NenaC schreef:die mening heeft niet alleen de dierenarts van maartje1990. de praktijk heeft het wel een beetje opgeblazen. en een beetje relativeren mag ook wel.
Waarom zou je niet gewoon even extra voorzichtig zijn? Better save than sorry!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DatBenIkNou schreef:Ik vind dat een dierenarts enkel voor zichzelf zou moeten praten! Dat hij de ervaring niet deelt, wil niet zeggen dat het overdreven is. Ook betreft het extra enten, ik vind het nogal een uitspraak.
DatBenIkNou schreef:NenaC schreef:die mening heeft niet alleen de dierenarts van maartje1990. de praktijk heeft het wel een beetje opgeblazen. en een beetje relativeren mag ook wel.
Waarom zou je niet gewoon even extra voorzichtig zijn? Better save than sorry!
Maartje1990 schreef:Hij had ook wel enkele gevallen gehad, maar die 200 gevallen zegt hij is ook niet ongebruikelijk. Hij sprak over 2 stallen in de omgeving van venlo waar het was vastgesteld maar dat was voornamelijk bij jaarlingen/jonge paarden. Dat zijn er gewoon heel veel hier (grote fokstal) en dan zit je al snel aan de 200 omdat die niet gevaccineerd waren.
.
Malle1970 schreef:Maartje1990 schreef:Hij had ook wel enkele gevallen gehad, maar die 200 gevallen zegt hij is ook niet ongebruikelijk. Hij sprak over 2 stallen in de omgeving van venlo waar het was vastgesteld maar dat was voornamelijk bij jaarlingen/jonge paarden. Dat zijn er gewoon heel veel hier (grote fokstal) en dan zit je al snel aan de 200 omdat die niet gevaccineerd waren.
.
Volgens mij heeft ieder opfok bedrijf rond november een influenza uitbraak. Als al die veulens binnenkomen zie je toch altijd binnen de kortste keren snotneuzen.
NatasjavE schreef:Malle1970 schreef:Volgens mij heeft ieder opfok bedrijf rond november een influenza uitbraak. Als al die veulens binnenkomen zie je toch altijd binnen de kortste keren snotneuzen.
Een snotneus is niet gelijk influenza.
Gini schreef:En daar schrik ik van. Dat zelfs paardenmensen het verschil niet weten tussen een verkoudheid en influenza en dan dus op eigen houtje maar gaan beweren dat het "allemaal wel meevalt".
kiki1976 schreef:Volgens de paarden kliniek hier die veel samenwerkt met andere grotere klinieken is het juist niet opgeblazen en zijn er wel degelijk veel meer heftige gevallen dan andere jaren.
Hun geven wel aan, geen paniek maar voorzichtigheid is zeer zeker aan te raden. Tevens gaan ze mee in het advies na veel overleggen/besprekingen betreft het extra enten als de enting ouder is dan 6mnd.
Overigens allen enten als er geen zieke gevallen op stal zijn.
Nou dan maar liever €30 extra uitgeven preventief, dan had ik maar....
Wel denk ik dat het voor de verspreiding van het virus het meegespeeld heeft dat minder mensen op wedstrijd gingen en in combinatie met de feestdagen.
Zijn idd wel genoeg stallen die het stilhouden. Onze da zei ook. Als de eigenaar wilt dat het word stilgehouden hun het niet naar buiten mogen brengen.
Malle1970 schreef:Gini schreef:En daar schrik ik van. Dat zelfs paardenmensen het verschil niet weten tussen een verkoudheid en influenza en dan dus op eigen houtje maar gaan beweren dat het "allemaal wel meevalt".
Volgens mij ben ik de laatste die beweerd dat het allemaal wel meevalt, en ok een snotneus staat niet gelijk aan influenza, maar het is wel zo dat bij die jonge paarden bedrijven er altijd wat heerst. En ik heb er dit jaar al een aantal echt flink ziek gezien.
NenaC schreef:Maar het is toch ook niet landelijk, maar vooral in Limburg en zuid oost Brabant. Dus als de dierenarts van Maartje in dat gebied zit en niet meer gevallen heeft dan normaal, dan lijkt mij dat een correcte conclusie vanuit zijn oogpunt.
Maartje1990 schreef:Maar wordt er geroepen dat er meer paarden zijn? Of gewoon dat het er veel zijn?
Want er word dus gezegd dat er wel 200 gevallen zijn rondom venlo. Dat klinkt indd mega veel en dan schrik je bij zo’n aantal. Maar zoals ik begreep is dat best een normaal aantal.
kiki1976 schreef:Volgens de paarden kliniek hier die veel samenwerkt met andere grotere klinieken is het juist niet opgeblazen en zijn er wel degelijk veel meer heftige gevallen dan andere jaren.
Hun geven wel aan, geen paniek maar voorzichtigheid is zeer zeker aan te raden. Tevens gaan ze mee in het advies na veel overleggen/besprekingen betreft het extra enten als de enting ouder is dan 6mnd.
Overigens allen enten als er geen zieke gevallen op stal zijn.
Nou dan maar liever €30 extra uitgeven preventief, dan had ik maar....
Wel denk ik dat het voor de verspreiding van het virus het meegespeeld heeft dat minder mensen op wedstrijd gingen en in combinatie met de feestdagen.
Zijn idd wel genoeg stallen die het stilhouden. Onze da zei ook. Als de eigenaar wilt dat het word stilgehouden hun het niet naar buiten mogen brengen.