Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:10

FleurVP schreef:
Hoge hekken mogen vaak ook niet. En zo'n stal moet je dan ook weer echt dicht maken, of iets met gaas/hekwerk waar dan frisse lucht door kan. En in de winter moet je ze dan 16 uur binnen zetten, want zolang is het donker.

Wat doe je dan tegen de wolf die overdag aanvalt? Je dieren 24 uur per dag op stal zetten?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:17

FleurVP schreef:
Hoge hekken mogen vaak ook niet. En zo'n stal moet je dan ook weer echt dicht maken, of iets met gaas/hekwerk waar dan frisse lucht door kan. En in de winter moet je ze dan 16 uur binnen zetten, want zolang is het donker.

Precies.

Bij ons mag er niet meer dan wat draden geplaatst worden omdat anders het voor het zicht niet mooi is.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:27

Ja of als je geen stal mag bouwen. Hier tegenover liggen 2 weides waar 24/7 paarden lopen met alleen heel beperkt een schuilstal en gelukkig staat op de wei waar nu een veulen loopt een containerstal. Maar volgens mij wordt dit meer gedoogd dan dat het echt mag. Mensen met dieren zitten gewoon hardstikke klem.

Ook dat je 15 cm van de grond af moet zitten en er dan geen begroeiing mag zijn want dan is de klap stroom niet meer voldoende. Nou succes. Op die wolf fencing is het referentie project een perceel van nog geen 500m2

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:27

Gruwelijk wat er gaande is en ik snap de boeren en andere veehouders heel goed als ze een wolf zouden afschieten als hij hun dieren aanvalt.
Ons landje is gewoonweg te druk bevolkt met zowel mensen als weerloos vee. En het lijkt me ook heel lastig om je dieren te beschermen tegen een wolf.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:51

anjali schreef:
Overdag zien weerwolven eruit als mensen.

Ik hoop dat je een grapje maakt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:54

Ik heb zelf shetlanders en woon op ca. 25 km afstand van Vlijmen. Wolf legt makkelijk 80 km per dag af, dus ja, ondertussen begin ik mij wel zorgen te maken over zulke berichten.

Mijn hek is 1.20 hoog, maar niet hoog genoeg, daarbij reageerde er gister iemand die pro wolf is dat een wolf er ook makkelijk onderdoor graaft, dus helaas, het zal ook de grond in moeten.
Maar ze zeggen daar heel simpel, dan sluit je je pony's in de nacht maar op als je van ze houdt.
Ik heb geen stal, het zijn shetlanders, die staan al hun leven lang buiten. Hebben schuilhok, meer niet.
Ga maar even stal bouwen, maar dan is ander antwoord, dan koop je nieuw hekwerk. Alsof dat zo simpel is. Ik kreeg zelfs een link toegestuurd waar ik het materiaal kon kopen.
Heb ze gevraagd of zij als wolvenliefhebber dan donaties willen geven voor die hekwerken :+

Antwoord was nee, ik kon het bij de overheid aankaart. Tuurlijk, maar niet heus.
In de meeste buitengebieden mag je geen hoge hekwerken en/of schuilhokken plaatsen.

Andere dooddoener was dat als je dier wordt doodgebeten en je kunt dat middels DNA onderzoek aantonen dat je vergoeding krijgt voor het gedode dier. Sorry, mijn pony is niet uit te betalen in een 'vergoeding' … en dat laatste snappen die wolvenliefhebbers al helemaal niet.

Dus ja ik maak me zorgen.
Natuurgebied hier (Maashorst) hopen ze dat de wolf komt om de grote grazers te beheren. Dat is onderdeel van die oernatuur hier.
Maar die wilde runderen en wisenten zijn ook oerinstinct dieren en dat weet die wolf ook. Denk dat hij liever gaat jagen in een wei met makke schapen of aan honden gewend zijnde kleine pony's, dan dat hij zich waagt in de buurt van een agressief moeder oerrund … denk ik dan he :o

BigOne

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:00

Isapaardje , ik denk dat je gelijk hebt. Een dier in een afgesloten gebied pakken en klein zoals een veulen is veel makkelijker voor een roofdier , vervelende van wolf en honden is dat ze blijven moorden zolang dieren rennen , dat is hun instinct . Wolvenliefhebbers hebben makkelijk praten, ik vind het ook fascinerende dieren, in het echte wild en niet in onze lapjesdeken van Nederland .

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:11

Ik heb nou een aantal dagen dat filmpje proberen te vinden die hier steeds genoemd wordt. Maar dat is niet gelukt. Heeft iemand een link?

Ik vind wolven echt hele mooie dieren maar ben er toch niet zo blij mee dat ze hier zijn. Het zou je paard/pony/veulen/schaap/ kalf vul maar in zijn... Het is voor hier denk ik nog een ver van je bed show maar ja zullen vast ook een keer hier komen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:15

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:18

die bedoel ik niet. die heb ik op het nieuws gezien.
ik bedoel dat filmpje dat een wolf zich niet zou laten wegjagen door de herder.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:22

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:26

wemkelover schreef:
die bedoel ik niet. die heb ik op het nieuws gezien.
ik bedoel dat filmpje dat een wolf zich niet zou laten wegjagen door de herder.

Die staat openbaar op de FB tijdlijn van betreffende herder, Mathias Koch, heeft hij zelf gefilmd en geplaatst.
Op 8 mei al.

Toevallig dat ik die voorbij zag komen bij vrienden.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:33

Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom er steeds geroepen wordt dat dit door honden gedaan zou worden? Waar leven jullie dat er honden loslopen zonder baas? Een boerderij hond blijft over het algemeen bij zijn erf toch? Hebben we ergens in Nederland allemaal bloeddorstige wilde honden lopen waar ik niks van weet?

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:34

Er zijn geen zwerfhonden in Nederland.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:44

Mjah, ZLTO zegt, lekker in hun eigen belang, die wolven moeten maar naar de Veluwe. Laat de Hoge Veluwe nu net geen wolven willen. Zitten wij er straks met nog meer opgescheept.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:50

mysa schreef:
Mjah, ZLTO zegt, lekker in hun eigen belang, die wolven moeten maar naar de Veluwe. Laat de Hoge Veluwe nu net geen wolven willen. Zitten wij er straks met nog meer opgescheept.

Ja, die zijn niet helemaal gek, die hebben de hekken al eind vorig jaar dichtgegooid.
https://www.hogeveluwe.nl/nl/nieuws/201 ... ldpassages

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:57

Sassy schreef:
mysa schreef:

Ja, die zijn niet helemaal gek, die hebben de hekken al eind vorig jaar dichtgegooid.
https://www.hogeveluwe.nl/nl/nieuws/201 ... ldpassages

Nou daar zit geen woord frans bij.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:20

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:53

Ik vind het standpunt van de Hoge Veluwe interessant.
Ten eerste omdat ze een hoge mate van beheer voorstaan. Niks natuurlijks aan, het is bekend hoe het systeem het best functioneert en daar sturen ze op. Ook interessant is hun redenering dat hun grond particulier bezit is en dat ze daar nogal wat rechten aan ontlenen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 18:03

wemkelover schreef:
Ik heb nou een aantal dagen dat filmpje proberen te vinden die hier steeds genoemd wordt. Maar dat is niet gelukt. Heeft iemand een link?

Ik vind wolven echt hele mooie dieren maar ben er toch niet zo blij mee dat ze hier zijn. Het zou je paard/pony/veulen/schaap/ kalf vul maar in zijn... Het is voor hier denk ik nog een ver van je bed show maar ja zullen vast ook een keer hier komen.
deze bedoel je https://www.facebook.com/10001361215046 ... 050661725/

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 18:08

Kendra schreef:
Ten eerste omdat ze een hoge mate van beheer voorstaan. Niks natuurlijks aan, het is bekend hoe het systeem het best functioneert en daar sturen ze op. Ook interessant is hun redenering dat hun grond particulier bezit is en dat ze daar nogal wat rechten aan ontlenen.

Ze zijn eerlijk ipv een hobbymatig project natuur noemen en daarbij de komst van de wolf forceren en afdwingen.
En dan mag je toe gaan kijken hoe een hier afgeleverd dier je dieren opvreet.
Sommigen mensen hebben geen verstand, maar mogen helaas wel beslissingen nemen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:03

Kendra schreef:

De hoge Veluwe doet het al jaren uitstekend. Ze weten wat het hoogst haalbare is op het gebied van natuurbeheer op een klein gebied. In een land als Nederland blijft natuurbeheer toch een soort van tuinieren. Alles wat je wilt realiseren op echte volledig wilde natuur is hier met de beperkte ruimte luchtfietserij.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:36

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:45

NatasjavE schreef:
Pareltjes schreef:
Maar doe zelf ook iets!!! Als je weet dat zich een roofdier ophoudt in de buurt. Opstallen!!
Ook schapen paarden, kippen etc...

Ik dacht dat paarden juist zo veel mogelijk buiten moeten lopen?
Het liefst 24/7
Toch?

Dát is een totaal andere discussie 24/7 buiten. Mijn kippen willen ook wel snachts in de nok van een boom slapen. Helaas vanwege roofdieren zal ik ze snacht binnen moeten houden.

Als je geen goede afrastering hebt én je zit in wolvengebied trek je conclusie. Haal je paarden snachts naar stal. Als je geen stal hebt? Wordt het tijd er een te regelen óf inderdaad houd je paard “ natuurlijk” . Met alle risico’s. Maar het paard natuurlijk willen houden en de wolf inperken rijmt niet zo goed wat mij betreft.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:51

Goed, doe zelf ook iets. Mijn paarden worden helemaal gestressed op stal. Hebben hun leven lang nog niet opgesloten gestaan. Ik heb lang geprobeerd om ze er aan te laten wennen, ze eten er nu hun hooi. Zolang de deur open blijft....

Paddock heb ik omheind met gaas en aan de buitenkant onder en boven stroomdraad. Isolateren voor nog eens twee draden er tussenin. Voor het lint weer even sparen. Ook even sparen voor een nieuw lichtnetapparaat want de huidige is, vrees ik, niet sterk genoeg voor een wolf.

Maar dan: achter de paddock ligt een wal. Die is niet van mij en daar kan ik dus niets mee. Dus als een wolf op die wal gaat staan, is het een klein kunstje om over het hek te vliegen. Komt nog bij dat wolven in het buitenland hebben bewezen om ruim hoger dan 1.60 te springen.

Voor de wei, die 300m verderop uit het zicht ligt, heb ik al helemaal geen oplossing. Maar daar laat ik ze dus ook hooguit een paar uur overdag staan.

Mooi ego-postje maar mijn situatie is vergelijkbaar met die van heel veel paardenhouders. Ik wil er maar mee zeggen dat het allemaal wat simpeler klinkt dan het in de praktijk is.