Askja schreef:Sky_As schreef:tja, als jij twijfelt over of dat paard wel of niet "ontevreden" is, dan is de discussie bij voorbaat ook al zinloos
En een jury zegt mij niet zo veel, ik denk als wetenschappers op het gebied van lichaamstaal dit laat oordelen, ze niet blij worden en we er inderdaad niet van moeten staan te kijken als dit (wedstrijden met dieren) ooit verboden wordt. En dat hebben we dan aan onszelf (en de jury's) te danken.
Als meelezer lees ik jouw posts met veel plezier en instemming. Heel goed verwoord!
M.i. zou het paard wel wat meer centraal mogen staan in de (dressuur)sport, in meerdere opzichten.
Als in het jureren fijne rijderij, harmonie en positieve reacties van het paard op de ruiter meer voorop zouden komen te staan, en minder fijn rijden (grove ophoudingen, veel inwerking met spoor) en negatieve reacties van het paard op de ruiter minder vergoeilijkt en dus harder afgestraft zouden worden zonder dat het enorme talent van het paard e.e.a. in de punten compenseert, dat zou er bij de buitenwacht/de leken/de beste stuurlui aan wal (zoals ikzelf) minder snel een indruk ontstaan dat het paard puur gebruikt wordt voor het succes van de ruiter. Het paard maakt tenslotte het succes van de ruiter mogelijk, en de ruiter - en de jury - is het daarom aan het paard verplicht diens welzijn en welbevinden zowel in de proef als daarbuiten ondubbelzinnig voorop te stellen.
Daar hoort m.i. ook bij dat een paard fouten mag maken en niet koste wat kost 'op druk' wordt gereden omwille van de expressie en controle, maar de kans krijgt zich te leren ontspannen in de proef en daarin te groeien, als onderdeel van zijn ontwikkeling als GP-paard.
Mee eens.
Overigens over de aanleuning van Zonik, dat paard heeft een mooi front met een lange hals. Ik heb het idee dat de Totilas nakomelingen veel meer op lengte gereden moeten worden en dat is niet Edwards sterkste punt.
Als je Totilas bloed wilt zien met een andere rijstijl, kijk dan eens naar Total Hope.
Overigens zag ik Total en Toto toen op de Black magic show, en omdat dat geen proef was werd er beter afgewerkt. Het zag er fijner uit bij beide paarden dan in deze proeven. Ik moet zeggen dat het echt wel bijzonder was wat ze daar lieten zien.