.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 21:33

Veronica2 schreef:
Wat betreft bitten is het nog steeds gewoon zo dat een dikker bit minder scherp inwerkt dan een dunner bit.

Leuke stelling maar heeft imo wat nuance nodig.
Als je puur naar druk kijkt (gram per cm2) ja. Maar dat is een vlak oppervlak. De mond van een paard is van alles, maar niet vlak. Stel dus dat je het over grote brede kaken hebt, heb je gelijk, want veel ruimte voor het bit. Maar alles is steeds luxer gefokt.

Mijn warmbloed heeft met z'n 1.75 een mondje waar 12,5 in past en dan ook nog een dikke tong. Zou ik daar een dik bit inhangen, dan krijgt hij letterlijk zijn mond niet meer dicht, en dat is niet comfortabel.
En dus is een dikker bit voor hem nog steeds wel minder scherp, maar niet fijner.

De oplossing was een anatomisch bit, wat meegaat met de vorm van zijn mond. Dan hebben we namelijk gecorrigeerd voor die dikke tong en het lage verhemelte. En ga je dan kijken naar dikte kan hij meer dan 16 mm echt niet kwijt, laat staan 18mm (vroeger gebruikelijker). 14mm is dus voor hem te dun, of iig we kunnen dikker, en dan kies ik voor een comfortabeler dikte.

Veronica2 schreef:
sommige bitten kunnen zelf ook kunstjes zoals op slot gaan

Ja, er is lange tijd gedacht dat dat scherper was. Nader onderzoek toonde aan dat dat niet het geval was. Een bit wat niet op slot gaat, knijpt door en kan een soort notenkraker gaan worden. Een locked bit kan dat niet.
Veronica2 schreef:
De ruiter die dat bit bedient is niet altijd even kundig en handig. Vervolgens dat paard een kloteknol en moet er een probleem/trauma/slechte gewoonte afgeleerd worden. Met betere instructie kan dit allemaal verbeterd worden en blijven. We hebben dus betere opleiding nodig, misschien kan de minister daar iets mee.

Volkomen mee eens. Educatie is hier de oplossing, niet het verbieden van middelen.
Wel wat ik al eerder zei idd........ mensen moeten zich eerst bewijzen, want het paard de schuld geven gaat natuurlijk nergens over.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:53

Toch ben ik blij met de inmenging van Dier & Recht.

Het is de afgelopen jaren wel gebleken dat de paardenwereld niet kritisch naar zichzelf kan kijken.

We vinden het dood normaal dat paarden lusteloos rondjes lopen in een bak, met bonkende kinderen of volwassenen op hun rug, waarbij beginners te pas en te onpas de zweep moeten gebruiken. Echt mensen.. kijk eens kritisch naar
Een manegeles. Het heeft mij ook een aantal jaren uit de paardenwereld gekost, voordat ik het echt in zag.

We vinden zo veel absurde dingen bij paarden normaal.

Kijk eens rond op een reguliere basis wedstrijd. Het is vreselijk.. mensen die lopen te trekken, te slaan en ga zo maar door. Mensen die niet goed kunnen zitten en daardoor hun paard in de weg zitten, maar toch hun paard aan de ene kant er ‘doorheen’ trekken.

Het kan zo veel vriendelijker dan dat nu het geval is. En door inmenging van Dier en Recht wordt de discussie aangewakkerd, er wordt kritisch gekeken naar dingen die paardenmensen al eeuwen normaal vinden. Kortom: dat
Kan helemaal geen kwaad.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:55

Maar Diantha, hoe zie jij het voor je om kinderen te leren paardrijden? Perfectie kan niet vanaf dag 1.

Helemaal niet omdat de gemiddelde instructeur op een manege het minimumloon verdient, Pensionstallen leveren op basis van de laagste kosten.

Al dit idealisme is heel leuk, maar zodra het de portomonnee treft is iedereen niet meer zo idealistisch qua dierenwelzijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:11

Nou ik vind daar ook wel wat van hoor die manege lessen en ik denk dat daar zeker verbeteringen te behalen zijn ten goede van de paarden.

Beginnen op een simulator, daarna eerst zitlessen aan de longe zonder teugels. Gewoon een half jaar tot jaar en pas als er een onafhankelijke zit is teugels er bij.

Dan krijgen mensen ook gelijk een betere basis mee als ze later een eigen paard kopen.