[OS]Zesde plaats voor Edward Gal en Total US in kür

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 22:58

DuoPenotti schreef:
Ik begrijp wel dat hij voor de sponsors rijd, zijn brood. Dus moet het knallen.
Maar hoe zit dat met de andere? Waarom rijden die wel meer op safe? In mijn ogen meer voor het welzijn.

Maar dat op safe rijden moet wel kunnen hè. Het temperament en karakter van het paard moet zich daarvoor lenen.

Ik heb zelf ook een hele hete druktemaker. Als die van mij zo heet is kan ik op niet "op safe" rijden want dan ben ik weg. Letterlijk.... Die moet je aan het werk zetten om de aandacht vast te houden. Ja, en dan ontstaat er hectiek, helaas.
Ik vond dan ook het bewonderingswaardig dat EG er nog zo'n fijne stap uit wist te rijden.

En daarmee zeg ik niet dat ik dat mooi vind, maar ik snap het wel. Maar mijn ervaring is dus anders en ik kijk dus ook anders.
En dan kan je zeggen van dat hij niet had moeten starten, maar op dergelijke kampioenschappen conformeer je jezelf aan een startverplichting en zitten daar vaak consequenties aan vast als je zonder veterinaire oorzaak verstek laat gaan. Denk aan schorsing, boetes of wegstrepen van het team resultaat. De bal ligt dan bij de jury om te beoordelen of het welzijn in het geding is. EG was 6e, dus oordeel jury daarover lijkt me duidelijk.

Ik heb ook genoten van Jessica en wat mij betreft had ze ook 98% mogen krijgen. En ik zou het fantastisch vinden als EG (en anderen) tzt met vergelijkbare vanzelfsprekendheid kunnen rijden.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 11:50

Seltje schreef:
Upendo: dat hebben ze toch geprobeerd, Rien als bondscoach?
Was niet echt een succes...

Omdat Rien ze dus niet spaart, ze wijst op de tekortkomingen van hen rijstyle en opleiding!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:09

Qwillion schreef:
Seltje schreef:

Omdat Rien ze dus niet spaart, ze wijst op de tekortkomingen van hen rijstyle en opleiding!

In het OS topic las ik al dat Rien de schuld krijgt van het feit dat NL geen podium heeft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: [OS]Zesde plaats voor Edward Gal en Total US in kür

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:15

Maar Rien is toch ook geen bondscoach? Wat had hij moeten doen dan? :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:20

Qwillion schreef:
Seltje schreef:

Ehm, misschien iets anders...?

Ik had ooit les van iemand die stelde 'een leraar is een smerig beest'. Wij gniffelden...
... maar hij had wel gelijk : een leraar (instructeur, bondscoach, etc.) hoort de leerlingen te confronteren met waar de moeilijkheden zitten.

Niet leuk om te horen voor je ego.
Maar wel de manier om verder te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:34

een leraar (instructeur, bondscoach, etc.) hoort de leerlingen te confronteren met waar de moeilijkheden zitten.

Niet leuk om te horen voor je ego (quoteJanneke2)

juist wel want daar kom je verder mee, - eigen ervaring - leren van je fouten
o.a. Rien was daarbij een inspirerende bron

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:47

Cayenne schreef:
Maar Rien is toch ook geen bondscoach? Wat had hij moeten doen dan? :=

Hilarisch.

Alex van Silfhout is ook een fijne trainer hoor. We zijn er een keer met een clinic geweest. Volgens mij ontlopen Alex en Rien elkaar niet zoveel.

Ik kan me herinneren dat Rien vooral veel kritiek kreeg over de keuzes die hij in het selectieproces naar de WK jonge Dressuurpaarden en de wereldruiterspelen (2018) maakte. "Naar de WK jonge dressuurpaarden werden Dinja van Liere en Haute Couture niet afgevaardigd en bijvoorbeeld Habibi DVB en Mara de Vries wel. Voor Tryon koos Van der Schaft Madeleine Witte-Vrees en Cennin boven (de op de observatiewedstrijden beter scorende) Adelinde Cornelissen en Aqiedo." Bron Horses.nl In die periode vertrok hij per direct.
Maar dan denk ik Witte-Vrees? De amazone die je iedere x terugziet in die vreselijke rollkur-kop-op-de-borst-getrokken-open-mond filmpjes die iedere x weer opduiken in topics over de topsport.
Hoe het precies allemaal zit weten we ook niet. Het zal aan beide kanten niet hebben geboterd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:52

MCE schreef:
een leraar (instructeur, bondscoach, etc.) hoort de leerlingen te confronteren met waar de moeilijkheden zitten.

Niet leuk om te horen voor je ego (quoteJanneke2)

juist wel want daar kom je verder mee, - eigen ervaring - leren van je fouten
o.a. Rien was daarbij een inspirerende bron

Uh, een bondscoach is geen leraar...De bondcoach is degene die in naam van de nationale bond het team coacht. Coachen is niet hetzelfde als onderwijzen. Vooral in de paardensport (wat een individuele sport is waarbij iedereen zijn eigen trainer heeft) heeft de bondscoach veel meer een faciliterende rol

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 13:32

Precies.
Als een bondscoach in de aanloop naar een WK of OS nog moet gaan onderwijzen of zaken nog wil gaan veranderen, ben je sowieso te laat.
Hij moet observeren, de juiste keuzes maken, faciliteren en is het aanspreekpunt names of voor Nederland.

Bij de jeugdruiters geeft de bondscoach, Monique Peutz wel regelmatig (gast)lessen, dacht ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 13:55

Ik heb het stukje gevonden maar weet niet of dat hier geplaatst mag worden volgens de boktregels. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 13:58

... daar zeg je nu eens wat.

Als een bondscoach alleen maar hoeft te faciliteren, vraag dan gewoon een goede manager (die voor de leuk wat rondhobbelt - 'affiniteit met de hippische wereld').

Vraag dan geen toptrainer...

(Afdeling vooroordelen: ik had op mijn 17e een verzorgpaard, en één van mijn 'taken' was zorgen dat als de eigenares uit haar werk kwam hollen, paard gepoetst en gezadeld klaarstond zodat Rini van der Schaft er op kon. Ik heb mijn ogen uitgekeken en mijn oren wagenwijd open gezet.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 14:09

Janneke2 schreef:
... daar zeg je nu eens wat.

Als een bondscoach alleen maar hoeft te faciliteren, vraag dan gewoon een goede manager (die voor de leuk wat rondhobbelt - 'affiniteit met de hippische wereld').

Vraag dan geen toptrainer...

(Afdeling vooroordelen: ik had op mijn 17e een verzorgpaard, en één van mijn 'taken' was zorgen dat als de eigenares uit haar werk kwam hollen, paard gepoetst en gezadeld klaarstond zodat Rini van der Schaft er op kon. Ik heb mijn ogen uitgekeken en mijn oren wagenwijd open gezet.)

Nee. Een bondscoach moet wél verstand hebben van goed paardrijden. Hij is immers degene die er op de belangrijke momenten sowieso bij is, waar misschien de eigen trainer dat niet altijd kan. Een bondscoach moet kunnen observeren, analyseren en eventueel verbeterpunten aandragen als dat nodig is. Hij heeft een coachende rol. Kijkt en denkt mee met de combinaties. Een sparringpartner.

Hij hoeft de combinaties niet meer te leren paardrijden, maar kan ze wel helpen de puntjes op de i te zetten op het moment suprême.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:01

Dus hij mag wel laten weten als het niet meer harmonious is? En aankaarten dat het misschien een training punt is voor thuis met hun eigen trainer?

Ik vindt wel interessant om te horen waarom jullie twee echt zo opper de top verliefd ben op Gal dat jullie niet meer objectief kunt kijken? Dat wil ik graag horen. Waarom is net hij zo fantastisch?

In de andere topic werd er echt heel goede en constructieve feedback gegeven van mensen die er wel echt veel verstand van hebt. Maar jullie blijven doorblaffen dat wij het allemaal fout hebt.

Terwijl de meesten comments zegt dat ze meer harmonie en minder dwang wilt zien. Is dat nou zo erg?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:09

Ik vind dat een interessante vraag Phonix .

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:44

Phonix schreef:
Dus hij mag wel laten weten als het niet meer harmonious is? En aankaarten dat het misschien een training punt is voor thuis met hun eigen trainer?

Ik vindt wel interessant om te horen waarom jullie twee echt zo opper de top verliefd ben op Gal dat jullie niet meer objectief kunt kijken? Dat wil ik graag horen. Waarom is net hij zo fantastisch?

In de andere topic werd er echt heel goede en constructieve feedback gegeven van mensen die er wel echt veel verstand van hebt. Maar jullie blijven doorblaffen dat wij het allemaal fout hebt.

Terwijl de meesten comments zegt dat ze meer harmonie en minder dwang wilt zien. Is dat nou zo erg?

1. Waar zeggen mensen hier opper de top verliefd te zijn?

2. Wanneer heb je er echt verstand van? Wie beoordeelt dat? Hoe objectief is dat?

3. Wie blaft waar?

Wat een rare post dit…

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:48

Wij zijn een weekje in Duitsland en gisteravond met een paar Duitsers wat doorgeakkerd over de dressuur. Hun conclusie is dat de Duitse 'Tradition' bepalend is voor het succes. Die Verhältnis zum Pferd. Für die Ehre und das Land. Deutsche Gründlichkeit. Bewezen concepten, zekerheid, geduld, lange termijn, langdurige afspraken.

Misschien zo het helpen als het in Nederland ook weer eens lukt een serieus meerjarenplan te maken.

Er is overigens ook veel respect voor Nederland, voor de vernieuwingsdrift (ze noemden steeds de kür als voorbeeld, die groot is geworden door vooral de inspanningen van Anky), de wetenschappelijke benadering van de kwpn-fokkerij (veel meer röntgenen, strenge hengstenselectie, maar ook alle data die wij verzamelen). Maar in zo'n gesprek merk je vooral dat ze het prima vinden als NL z'n nek uitsteekt - Duitsland kijkt, onderzoekt en 'behoudt het goede'....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 16:03

Kendra schreef:
Wij zijn een weekje in Duitsland en gisteravond met een paar Duitsers wat doorgeakkerd over de dressuur. Hun conclusie is dat de Duitse 'Tradition' bepalend is voor het succes. Die Verhältnis zum Pferd. Für die Ehre und das Land. Deutsche Gründlichkeit. Bewezen concepten, zekerheid, geduld, lange termijn, langdurige afspraken.

Misschien zo het helpen als het in Nederland ook weer eens lukt een serieus meerjarenplan te maken.

Er is overigens ook veel respect voor Nederland, voor de vernieuwingsdrift (ze noemden steeds de kür als voorbeeld, die groot is geworden door vooral de inspanningen van Anky), de wetenschappelijke benadering van de kwpn-fokkerij (veel meer röntgenen, strenge hengstenselectie, maar ook alle data die wij verzamelen). Maar in zo'n gesprek merk je vooral dat ze het prima vinden als NL z'n nek uitsteekt - Duitsland kijkt, onderzoekt en 'behoudt het goede'....

zie je nu ook weer, in de eventing
maar het wezen paard is niet verandert en dat weten zij - evenals de engelse - als geen ander

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 16:24

996981 schreef:
Phonix schreef:

2. Wanneer heb je er echt verstand van? Wie beoordeelt dat? Hoe objectief is dat?

3. Wie blaft waar?

Wat een rare post dit…

Dus, waar zijn je antwoorden? Ik zie weer alleen maar babbel in plaats van constructieve antwoorden.

Ik heb trouwens net gezien dat Dujardin haar moeder in het ziekenhuis heb gelegen de laatste tijd en is heel ziek. Dan heb ik nog meer respect voor wat ze heb neergezet in Tokyo.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 16:52

Phonix schreef:
996981 schreef:

3. Wie blaft waar?

Wat een rare post dit…

Dus, waar zijn je antwoorden? Ik zie weer alleen maar babbel in plaats van constructieve antwoorden.

Ik heb trouwens net gezien dat Dujardin haar moeder in het ziekenhuis heb gelegen de laatste tijd en is heel ziek. Dan heb ik nog meer respect voor wat ze heb neergezet in Tokyo.

:') ok.

Tip: lees de volgende topics eens:

996981 @ [VN] Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

996981 @ [VN] GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

996981 @ [RT-D] Totilas, ongezond lichaamsgebruik

In die topics is alles wat hier voorbij komt al tientallen keren breed uitgemeten en ga je antwoorden vinden

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:03

996981 schreef:
Phonix schreef:

3. Wie blaft waar?

Wat een rare post dit…

:') ok.

Tip: lees de volgende topics eens:

996981 @ [VN] Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

996981 @ [VN] GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

996981 @ [RT-D] Totilas, ongezond lichaamsgebruik

In die topics is alles wat hier voorbij komt al tientallen keren breed uitgemeten en ga je antwoorden vinden[/quote]

Dus je wilt dat ik deze topics gaat doorzoeken naar jouw antwoorden op mijn vragen?

Wat een grapjas bent jij.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:07

DuoPenotti schreef:
Is het bij springen inderdaad ook niet omdat daar de Nederlands kampioen niet al jaren dezelfde is?
En precies wat je zegt, balk is balk, tijd is tijd.
Daar valt weinig over te discussiëren over de uitslag.

Ik denk dat het meer te maken heeft omdat we een hele grote groep vreselijk goed rijdende springruiters hebben waar rijtechnisch bar weinig op aan te merken is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:10

Dat zeker ook Benzzz :j

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:49

Misschien niet heel relevant, maar ik heb een paar jaar gejureerd (B en L dressuur), maar als er een springruiter de ring in kwam, werd ik daar vaak wel heel blij van. 9 van de 10 keer zijn dat lekker actieve, nuchtere en vriendelijke proeven.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:51

Het springpubliek is ook (nogal) anders :+ :+ ….