anjali schreef:Ik heb al eerder gezegd,ga dan verder gewichtsdragers fokken voor de steeds zwaarder en langer wordende ruiters.Bij sommige rassen zie je nu juist het tegenovergestelde,nl. dat er steeds luxer gefokt gaat worden.Overigens,als je van paarden houdt dan ben je toch uit jezelf kritisch erop dat je een paard niet te zwaar gaat belasten.
Maar die ouderwetse type's hadden of hebben niet allemaal een sterkere rug. Ze werden vaak dressuurmatig ook niet dusdanig gereden dat ze sterker zouden worden en iets beter zouden kunnen dragen.
En je kan niet alle paarden over 1 kam scheren. Niet van 1 ras, maar ook niet op stokmaat bijvoorbeeld.
Zelf verschillende quarters gehad in ongeveer zelfde maten, 1 iets grotere, die echt niet hetzelfde konden dragen.
Daarbij als een manege 2 van die krachtpatsers heeft, moeten die dus ook al het zware werk doen. Dat betekent dat zij toch continu op de max belast zullen worden.
Memories schreef:Ik blijf het meebewegend vet wel een interessante discussie vinden. Het gaat vaak over een te dikke ruiter (>85 kg of >90 kg zijn de getallen die ik veel zie voorbijkomen) vs. een lange slanke ruiter. Maar wat vinden we van kleine ruiters met een fors gewicht voor hun lengte? Bijv. lengte 150-160 cm en gewicht van 70-75 kg, dan zitten we ook op overgewicht of zelfs op de rand met obesitas als we puur naar een BMI berekening kijken. Ook dan zou je dus in de weg zittend vet kunnen verwachten, alleen is het gewicht qua absoluut getal niet snel te hoog als er het juiste paard bij gezocht wordt. Is het in de weg zittend vet dan nog steeds een probleem of dan niet meer, omdat het absolute gewicht niet bijzonder hoog is?
Natuurlijk is niet iedereen van 95kg ook "vet", maar voor een paard is het gewicht en is de regel; teveel is teveel.
Maar in de discussie roepen mensen dat het minder erg is als je goed kan zitten. In theorie is dat zo als het paard de keus heeft uit 2 mensen met zelfde gewicht. Maar hij moet nog steeds het gewicht dragen.
En mensen schieten in de verdediging dat ze overgewicht hebben, maar wel goed zitten. Waar je bij x lengte en x gewicht, dus wel vet mee draagt en dat qua bewegen een extra last is.
Het moet ook niet uitmaken. Mensen moeten gewoon accepteren dat als ze te zwaar zijn, niet op een paard kunnen rijden. Ongeacht je model.
We moeten ook accepteren als we opgroeien vaak niet meer op die leuke, kleine pony's mogen/kunnen. Dat weet iedereen.
Ik had een d-pony en woog iets van 47kg toen ik hem kocht. Heb altijd zwaardere mensen om me heen gehad. Vrouwen die er prima uitzagen, gezond waren etc. Maar niemand zou zeggen; laten we ruilen. Echt iedereen nam eigen verantwoordelijkheid om nooit op mijn pony te willen rijden, erom te vragen etc.
Als iemand onze paarden eens verzorgden, zeiden ze zelf; ik wil ze wel verzorgen, maar ga er niet op rijden. Is nooit een punt van discussie geweest.
En als ik een keer samen met iemand wilde rijden en diegene dan op een quarter liet, vroeg ik gewoon naar het gewicht. Nog nooit een probleem geweest. Allemaal mensen met eigen paarden die het prima snappen en ook zelf twijfelen om op een kleiner paardje te stappen.