Influenza bij paarden in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:23

NenaC schreef:
die mening heeft niet alleen de dierenarts van maartje1990. de praktijk heeft het wel een beetje opgeblazen. en een beetje relativeren mag ook wel.

Waarom zou je niet gewoon even extra voorzichtig zijn? Better save than sorry!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:27

DatBenIkNou schreef:
Ik vind dat een dierenarts enkel voor zichzelf zou moeten praten! Dat hij de ervaring niet deelt, wil niet zeggen dat het overdreven is. Ook betreft het extra enten, ik vind het nogal een uitspraak.

Helemaal mee eens.
Krijg überhaupt een beetje de kriebels van al die mensen die maar roepen dat ze alles overdreven vinden.

uiltje001

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:31

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:31

DatBenIkNou schreef:
NenaC schreef:
die mening heeft niet alleen de dierenarts van maartje1990. de praktijk heeft het wel een beetje opgeblazen. en een beetje relativeren mag ook wel.

Waarom zou je niet gewoon even extra voorzichtig zijn? Better save than sorry!

Nouja opzich is t denk ik wen goede opfrisser om even iedereen er aan te herinneren dat goed vaccineren belangrijk is.

Echter als het jaarlijks zoveel gevallen zijn en het nu alleen meer in de media is hoeven we niet overdreven bang ge zijn natuurlijk.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:37

Maartje1990 schreef:
Hij had ook wel enkele gevallen gehad, maar die 200 gevallen zegt hij is ook niet ongebruikelijk. Hij sprak over 2 stallen in de omgeving van venlo waar het was vastgesteld maar dat was voornamelijk bij jaarlingen/jonge paarden. Dat zijn er gewoon heel veel hier (grote fokstal) en dan zit je al snel aan de 200 omdat die niet gevaccineerd waren.

.

Volgens mij heeft ieder opfok bedrijf rond november een influenza uitbraak. Als al die veulens binnenkomen zie je toch altijd binnen de kortste keren snotneuzen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:50

in het najaar heb je altijd wel meerdere uitbraken van influenza, bij paarden, koeien, mensen etc. Nu wordt het zo gepresenteerd alsof het dit jaar uitzonderlijk is en dat is het niet.
En natuurlijk kunnen ze het melden, helemaal prima, dan is iedereen weer scherp, maar zoals dat nu gedaan wordt met extra entingsrondes etc vind ik het gewoon stemmingmakerij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:02

Malle1970 schreef:
Maartje1990 schreef:
Hij had ook wel enkele gevallen gehad, maar die 200 gevallen zegt hij is ook niet ongebruikelijk. Hij sprak over 2 stallen in de omgeving van venlo waar het was vastgesteld maar dat was voornamelijk bij jaarlingen/jonge paarden. Dat zijn er gewoon heel veel hier (grote fokstal) en dan zit je al snel aan de 200 omdat die niet gevaccineerd waren.

.

Volgens mij heeft ieder opfok bedrijf rond november een influenza uitbraak. Als al die veulens binnenkomen zie je toch altijd binnen de kortste keren snotneuzen.

Een snotneus is niet gelijk influenza.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:09

Volgens de paarden kliniek hier die veel samenwerkt met andere grotere klinieken is het juist niet opgeblazen en zijn er wel degelijk veel meer heftige gevallen dan andere jaren.

Hun geven wel aan, geen paniek maar voorzichtigheid is zeer zeker aan te raden. Tevens gaan ze mee in het advies na veel overleggen/besprekingen betreft het extra enten als de enting ouder is dan 6mnd.
Overigens allen enten als er geen zieke gevallen op stal zijn.
Nou dan maar liever €30 extra uitgeven preventief, dan had ik maar....

Wel denk ik dat het voor de verspreiding van het virus het meegespeeld heeft dat minder mensen op wedstrijd gingen en in combinatie met de feestdagen.

Zijn idd wel genoeg stallen die het stilhouden. Onze da zei ook. Als de eigenaar wilt dat het word stilgehouden hun het niet naar buiten mogen brengen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:21

NatasjavE schreef:
Malle1970 schreef:

Een snotneus is niet gelijk influenza.

En daar schrik ik van. Dat zelfs paardenmensen het verschil niet weten tussen een verkoudheid en influenza en dan dus op eigen houtje maar gaan beweren dat het "allemaal wel meevalt".

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:29

Gini schreef:
En daar schrik ik van. Dat zelfs paardenmensen het verschil niet weten tussen een verkoudheid en influenza en dan dus op eigen houtje maar gaan beweren dat het "allemaal wel meevalt".

Volgens mij ben ik de laatste die beweerd dat het allemaal wel meevalt, en ok een snotneus staat niet gelijk aan influenza, maar het is wel zo dat bij die jonge paarden bedrijven er altijd wat heerst. En ik heb er dit jaar al een aantal echt flink ziek gezien.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:34

Op eigen houtje beweren dat t wel meevalt? Ik niet hoor.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:24

kiki1976 schreef:
Volgens de paarden kliniek hier die veel samenwerkt met andere grotere klinieken is het juist niet opgeblazen en zijn er wel degelijk veel meer heftige gevallen dan andere jaren.

Hun geven wel aan, geen paniek maar voorzichtigheid is zeer zeker aan te raden. Tevens gaan ze mee in het advies na veel overleggen/besprekingen betreft het extra enten als de enting ouder is dan 6mnd.

Wel denk ik dat het voor de verspreiding van het virus het meegespeeld heeft dat minder mensen op wedstrijd gingen en in combinatie met de feestdagen.

Zijn idd wel genoeg stallen die het stilhouden. Onze da zei ook. Als de eigenaar wilt dat het word stilgehouden hun het niet naar buiten mogen brengen.

Bij mijn kliniek hetzelfde advies en mening. Op mijn vorige stal werden overigens bijna alle paarden standaard 2x per jaar geënt. Grote stal, veel wedstrijdruiters en en er werden grote concoursen georganiseerd.

Malle1970. Ik begrijp nu niet helemaal wat je wil zeggen eigenlijk. Dat er 'bij jonge paarden bedrijven altijd wat heerst' zou ik niet weten. Maar dat is toch niet waar we het nu over hebben? Je kan een snotneus echt niet vergelijken met influenza. Paarden kunnen daar echt enorm ziek van zijn en weken, zo niet maanden nodig hebben voor herstel. Dat is sneu voor het paard, sneu voor je portomonnee en je hele trainings/wedstrijdschema als het een sportpaard betreft ligt op z'n gat. Als we dat ook maar enigzins zouden kunnen voorkomen of inperken zou iedereen toch gewoon z'n stinkende best daar voor moeten doen?

Maartje1990 Nee, jouw vee-arts gaat af puur op zijn eigen ervaring en die ziet niet meer gevallen dan normaal. Maar dat betekend niet dat zijn mening landelijk gezien ook stand houd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:38

Malle1970 schreef:
Gini schreef:

Volgens mij ben ik de laatste die beweerd dat het allemaal wel meevalt, en ok een snotneus staat niet gelijk aan influenza, maar het is wel zo dat bij die jonge paarden bedrijven er altijd wat heerst. En ik heb er dit jaar al een aantal echt flink ziek gezien.

Ah ok, zieke paarden zie ik ook wel eens. Dat is daarom nog niet altijd influenza. Kan, kan ook niet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:03

Maar het is toch ook niet landelijk, maar vooral in Limburg en zuid oost Brabant. Dus als de dierenarts van Maartje in dat gebied zit en niet meer gevallen heeft dan normaal, dan lijkt mij dat een correcte conclusie vanuit zijn oogpunt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:19

Maar wat ben je met die conclusie? Ik heb nog nooit een giraf in het echt zien drinken, kan ik dan concluderen dat giraffen overleven zonder te drinken?
Daarom juist dat er een instituut is om gevallen landelijk in kaart te brengen. Een steekproef te nemen. Zodat je de verspreiding van een ziekte niet moet baseren op de waarneming van 1 persoon.
Er wordt verder ook geen paniek gezaaid, enkel gezegd van 'he, daar en daar is een hoger aantal gevallen van influenza, let op en neem je maatregelen'.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:23

Hoe bedoel wat ben je met die conclusie?

Als je in dat gebied zit en met je paarden niet veel op pad bent, kun je ervoor kiezen niet extra te enten. Verder hang ik er helemaal geen oordeel aan. Het is ook niet mijn dierenarts.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:34

Er wordt door een instituut gezegd 'he, er is een verhoogde uitbraak van influenza' en dan zegt een DA 'ja, ik merk er helemaal niks van, doe maar rustig'.
Als je paard gezond blijft, geloof je de DA en vind je het allemaal toch wel een storm in een glas water.
Als je paard ziek wordt, is jouw DA de schuldige want die heeft jou andere informatie gegeven en je dacht dat je veilig was.
Dus vandaar een beetje mijn (eerder retorische) vraag, wat ben je met een conclusie van 1 DA?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:42

Maar wordt er geroepen dat er meer paarden zijn? Of gewoon dat het er veel zijn?

Want er word dus gezegd dat er wel 200 gevallen zijn rondom venlo. Dat klinkt indd mega veel en dan schrik je bij zo’n aantal. Maar zoals ik begreep is dat best een normaal aantal.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:37

NenaC schreef:
Maar het is toch ook niet landelijk, maar vooral in Limburg en zuid oost Brabant. Dus als de dierenarts van Maartje in dat gebied zit en niet meer gevallen heeft dan normaal, dan lijkt mij dat een correcte conclusie vanuit zijn oogpunt.

Mijn dierenarts zit in dit gebied en had een vergelijkbare conclusie.
Alsnog is voorzichtigheid goed, maar ik heb nog niet gehoord van dichte stallen of afgelaste wedstrijden.
Alleen dan wat je op internet leest over Venlo en zuid-limburg.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:39

Ik weet van 2 stallen, via mijn dierenarts en die samen hebben met gemak de 200 al.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:46

Maartje1990 schreef:
Maar wordt er geroepen dat er meer paarden zijn? Of gewoon dat het er veel zijn?

Want er word dus gezegd dat er wel 200 gevallen zijn rondom venlo. Dat klinkt indd mega veel en dan schrik je bij zo’n aantal. Maar zoals ik begreep is dat best een normaal aantal.

Dat weet ik niet, wat een 'normaal' aantal is. Dat kan dus. Je zou al naar het instituut zelf moeten bellen om die info te verifiëren eigenlijk, maar dat is ook weer zo wat. :D

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 18:44

Dit topic ligt alweer even stil, net als de influenza-uitbraak heb ik het idee...
Zijn er nog gevallen bij gekomen?
Ik hoor/lees er (gelukkig) niets meer over.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:20

Hier in de omgeving is alles voorbij :)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:01

Twee weken terug hoorde ik nog van Woudenberg, alleen van horen zeggen, dus niet persoonlijk van iemand.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 07:48

kiki1976 schreef:

Ik betaal nog altijd 60 euro voor inenten. Is het goedkoopste hier. Geen noodzaak om het vaker te doen.
1 keer per jaar is zat. Knhs houdt ook dit aan.