Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
Ailill schreef:Ontzettend jammer en bovendien nogal gevaarlijk dat men hier er van alles bij gaat halen wat totaal niet van toepassing is, vorige eigenaars en/of ruiters bijvoorbeeld. Verre van netjes.
Ik heb vannacht wat zaken uitgezocht en ik ben van mening dat de 'schuldige' in een andere hoek moet worden gezocht. Het systeem daar is imo te krom voor woorden, men heeft geen kwalificatie nodig en mag starten op het niveau waarop zij zichzelf capabel genoeg achtten, of dit nu ook zo is of niet. Daarnaast betreft het hier een nationale wedstrijd met dus andere regels, blijkbaar mag men daar gebruik maken van zweep en sporen, op dat niveau. Of dit het rijden ten goede komt? Ik betwijfel het.
Kijk je dan vervolgens naar een wat groter plaatje dan komt er opeens een wat meer bekend fenomeen bovendrijven: Juryleden en objectiviteit. Hier in Nederland/Europa is dit ook een bekend probleem, sommige combinaties eindigen standaard boven of onder anderen, ongeacht te daadwerkelijke prestatie. Geen goed signaal. Dan de brug naar deze kwestie, de juryleden daar: Er waren die twee dagen 4 juryleden aanwezig bij de proeven en tot mijn verbazing is er van 1 maar een bewezen trackrecord wat betreft eigen prestaties. De andere 3 hebben zelf weinig tot geen persoonlijke ervaring, althans er is bar weinig over terug te vinden en al helemaal niet online, wat vandaag de dag toch wel zou moeten.
Al met al zie ik dan een groter probleem dan enkel deze betreffende combinatie, of eigenlijk enkel de amazone. Feit blijft wel dat ze, in mijn optiek, over zeer weinig zelfreflectie en zelfkennis beschikt, dat moge inmiddels duidelijk zijn.
Ik hoop oprecht dat men hier iets aan gaat doen, zowel binnen de USA als de FEI.
Gini schreef:piezze schreef:Ja zoals al eerder gezegd zou de jury en de regels dit moeten reguleren. Zonder goede basissport resultaten kun je niet in dit niveau starten. Bescherm zulke mensen en hun paarden tegen zichzelf.
Klopt, maar voordat systemen zich aanpassen moet er eerst genoeg ophef gemaakt worden door een steeds groter wordende massa. Regels veranderen niet uit zichzelf en daarom is het dus wel noodzakelijk dat zulke nieuwsberichten de wereld in gegooid worden, zodat hopelijk steeds meer mensen zich hiertegen uitspreken en niet dat eeuwige 'ach, ik zie wel erger op de gemiddelde manege'-gepraat.
Niet dat jij dat in dit topic doet, piezze, maar jouw bericht was gewoon het duidelijkst om bovenstaand punt te maken.
Gini schreef:piezze schreef:Ja zoals al eerder gezegd zou de jury en de regels dit moeten reguleren. Zonder goede basissport resultaten kun je niet in dit niveau starten. Bescherm zulke mensen en hun paarden tegen zichzelf.
Klopt, maar voordat systemen zich aanpassen moet er eerst genoeg ophef gemaakt worden door een steeds groter wordende massa. Regels veranderen niet uit zichzelf en daarom is het dus wel noodzakelijk dat zulke nieuwsberichten de wereld in gegooid worden, zodat hopelijk steeds meer mensen zich hiertegen uitspreken en niet dat eeuwige 'ach, ik zie wel erger op de gemiddelde manege'-gepraat.
Niet dat jij dat in dit topic doet, piezze, maar jouw bericht was gewoon het duidelijkst om bovenstaand punt te maken.
Nezzie schreef:Voor wat de trainster betreft: de stalgenoten hebben een link naar hun reactie op een groot Amerikaans paardenforum geplaatst:
Het topic: https://www.chronofhorse.com/forum/forum/discussion-forums/dressage/10010569-from-the-ladies-of-ironhorse-ranch-and-jane-arrasmith-dressage
De reactie: https://www.dropbox.com/sh/9lsv0wmg254qitd/AAAk4kskTwYephboxAAPJwfKa?dl=0
In het kort: ze zijn zelf geschokt over wat er in de ring gebeurde, het geeft zeker niet hun trainingsmethode weer en ze zijn ook geschokt over hoe er op internet nu op gereageerd wordt. Gevolgd door 7 pagina's statements van andere ruiters op de stal die vertellen hoe geweldig de trainster in kwestie eigenlijk is.
Lante schreef:Bepaalt jouw trainster wanneer jij een wedstrijd opgeeft?
En ik heb ook wel eens een dame van mijn paard gestuurd, omdat ze mijn paard onredelijk met de zweep aan het bewerken was en in de mond aan het trekken was, terwijl ze dacht dat ze alleen was. En nee, dat had ik nog nooit eerder gezien.
Als trainer heb je meestal maar beperkte invloed.
Alane schreef:Lante schreef:Bepaalt jouw trainster wanneer jij een wedstrijd opgeeft?
En ik heb ook wel eens een dame van mijn paard gestuurd, omdat ze mijn paard onredelijk met de zweep aan het bewerken was en in de mond aan het trekken was, terwijl ze dacht dat ze alleen was. En nee, dat had ik nog nooit eerder gezien.
Als trainer heb je meestal maar beperkte invloed.
In principe wel ja, (niet dat ik wedstrijden rijd, maar dochter reed)ging altijd in overleg, het gaan, het promoveren.
Wat heeft een trainer dan voor een zin als je er niet naar luistert?
Daarom snap ik het verhaal niet van de stal dames... dit kennen we niet, nooit gezien, niet de manier.
Dit komt toch niet zo aanwaaien spontaan op een wedstrijd.
Ayasha schreef:Alane schreef:In principe wel ja, (niet dat ik wedstrijden rijd, maar dochter reed)ging altijd in overleg, het gaan, het promoveren.
Wat heeft een trainer dan voor een zin als je er niet naar luistert?
Daarom snap ik het verhaal niet van de stal dames... dit kennen we niet, nooit gezien, niet de manier.
Dit komt toch niet zo aanwaaien spontaan op een wedstrijd.
Het is een trainer geen planner. Ik kom dagelijks bij mijn trainster nu omdat ik er een paard heb staan en nu weet ze wanneer ik ga omdat we gewoon dagelijks praten en dat ter sprake komt en omdat ze nu vaak mee gaat maar toen ik er nog niet stond was dat niet zo hoor. Dan ging ik gewoon.
Alane schreef:Ayasha schreef:Het is een trainer geen planner. Ik kom dagelijks bij mijn trainster nu omdat ik er een paard heb staan en nu weet ze wanneer ik ga omdat we gewoon dagelijks praten en dat ter sprake komt en omdat ze nu vaak mee gaat maar toen ik er nog niet stond was dat niet zo hoor. Dan ging ik gewoon.
Maar jij was klaar om wedstrijden te rijden, en het verschil hier is je moet je kwalificeren om in een andere klasse te mogen starten.
In Amerika niet.... peerd is GP gestart dus mag jij dat paard GP starten of je nu weet waar de voor of achterkant zit van het dier maakt niet uit.
Dat is een wezenlijk verschil met hier.
En ja, hier werd de trainer gevraagd, of men klaar is om te starten, te promoveren.
Niet voor ieder concours om goedkeuring vragen, maar de eerste keer starten, promoveren, wel of niet springen.
hwn schreef:Ik kan me zelf vaak heel erg ergeren aan dressuurwedstrijden, maar ik denk dat het er hier erger uitziet dan het is. Ok, de vrouw heeft een onstabiele houding van lijf, handen en benen, en zou eigenlijk zonder sporen moeten rijden. Wat de handen betreft, zie ik wel dat ze weinig contact neemt op de stangteugel, die zie je zelden of niet horizontaal, dus da's ook al een voordeel voor het paard. De hele hetze is imo wel wat overdreven.
piezze schreef:Fijne reactie Gini, ik zie wel anders hier op Bokt van sommige zuurpruimen. Ik ben het eens dat ophef nodig is om zaken te veranderen. Aan de andere kant diep triest dat daarvoor blijkbaar nodig is om anoniem mensen door het slijk te halen. Te twijfelen aan verstandelijke vermogen, oud trainer van het paard erbij te betrekken. Het is toch zo dat je vanachter je PC niet helemaal het echte verhaal weet. Ik heb overigens het 2e filmpje niet gezien. Het 1e filmpje zag ik eerder onkunde dan wreedheid. Later las ik dat ze daar in de tweede proef het paard gemeen aanpakte. Ja okee dat is niet goed te praten. En dan snap ik de boosheid wel.
Nies_ schreef:De andere was ook meer onkunde dan wreedheid hoor. Het zag er zeker niet fijn uit, maar zoals gewoonlijk wordt er weer ernstig overdreven. Je ziet geen paard wat lens geslagen wordt hoor, je ziet een amazone die hobbelend en stuiterend de teugels in een hand pakt en op een erg onhandige manier wat tikken geef met de zweep.
tamary schreef:Probleem met die ophef en veranderende regels is dat het eerder de wel competente mensen treft. Want het is niet de organisatie die dan met regels komt (hoeft ook niet, er was zat reden om deze combi uit te bellen), maar de overheid door druk van het (niet paardrijdende) publiek en daar is de sector niet bij gebaad. Probleem is dat de jury niet de moed had om uit te bellen en dan is het de vraag waarom. Onveiligheid (dus misschien zelfs terechte angst voor represailles van de ruiter?), niet geheel beseffen wat er eigenlijk voor je neus gebeurt, of veel enger dit nog ergens binnen normaal vinden vallen.