Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Visitor schreef:Positieve bekrachtiging is geen onderdeel van de dressuur zoals die gewoonlijk wordt gereden. Wat jij beschrijft is dat ook niet, tenzij je dus bij die goede pas bijv. stil gaat staan om een brokje te geven of een andere beloning (primaire bekrachtiging).
Maar ik ben het helemaal eens met wat je schrijft.
Ik denk alleen dat veel mensen denken dat ze belonen en aan positieve bekrachtiging doen, terwijl dat niet het geval is. Een beloning met de stem of een klopje is bijv. niet iets waardoor paarden intrinsiek gemotiveerd raken. Het is voor de meeste meer een teken dat ze even geen druk ervaren en in die zin geeft het paarden inderdaad aan dat ze in de goede richting zitten. Maar dat maakt het nog geen beloning of positieve bekrachtiging.
Visitor schreef:Ik denk alleen dat veel mensen denken dat ze belonen en aan positieve bekrachtiging doen, terwijl dat niet het geval is. Een beloning met de stem of een klopje is bijv. niet iets waardoor paarden intrinsiek gemotiveerd raken. Het is voor de meeste meer een teken dat ze even geen druk ervaren en in die zin geeft het paarden inderdaad aan dat ze in de goede richting zitten. Maar dat maakt het nog geen beloning of positieve bekrachtiging.
Visitor schreef:Het kan theorie inderdaad een secundaire bekrachtiger worden. (Dat is het nu in zekere zin ook al, maar dan voor negatieve bekrachtiging, zoals ik beschreef.) Daar gaat dan wel heel wat aan vooraf en je zal die bekrachtiger dan ook regelmatig moeten 'laden'. Als je nooit meer een brokje geeft na de click, verliest de click zijn waarde, simpel gezegd. (De meeste paardentrainers belonen trouwens ook na elke click, de click is dan vooral de bridge en wordt minder ingezet als bekrachtiger.)
Edit: Shawna Karrasch is voor het geven van 'lege' clicks, maar daar staan heel heel heel veel 'volle' clicks tegenover en zij is echt een pro, zie bijv. over dit onderwerp deze uitleg van haar. Dan kan je je voorstellen dat dit niet iets is dat de gemiddelde ruiter met klopjes bereikt, er zit een plan achter.
https://youtu.be/vzFD-Wnr7Mc
Nog een edit: ik klink misschien wat negatief, dat was niet mijn bedoeling, als jij het zo voor mekaar hebt dat je klopje en stem secundaire positieve bekrachtigers zijn dan zitten we helemaal op één lijn en vind ik dat heel erg mooi! Maar ik wilde even aangeven dat ik denk dat dat bij 99.9% van de dressuurruiters (nog) niet het geval is.
Clasical schreef:Wat mij betreft word er een verplicht theorie ingevoerd alvorens men mag paardrijden.
Theorie gedeelte biomechanica/fysica paard en theoriegedeelte psychologie/ leervermogen en methode paard.
Verplicht voor alle disciplines en regelmatig opfrissen
enjoymyhorse schreef:Kunnen we gewoon niet beter zorgen dat de jury gaat jureren zoals het hoort? Dan gaan mensen wel inlezen.
En begin eens bij wat onze grote voorbeelden zouden moeten zijn. Die kennen de theorie wel maar scoren hoger met slecht rijden. Als dat geen punten meer zou geven stop het vanzelf wel.
Of ze gaan goed rijden en kunnen ze dat niet dan komen andere ruiters wel in de top 3.