Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:38

Alsof daar inmiddels nog niks over gezegd is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:37

Amber_anne schreef:
Maar de ellenlange berichten over dat ze de paardensector kapot willen maken en dat we ze niet moeten steunen omdat ze ons ooit ook komen pakken zijn ondertussen wel gezien.
(Dit vind ik trouwens loze theorieën want we weten niet of dit gaat gebeuren)

Het zijn geen loze theorieen, want het zijn de doelen van de de dierenactivisten. Niet dat die groeperingen ooit met een oplossing komen voor hetgeen ze 'aan de kaak' willen stellen, ze willen het alleen maar zwart maken en ondernemers kapot maken. Zelf hebben ze meestal geen baan en laat staan een bedrijf, lekker teren op de samenleving en ondernemers bashen.

Loretta

Re: Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:16

Een voorbeeld waarin D&R het verbeteren van de welzijn van deze paarden frustreert

De Hollandsche manege heeft al jaren de droom om de stands te vervangen voor ruime stallen. Normaal is dat geen groot probleem. een willekeurige manege kan gewoon bouwmaterialen halen en aan de slag gaan. Maar omdat het hier om een monument gaat moest er eerst toestemming komen. Nadat er een gigantische bureaucratische procedure heeft plaatsgevonden kan de manege deze boxen alleen maar plaatsen met hele hoge kosten.
https://www.youtube.com/watch?v=42_aweel42s&t=32s

De gemeente heeft hier geen geld in gestoken dus moet er geld op een andere manier binnen gebracht worden. Dat gebeurt dus via een crowdfundingsactie.
https://erfgoedstem.nl/stadsherstel-zet ... he-manege/

Wat doet D&R vervolgens. Ze gaan het bouwen van deze boxen proberen te frustreren. doormiddel van een filmpje die ook nog eens op een venijnige manier tot stand is gekomen en waarbij ook voorbij gegaan worst aan het feit dat deze stands verdwijnen gaat D&R de manege slecht maken.

Vervolgens roepen ze mensen op om vooral GEEN GELD te geven aan deze crowdfundactie zodat het welzijn van de paarden dus niet kan verbeteren.
https://www.dierenrecht.nl/misstanden-manege-deel-2

D&R speelt hier dus zeer gemeen spel ten koste van de paarden die ze proberen te helpen. Inplaats daarvan doen ze er nu alles aan om het ombouwen van stands naar boxen te frustreren.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:31

Loretta schreef:
Een voorbeeld waarin D&R het verbeteren van de welzijn van deze paarden frustreert

De Hollandsche manege heeft al jaren de droom om de stands te vervangen voor ruime stallen. Normaal is dat geen groot probleem. een willekeurige manege kan gewoon bouwmaterialen halen en aan de slag gaan. Maar omdat het hier om een monument gaat moest er eerst toestemming komen. Nadat er een gigantische bureaucratische procedure heeft plaatsgevonden kan de manege deze boxen alleen maar plaatsen met hele hoge kosten.
https://www.youtube.com/watch?v=42_aweel42s&t=32s

De gemeente heeft hier geen geld in gestoken dus moet er geld op een andere manier binnen gebracht worden. Dat gebeurt dus via een crowdfundingsactie.
https://erfgoedstem.nl/stadsherstel-zet ... he-manege/

Wat doet D&R vervolgens. Ze gaan het bouwen van deze boxen proberen te frustreren. doormiddel van een filmpje die ook nog eens op een venijnige manier tot stand is gekomen en waarbij ook voorbij gegaan worst aan het feit dat deze stands verdwijnen gaat D&R de manege slecht maken.

Vervolgens roepen ze mensen op om vooral GEEN GELD te geven aan deze crowdfundactie zodat het welzijn van de paarden dus niet kan verbeteren.
https://www.dierenrecht.nl/misstanden-manege-deel-2

D&R speelt hier dus zeer gemeen spel ten koste van de paarden die ze proberen te helpen. Inplaats daarvan doen ze er nu alles aan om het ombouwen van stands naar boxen te frustreren.

Nja, paarden die ze toch al niet echt wilden helpen ;). Want daar hebben ze het niet over in hun filmpjes en dat is heel jammer. Tegelijkertijd is het best tragisch dat ze geloofd worden, maar het zegt ook wel wat over de mensen die er in trappen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:34

Omdat met het verbouwen van de stands naar boxen maar een klein stukje van de problemen worden opgelost. Een complete oplossing voor de problemen mbt het welzijn van die dieren is op die locatie niet mogelijk. Mensen wordt dus om geld gevraagd met de suggestie dat het dan weer helemaal op orde is. En dat is niet het geval. Dus wie speelt er nu een gemeen spel over de rug van de paarden?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:38

Misschien had de eigenaar van de manege dan beter moeten nadenken voordat er paarden gestald werden op deze plaats. :)* Dan was al die 'heisa' niet nodig geweest. Nu met man en macht stallen proberen te (mogen) bouwen is het minste wat ze kunnen doen ja, maar nog steeds veel te laat en er hadden geen paarden moeten staan in the first place.

Ik heb ook geen slang gekocht om er dan bij wijze van spreke pas een jaar later achter te komen dat ik geen groter terrarium mag kopen van de huisbaas en ik hem dan maar in een klein bakje op moet gaan sluiten 'want ik heb toch geen andere keuze'. Zou ik daarom kunnen gaan janken dat hij weg moet maar uiteindelijk zou het mijn eigen fout zijn en moet je aan het belang van het dier denken.

Ik denk overigens ook niet dat boxen zo'n extreme verbetering zullen zijn. Die dieren hebben gewoon een wei nodig waar ze wekelijks, al dan niet dagelijks, vrij op kunnen rondlopen. Het is gewoon geen plaats om paarden te houden maar dat willen mensen blijkbaar niet graag inzien want eigen plezier gaat voor.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:47

Jennyj01 schreef:
Omdat met het verbouwen van de stands naar boxen maar een klein stukje van de problemen worden opgelost. Een complete oplossing voor de problemen mbt het welzijn van die dieren is op die locatie niet mogelijk. Mensen wordt dus om geld gevraagd met de suggestie dat het dan weer helemaal op orde is. En dat is niet het geval. Dus wie speelt er nu een gemeen spel over de rug van de paarden?

natuurlijk is het na veranderen van stands in boxen nog steeds niet hoe je een manege graag zou willen zien. Maar dat is dan geen reden om paarden deze verbetering te ontzeggen. Dat is wel wat D&R hier doet. want blijkbaar past een verbetering van het welzijn van deze paarden niet in de agenda van D&R. Daarnaast is het ook wel heel opmerkelijk at D&R met deze beelden naar buiten komt op het moment dat de komst van boxen al zo goed als rond is. Maar op het laatste moment doet D&R nog even een poging om de verbouwing van stands naar boxen nog even te frustreren.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:52

DezeNaam schreef:
Misschien had de eigenaar van de manege dan beter moeten nadenken voordat er paarden gestald werden op deze plaats. :)* Dan was al die 'heisa' niet nodig geweest. Nu met man en macht stallen proberen te (mogen) bouwen is het minste wat ze kunnen doen ja, maar nog steeds veel te laat en er hadden geen paarden moeten staan in the first place.

Ik heb ook geen slang gekocht om er dan bij wijze van spreke pas een jaar later achter te komen dat ik geen groter terrarium mag kopen van de huisbaas en ik hem dan maar in een klein bakje op moet gaan sluiten 'want ik heb toch geen andere keuze'. Zou ik daarom kunnen gaan janken dat hij weg moet maar uiteindelijk zou het mijn eigen fout zijn en moet je aan het belang van het dier denken.

Ik denk overigens ook niet dat boxen zo'n extreme verbetering zullen zijn. Die dieren hebben gewoon een wei nodig waar ze wekelijks, al dan niet dagelijks, vrij op kunnen rondlopen. Het is gewoon geen plaats om paarden te houden maar dat willen mensen blijkbaar niet graag inzien want eigen plezier gaat voor.

Dan moeten we even terug naar het midden van de 18e eeuw ongeveer, stom dat ze daar toen niet aan gedacht hebben _-:( .

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:56

Pipodipo: Zo lang huurt de huidige eigenaar het pand gegarandeerd niet. Ik vind dan DezeNaam gelijk heeft. Wie met de huidige kennis van diervriendelijke paardenhouderij dit soort accomodaties huurt is minstens medeplichtig aan het dierenleed.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:58

Oh zat de huidige eigenaar al midden 18e eeuw in het pand, nee dan hebben we er uiteraard begrip voor

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:02

Dan is er nog steeds geen goed argument te verzinnen om iedere stap tot verbetering van deze paarden dan maar te frustreren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:03

GraceZarif schreef:
Oh zat de huidige eigenaar al midden 18e eeuw in het pand, nee dan hebben we er uiteraard begrip voor

Hij is gedoemd het voor eeuwig te moeten huren... :')

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:12

Zo net het hele topic doorgeakkerd.

Ik snap de zorgen van Loretta wel maar ik denk ook dat het zo'n vaart niet zal lopen als zij vreest. Er wordt al jaren gepleit voor de welzijnsnota voor de paardenhouderij waarin staat dat paarden een minimaal aantal uren per dag naar buiten zouden moeten, het houden van enkel 1 paard verboden zou moeten worden, en boxen minimaal wanden met een breedte van 2x de schofhoogte vsn het desbetreffende paard zouden moeten hebben. Dit speelt al heel wat jaren en nog steeds is het niet meer dan een advies (in mijn ogen overigens prima adviezen) maar nog steeds een advies wat nog steeds niet wettelijk doorgevoerd is.

Daarom denk ik ook dat de idealen van D&R onrealistisch en onhaalbaar zijn en ik maak me daar ook niet zo druk over.

Ik schaar me absoluut niet aan hun kant maar denk wel dat dit soort groeperingen een soort van nut hebben. En dan heb ik het over eens met andere ogen te kijken naar hoe we met dieren omgaan en in dit geval paarden. En om daarover met elkaar (als in paardenhouders onder elkaar) in discussie te gaan. Je ziet door de jaren heen toch een verandering over ons beeld van wat goed is voor paarden. Om dat te kunnen veranderen heb je meningen nodig die recht tegenover elkaar staan zodat je leert verder te kijken dan wat je tot dan toe hebt geleerd en bent gewend om te zien.

Bijvoorbeeld... kijk naar het werk van brooke hospital. Die mensen wisten niet beter dan dat ze deden omdat er in die landen oorspronkelijk geen paarden waren en ze arm zijn. Door die mensen educatief te ondersteunen zie je veranderingen op gang komen. Zo is ons beeld van paarden houden door de jaren veranderd door voortschrijdend inzicht. Ander voorbeeld. De dolle mina's in de jaren 60 en 70. Veel mensen zagen dit toendertijd als een hysterische groep vrouwen die voor verloedering zouden zorgen. Uiteindelijk is het extreme anti man gedoe verdwenen maar zijn er ook goede dingen uit voort gekomen zoals betere rechten voor vrouwen en meer gelijkheid.

Wat ik probeer te zeggen is dat ik het extreme en manipulerende van D&R vreselijk vindt maar dat het wel goed is dat de discussie wordt aangeslingerend en dat we best kritisch mogen kijken naar hoe we met dieren omgaan en of dat nog past met wat we bijgeleerd hebben.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:14

Loretta schreef:
Dan is er nog steeds geen goed argument te verzinnen om iedere stap tot verbetering van deze paarden dan maar te frustreren.

De paarden kunnen hier nooit een echt paard waardig leven hebben. Zoals er al gezegd wordt geeft de komst van stallen een schijn voldoening voor mensen dat de paarden het goed hebben. Zodra de boxen er ook zijn gaat het nog moeilijker worden om publiekelijke aandacht te krijgen voor deze stal en dat dit op de huidige plek echt niet meer kan

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:54

Kymalin schreef:
Zo net het hele topic doorgeakkerd.

Ik snap de zorgen van Loretta wel maar ik denk ook dat het zo'n vaart niet zal lopen als zij vreest. Er wordt al jaren gepleit voor de welzijnsnota voor de paardenhouderij waarin staat dat paarden een minimaal aantal uren per dag naar buiten zouden moeten, het houden van enkel 1 paard verboden zou moeten worden, en boxen minimaal wanden met een breedte van 2x de schofhoogte vsn het desbetreffende paard zouden moeten hebben. Dit speelt al heel wat jaren en nog steeds is het niet meer dan een advies (in mijn ogen overigens prima adviezen) maar nog steeds een advies wat nog steeds niet wettelijk doorgevoerd is.

Daarom denk ik ook dat de idealen van D&R onrealistisch en onhaalbaar zijn en ik maak me daar ook niet zo druk over.

Daar zit natuurlijk wel wat in. Deze groepen dierenactivisten hebben zulke radicaal onhaalbare denkwijzen dat het gewoon onhaalbaar wordt. Ook hun zullen uiteindelijk water bij de wijn moeten doen. Deze clubjes is ontstaan uit onvrede met de bioindustrie. Inmiddels willen ze elke vorm van vermaak met dieren vrerbieden. Daaronder geldt paardrijden, dierentuinen en zelfs het houden van huisdieren. Tegenwoordig wordt de groep mensen die dit gedachtengeod aan hangt wel enorm groot. daarnaast begint het bijna op een religie te lijken. Ik lees met een anoniem account mee in een paar groepen voor veganisten en daar schrik ik weleens van de soms extreme gedachten die daar rond gaan. Ook valt het mij op dat vele beginnende vegans hun mening vormt aan de hand van de groep en niet hun eigen mening vormt. Soms worden er zelfs onderwerpen geopend waarin men de groep vraagt of ze bepaalde dingen wel kunnen doen als veganist. Vaak zie je dat er links naar kanalen van bekende Youtubers worden gedeeld die hun de leer uitleggen. Wat dat betreft begint het aardig op een religie te lijken.

Citaat:
Bijvoorbeeld... kijk naar het werk van brooke hospital. Die mensen wisten niet beter dan dat ze deden omdat er in die landen oorspronkelijk geen paarden waren en ze arm zijn. Door die mensen educatief te ondersteunen zie je veranderingen op gang komen. Zo is ons beeld van paarden houden door de jaren veranderd door voortschrijdend inzicht. Ander voorbeeld. De dolle mina's in de jaren 60 en 70. Veel mensen zagen dit toendertijd als een hysterische groep vrouwen die voor verloedering zouden zorgen. Uiteindelijk is het extreme anti man gedoe verdwenen maar zijn er ook goede dingen uit voort gekomen zoals betere rechten voor vrouwen en meer gelijkheid.

Dolle Mina en ook Provo waren toch ook iets wat vooral in Amsterdam groot was. Wat dat betreft heeft Amsterdam wel een lange traditie van extreme subculturen. Zo nu ook weer het veganisme is ook het grootst in Amsterdam. je hebt wel gelijk dat de geschiedenis ons inderdaad vaak leert dat de scherpe randjes van dit soort bewegingen er meestal wel af gaan. Ik hoop eerlijk gezegd dat we nu op het hoogtepunt van dit fenomeen zitten en dat de discussie omtrent dierenrechten en dierenwelzijn gaat stabaliseren. Aan de andere kant leven we nu wel in het tijdperk van sociale media. een tijd waarin we doormiddel van algoritmes makkelijk in een bubbel terecht komen. De laatste jaren is Nederland meer gepolariseerd dan dat ooit eerder het geval is geweest. en dat geldt helaas op heel veel terreinen binnen de samenleving.

Is de manier van Brooke niet veel meer eentje van de samenwerking met de houders van dieren zoeken inplaats van alles te frustreren? wat mij van hun bij staat is dat ze vooral op een constructieve manier naar de zaak proberen te kijken en van daaruit samen met de eigenaren het welzijn van paarden proberen te verbeteren.(voor zover ik Brooke dan ken) Dat is een aanpak waarmee je veel meer bereikt dan eentje van het manipuleren van beelden en het verkondigen van halve waarheden.

Citaat:
Wat ik probeer te zeggen is dat ik het extreme en manipulerende van D&R vreselijk vindt maar dat het wel goed is dat de discussie wordt aangeslingerend en dat we best kritisch mogen kijken naar hoe we met dieren omgaan en of dat nog past met wat we bijgeleerd hebben.

daarin is zeker winst te behalen. en ik denk ook dat vooral particulieren paardenhouders daarin het voortouw nemen. de binding die ik met mijn paard heb is veel persoonlijker dan de binding die een manege houder heeft met zijn dieren. Toch zijn er ook voldoende professionele paardenbedrijven die hart voor hun dieren hebben en het welzijn van hun dieren hoog op de agenda hebben. Het zou goed zijn dat dergelijke maneges meer in het zonnetje gezet werden inplaats van alleen maar te kijken naar de maneges waar het duidelijk niet goed gaat. maar ik begrijp ook hele goed dat maneges die wel diervriendelijk zijn zich bewust buiten de discussie houden aangezien hun ook weten dat je het bij dierenrechtenactivisten NOOIT en dan ook NOOIT goed kunt doen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:55

Loretta schreef:

Tuurlijk wel. Als het einddoel nooit bereikt kan gaan worden. Dan blijf je op deze locatie aan een dood paard trekken. En een ander de portemonnee maar trekken omdat een eigenaar zijn zin moet hebben.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:12

@Loretta mijn voorbeeld over brooke hospital was niet zo'n handige in dit rijtje besef ik nu. Brooke is namelijk niet extreem maar was meer vanuit de gedachte van mensen onderwijzen en voortschrijdend inzicht.

Wellicht is de actie van circusdieren uit de tent een betere. Dat was aanvankelijk ook vrij extreem maar zijn uiteindelijk wel positieve dingen uit voort gekomen want olifanten, beren en tijgers zijn nu eenmaal niet gedomesticeerd en waren daarom hun leven lang gedoemd tot verblijf in aanhangers en trailers wat niet meer van deze tijd is. Daarnaast zie ik nu circussen waar ze een weilandje bij creëren waar kamelen, lama's en ponies tussen de optredens door gewoon kunnen grazen en ontspannen. Dat is toch een vooruitgang.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:22

Loretta schreef:
Toch zijn er ook voldoende professionele paardenbedrijven die hart voor hun dieren hebben en het welzijn van hun dieren hoog op de agenda hebben. Het zou goed zijn dat dergelijke maneges meer in het zonnetje gezet werden inplaats van alleen maar te kijken naar de maneges waar het duidelijk niet goed gaat. maar ik begrijp ook hele goed dat maneges die wel diervriendelijk zijn zich bewust buiten de discussie houden aangezien hun ook weten dat je het bij dierenrechtenactivisten NOOIT en dan ook NOOIT goed kunt doen.

Mee eens hoor. Ik denk ook dat de activisten met hun rare acties meer schade bij de dieren aanbrengen dan dat ze goed doen. Ik krijg vaak het idee dat de meeste echt geen flauw idee hebben van dieren. Alsof ze 3 hoog achter op een flat zijn opgegroeid en dieren alleen maar van plaatjes kennen. Daarom zou het denk ik ook goed zijn als de paardensector (of welke sector dan ook) zelf een veel actievere rol hierin neemt en daar ook meer mee op de voorgrond treedt. En dan heb ik het bijvoorbeeld over normen opstellen die bijdragen aan een modernere wijze van dierenhouderij en daarbij inderdaad de positieve bedrijven in het zonnetje te zetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:23

Ik snap best dat ze oproepen om geen geld te geven voor deze "verbetering"...inderdaad omdat het dan nog steeds een sneu zaakje is, dus eigenlijk gewoon "zonde geld". Als je er realistisch naar kijkt zou het veel beter zijn om die stands en alles lekker origineel te houden en er een museum e.d. functie aan te geven.

Ik weet ook niet zo goed wat ik moet denken van de eigenaar van de paarden die er nu staan.
Als je hoort dat hij zijn paarden voorheen ook op stands had staan, en er nog vrij recent mee verhuisd is naar deze locatie met stands en geen buitenruimte... dan wist hij toch ook waar hij aan begon :?

Als je even uitgaat van het beste in de mens dan zou je nog kunnen bedenken dat hij wellicht wat wijzer is geworden en nu van die stands af wil. Maar er dan ook op aanstuurt dat een ander dit gaat betalen. Ik weet het niet hoor.

Zou het nou echt heel lastig zijn om, als je echt je paarden wat meer welzijn wilt bieden, je hele spulletje op te pakken en elders een locatie te vinden die beter geschikt is voor het houden van paarden? Ik heb geen idee of er wat locaties beschikbaar zijn. Die Hollandsche Manege huren zal vast ook niet goedkoop zijn....of zou de huur daarvan expres laag gehouden worden om een groot-paardenhouder te verleiden om zijn dieren daar neer te zetten zodat men zich in Amsterdam op de borst kan blijven kloppen dat ze zo'n "levend museum" hebben...?

Dit vond ik trouwens ook wel bijzonder:
https://erfgoedstem.nl/stadsherstel-zet-publieksacties-in-voor-crowdfunding-hollandsche-manege/

Citaat:
De manege met haar 700 wekelijkse lessen in het hartje van de stad blijft bestaan, maar er zal wel worden gewerkt aan het dierenwelzijn en op restauratiegebied.

Ik weet niet hoeveel lessen ze wekelijks hebben, maar 700 lijkt me ietwat overtrokken :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 01-07-19 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:25

Kymalin schreef:
Wellicht is de actie van circusdieren uit de tent een betere. Dat was aanvankelijk ook vrij extreem maar zijn uiteindelijk wel positieve dingen uit voort gekomen want olifanten, beren en tijgers zijn nu eenmaal niet gedomesticeerd en waren daarom hun leven lang gedoemd tot verblijf in aanhangers en trailers wat niet meer van deze tijd is. Daarnaast zie ik nu circussen waar ze een weilandje bij creëren waar kamelen, lama's en ponies tussen de optredens door gewoon kunnen grazen en ontspannen. Dat is toch een vooruitgang.

Maar dit was wel het begin. dezelfde mensen gaan nu onder andere clubjes verder. Het grote verschil is nu dat ze alleen het bijvoeglijk naamwoord "wilde" ervoor weg gehaald hebben. Het begon met wilde dieren in het circus. Als het aan deze mensen ligt eindigt het met alle paarden en ook huisdieren.

Het gekke was dat toen dat gebeurde met het circus ik het al aan voelde komen dat deze ontwikkeling uiteindelijk ook op ons als paardrijders betrekking zou hebben. Die kant gaat het meer en meer op. Vooral als je dan leest wat deze mensen achter de schermen tegen elkaar zeggen over paardrijden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:28

Maar er is ook heel veel te zeggen over paardrijden. Die mensen kennen waarschijnlijk de gemiddelde manege en wedstrijd terrein en ja daar wordt je niet vrolijk van.

De norm die er nu is moet veranderen om paardrijden een beter beeld te geven

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:30

Ik denk dat het in veel gevallen prima is om erg hoog in te zetten, anders gebeurt er niks. Je zal toch water bij de wijn moeten doen en je kan beter water doen bij "alle dieren moeten vrij op de steppe leven" dan bij "alle paarden zouden minimaal 4 uur per dag in een grote buitenruimte met vrienden moeten komen" want in het laatste geval eindig je dan bij dat het ook wel okee is als ze een uurtje per dag in de bak los staan. Of een paar uur in een postzegelpaddock.

Als je minstens bij die 4 uur ècht vrije beweging / paard zijn uit wil komen, zal je véél hoger in moeten zetten - denk ik :j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:31

Dolle Mina's, leuk om het daar even over te hebben. Die hebben volgens mij niet zo veel destructiefs gedaan, ze staken hun eigen korsetten en bh's in brand, maar gingen niet naar de V&D om daar de hele lingerieafdeling in de fik te zetten ;).
De provo's waren van het vreedzame anarchisme en hebben nooit geweld gebruikt, maar hebben juist goede plannen bedacht, zoals het witkarrenplan waar men heden ten dage nog een voorbeeld aan kan nemen. En gratis anticonceptie en veel goede ideeen om het milieu te helpen (zoals de witkarren). Maar een ondernemer kapot maken, daar deden ze niet aan.
Nee, dan de kraakbeweging :D.

Om even terug te komen bij de paarden, ik ben wel eens in de stallen van Carre geweest terwijl er paarden stonden, dat was behoorlijk triest om te zien.

Pmarena, de paarden van de Hollandsche manege hebben juist veel vrije beweging. En daarnaast lopen ze ook nog in de lessen met de 700 leerlingetjes die elke week komen rijden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:32

Dat wat je trouwens bij de veganisten als religie benoemd dat herken ik ook wel een beetje uit de tijd dat de natuurlijke bekappers en boom- en bitloze discussies op bokt onstonden. Met name dat natuurlijk bekampen was voor sommigen ineens de enige manier van hoefonderhoud en het zou alle problemen oplossen zelfs hoefbevangenheid en hoefkatrolontsteking. Ondertussen heeft dit de voor en tegenstanders ook nieuwe inzichten gegeven en ligt het allemaal wat genuanceerder gelukkig op sommige die hards na, maar die worden niet meer serieus genomen.

Met andere woorden ik denk dat dat uiteindelijk ook wel meer genuanceerd wordt :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:40

Pipodipo schreef:
Pmarena, de paarden van de Hollandsche manege hebben juist veel vrije beweging. En daarnaast lopen ze ook nog in de lessen met de 700 leerlingetjes die elke week komen rijden.

Ik weet niet in hoeverre elk paard daadwerkelijk dagelijks vrij beweging krijgt :) Dat zou echt een (eerlijke!) insider moeten zeggen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het veel soeps zal zijn, die vrije beweging met toch nog best veel paarden die er staan, en slechts 2 rijbakken die ook geen bijzonder ruim formaat hebben, en waar dan ook nog lessen gegeven worden. En het is sowieso niet buiten natuurlijk.

Aha, dat "700 wekelijkse lessen" zou je dan als "700 wekelijkse lessers" kunnen lezen, dat is realistischer :)

Maar zeg dat je 10 paardjes per les hebt lopen in zo'n bakje? Dat lijkt me eigenlijk al krap zat :=
Dan heb je het dus alsnog over 70 lessen per week?

Ofwel 10 per dag? Of hoe moet ik dat anders zien. Dan blijft er weinig tijd over om paarden los te zetten... het lijkt me ook sterks dat ze 's nachts paarden gaan wisselen. Ik ben wel benieuwd hoe vaak elk dier nou eigenlijk los staat in een week. Sowieso blijft het een sneu zaakje met 2 bakjes, geen buitenruimte en midden in de stad...

Ik snap best dat niet iedereen hectares en hectares aan land kan hebben. Maar dit is wel het andere uiterste. In een badkuip, vijver of zwembadje van mijn part kan je ook niet met goed fatsoen een dolfijn houden. Ook al is het een heel mooi zwembadje en hebben er heel veel mensen plezier van.