KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:26

Ja te zwaar natuurlijk, maar bij een PRE is dat geen probleem omdat ze zo flexibel zijn..denk als je zo'n hals krijgt die niet zo flexibel is dat het best een probleem kan worden.

Op de KWPN kruising keuring had Nachtwacht dit ook, maar die kon hem wel goed gebruiken in beweging en dat was volgens mij flexibel genoeg.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:56

Elisa2 schreef:
Bedankt voor de link! ik had hem gisteren gemist en was heel erg benieuwd..en wat swingen ze er overheen. Die uitgestrekte draf ook super! jammer van die taktfout? maar beter dan menig kwpn/ duitsers die ik heb gezien. Stap is ook gewoon goed. In de galop mist hij inderdaad wat ruimte en pakt hij wat minder "bodem". Erger me wel een beetje aan die dwarse stang..denk dat er nog wel ruimte voor verbetering is inderdaad.

Hij verschoot gewoon echt even in die uitgestrekte draf. Pure schrik, aan het einde ook even. Denk dat er daardoor ook nog te veel spanning op die stang zit.

Die hals is wel breed. De vraag is hoe erg dat door fokt, ik ken in ieder geval geen cruzados met zo'n hals. Maar ik vermoed dat dit ook niet echt het type paard is wat ze op het oog hebben voor inkruizen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:22

Ik weet dat sommige PRE's kiephalzen krijgen..vooral de hengsten en dat dit niet gewenst is in ieder geval. Vind het bij dit paard ook alweer een heel ander beeld geven met losse teugel.

Die uitgestrekte draf was echt jammer, ik heb nog een keer gekeken en inderdaad lijkt hij zich zo fors te verstappen dat je bijna schrik krijgt voor een peesblessure.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:54

Elisa2 schreef:
Ik weet dat sommige PRE's kiephalzen krijgen..vooral de hengsten en dat dit niet gewenst is in ieder geval.

Wat bedoel ne met kiephalzen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:47

Een kiephals wordt ook wel kattennek genoemd:

"Het is een atrofie van de enerverende spieren van de nek, een soort verlamming daarvan, die zich manifesteert wanneer vet zich ophoopt in de bovenste spieren van de nek, waardoor het gewicht en de elasticiteit toenemen, die door de zwaartekracht in de loop van de jaren afneemt ."

Afbeelding

Bron: https://www.engormix.com/equinos/articu ... t28492.htm

Voornamelijk dus bij de PRE en niet bij de Lusitano.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:54

Deze iberier is hier al even voorbij gekomen geloof ik. (maar dan in een negatieve context)
https://www.facebook.com/1106372102/vid ... 7768808717

ik kan niet anders zeggen dan dat dit paard er uit ziet als een droom om te rijden. (of de ruiters slaagt er goed in om dat zo te doen lijken). Alsof je zo zelf kunt opstappen en het zelfde kunt nadoen.
Zoeen ligt wel al veel dichterbij een KWPNer dan die schimmel.

Met deze mooie (niet helemaal foutloze proef) niet bij de beste 15 voor de kur. Maar het is me wel duidelijk dat dit paard echt wel iets te zoeken heeft op dit niveau.

Asl dat karakter dan echt zo heerlijk is als lijkt kan ik me van dit type kruising dan nog wel iests voorstellen.

Oh een PSL? Een Lusitano blijkbaar.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:25

pol013 schreef:
Deze iberier is hier al even voorbij gekomen geloof ik. (maar dan in een negatieve context)

ik kan niet anders zeggen dan dat dit paard er uit ziet als een droom om te rijden. (of de ruiters slaagt er goed in om dat zo te doen lijken). Alsof je zo zelf kunt opstappen en het zelfde kunt nadoen.

Escorial <3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:39

Mooi paard! Denk dat hij daadwerkelijk zo comfortabel zit :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 08:29

Lusitano's hebben een andere bewegingsvorm dan de PRE, inderdaad meer rijtypisch. Ik heb hem nog niet voorbij zien komen hier hoor. Fijn dier, ziet er inderdaad allemaal heel makkelijk uit maar ik zie wel dat sommige zaken iets minder zijn. (de stap) En de gangen zijn sowieso wat simpel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 08:50

Moderatoropmerking:
Het delen e/o bespreken van advertenties is op VN niet de bedoeling

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:06

Dit zou ik niet doen hier, dat is ontzettend oneerlijk naar de verkoper.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:45

Elisa: (en eventueel andere nieuwsgierige): in mijn profiel, de donkerschimmel was ook zo’n kruising!
(Zie nu wel dat profiel erg verouderd is ); hij is gestorven als witte _/-\o_

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:10

pol013 schreef:

Met deze mooie (niet helemaal foutloze proef) niet bij de beste 15 voor de kur. Maar het is me wel duidelijk dat dit paard echt wel iets te zoeken heeft op dit niveau.

Asl dat karakter dan echt zo heerlijk is als lijkt kan ik me van dit type kruising dan nog wel iests voorstellen.

Oh een PSL? Een Lusitano blijkbaar.

Escorial inderdaad <3
Een goed bekendstaande Lusitano hengst die ook goed presteert.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:57

Evelienepien schreef:
Elisa: (en eventueel andere nieuwsgierige): in mijn profiel, de donkerschimmel was ook zo’n kruising!
(Zie nu wel dat profiel erg verouderd is ); hij is gestorven als witte _/-\o_

Wat jammer dat hij gestorven is, vind het echt een plaatje om te zien. Rijpaard bloed lijkt er bijna niet in terug te zien.

Sizzle: ja het was in ieder geval niet bedoeld om het dier af te kraken, het leek mij een leuk dier die nog wat moet uitzwaren en wat meer spieren en vetjes mag krijgen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 13:01

Het lijkt mij ook een heel leuk dier, goed handelbaar voor de gemiddelde ruiter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 14:39

Je weet hoe bokt is toch? Er hoeft maar 1 persoon wat in het negatieve te geraken en voor je het weet komen er mensen verkondigen dat hij morgen ingeslapen moet worden :+
Het bespreken van verkoop advertenties zou ik gewoon niet doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 08:37

Je hebt gelijk, de advertentie is inmiddels ook verwijderd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 23:20

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 23:25

Beweging lijkt wel tof al zie ik graag het voorbeen er nog wat meer uitkomen. Mooie lange benen ook, mooie bouw.
Het hoofd vind ik persoonlijk niets :o maar ik hou niet van die lange hoofden. En ik zie liever een wat concaaf profiel.

Maar dat laatste is persoonlijke smaak.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 23:30

Ik ken meerdere fokzuivere lippizaners maar die vind ik wel echt heel anders dan „het“ sportpaard hoor.
Hun hele beweging is veel „economischer“, maar wel krachtiger. Daar bouw je naar mijn mening niet even een dressuurpaard van zoals we dat bij het kwpn kennen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 00:12

Sizzle schreef:
Ik ken meerdere fokzuivere lippizaners maar die vind ik wel echt heel anders dan „het“ sportpaard hoor.
Hun hele beweging is veel „economischer“, maar wel krachtiger. Daar bouw je naar mijn mening niet even een dressuurpaard van zoals we dat bij het kwpn kennen.

Maar met een PRE of Lusitano wel?

Wat vind je de kruising uit de link?
Geen verkeerd paard volgens mij?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 00:20

Lusitano‘s vind ik gewoon heel anders dan lippizaners.
PRE is voor mij haast het andere Barocke uiterste van een Lippizaner.

Die link is een leuk en knap dier maar ik vind er verder niet iets bijzonders van. Gewoon een paard (met een potentieel lastige rug voor zadels).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:43

Ik vind het lastig te beoordelen vanaf foto's..zie liever bewegend beeld. Dit paard is jong en nog niet volgroeid. Ik vind het zo wel een leuk type maar meer kan ik er niet over zeggen.

Voor mij is een lippizaner ook weer een totaal andere type met dito beweging.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:14

Sizzle schreef:
Lusitano‘s vind ik gewoon heel anders dan lippizaners.
PRE is voor mij haast het andere Barocke uiterste van een Lippizaner.

Ik zie eigenlijk wel veel overeenkomsten tusse PRE en Lipizzaner. In ieder geval geen verschillen dat je het over uiterste hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:24