Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:27

Bepaalde producten kun je je ook afvragen of je die hier moet willen produceren.

Neem kalfsvlees, daarvoor worden jaarlijks 800.000 dieren voor geïmporteerd.
Dat is al dubieus, gesleep met zulke jonge dieren en denk aan risico's qua dierziekten.
Vervolgens worden ze hier opgefokt en verdwijnt 90% naar het buitenland. De markt is overigens gecreëerd door handelsmissies in bijvoorbeeld China.

elnienjo

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:36

Ik snap juist niet waarom er niet meer kalfsvlees in onze supermarkten ligt. Al die melkkoeien kalveren toch elk jaar dus waarom exporteer je dat vlees? Ik vind kalf lekkerder dan oudere bief eerlijk gezegd. Ook het gehakt is smakelijker.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:40

elnienjo schreef:
Ik snap juist niet waarom er niet meer kalfsvlees in onze supermarkten ligt. Al die melkkoeien kalveren toch elk jaar dus waarom exporteer je dat vlees? Ik vind kalf lekkerder dan oudere bief eerlijk gezegd. Ook het gehakt is smakelijker.

Dat vraag ik mij ook af.
Als mensen melkproducten willen eten zouden ze ook kalfsvlees moeten eten

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:43

We exporteren zo ongeveer 3.500.000.000 kilo vlees per jaar.

De shit blijft figuurlijk en letterlijk hier achter. Daarvan kun je je afvragen of we dat moeten willen.

Eigen volk eerst is bij migratie wel snel een issue, maar bij natuur en gezondheid blijkbaar niet echt.

Edit; los nog van een ethische standpunten hoe eindigen we het leven van dieren zo netjes mogelijk. En wat moeten we met het afval (hanen, stierkalfjes). Dat gaat op dit moment allemaal ook niet heel netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:45

elnienjo schreef:

90% is voor de export daarmee is Nederland het grootste export land ter wereld in kalfsvlees...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:55

Janneke2 schreef:
Er is de afgelopen dagen herhaaldelijk en OOK in politiek Den Haag (wat terughoudend) gezegd dat het een kwestie van wegkijken van de overheid is geweest.

De 'PAS' van 2012 was door de hoge ambtenaren op het ministerie afgeschoten, maar Henk Bleker wilde het per se.
|( |( |(

(En ja, dan is de klap tien jaar later veel harder...)

En diezelfde man gaat onderhandelingen voeren als voorzitter van de Nederlandse Vakbond voor Melkveehouders..

Hij had beleid moeten voeren en niet wegkijken want nu is de schade veel groter..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:58

fransje23 schreef:
ruitje schreef:
Ik zie hier en op nu.nl heel vaak staan het meeste is voor de export. Hebben jullie je daar wel eens in verdiept? Een deel is doorvoer, een deel is planten, een heel groot deel export is buurlanden. Ik heb niet de puf om er een hele post uit te zetten, maar ik vind dat toch ook echt een 'zin die geroepen word zonder echt de inhoud te zien'

Het roept zo lekker...

En ik snap eigenlijk ook niet wat er tegenwoordig zo vies is aan export :o

Gaat er meer omdat bij het inkrimpen van de veehouderij we niet om komen van de honger.
Dat zal niet zo snel gebeuren.

wel dus

Citaat:
Zelfs als Nederland haar export stopt en iedereen vegetarisch gaat eten, kan de Nederlandse landbouw de Nederlandse bevolking niet voeden. Dat blijkt uit de cijfers van de landgebruikvoetafdruk van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). In totaal heeft Nederland 3,59 miljoen hectare voor de voedselconsumptie nodig, terwijl het landbouwareaal slechts 1,82 miljoen hectare bedraagt. Een nationale kringlooplandbouw heeft derhalve weinig nut, omdat we fors moeten importeren en ook een halvering van de veestapel verandert niets aan onze landgebruikvoetafdruk.

https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/298 ... te-voeden/

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 18:40

Maar wie zegt dat ik er vanuit ga dat er voldoende landbouwgrond is om iedereen te voeden?
Daarbij is er veel wat wat met regelmaat eten en hier niet groeit of geteeld wordt.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 18:48

Vlees is in ieder geval niet efficiënt om als voedsel te dienen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 18:51

Sakura789 schreef:

Het zijn samen met vis en ei de meest efficiënte eiwitten en B12 voorziening.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 18:53

Qua productie, bedoelt Sakura.
Dat rekensommetje hierboven: ten eerste komt het van wc-eend, ten tweede hoeven we ook helemaal niet alles zelf te produceren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:07

mysa schreef:
Dat rekensommetje hierboven: ten eerste komt het van wc-eend, ten tweede hoeven we ook helemaal niet alles zelf te produceren.

Onszelf afhankelijk maken van andere landen die in crisistijd volkomen begrijpen voor eigen land eerst zorgen is niet bepaald verstandig.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:14

Hebben we 3.500.000.000 kilo vlees nodig?

En die rommel die achterblijft vinden we geen probleem? Voor onszelf? De hele wereld mag lekker goedkoop vlees eten en wij zitten met de shit?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:14

elnienjo schreef:
Misschien moeten ze bedrijven/industrie die voornameijk draait op buitenlandse eigenaren en personeel sowieso maar uit Nederland weren, dat scheelt weer 'n hoop vervuiling en woningen.

Laten we beginnen met buitenlandse eigenaren en alle Action filialen sluiten!
Wat een troep gaat dat schelen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:16

elnienjo schreef:
Onszelf afhankelijk maken van andere landen die in crisistijd volkomen begrijpen voor eigen land eerst zorgen is niet bepaald verstandig.

Ga je dan toch je citrusvruchten laten staan en vooral een Nederlands product kopen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:20

Citaat:
Zelfs als Nederland haar export stopt en iedereen vegetarisch gaat eten, kan de Nederlandse landbouw de Nederlandse bevolking niet voeden. Dat blijkt uit de cijfers van de landgebruikvoetafdruk van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). In totaal heeft Nederland 3,59 miljoen hectare voor de voedselconsumptie nodig, terwijl het landbouwareaal slechts 1,82 miljoen hectare bedraagt. Een nationale kringlooplandbouw heeft derhalve weinig nut, omdat we fors moeten importeren en ook een halvering van de veestapel verandert niets aan onze landgebruikvoetafdruk.

Mij ontgaan een paar dingen.

Ik ben bereid de conclusie/stelling in de eerste zin te onderschrijven: Nederland wordt qua landbouw niet zelfvoorzienend.
'De getallen geloof ik wel' (al kunnen 'een paar knappe koppen uit Wageningen' best zaken beïnvloeden: lupine die mensen kunnen eten, en dan niet alleen aan de voet van de Holterberg, etc.)

Maar ik snap de stap niet, dat 'een nationale kringlooplandbouw "dus" geen nut heeft' niet.

Wat ik denk bij kringlooplandbouw is zoiets als '1 bedrijf: de koeienmest gaat over de akker en 'swinters eten de koeien van die akker'. Uiteraard kun je binnen een dorp, regio etc iets vergelijkbaars regelen.

En dat het 'niet genoeg om om heel Nederland te voeden' moge waar zijn -
dat maakt het niet nutteloos.

Dan moet er helaas nog steeds geïmporteerd worden, wat (afhankelijk van etc etc etc) gigantisch vervuilend kan zijn, maar qua stikstofreductie, bodemkwaliteit, waterbeheer etc etc kan het nuttig zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:21

fransje23 schreef:
elnienjo schreef:
Misschien moeten ze bedrijven/industrie die voornameijk draait op buitenlandse eigenaren en personeel sowieso maar uit Nederland weren, dat scheelt weer 'n hoop vervuiling en woningen.

Laten we beginnen met buitenlandse eigenaren en alle Action filialen sluiten!
Wat een troep gaat dat schelen

In het vorige dorp waar ik woonde was 60% van de woonhuizen in bezit van Duitsers en Belgen en als vakantiewoning in gebruik :=.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:23

fransje23 schreef:
elnienjo schreef:

Ga je dan toch je citrusvruchten laten staan en vooral een Nederlands product kopen?

Natuurlijk niet. Maar het is juist goed dat Nederland voedselproducten heeft om in geval van nood uit te kunnen ruilen met landen die voor ons produceren wat hier niet groeit.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:25

Sakura789 schreef:

En die rommel die achterblijft vinden we geen probleem? Voor onszelf? De hele wereld mag lekker goedkoop vlees eten en wij zitten met de shit?

Het zou idd fijn zijn als het beste vlees van eigen bodem betaalbaar aangeboren zou worden in eigen land en dan kunnen ze hun winst behalen op de export.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:37

elnienjo schreef:
Sakura789 schreef:

Het zijn samen met vis en ei de meest efficiënte eiwitten en B12 voorziening.

En ook het meest belastend qua milieu impact uitgedrukt in CO2-equivalenten. Als je wilt dat de boeren nog harden worden aangepakt dan lijkt dat me inderdaad een prima afslag.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:46

Ze kunnen beter bomen planten ipv bossen vervangen door heide, dat is gunstig voor de CO2 opname. En zorgen dat er minder mensen naar NL kunnen komen, hoe meer mensen hoe meer uitstoot en milieuschade.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:58

elnienjo schreef:
Ze kunnen beter bomen planten ipv bossen vervangen door heide, dat is gunstig voor de CO2 opname. En zorgen dat er minder mensen naar NL kunnen komen, hoe meer mensen hoe meer uitstoot en milieuschade.

Er is meer dan CO2. Ik zeg bewust equivalenten. En alles bij elkaar opgeteld komt het grofweg het slechtste uit de bus.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 20:22

Sakura789 schreef:

En die rommel die achterblijft vinden we geen probleem? Voor onszelf? De hele wereld mag lekker goedkoop vlees eten en wij zitten met de oliebol?

Welke rommel doel je op?

Dit is opzich wel een boeiende stelling. Want in ons land is de expertise en de vruchtbare grond erg aanwezig.

Omgedraaid zou je dus ook kunnen zeggen: Willen wij dat er minder voedsel de wereldmarkt op komt omdat wij onhaalbare stikstofdoelen willen nastreven?

Als je de stelling over de hele wereld trekt, moet je de wereldwijde voedseltekorten ook meenemen i.m.o :)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 20:24

elnienjo schreef:
mysa schreef:

Geen probleem als het om grapefruit of avocado gaat. Daar kunnen we prima zonder, als het moet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 20:36

mysa schreef:
elnienjo schreef:

Geen probleem als het om grapefruit of avocado gaat. Daar kunnen we prima zonder, als het moet.

Dat mag je voor jezelf verkiezen maar kun je niet voor een ander bepalen. Grapefruit is enorm gezond, avocado ook trouwens maar dat eet ik niet zo vaak.