[BLOG] Mongol Derby 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:01

Bedankt Novalues! Ook erg leuk dat er veel foto's worden geplaatst.

De regels voor HS8 geeft de derby nu een extra tintje, al zal vooral Devan dat anders ervaren.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 21:16

Grit schreef:
Bedankt Novalues! Ook erg leuk dat er veel foto's worden geplaatst.

De regels voor HS8 geeft de derby nu een extra tintje, al zal vooral Devan dat anders ervaren.

Dat was ook mijn gedachten inderdaad. Ik vraag me af wat zij vindt van deze nieuwe regels. Ik denk eerlijk gezegd dat je al ruiter "van het eerste uur" (dus dat geldt ook voor Frederique, en ook voor mij) de huidige vorm minder leuk vindt. Persoonlijk vond ik met name het navigeren en de keuzes die je daarin maakt erg leuk en uitdagend.

Sadira

Re: [BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:41

Ja toen jij hem reed moest er nog veel meer zelf genavigeerd worden, of niet?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:50

Wat een heerlijke update weer bedankt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:51

Bedankt voor de update ! Klinkt als weer een geslaagde dag met sterke foto's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:53

Bedankt voor de update! Wat een dag!

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:53

Bedankt voor de update!

Wat ik me afvroeg: wat is voor het tempo de beste verdeling qua snelheid/gangen? Ja, alleen maar galoperen is natuurlijk het snelste, maar dat lijkt me niet heel realistisch :')

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:59

Heerlijk bijgelezen, bedankt!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:13

Novalues schreef:
Persoonlijk vond ik met name het navigeren en de keuzes die je daarin maakt erg leuk en uitdagend.
Dat kan ik mij voorstellen, daar kun je jezelf ook mee onderscheiden.
De derby is al een uitdaging op zich. Een stuk competitie is mooi en het is ook niets als de hele groep alle dagen hand in hand rijden, maar van mij hoeft het ook geen snelheidsrace te worden.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 22:15

Aleeneh schreef:

Ja dat klopt. Dit jaar (en vorig jaar en misschien ook dat jaar daarvoor) hebben ze een ideale lijn die ze simpelweg (ik zeg nu simpelweg, maar ook dit is voor sommige ruiters aan opgave) kunnen volgen. Daarmee voorkom je dat ze eindeloos in bergen terecht komen. In mijn jaar hadden we een tekstuele beschrijven en een punt in je GPS, waar je een hemelsbrede lijn heen zag lopen, maar hemelsbreed was meestal niet het meest efficients. Plus, in mijn jaar en waarschijnlijk de jaren ervoor ook, want het terrein wat meer bergachtig. Dat lijken ze er nu ook behoorlijk uitgehaald te hebben. Hoe het bij Frederique was ben ik even vergeten. Misschien dat zij wel echt alleen kaart en kompas hadden.

Marrie_L schreef:
Bedankt voor de update!

Wat ik me afvroeg: wat is voor het tempo de beste verdeling qua snelheid/gangen? Ja, alleen maar galoperen is natuurlijk het snelste, maar dat lijkt me niet heel realistisch :')

Lastig te zeggen. Vooral lastig omdat de paarden zelf erg goed hun grenzen aangeven en zich tegelijkertijd niet altijd laten afremmen door jou. In principe is draf het snelst gecombineerd met de meest veilige optie. Maar sommige paarden zijn simpelweg beter in conditie en kunnen prima 20-25km in een lekker tempo galopperen. Andere paarden hebben een mindere conditie of zijn wat luier aangelegd, en zullen dus veel stappen. Wat vooral een " probleem" was (probleem tussen aanhalingstekens) is dat de paarden zich niet alles op laten leggen. Dus dat had twee kanten: niet harder willen als jij harder wilde; maar ook niet zachter willen wanneer jij zachter wilde. Ik kan me nog een etappe herinneren waarbij het telkens wachten was tot het dier weer "afging": dwz sprints van 40-50km per uur totdat het moe was en dan ging hij weer over in stap tot ie weer op adem was, en daarna weer opnieuw in de sprint.. en dat zeker 10-15keer... Maar ik had ook een paard op een lange etappe dat niet harder wilde draven dan 8km per uur.. en dan veertig kilometer lang. Reken maar uit hoe lang het dan duurt. Maar ik heb ook een paard gehad dat de gehele etappe heeft gegaloppeerd met 18-20km per uur waardoor ik minder dan twee uur over een etappe deed. Dat paard kwam binnen met perfecte waardes. Er is dus erg weinig over te zeggen.
Laatst bijgewerkt door Novalues op 10-08-18 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:15

@Novalues.

Begrijp ik goed uit de teksten uit het topic dat jij ook hebt mee gedaan? Zoja, in welk jaar?
Gaaf anders!

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 22:17

JesdaJinn schreef:
@Novalues.

Begrijp ik goed uit de teksten uit het topic dat jij ook hebt mee gedaan? Zoja, in welk jaar?
Gaaf anders!

Klopt. In 2014. Ik ben toen als elfde gefinisht in 9 dagen tijd. Kijk maar even in de eerste link in mijn onderschrift.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:18

Novalues schreef:
JesdaJinn schreef:
@Novalues.

Gaaf anders!

Klopt. In 2014. Ik ben toen als elfde gefinisht in 9 dagen tijd. Kijk maar even in de eerste link in mijn onderschrift.

Ontzettend gaaf!

Lees ook veel dat mensen hier aan zouden willen doen. Als droom, nou, ik heb wel andere dromen hoor :P
Al vind ik het wel sterk en respectvol als mensen dit willen en kunnen!

Ik ga even de link bekijken

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:26

Novalues schreef:
JesdaJinn schreef:
@Novalues.

Gaaf anders!

Worden de paarden eigenlijk ook op de een of andere manier getraind voor de Derby of voor lange afstanden op zich? Dat moet haast wel als sommige exemplaren het volhielden om 20-25 km te galopperen, of was dat dan op pure adrenaline?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:31

Bedankt weer voor de samenvatting, leuk!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:37

Novalues schreef:
Aleeneh schreef:

Hoe het bij Frederique was ben ik even vergeten. Misschien dat zij wel echt alleen kaart en kompas hadden.

Wij hadden Google Earth-kaarten die we eigenlijk alleen in de ochtend bekeken omdat je er tijdens het rijden/wisselen niet aan toekwam om ze tevoorschijn te halen, en een GPS met alle horse stations en twee opties om te navigeren: een pijl met de juiste richting (hemelsbreed) en de route van de 'jeep track' (niet altijd een pad, maar wel een begaanbare route naar het volgende HS). Het was dus steeds een kwestie van de afweging maken tussen de pijl (kortste route, maar je kon bergen/rivieren/hobbelige steppe tegenkomen) en de jeep track (veilig maar vaak langer). De jeep track was trouwens ook niet altijd makkelijk te vinden/volgen.

@quera: leuk dat je aan het lezen bent!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:56

Weer fijne update. 2014 heb ik voor het eerst gevolgd en ik weet er nog veel van. Vond het heel leuk dat Chris mee deed en ben dan ook wat chauvinistisch, hahaha.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:59

Fcsa ik ga morgen in het boek beginnen.
Het boodschappenlijstje is denk ik van de vorige eigenaar :+

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:12

Bedankt coor de samenvatting! Erg leuk om ge lezen :D

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:18

Hinke is mooi opgeschoten.
Iedereen trouwens wel. Gaat weer hard. 8 man vooraan.

Denk dat ze sneller op een HS blijven met de nieuwe regels?

Had vandaag op werk lekker de stipjes en tweets aanstaan. Haha
Als hun de tour mogen kijken mag ik dit kijken :+

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 06:46

Bedankt voor je mooie verslag weer.
En ik ben erg blij met de vele foto's die langskomen.

Het is van ene kant jammer dat ze niet meer mochten vertrekken van hs 8. Maar ze wisten het op voorhand.
Het brengt nu wel weer meer spanning terug in het veld.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 06:54

Nessa schreef:
Hinke is mooi opgeschoten.
Iedereen trouwens wel. Gaat weer hard. 8 man vooraan.

Denk dat ze sneller op een HS blijven met de nieuwe regels?

Had vandaag op werk lekker de stipjes en tweets aanstaan. Haha
Als hun de tour mogen kijken mag ik dit kijken :+

Hinke is vammorgen zelfs nog meer opgeschoten! Op een gegeven moment lag (of ligt? Moeilijk te zeggen) ze zelfs 25 minuten achter Devan!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 07:04

Spannend! Hinke is goed bezig :D ik lees vanavond je verslag bij! Ben benieuwd

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 07:17

Oh mooi zeg!

Dank voor je updates steeds!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 08:41

Novalues schreef:
Lastig te zeggen. Vooral lastig omdat de paarden zelf erg goed hun grenzen aangeven en zich tegelijkertijd niet altijd laten afremmen door jou. In principe is draf het snelst gecombineerd met de meest veilige optie. Maar sommige paarden zijn simpelweg beter in conditie en kunnen prima 20-25km in een lekker tempo galopperen. Andere paarden hebben een mindere conditie of zijn wat luier aangelegd, en zullen dus veel stappen. Wat vooral een " probleem" was (probleem tussen aanhalingstekens) is dat de paarden zich niet alles op laten leggen. Dus dat had twee kanten: niet harder willen als jij harder wilde; maar ook niet zachter willen wanneer jij zachter wilde. Ik kan me nog een etappe herinneren waarbij het telkens wachten was tot het dier weer "afging": dwz sprints van 40-50km per uur totdat het moe was en dan ging hij weer over in stap tot ie weer op adem was, en daarna weer opnieuw in de sprint.. en dat zeker 10-15keer... Maar ik had ook een paard op een lange etappe dat niet harder wilde draven dan 8km per uur.. en dan veertig kilometer lang. Reken maar uit hoe lang het dan duurt. Maar ik heb ook een paard gehad dat de gehele etappe heeft gegaloppeerd met 18-20km per uur waardoor ik minder dan twee uur over een etappe deed. Dat paard kwam binnen met perfecte waardes. Er is dus erg weinig over te zeggen.

Waren die dan wel goed te sturen nog of was dat soms ook lastig?

Leuk dat je dit weer doet Novalues, en ook fijn dat er niet iedere dag een nieuwe blog is maar alles in 1 topic.
Ik kan het op mijn werk echt helemaal niet volgen helaas, dus zo blijf ik toch bij.

Die paardjes zijn zo leuk <3 ! Ik heb deze poster van een fototentoonstelling ingelijst hangen thuis:

Afbeelding

Ik vond alleen in je Facebook fotoalbum die foto van die yaks die in een spelletje bereden werden met een ring door hun neus naar om te zien :o . Ziet er heel sneu en pijnlijk uit.