GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:12

Askja schreef:
Sky_As schreef:
tja, als jij twijfelt over of dat paard wel of niet "ontevreden" is, dan is de discussie bij voorbaat ook al zinloos :)

En een jury zegt mij niet zo veel, ik denk als wetenschappers op het gebied van lichaamstaal dit laat oordelen, ze niet blij worden en we er inderdaad niet van moeten staan te kijken als dit (wedstrijden met dieren) ooit verboden wordt. En dat hebben we dan aan onszelf (en de jury's) te danken.

Als meelezer lees ik jouw posts met veel plezier en instemming. Heel goed verwoord!

M.i. zou het paard wel wat meer centraal mogen staan in de (dressuur)sport, in meerdere opzichten.
Als in het jureren fijne rijderij, harmonie en positieve reacties van het paard op de ruiter meer voorop zouden komen te staan, en minder fijn rijden (grove ophoudingen, veel inwerking met spoor) en negatieve reacties van het paard op de ruiter minder vergoeilijkt en dus harder afgestraft zouden worden zonder dat het enorme talent van het paard e.e.a. in de punten compenseert, dat zou er bij de buitenwacht/de leken/de beste stuurlui aan wal (zoals ikzelf) minder snel een indruk ontstaan dat het paard puur gebruikt wordt voor het succes van de ruiter. Het paard maakt tenslotte het succes van de ruiter mogelijk, en de ruiter - en de jury - is het daarom aan het paard verplicht diens welzijn en welbevinden zowel in de proef als daarbuiten ondubbelzinnig voorop te stellen.
Daar hoort m.i. ook bij dat een paard fouten mag maken en niet koste wat kost 'op druk' wordt gereden omwille van de expressie en controle, maar de kans krijgt zich te leren ontspannen in de proef en daarin te groeien, als onderdeel van zijn ontwikkeling als GP-paard.

Mee eens.

Overigens over de aanleuning van Zonik, dat paard heeft een mooi front met een lange hals. Ik heb het idee dat de Totilas nakomelingen veel meer op lengte gereden moeten worden en dat is niet Edwards sterkste punt.

Als je Totilas bloed wilt zien met een andere rijstijl, kijk dan eens naar Total Hope.

Overigens zag ik Total en Toto toen op de Black magic show, en omdat dat geen proef was werd er beter afgewerkt. Het zag er fijner uit bij beide paarden dan in deze proeven. Ik moet zeggen dat het echt wel bijzonder was wat ze daar lieten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:37

Edward moet wel geld verdienen met de paarden, in tegenstelling tot de meeste basisruiters. Dus als je weet dat Zonik niet het geld bij elkaar zal verdienen omdat hij last heeft van wat fysieke ongemakjes, dan moet je het geld met de andere paarden verdienen. En het meeste geld verdien je wel met de meest getalenteerde paarden.(quoteKarijn)

juist op die getalenteerde paarden moet je zuinig zijn, les is more zeggen de britten niet voor niets, of gaat het om het snelle geld

maar wedstrijden zijn toch niet zijn enige bron van inkomsten!!

misschien zijn deze paarden ook wel niet geschikt voor EG, paarden op lengte rijden is ook niet echt iets voor hem, al zijn paarden lopen een beetje "in de houding" het ene paard kan dat hebben het andere niet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:47

Volgens mij wordt Edward al heel lang gesponsord door Glock en is de druk van snel geld verdienen er daarom wel af.

Zonik liep in 2019 nog het NK en presteerde daar prima ondanks weinig gestart te zijn. Ik denk eerder dat Edward liever in zet op de Totilas zonen omdat hij met Zonik nooit zulke punten kan halen als met deze paarden mits ze voor elkaar zijn bij een internationaal deelnemersveld.

Ik had deze paarden graag onder goede duitse amazones gezien, Helene Langehanenberg oid.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:50

Het zal wel aan mij liggen hoor, maar dressuurwedstrijden is je geld nooit mee te verdienen?

Bijna alle dressuurruiters moeten het toch echt van handel, lesgeven/clinics, trainingspaarden etc. hebben.

Een springruiter (in de top) kan zijn geld nog wel verdienen met wedstrijden, maar een dressuurruiter?
(en ja, ik weet dat sommige topruiters betaald krijgen om alleen nog maar aan start te komen).

En dat heeft ook niet echt iets te maken met wat de jury beloont lijkt mij? Dat staat daar helemaal los van. De jury zou er voor moeten staan dat alles op een eerlijke manier gebeurt en punt volgens de gestelde voorwaarden (zie scala).

De enige reden waarom je deze paarden in the picture wil rijden is dan dat het dekhengsten zijn en wellicht meer dekken als ze goed presteren/gepresteerd hebben.

Ik denk dat het meestverdienende paard bij Anky bijvoorbeeld haar clinic paard (Nelson?) is geweest (degene die niet goed genoeg was om GP mee te rijden). En die clinics mocht ze natuurlijk wel geven doordat ze met een ander paard ITP reed en op dat moment dus veelgevraagd was/is, dus dat hangt natuurlijk wel samen.

Echter staat dat bij mij los van mijn mening, dat welzijn van het paard, belangrijker zou moeten zijn dan de verdienste die er voor deze en gene aan hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:52

Elisa2 schreef:
Volgens mij wordt Edward al heel lang gesponsord door Glock en is de druk van snel geld verdienen er daarom wel af.

Zonik liep in 2019 nog het NK en presteerde daar prima ondanks weinig gestart te zijn. Ik denk eerder dat Edward liever in zet op de Totilas zonen omdat hij met Zonik nooit zulke punten kan halen als met deze paarden mits ze voor elkaar zijn bij een internationaal deelnemersveld.

Ik had deze paarden graag onder goede duitse amazones gezien, Helene Langehanenberg oid.

dat zeker, (wisfull thinking) hij zal ze niet snel uit handen geven
dan had dat van begin af aan gemoeten, denk dat Helen er nu niet zo snel zal opstappen, heeft zelf genoeg goede paarden om te rijden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-21 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:04

Elisa2 schreef:
En Zonik is een wat minder talentvol paard dan de Totilas zonen.

Even een stille meelezer maar ik vind Zonik hier echt miljoenen keren beter lopen dan beide Totilas zonen, maar misschien is dat subjectief. Hoe hij hem recentelijk voorstelt vind ik minder dan hier, dat dan wel.
Ik kreeg hier wel kippevel.

https://www.youtube.com/watch?v=CDUPhSvZRM8

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:46

JusticeJ schreef:
Elisa2 schreef:
En Zonik is een wat minder talentvol paard dan de Totilas zonen.

Even een stille meelezer maar ik vind Zonik hier echt miljoenen keren beter lopen dan beide Totilas zonen, maar misschien is dat subjectief. Hoe hij hem recentelijk voorstelt vind ik minder dan hier, dat dan wel.
Ik kreeg hier wel kippevel.

https://www.youtube.com/watch?v=CDUPhSvZRM8

Het is prix st george, Zonik kan niet zo goed "zitten en verzamelen" als de Totilas zonen. Piaffe/ pirouettes etc en deze tellen dubbel in de grand prix. Strekken kan hij super en het is ook absoluut geen slecht paard. Maar niet het paard die de 90% grens gaat halen in de internationale dressuur denk ik.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:54

Elisa2 schreef:

Ja hij wordt gesponsord maar hij heeft ook naar zijn sponsoren toe een verplichting. Ik denk niet dat het een liefdadigheidsdingetje is omdat de familie Glock zwarte paarden zo leuk vindt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:34

Veel mensen blijven het hebben over of het paard wel klaar is voor wedstrijden, of hij erg gestresst was etc. Maar daar gaat't niet om.
Het gaat om het feit dat er te hoge cijfers worden gegeven

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:43

Rivendell schreef:
Veel mensen blijven het hebben over of het paard wel klaar is voor wedstrijden, of hij erg gestresst was etc. Maar daar gaat't niet om.
Het gaat om het feit dat er te hoge cijfers worden gegeven

Nou, als dat het hele probleem is dan zou ik gewoon de jury’s even bellen, dat ze er naast zitten :j

Gini

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:53

Tja kijk, zonder publiek geen sport, dus als het publiek iets roept, is het niet heel onverstandig om op zijn minst te luisteren.
Bij mij op het werk geldt, wanneer het over hetzelfde onderwerp gaat: 1 klacht, wacht af, 2 klachten, let op, 3 klachten, actie!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:55

Gini schreef:
Tja kijk, zonder publiek geen sport, dus als het publiek iets roept, is het niet heel onverstandig om op zijn minst te luisteren.
Bij mij op het werk geldt, wanneer het over hetzelfde onderwerp gaat: 1 klacht, wacht af, 2 klachten, let op, 3 klachten, actie!

Je kunt je afvragen of dit het goede kanaal is je klacht te bespreken, als je daadwerkelijk actie wil.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:07

Ik vind het filmpje van Toto jr veel fijner om naar te kijken! Zelfde ruiter nochtans... mooier op lengte in de hals, licht (wat te onstabiel) contact. Inderdaad taktfouten bepaalde momenten, maar ook enkele hele mooie oefeningen. Ben benieuwd hoe dit evolueert.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:16

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:50

Wildgirl

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:59

Bizar hoe deze discussie zich ontwikkeld en dat de mensen die alles wegwapperen onder het mom van 'ervaring en deel je eigen proef maar' geen antwoord willen geven op mijn vraag wat ze er zelf van vinden.
Iedereen met een beetje paarden kennis ziet toch dat hij onregelmatig is in de wendingen?
Dat hij zwaar in protest gaat zodra hij zijn bekken flink moet kantelen?
Dat kan je toch niet wegzetten onder meer ervaring opdoen?
Als een ruiter in een parcours een balk heeft en boven een foutloze rit wordt geplaatst dan zeg je toch ook niet dat het door een gebrek aan ervaring komt?
Ik ken EG niet persoonlijk, ik heb niets met zijn manier van rijden maar daar kan ik doorheen kijken als hij een goede proef neerzet, hij werkt er hard voor en daar heb ik respect voor.
Maar, hij zet geen goede proef neer en toch pakt hij met dit paard de 2e plek.
Hoedan vraag ik me af en, ontzettend zonde voor het NL niveau en de motivatie van de ruiters die hun dier wél goed voor elkaar hebben maar geen grote naam of sponsor hebben.
Hoe demotiverend kun je, je als KNHS opstellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:16

Wildgirl,
wat ik er zelf van vind al vaker gezegd: het is niet harmonieus
bij MvB rustige proef, maar je zou kunnen vallen op haar zit, is dit te gestrekt rechtop!!, paard durchlässig, amazone zou meer durchlässig kunnen zijn

dit alleen nav de filmpjes, hoe het er echt uitziet kan alleen de jury zien die was erbij en zag het live

hoe demotiverend: heel veel, het zwaarte punt ligt denk ik bij de jury in deze
de knhs doet er waarschijnlijk niets mee, de bondscoach was ook tevreden dus.........er zal weinig veranderen

de plaatsing op internationale wedstrijden zouden hier iets aan kunnen veranderen, als je naar de landen rondom ons heen kijkt is er een ander "gereden zijn" toch prettiger om naar te kijken, of de jury dat ook vindt!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:34

996981 schreef:
Gini schreef:

Je kunt je afvragen of dit het goede kanaal is je klacht te bespreken, als je daadwerkelijk actie wil.

Ik weet niet, denk jij van niet? ik denk dat het grootste paardenforum van Nederland best wel een goed kanaal is, hier zit je doelgroep. Dat zou ik als Nederlands paardenbedrijf/paardenorganisatie niet zomaar naast me neerleggen. Maar uiteraard maakt ieder bedrijf/organisatie die keuze voor zich.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:41

Gini schreef:
996981 schreef:

Ik weet niet, denk jij van niet? ik denk dat het grootste paardenforum van Nederland best wel een goed kanaal is, hier zit je doelgroep. Dat zou ik als Nederlands paardenbedrijf/paardenorganisatie niet zomaar naast me neerleggen. Maar uiteraard maakt ieder bedrijf/organisatie die keuze voor zich.

Nee, ik denk van niet. In mijn ogen kun je veel beter namens een groot aantal Bokkers een brandbrief schrijven en deze aan de KNHS voorleggen. Of uit je zorgen op bijvoorbeeld Horses.nl. Dat is een kanaal waar je de groep bereikt die je wil bereiken. Op dit forum zitten geen Grand prix juryleden en de directie van de KNHS waarschijnlijk ook niet. Zij lezen wel dagelijks het “paardennieuws” op Horses.nl

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:06

irmaz schreef:
Hier nog Marlies van Baalen met Go Legend, 3e plek 77,23%
https://www.youtube.com/watch?v=OZbv0cPxMuc

Ziet er fijn en harmonieus uit met genoeg potentie.

Nu weet ik wel dat deze niet al te best stapt dus dat is waarschijnlijk ook iets waar hij punten op laat liggen in tegenstelling tot Toto en Total.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:07

996981 schreef:
Gini schreef:

Nee, ik denk van niet. In mijn ogen kun je veel beter namens een groot aantal Bokkers een brandbrief schrijven en deze aan de KNHS voorleggen. Of uit je zorgen op bijvoorbeeld Horses.nl. Dat is een kanaal waar je de groep bereikt die je wil bereiken. Op dit forum zitten geen Grand prix juryleden en de directie van de KNHS waarschijnlijk ook niet. Zij lezen wel dagelijks het “paardennieuws” op Horses.nl

Het platform Horses.nl heeft de artikelen betreffende dit onderwerp achter een betaalmuur gestoken, wat inhoudt dat ik geld moet geven om op dat platform mijn opinie te delen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:07

karijn schreef:
Elisa2 schreef:

Ja hij wordt gesponsord maar hij heeft ook naar zijn sponsoren toe een verplichting. Ik denk niet dat het een liefdadigheidsdingetje is omdat de familie Glock zwarte paarden zo leuk vindt.

Uiteraard maar het is toch anders dan hengsten rijden voor hengstenhouders of eigenaren die snel willen verkopen etc.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:09

irmaz schreef:
Hier nog Marlies van Baalen met Go Legend, 3e plek 77,23%
https://www.youtube.com/watch?v=OZbv0cPxMuc

Mooie proef :j. Vooral een heel fijn, relaxed ogend paard. De achterbenen vind ik minder en Marlies zelf zit vreemd, maar anders dan dat, gewoon fijn om te zien :).

Ik vind t ook mooi om te zien hoe het paard duidelijk minder bodem pakt in de piaffe doordat zijn achterhand flink onder komt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:32

996981 schreef:

Ik zou er nog niet te snel van uit gaan dat op dit forum geen GP juryleden zitten of meelezen zolang er wel GP ruiters meelezen. :-)