Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:41

Azmay schreef:
Wat mij betreft kunnen ze het beste (meer dan) de helft af schieten en de rest voorbedoedsmiddelen toedienen.
Dat eerste gaat alleen niet werken want dan vind half dierknuffelend Nederland dat weer zielig.
Ik snap wel dat ze nu een beetje klem zitten :/

Anticonceptie wordt in dat advies dat ik eerder noemde ook afgeraden, want kort vertaald:
- chirurgisch is praktisch niet haalbaar
- hormonaal is niet effectief
- immunocontraceptie staat nog in de kinderschoenen. Het vraagt dat het merendeel van de vrouwelijke dieren herhaaldelijk gevangen en behandeld wordt. Dat vangen kan tot stress en verwondingen leiden. De vaccinatie levert ook nog wel eens abcessen op en dat is lastig te signaleren en behandelen bij wilde dieren. Daarbij krijgen dieren nog steeds herhaaldelijk een eisprong, waardoor ze het hele seizoen herhaaldelijk hengstig/bronstig/tochtig worden en dat verstoort sociaal gedrag en dat heeft gevolgen voor het welzijn. En het is duur, omdat ieder te behandelen dier identificeerbaar gemaakt worden en gesedeerd moet worden.

Daar kleven dus ook best wat haken en ogen aan. -O-

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:43

Azmay schreef:
Wat mij betreft kunnen ze het beste (meer dan) de helft af schieten en de rest voorbedoedsmiddelen toedienen.
Dat eerste gaat alleen niet werken want dan vind half dierknuffelend Nederland dat weer zielig.

Je krijgt hier gewoon hetzelfde verhaal als de waterleiding duinen, eerst wordt er niks gedaan aan populatie beheer, dan gaan omwonenden klagen dat de herten overal de tuinen leegvreten, dan moet er een miljoenenkostennd hek omheen, dan gaan de beestjes dood ala oostvaardersplassen, overal kadavers, mensen die erlangs wonen klagen over de stank, dan toch maar afvoeren, en bedenken dat er teveel zijn en willen afschieten (in mijn ogen te laat en als laatste redmiddel) en dan heel dier minnend Nederland op je dak tot aan rechtszaken aan toe

Popstra

Eigenlijk is het jammer ze geen verbinding kunnen maken naar andere gebieden zoals bij de Veluwe..Utrechtse Heuvelrug dmv die viaducten voor wild.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 27-02-18 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

safina schreef:
Azmay schreef:

Anticonceptie wordt in dat advies dat ik eerder noemde ook afgeraden, want kort vertaald:
- chirurgisch is praktisch niet haalbaar
- hormonaal is niet effectief
- immunocontraceptie staat nog in de kinderschoenen. Het vraagt dat het merendeel van de vrouwelijke dieren herhaaldelijk gevangen en behandeld wordt. Dat vangen kan tot stress en verwondingen leiden. De vaccinatie levert ook nog wel eens abcessen op en dat is lastig te signaleren en behandelen bij wilde dieren. Daarbij krijgen dieren nog steeds herhaaldelijk een eisprong, waardoor ze het hele seizoen herhaaldelijk hengstig/bronstig/tochtig worden en dat verstoort sociaal gedrag en dat heeft gevolgen voor het welzijn. En het is duur, omdat ieder te behandelen dier identificeerbaar gemaakt worden en gesedeerd moet worden.

Daar kleven dus ook best wat haken en ogen aan. -O-

Laatst hier op bokt toch een ropic over een eiland gezien waar dat prima werkte (behalve op 1 oudere merrie). Of ben ik nou gek aan het worden?

knollentuin

Azmay schreef:

Je krijgt hier gewoon hetzelfde verhaal als de waterleiding duinen, eerst wordt er niks gedaan aan populatie beheer, dan gaan omwonenden klagen dat de herten overal de tuinen leegvreten, dan moet er een miljoenenkostennd hek omheen, dan gaan de beestjes dood ala oostvaardersplassen, overal kadavers, mensen die erlangs wonen klagen over de stank, dan toch maar afvoeren, en bedenken dat er teveel zijn en willen afschieten (in mijn ogen te laat en als laatste redmiddel) en dan heel dier minnend Nederland op je dak tot aan rechtszaken aan toe

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:56

JewEmm schreef:
@Kendra zie het bericht van mij op pagina 12. Het is eigenlijk voor alle systemen zo dat (grote) grazers in aantallen worden bepaald door de hoeveelheid voedselbeschikbaarheid (of de afwezigheid ervan), in plaats van door predatie.
En voor de andere gebieden in Nederland is het zo dat de meeste gebieden veel te klein zijn om een populatie in stand te houden. In onder andere de OVP kan het wel, maar in die andere gebieden moet er wel verplaatst worden.
Er is nog veel meer over te zeggen, maar ik laat het even hierbij. Mijn werk heeft even wat aandacht nodig.

@Kendra en Cowgirl: waarom voor andere gebieden waar dezelfde principes werken dan wel?

Dat antwoord geef jezelf al:
Omdat nederland gewoon te klein is om het geheel aan de natuur over te laten.
Principe kan het op papier wel kloppen maar dan moet je die dieren de beschikking geven over geheel nederland, van het droge oosten tot het sompige westen. Dat gebeurd immers in de serengetie ook.
Ik vind Nederland vergelijken met Afrika daarom ook echt nergens op slaan.
Om de OVP staat een hek en in Afrika hebben ze dat niet.

Ik kan het daarom ook accepteren dat dieren van de honger doodgaan in Afrika dan in nederland. Omdat die dieren alle kans krijgen om wel voedsel te zoeken terwijl dat hier in Nederland gewoon uitgesloten is. Natuurlijke selectie is daar gewoon ook echt natuurlijke selectie. Ik geloof niet dat ik daar bioloog voor hoef te zijn (jammer dat had ik gewoon moeten worden)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Serengeti

Absoluut niet vergelijkbaar in mijn ogen.

orkaan

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:01

Lijkt mij een prima idee om in de zomer als de dieren nog vet staan de kudde drastisch uit te dunnen (naar de slacht) om te voorkomen dat er in de winter te weinig te eten is.

Lijkt mij een mooi stukje biologisch vlees zo....(daar moet toch een markt voor zijn lijkt mij).

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:16

OVP is al zo lang ellende, ik kreeg tijdens mijn studie ook een casus erover. Hoe het probleem van overpopulatie aan te pakken. Het is inderdaad niet zo simpel als het allemaal lijkt, maar dat het nu een jaar of 6 later nog precies hetzelfde probleem is zou eigenlijk niet zo moeten zijn. Al zal de professor van dat vak het wel makkelijk vinden, die hoeft zo nooit een nieuwe casus te gaan bedenken.

Anticonceptie is waarschijnlijk echt een financieel dingetje waarom ze er niet aan willen, want alle andere tegenargumenten die ik zie zijn meer smoesjes. Hormonaal injecteren vanaf afstand (dus met zo'n verdovingsgeweer) zou prima kunnen, heb je ook de stress van het vangen niet. Een enkel dier zal daar niet op reageren, maar als 1% van de merries dan alsnog een veulen krijgt heb je alsnog een beetje opvulling van de dieren dier door andere omstandigheden sterven/geschoten worden. Moet ik wel zeggen dat ik dit voor de paarden schrijf, voor de herten en runderen weet ik niet hoe de vork in de steel zit.
Is nu te duur en te lastig met zo ontzettend veel dieren, maar het aantal zal toch eerst omlaag moeten door bijv. schieten voor je zoiets zou implementeren.

Waar ik door dit topic nog over zat te malen. Het is dus ook een probleem dat er zomers relatief veel te eten is en winters dus eigenlijk niets, dus zomers heb je een flink aantal grazers nodig maar in de winter kom je dan in de knoei. Er lijken ook verschillende stukken te zijn waarvan je minimaal 1 deel kan afsluiten. Waarom dan zomers niet de dieren (en dan dus niet zo achterlijk veel) op een kleiner gedeelte laten lopen, dus een deel sparen en laten groeien. Dan kan je dat open gooien wanneer het kleinere gedeelte op is. Zit je niet hoefbevangenheid oid in de zomer en hebben ze nog wat te vreten in de winter. En in de zomer kunnen de vogels dan mooi broeden op de lege gebieden. Zo'n gebied groeit echt niet gelijk dicht als je een zomertje niet laat begrazen. Lopen wel meer projecten waar het gebied in de zomer voor de vogels is en dan in de winter de boel begraasd wordt om het open te houden.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:41

Cowgirl schreef:
Principe kan het op papier wel kloppen maar dan moet je die dieren de beschikking geven over geheel nederland, van het droge oosten tot het sompige westen. Dat gebeurd immers in de serengetie ook.

Ik kan het daarom ook accepteren dat dieren van de honger doodgaan in Afrika dan in nederland. Omdat die dieren alle kans krijgen om wel voedsel te zoeken terwijl dat hier in Nederland gewoon uitgesloten is. Natuurlijke selectie is daar gewoon ook echt natuurlijke selectie. Ik geloof niet dat ik daar bioloog voor hoef te zijn (jammer dat had ik gewoon moeten worden)

Dat is dus niet wat ik zeg, dat dit te klein is. Ik zeg juist dat de OVP wel groot genoeg is.
Om de Serengeti staat ook een hek. En als het niet een fysiek hek is dat rondom een natuur reservaat is, dan is het wel een andere beperking, bijvoorbeeld rivieren, bergen, andere biotopen of bebouwing.
En... het droge oosten van Nederland en het sompige westen? Nederland is hartstikke nat. Hoe dan ook. Het verschil in neerslag in de Serengeti loopt van <100mm per jaar tot 2000mm.
Waarom trek ik de vergelijking met Serengeti? Omdat het in voorgaande discussies over de OVP eigenlijk altijd aangehaald wordt als het perfecte stukje natuur "zonder menselijke invloeden" (die daar dus ook zijn). En wereldwijde onderzoeken vaak hetzelfde aantonen: hoeveel grazers er zijn wordt bepaald door de hoeveelheid voedsel. Voedsel is de limiterende factor. Ook wanneer dieren kunnen trekken. Ze zullen voornamelijk dood gaan van de honger. En dat geldt dus zowel in de Serengeti als in de OVP. Ik zie daarom ook niet in hoe de natuurlijke selectie van de OVP anders is dan van de Serengeti.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:46

JewEmm schreef:
Cowgirl schreef:

Dat is dus niet wat ik zeg, dat dit te klein is. Ik zeg juist dat de OVP wel groot genoeg is.
Om de Serengeti staat ook een hek. En als het niet een fysiek hek is dat rondom een natuur reservaat is, dan is het wel een andere beperking, bijvoorbeeld rivieren, bergen, andere biotopen of bebouwing.
En... het droge oosten van Nederland en het sompige westen? Nederland is hartstikke nat. Hoe dan ook. Het verschil in neerslag in de Serengeti loopt van <100mm per jaar tot 2000mm.
Waarom trek ik de vergelijking met Serengeti? Omdat het in voorgaande discussies over de OVP eigenlijk altijd aangehaald wordt als het perfecte stukje natuur "zonder menselijke invloeden" (die daar dus ook zijn). En wereldwijde onderzoeken vaak hetzelfde aantonen: hoeveel grazers er zijn wordt bepaald door de hoeveelheid voedsel. Voedsel is de limiterende factor. Ook wanneer dieren kunnen trekken. Ze zullen voornamelijk dood gaan van de honger. En dat geldt dus zowel in de Serengeti als in de OVP. Ik zie daarom ook niet in hoe de natuurlijke selectie van de OVP anders is dan van de Serengeti.

Daar krijg je alleen meer leeuwen als er meer voedsel is neem ik aan, dus dan houd het een balans. Hier is de balans gewoon enorm zoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:47

Popstra schreef:
Eigenlijk is het jammer ze geen verbinding kunnen maken naar andere gebieden zoals bij de Veluwe..Utrechtse Heuvelrug dmv die viaducten voor wild.

Dat kunnen ze wel. Het is in ieder geval één van de adviezen die ik in dat rapport lees: om de OVP te verbinden met de Hollandse Hout en Oostvaardersbos en het realiseren van de Oostvaarderswissel om de OVP te verbinden met het Horsterwold.

Idee erachter is dat de dieren nu onvoldoende beschutting vinden omdat er in het huidige gebied niet zoveel hoge begroeiing is. En dat put ze fysiek uit. En die andere terreinen leveren meer schuilgelegenheid in de winter.

Geen idee of die adviezen ook al gerealiseerd zijn. Weet iemand daar wat over? Is vast niet alleen in handen van SBB, maar ook van de politiek.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:50

safina schreef:
Wijslander schreef:
Kortom: de dieren passen niet in de OVP zonder te creperen. Weg ermee dus! SBB is met alles te laat. Het bijvoerverhaal dient vooral om de aandacht op te eisen en te zorgen dat het ergens stopt met deze hele ellende.

Ja, dat is het lastige. Mensen maken er in hun hoofd een simpel probleem van en verzinnen daar vervolgens ook een simpele oplossing voor: beestjes hebben honger, dus beestjes moeten voer.

Ach als ze toch moeten creperen dan beter met eem volle maag hebben ze toch nog even lol gehad.
Ik snap werkelijk niet dat mensen het voeren afkeuren.De dieren staan toch ten dode opgeschreven.De mensen die voeren doen te minste nog iets.Meer dan de mensen die vanachter hun computer maar een eind in de ronde kletsen en met dure woorden alles proberen te vergoelijken. Ik neem mijn pet af voor mensen die daadwerkelijk wat doen tegen de schande van OVP.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:51

JewEmm schreef:
Cowgirl schreef:

Ik mis in de ovp leeuwen en luipaarden en hyena enzoooo

JewEmm

Azmay schreef:
Daar krijg je alleen meer leeuwen als er meer voedsel is neem ik aan, dus dan houd het een balans. Hier is de balans gewoon enorm zoek.

Leeuwen kunnen juist makkelijker eten vinden als een populatie verzwakt is. Het gaat bij roofdieren op de serengeti niet over hoe veel prooidieren er beschikbaar zijn, maar hoe makkelijk ze beschikbaar zijn. Een dier in goede conditie is niet zomaar te vangen.
Laat ik het nog een keer zeggen: De hoeveelheid grazers wordt bepaald door voedselbeschikbaarheid, en de limiterende factor is voedselschaarste. Ook buiten de OVP.

Anoniem

Azmay schreef:

Misschien moet je even JewEmm's vorige posts teruglezen, waarin ze uitlegt dat daar het aantal grazers wordt gelimiteerd door voedsel en niet door predatoren.

Edit: Ah, ze was me zelf al voor. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:55

beatje schreef:
safina schreef:

Ja, dat is het lastige. Mensen maken er in hun hoofd een simpel probleem van en verzinnen daar vervolgens ook een simpele oplossing voor: beestjes hebben honger, dus beestjes moeten voer.

Ach als ze toch moeten creperen dan beter met eem volle maag hebben ze toch nog even lol gehad.

Probleem is dat ze blijkbaar van dat eten juist gaan creperen. De relatief gezonde dieren die prima overlevingskansen hebben ook.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:03

JewEmm schreef:
Cowgirl schreef:

Ik vind een gebied van 30.000 km2 en 56 km2 toch echt niet met elkaar te vergelijken. Daarnaast is de Serengeti juist bekend om de cirkelvormige migratie die plaats vind, zoiets ga je echt niet zien op de OVP (tenzij je migratie gaat controleren dmv stukken afsluiten en openen). En ja, dan gaan er dieren dood door vermoeidheid, dorst, honger of predatie want zo'n tocht van 800 km is geen grapje. Maar dat vind ik toch een andere situatie dan beesten die op een stukje van 56 km2 (en daar is het water bij mee gerekend) staan te 'wachten' tot het gras weer gaat groeien.

Natuurlijke selectie is heel leuk om te noemen en dat is ook keihard. Maar had dan gekeken wat er spontaan in dat gebied aan kwam wandelen, want als mens een horde paarden, runderen en herten in een gebiedje dumpen en dan de handen ervan af trekken onder het mom 'dat is de natuur' vind ik gewoon een beetje flauw.

Als laatste is predatie misschien niet de grootste drijfveer van sterfte van grazers in de Serengeti, maar doordat er predatoren en aaseters aanwezig zijn krijg je natuurlijk ook nog een iets ander beeld dan het lijkenkerkhof wat de OVP is (geweest). Dat maakt voor die dode dieren niets uit, maar voor het gevoel van de mens wel.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:11

Gelukkig is de Serengeti maar zo'n 1000 keer groter dan de Oostvaardersplassen.. :')

Komop, dit is één van de allerkleinste 'reservaten' als je het zo mag noemen op de wereld.
Natuurlijk is de natuur niet alleen mooi, over het algemeen is het alleen maar heel hard en genadeloos. Maar omdat de Serengeti zo'n groot gebied is met een grote hoeveelheid verschillende roofdieren en klimaten wordt het een compleet anders ecosysteem. Waarom denk je dat alle dieren een gigantische afstand afleggen naar een ander gebied elk seizoen? Niet voor de lol, maar omdat ze anders geen vreten hebben. Dieren in de Oostvaardersplassen kunnen alleen 3 stappen naar links en 3 naar rechts trekken en daar staat echt niet meer gras.
Het is natuurlijk niet zo dat dieren daar niet lijden, nooit doodgaan van de honger of dorst of nare verwondingen. Daarbij werd de Serengeti niet door mensen gemaakt, wel door ze beïnvloed natuurlijk, maar zelfs al zou je er de populatie willen beheren dan lukte je dat niet. Het is echt een compleet andere verhaal.

Het gebiedje dat we gemaakt hebben is gewoon een klein stukje mislukt experiment, ik ben er wel voor om te doen wat ze in Duitsland ook doen, elk jaar een grote roundup, mensen die een beestje willen kopen kunnen dat en een overig deel gaat naar de slager. Dan moet er inderdaad het een en ander geregistreerd worden maar zoveel extra moeite lijkt me dat niet om dierenleed tegen te gaan.

Ik snap wel dat ze het heel graag willen hoor, zo'n stukje fake natuur in Nederland maar het is gewoon te klein. In veel landen hebben ze reservaten met de grootte van Nederland, dan is het misschien nog eens het proberen waard maar anders niet. Het is heel leuk, een paar zeldzame soorten vogels in Nederland, maar ten koste van hoeveel andere dieren moet dat gaan?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:21

mooney schreef:
Ik vind een gebied van 30.000 km2 en 56 km2 toch echt niet met elkaar te vergelijken. Daarnaast is de Serengeti juist bekend om de cirkelvormige migratie die plaats vind, zoiets ga je echt niet zien op de OVP (tenzij je migratie gaat controleren dmv stukken afsluiten en openen). En ja, dan gaan er dieren dood door vermoeidheid, dorst, honger of predatie want zo'n tocht van 800 km is geen grapje. Maar dat vind ik toch een andere situatie dan beesten die op een stukje van 56 km2 (en daar is het water bij mee gerekend) staan te 'wachten' tot het gras weer gaat groeien.

Natuurlijke selectie is heel leuk om te noemen en dat is ook keihard. Maar had dan gekeken wat er spontaan in dat gebied aan kwam wandelen, want als mens een horde paarden, runderen en herten in een gebiedje dumpen en dan de handen ervan af trekken onder het mom 'dat is de natuur' vind ik gewoon een beetje flauw.

Als laatste is predatie misschien niet de grootste drijfveer van sterfte van grazers in de Serengeti, maar doordat er predatoren en aaseters aanwezig zijn krijg je natuurlijk ook nog een iets ander beeld dan het lijkenkerkhof wat de OVP is (geweest). Dat maakt voor die dode dieren niets uit, maar voor het gevoel van de mens wel.

Ik heb hier geloof ik al vaak genoeg uitgelegd wat de achterliggende natuurlijke werkingen zijn. En dat was vooral het doel van mijn berichten.

Nog 1 feitje: als je kijkt naar hoeveel er op een dag afgelegd wordt valt zo'n migratie nog relatief mee. Dagen van meer dan 12 km/dag zijn voor bijvoorbeeld wildebeest en zebras een uitzondering.

Over kadavers en wat er binnen komt wandelen gesproken... Waarom denk je dat er vossen en zeearenden in het gebied zijn...?

Dan nu maar eens mijn persoonlijke mening. Ik vind wel dat er te veel grazers zijn in de OVP, maar ik zie geen ecologisch relevante én realistische manier om het aantal te verminderen. Het enige wat ik denk dat zou kunnen is constant 's winters nog vroeger reactief beheer toepassen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:29

JewEmm schreef:
Azmay schreef:

Leeuwen kunnen juist makkelijker eten vinden als een populatie verzwakt is. Het gaat bij roofdieren op de serengeti niet over hoe veel prooidieren er beschikbaar zijn, maar hoe makkelijk ze beschikbaar zijn. Een dier in goede conditie is niet zomaar te vangen.
Laat ik het nog een keer zeggen: De hoeveelheid grazers wordt bepaald door voedselbeschikbaarheid, en de limiterende factor is voedselschaarste. Ook buiten de OVP.

Maar in principe zeg je dus hetzelfde als Azmay, het gaat erom dat de (meeste) dieren niet extreem lang hoeven te lijden. Wat jij noemt is dus bottom-up control van een ecosysteem, en dat komt inderdaad vaak voor. Dan is voedsel (de groei van planten) inderdaad de limiterende factor, ook voor de hoeveelheid predatoren. Maar verzwakte dieren worden vrij snel opgevreten en zo krijgen de meeste niet de kans een echte hongerdood te sterven.

Al zijn er best natuurgebieden waar het anders werkt hoor, in Australie gaan ook regelmatig kangoeroes dood door de droogte en honger, ook natuurlijke selectie, ook heel sneu. Maar alsnog in een natuurgebied die niet gemaakt werd door mensen. Al kan je natuurlijk wel zeggen dat we het klimaat zodanig verpest hebben dat er steeds meer dood gaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:48

nieuw attractiepark OVP veranderen in "Killing Fields" en in de winter kun je dan lijkjes kijken of kadavers zoeken ipv eieren.
heerlijk educatief, bordje erbij dat de beesten in Afrika ook zielig zijn en dat de gansjes een broedgebied hebben ergens tussen de dode dieren.

Dan kunnen ze het terrein nog verhuren voor films, hartstikke natuurlijk gecreëerde omgeving voor een film over rampgebied na een atoom aanval ofzo

En dan voor het nageslacht... "het heeft even geduurd, dieren moesten eronder lijden maar na tig jaar zijn ze er toch achter gekomen dat een mens niet voor god kan spelen en de natuur nabootsen:

absolute win win situatie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:55

JewEmm schreef:
Azmay schreef:

En die roofdieren houden de grazers in beweging wat de graasdruk verminderd en dus kan dat zich beter herstellen. Daarnaast hebben de roofdieren wel degelijk invloed op het aantal dieren omdat jonge dieren veel vaker foutjes maken waardoor ze op bord leeuw/wolf/etc. belanden dan het deel dat de vruchtbare leeftijd bereikt. Daarmee beperken ze dus actief de groei van de populatie. Genoeg te eten heeft inderdaad invloed op de vruchtbaarheid, maar in een correct functionerend systeem niet op het percentage dat volwassen wordt, daar hebben de roofdieren nl invloed op en daarmee wel degelijk de aangroei en de snelheid daarvan.

Komt nog eens bij dat in de OVP de uitgezette aantallen de deur wijd open zetten voor forse inteelt met alle problemen die daar weer bij horen, in Amerika zijn ze er al achter dat vrijwel alle natuurgebieden te klein zijn om een gezonde populatie van wat voor diersoort dan ook te kunnen handhaven (en daar is eigenlijk alles een flinke factor groter dan de OVP). Het koppelen van gebieden om uitsterving van eigenlijk alle grote(re) zoogdieren te voorkomen is ernstig noodzakelijk, maar nogal lastig met de hoeveelheid bebouwing overal.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:59

@ lepeltje. En die verzwakte dieren worden in de ovp dus doodgeschoten. En inmiddels eerder dan toen je daar was voor de cursus tijdens je bachelor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:01

JewEmm schreef:
Dan nu maar eens mijn persoonlijke mening. Ik vind wel dat er te veel grazers zijn in de OVP, maar ik zie geen ecologisch relevante én realistische manier om het aantal te verminderen. Het enige wat ik denk dat zou kunnen is constant 's winters nog vroeger reactief beheer toepassen.

Misschien nog vroeger reactief én die verbindingen aanleggen met andere gebieden met hogere vegetatie? Goede schuilgelegenheid bij slechte weersomstandigheden zal ook tot lagere voerconversie en een betere lichamelijke conditie leiden....

Ik zie ook geen andere oplossingen hoor. Mensen roepen heel snel wat, maar als je erin duikt dan blijkt dat het allemaal helemaal niet zo simpel is. -O-

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:02

Alane schreef:
nieuw attractiepark OVP veranderen in "Killing Fields" en in de winter kun je dan lijkjes kijken of kadavers zoeken ipv eieren.
heerlijk educatief, bordje erbij dat de beesten in Afrika ook zielig zijn en dat de gansjes een broedgebied hebben ergens tussen de dode dieren.

Dan kunnen ze het terrein nog verhuren voor films, hartstikke natuurlijk gecreëerde omgeving voor een film over rampgebied na een atoom aanval ofzo

En dan voor het nageslacht... "het heeft even geduurd, dieren moesten eronder lijden maar na tig jaar zijn ze er toch achter gekomen dat een mens niet voor god kan spelen en de natuur nabootsen:

absolute win win situatie.

De walking dead seizoen 9 :j ......... -O-