Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Amber_anne schreef:Maar de ellenlange berichten over dat ze de paardensector kapot willen maken en dat we ze niet moeten steunen omdat ze ons ooit ook komen pakken zijn ondertussen wel gezien.
(Dit vind ik trouwens loze theorieën want we weten niet of dit gaat gebeuren)
Loretta schreef:Een voorbeeld waarin D&R het verbeteren van de welzijn van deze paarden frustreert
De Hollandsche manege heeft al jaren de droom om de stands te vervangen voor ruime stallen. Normaal is dat geen groot probleem. een willekeurige manege kan gewoon bouwmaterialen halen en aan de slag gaan. Maar omdat het hier om een monument gaat moest er eerst toestemming komen. Nadat er een gigantische bureaucratische procedure heeft plaatsgevonden kan de manege deze boxen alleen maar plaatsen met hele hoge kosten.
https://www.youtube.com/watch?v=42_aweel42s&t=32s
De gemeente heeft hier geen geld in gestoken dus moet er geld op een andere manier binnen gebracht worden. Dat gebeurt dus via een crowdfundingsactie.
https://erfgoedstem.nl/stadsherstel-zet ... he-manege/
Wat doet D&R vervolgens. Ze gaan het bouwen van deze boxen proberen te frustreren. doormiddel van een filmpje die ook nog eens op een venijnige manier tot stand is gekomen en waarbij ook voorbij gegaan worst aan het feit dat deze stands verdwijnen gaat D&R de manege slecht maken.
Vervolgens roepen ze mensen op om vooral GEEN GELD te geven aan deze crowdfundactie zodat het welzijn van de paarden dus niet kan verbeteren.
https://www.dierenrecht.nl/misstanden-manege-deel-2
D&R speelt hier dus zeer gemeen spel ten koste van de paarden die ze proberen te helpen. Inplaats daarvan doen ze er nu alles aan om het ombouwen van stands naar boxen te frustreren.
Jennyj01 schreef:Omdat met het verbouwen van de stands naar boxen maar een klein stukje van de problemen worden opgelost. Een complete oplossing voor de problemen mbt het welzijn van die dieren is op die locatie niet mogelijk. Mensen wordt dus om geld gevraagd met de suggestie dat het dan weer helemaal op orde is. En dat is niet het geval. Dus wie speelt er nu een gemeen spel over de rug van de paarden?
DezeNaam schreef:Misschien had de eigenaar van de manege dan beter moeten nadenken voordat er paarden gestald werden op deze plaats.Dan was al die 'heisa' niet nodig geweest. Nu met man en macht stallen proberen te (mogen) bouwen is het minste wat ze kunnen doen ja, maar nog steeds veel te laat en er hadden geen paarden moeten staan in the first place.
Ik heb ook geen slang gekocht om er dan bij wijze van spreke pas een jaar later achter te komen dat ik geen groter terrarium mag kopen van de huisbaas en ik hem dan maar in een klein bakje op moet gaan sluiten 'want ik heb toch geen andere keuze'. Zou ik daarom kunnen gaan janken dat hij weg moet maar uiteindelijk zou het mijn eigen fout zijn en moet je aan het belang van het dier denken.
Ik denk overigens ook niet dat boxen zo'n extreme verbetering zullen zijn. Die dieren hebben gewoon een wei nodig waar ze wekelijks, al dan niet dagelijks, vrij op kunnen rondlopen. Het is gewoon geen plaats om paarden te houden maar dat willen mensen blijkbaar niet graag inzien want eigen plezier gaat voor.
Loretta schreef:Dan is er nog steeds geen goed argument te verzinnen om iedere stap tot verbetering van deze paarden dan maar te frustreren.
Kymalin schreef:Zo net het hele topic doorgeakkerd.
Ik snap de zorgen van Loretta wel maar ik denk ook dat het zo'n vaart niet zal lopen als zij vreest. Er wordt al jaren gepleit voor de welzijnsnota voor de paardenhouderij waarin staat dat paarden een minimaal aantal uren per dag naar buiten zouden moeten, het houden van enkel 1 paard verboden zou moeten worden, en boxen minimaal wanden met een breedte van 2x de schofhoogte vsn het desbetreffende paard zouden moeten hebben. Dit speelt al heel wat jaren en nog steeds is het niet meer dan een advies (in mijn ogen overigens prima adviezen) maar nog steeds een advies wat nog steeds niet wettelijk doorgevoerd is.
Daarom denk ik ook dat de idealen van D&R onrealistisch en onhaalbaar zijn en ik maak me daar ook niet zo druk over.
Citaat:Bijvoorbeeld... kijk naar het werk van brooke hospital. Die mensen wisten niet beter dan dat ze deden omdat er in die landen oorspronkelijk geen paarden waren en ze arm zijn. Door die mensen educatief te ondersteunen zie je veranderingen op gang komen. Zo is ons beeld van paarden houden door de jaren veranderd door voortschrijdend inzicht. Ander voorbeeld. De dolle mina's in de jaren 60 en 70. Veel mensen zagen dit toendertijd als een hysterische groep vrouwen die voor verloedering zouden zorgen. Uiteindelijk is het extreme anti man gedoe verdwenen maar zijn er ook goede dingen uit voort gekomen zoals betere rechten voor vrouwen en meer gelijkheid.
Citaat:Wat ik probeer te zeggen is dat ik het extreme en manipulerende van D&R vreselijk vindt maar dat het wel goed is dat de discussie wordt aangeslingerend en dat we best kritisch mogen kijken naar hoe we met dieren omgaan en of dat nog past met wat we bijgeleerd hebben.
Loretta schreef:Dan is er nog steeds geen goed argument te verzinnen om iedere stap tot verbetering van deze paarden dan maar te frustreren.
Loretta schreef:Toch zijn er ook voldoende professionele paardenbedrijven die hart voor hun dieren hebben en het welzijn van hun dieren hoog op de agenda hebben. Het zou goed zijn dat dergelijke maneges meer in het zonnetje gezet werden inplaats van alleen maar te kijken naar de maneges waar het duidelijk niet goed gaat. maar ik begrijp ook hele goed dat maneges die wel diervriendelijk zijn zich bewust buiten de discussie houden aangezien hun ook weten dat je het bij dierenrechtenactivisten NOOIT en dan ook NOOIT goed kunt doen.
Citaat:De manege met haar 700 wekelijkse lessen in het hartje van de stad blijft bestaan, maar er zal wel worden gewerkt aan het dierenwelzijn en op restauratiegebied.
Kymalin schreef:Wellicht is de actie van circusdieren uit de tent een betere. Dat was aanvankelijk ook vrij extreem maar zijn uiteindelijk wel positieve dingen uit voort gekomen want olifanten, beren en tijgers zijn nu eenmaal niet gedomesticeerd en waren daarom hun leven lang gedoemd tot verblijf in aanhangers en trailers wat niet meer van deze tijd is. Daarnaast zie ik nu circussen waar ze een weilandje bij creëren waar kamelen, lama's en ponies tussen de optredens door gewoon kunnen grazen en ontspannen. Dat is toch een vooruitgang.
Pipodipo schreef:Pmarena, de paarden van de Hollandsche manege hebben juist veel vrije beweging. En daarnaast lopen ze ook nog in de lessen met de 700 leerlingetjes die elke week komen rijden.