Gewichtseis voor ruiters op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:56

anjali schreef:
c_alsemgeest schreef:

De gene die wij hebben verkregen als resultaat van jaren lang fokken wel...

Ik heb al eerder gezegd,ga dan verder gewichtsdragers fokken voor de steeds zwaarder en langer wordende ruiters.Bij sommige rassen zie je nu juist het tegenovergestelde,nl. dat er steeds luxer gefokt gaat worden.Overigens,als je van paarden houdt dan ben je toch uit jezelf kritisch erop dat je een paard niet te zwaar gaat belasten.

Dat steeds luxer begrijp ik zo of zo niet. Allerlei problemen er in fokken. Ik zie liever evenwichtig gefokte paarden dan van die extremen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:46

Ik blijf het meebewegend vet wel een interessante discussie vinden. Het gaat vaak over een te dikke ruiter (>85 kg of >90 kg zijn de getallen die ik veel zie voorbijkomen) vs. een lange slanke ruiter. Maar wat vinden we van kleine ruiters met een fors gewicht voor hun lengte? Bijv. lengte 150-160 cm en gewicht van 70-75 kg, dan zitten we ook op overgewicht of zelfs op de rand met obesitas als we puur naar een BMI berekening kijken. Ook dan zou je dus in de weg zittend vet kunnen verwachten, alleen is het gewicht qua absoluut getal niet snel te hoog als er het juiste paard bij gezocht wordt. Is het in de weg zittend vet dan nog steeds een probleem of dan niet meer, omdat het absolute gewicht niet bijzonder hoog is?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:50

anjali schreef:
Ik heb al eerder gezegd,ga dan verder gewichtsdragers fokken voor de steeds zwaarder en langer wordende ruiters.Bij sommige rassen zie je nu juist het tegenovergestelde,nl. dat er steeds luxer gefokt gaat worden.Overigens,als je van paarden houdt dan ben je toch uit jezelf kritisch erop dat je een paard niet te zwaar gaat belasten.

Maar die ouderwetse type's hadden of hebben niet allemaal een sterkere rug. Ze werden vaak dressuurmatig ook niet dusdanig gereden dat ze sterker zouden worden en iets beter zouden kunnen dragen.

En je kan niet alle paarden over 1 kam scheren. Niet van 1 ras, maar ook niet op stokmaat bijvoorbeeld.

Zelf verschillende quarters gehad in ongeveer zelfde maten, 1 iets grotere, die echt niet hetzelfde konden dragen.

Daarbij als een manege 2 van die krachtpatsers heeft, moeten die dus ook al het zware werk doen. Dat betekent dat zij toch continu op de max belast zullen worden.

Memories schreef:
Ik blijf het meebewegend vet wel een interessante discussie vinden. Het gaat vaak over een te dikke ruiter (>85 kg of >90 kg zijn de getallen die ik veel zie voorbijkomen) vs. een lange slanke ruiter. Maar wat vinden we van kleine ruiters met een fors gewicht voor hun lengte? Bijv. lengte 150-160 cm en gewicht van 70-75 kg, dan zitten we ook op overgewicht of zelfs op de rand met obesitas als we puur naar een BMI berekening kijken. Ook dan zou je dus in de weg zittend vet kunnen verwachten, alleen is het gewicht qua absoluut getal niet snel te hoog als er het juiste paard bij gezocht wordt. Is het in de weg zittend vet dan nog steeds een probleem of dan niet meer, omdat het absolute gewicht niet bijzonder hoog is?

Natuurlijk is niet iedereen van 95kg ook "vet", maar voor een paard is het gewicht en is de regel; teveel is teveel.

Maar in de discussie roepen mensen dat het minder erg is als je goed kan zitten. In theorie is dat zo als het paard de keus heeft uit 2 mensen met zelfde gewicht. Maar hij moet nog steeds het gewicht dragen.

En mensen schieten in de verdediging dat ze overgewicht hebben, maar wel goed zitten. Waar je bij x lengte en x gewicht, dus wel vet mee draagt en dat qua bewegen een extra last is.

Het moet ook niet uitmaken. Mensen moeten gewoon accepteren dat als ze te zwaar zijn, niet op een paard kunnen rijden. Ongeacht je model.
We moeten ook accepteren als we opgroeien vaak niet meer op die leuke, kleine pony's mogen/kunnen. Dat weet iedereen.

Ik had een d-pony en woog iets van 47kg toen ik hem kocht. Heb altijd zwaardere mensen om me heen gehad. Vrouwen die er prima uitzagen, gezond waren etc. Maar niemand zou zeggen; laten we ruilen. Echt iedereen nam eigen verantwoordelijkheid om nooit op mijn pony te willen rijden, erom te vragen etc.
Als iemand onze paarden eens verzorgden, zeiden ze zelf; ik wil ze wel verzorgen, maar ga er niet op rijden. Is nooit een punt van discussie geweest.

En als ik een keer samen met iemand wilde rijden en diegene dan op een quarter liet, vroeg ik gewoon naar het gewicht. Nog nooit een probleem geweest. Allemaal mensen met eigen paarden die het prima snappen en ook zelf twijfelen om op een kleiner paardje te stappen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 14:58

superpony schreef:
Elisa2, het gaat om de manier waarop. Daarom schrijf ik ook dat mensen denken dat ze een goede baas zijn als ze daaraan meedoen. Veel mensen hebben welzijn niet zo goed op orde, maar lopen wel met de massa mee om de problemen op te lossen die ze zelf veroorzaken. Zeggen dat je supplementen voert, dure therapie laat komen, terwijl je zelf een paard kapot rijdt, niet goed houdt, slecht voert etc gaat er bij mij niet zo in.

Waneer nodig, moet je natuurlijk iets geven of iemand laten komen. Maar ik geloof niet in 1 dags cursus mensen die je paard kunnen verbeteren bijv.

Dat is wat duidelijker, daar ben ik het geheel mee eens. Goed management is zo belangrijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 15:18

Memories schreef:

Als je het goed zou willen doen dan moet je vetpercentage zeker meenemen in de berkening. Maar ja dat is een stuk lastiger dan gewoon de weegschaal pakken

Hikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:49

Memories schreef:

Dat is eigenlijk wat ik bedoelde met mijn post. De weegschaal op de manege geeft aan dat ik mag rijden, 85 kilo, wijst mij een paard toe en vervolgens kan het paard wel omgaan met mijn gewicht, maar niet met mijn lengte.
Dan zou, wat jij zegt, over BMI, heel erg meetellen. Niet alleen gewicht of lengte zou een "meetpunt" moeten zijn, maar vooral de verhouding. Zou ik 20 cm minder lang zijn, nog steeds 85 kilo wegen, zit ik het paard niet langer in de weg met mijn lengte, maar wel weer met mijn gewicht.

Pumpkinbroes

Re: Gewichtseis voor ruiters op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:13

Lees net reclame op Facebook over trektochten van 2 tot 8+ dagen met ijslanders in Ijsland.

In de faq staat max gewicht 110 kilo.

Hoe werkt dat dan?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:23

110kg op een ijslander :n

Je mag hopen dat iemand die 110kg weegt meer verstand heeft dan degene die de tochten organiseert en niet op zo’n paardje stapt.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:25

Mars schreef:

Je mag hopen dat iemand die 110kg weegt meer verstand heeft dan degene die de tochten organiseert en niet op zo’n paardje stapt.

Ja of ze moeten daar toch wel zulke andere ijslanders hebben dan hier?
Of zijn we hier nou zo pieperig betreft onze paarden.
Ik zat dat nog net niet met mijn mond open van verbazing te lezen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:37

Mars schreef:
Onze instructeur zei vroeger op de manege gewoon ‘je bent te groot geworden voor pony x’. Lijkt me een prima manier want of dat nu over lengte of breedte ging maakte niet uit. Je werd te groot.

En toch is dat ook niet helemaal eerlijk.
Ik heb die opmerking zelf ook te horen gekregen terwijl er meiden waren die hetzelfde (of meer) wogen en minimaal dezelfde lengte hadden maar net een andere gewichtsverdeling hadden waardoor ze slanker oogden en zij mochten wel gewoon op de betreffende pony.
Ik had in die gevallen verplicht op de weegschaal dan ook beter gevonden dan wegwuiven en de anderen stug op die pony laten rijden. ;)

Ik ben voor een gewichtslimiet en voor het wegen vd ruiters/amazones, mits dat wegen op een 'nette' manier gebeurt dus in een aparte ruimte of iig zodanig dat het gewicht niet af te lezen is door anderen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:17

Pumpkinbroes schreef:
Mars schreef:

Ja of ze moeten daar toch wel zulke andere ijslanders hebben dan hier?
Of zijn we hier nou zo pieperig betreft onze paarden.
Ik zat dat nog net niet met mijn mond open van verbazing te lezen.

Je gebruikt dieren voor je plezier, dan mag je in mijn ogen best pieperig zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:55

lor1_1984 schreef:
Mars schreef:
Onze instructeur zei vroeger op de manege gewoon ‘je bent te groot geworden voor pony x’. Lijkt me een prima manier want of dat nu over lengte of breedte ging maakte niet uit. Je werd te groot.

Ik heb die opmerking zelf ook te horen gekregen terwijl er meiden waren die hetzelfde (of meer) wogen en minimaal dezelfde lengte hadden maar net een andere gewichtsverdeling hadden waardoor ze slanker oogden en zij mochten wel gewoon op de betreffende pony.
Ik had in die gevallen verplicht op de weegschaal dan ook beter gevonden dan wegwuiven en de anderen stug op die pony laten rijden. ;)

Ik ben voor een gewichtslimiet en voor het wegen vd ruiters/amazones, mits dat wegen op een 'nette' manier gebeurt dus in een aparte ruimte of iig zodanig dat het gewicht niet af te lezen is door anderen.

Dan zijn dat dus allemaal grensgevallen.Maar je wilt toch zelf niet op een pony waar je te zwaar voor bent? Het rijden moet toch leuk zijn voor zowel ruiter als paard?Of in elk geval niet schadelijk voor het paard.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 15:15

Memories schreef:

Technisch gezien val ik daar dan onder, Ik ben 162 en zo'n 75 kg. (Ik ben zeker niet obees en heb een gezonde heup, buik ratio). Ik weet niet zo veel van in de weg zittend vet. Maar ik rij gewoon op mijn 2 grote E-pony's. Weeg zo'n 13,5 en 14% van hun gewicht en daar hebben ze geen last van. Niet volgens mij, niet volgens mij instructeur, dierenarts, masseur en ostheopaat.

Mijn zadel past, ik kan echt wel in balans zitten, ik train mijn paarden zelf in conditie (en op vrij hoog niveau) en ik ben zelf ook in conditie. Ik kan prima op een groter paard, maar met mijn korte pootjes is dat een veel minder mooie en stabiele match dan dit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 15:29

Veulen84 schreef:
Memories schreef:

Technisch gezien val ik daar dan onder, Ik ben 162 en zo'n 75 kg. (Ik ben zeker niet obees en heb een gezonde heup, buik ratio). Ik weet niet zo veel van in de weg zittend vet. Maar ik rij gewoon op mijn 2 grote E-pony's. Weeg zo'n 13,5 en 14% van hun gewicht en daar hebben ze geen last van. Niet volgens mij, niet volgens mij instructeur, dierenarts, masseur en ostheopaat.

Mijn zadel past, ik kan echt wel in balans zitten, ik train mijn paarden zelf in conditie (en op vrij hoog niveau) en ik ben zelf ook in conditie. Ik kan prima op een groter paard, maar met mijn korte pootjes is dat een veel minder mooie en stabiele match dan dit.

Dat zijn dus jouw eigen paarden waarbij jij zelf wel goed in de gaten zult houden wat ze wel of niet aankunnen.In dit topic ging het over manegepaarden waar steeds diverse personen op willen gaan rijden.En dat kan dan te veel worden als de manegeeigenaar geen limiet stelt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 16:02

anjali schreef:
lor1_1984 schreef:

Dan zijn dat dus allemaal grensgevallen.Maar je wilt toch zelf niet op een pony waar je te zwaar voor bent? Het rijden moet toch leuk zijn voor zowel ruiter als paard?Of in elk geval niet schadelijk voor het paard.

Ik zei niet dat ik perse ook op die pony's wilde, alleen dat ik het oneerlijk vindt om de ene te vertellen dat die te zwaar is puur op uiterlijk, terwijl er meerdere zijn die minimaal net zoveel wegen maar een andere gewichtsverdeling hebben (bijv iets langer en wat slanker door betere verdeling van gewicht) waardoor ze op het oog lichter lijken en die wel op die pony's laten rijden.
Vooral ook omdat ik nog geen jaar daarvoor wel op die pony's mocht rijden en niets veranderd was qua lengte of gewicht en ook bij die pony's niets veranderd was. :+
Zet dan de hele bups op de weegschaal en deel ze op basis daarvan in op bepaalde paarden/pony's, dan praat je over eerlijk beoordelen ipv puur op het oog te zeggen of iemand te groot/zwaar is.

Mars

Re: Gewichtseis voor ruiters op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 16:15

Mwah clubjes minderjarigen op de weegschaal zetten heeft ook zo zijn nadelen.

Instructeur had het voor het zeggen, klaar. Ik had geen idee wat mijn lesgenootjes wogen, was ik ook helemaal niet mee bezig. Geen van ons trouwens. Soms jammer als je niet meer op een bepaalde pony mocht als je te lang werd maar dat was nu eenmaal zo.