manubres schreef:Ik ben nog steeds niet overtuigd van de noodzaak van hulpteugels. Daarnaast ben ik het helemaal eens dat de manier van rijden ook erg belangrijk is. Maar wat er op dit moment in de paardenwereld gebeurt, de manier van africhten en rijden, leidt niet tot wat we willen met het africhten van paarden. Namelijk het gewicht over 4 benen verdelen en daarna meer op het achterbeen brengen. Door de hulpteugels en het rijden met te korte halzen en veel paarden die achter de loodlijn lopen creëer je paarden die op de voorhand lopen tot in de GP. Valse oprichting noemen ze dat ook wel. Ik daag jullie uit mij eens een voorbeeld te geven van een paard die (op hoog niveau) goed is afgericht en het gewicht ook verplaatst heeft naar de achterhand.
Uw vraag suggereert dat het niet mogelijk zou zijn een dergelijk paard te tonen. Maar als u gelijk zou hebben, ondermijnt u ongewild uw eigen stelling en streven. Want als u gelijk zou hebben, is de vervolg vraag gerechtvaardigd: Als er geen voorbeelden van te vinden zijn, is het dan überhaupt mogelijk om tot zo'n resultaat te komen ?
Ik heb in het recente verleden schokkende beelden verzameld van ruiters uit het verleden die bijzonder matige beelden laten zien en die zeker niet aan uw criteria voldoen. Toch worden zij unisono als
'grootmeester' aangeduid omdat zij over deze idealen schreven. Terecht want dat ideaal is strevenswaardig, maar dat betekend niet dat het altijd te bereiken is, of dat zijzelf het ooit volledig bereikt hebben.
Ikzelf tracht nog steeds mij goed voor ogen te houden dat er een verschil is tussen wat idealiter te bereiken valt en hetgeen realiteit is.