Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Niello schreef:Daarbij komt ook nog dat de ballonvaarders ook niet weten dat het ene paard het andere niet is. Zo reageren koudbloeds vaak relaxter dan een sensibel sportpaard of volbloed. Maw je hebt labradors en hazewindhonden onder de paarden. Helaas is vanuit de lucht het temperament van het dier moeilijk in te schatten.
Openbare weg is anders dan privé terrein. Deelnemers op de openbare weg kunnen aangereden worden Door andere weggebruikers zoals auto's,motoren,fietsers en paarden. Over het algemeen gaat geen weggebruiker de openbare weg op als dat niet verantwoord is,want daarmee brengt hij ook zichzelf in gevaar. Ballonvaarders brengen door opstijgen,landen of laagovervliegen, zichzelf niet in gevaar maar andere mensen en dieren op privé terrein. Dat is nogal een verschil.
De bokkers Rebecca, Optiwolk en Richie zijn paarden en ballonliefhebbers. Zij zouden juist een verbindende factor kunnen zijn.
Als er niet snel een oplossing komt, dan vind ik ook dat we het met een petitie moeten proberen. Heb al 40 jaar paarden, vroeger nooit problemen met ballonnen. Maar het wordt echt te gek. Wij moeten de paarden uit voorzorg binnenhalen. Al verschillende paarden in de buurt zijn verongelukt en/of uitgebroken. Wij zitten vlakbij een rijksweg. Het leed van mens en dier is niet te overzien als ze hier terecht komen. Meerdere malen dit bij de bedrijven aangegeven, maar het interesseert ze kennelijk niet.
Optiwolk schreef:Niello schreef:Daarbij komt ook nog dat de ballonvaarders ook niet weten dat het ene paard het andere niet is. Zo reageren koudbloeds vaak relaxter dan een sensibel sportpaard of volbloed. Maw je hebt labradors en hazewindhonden onder de paarden. Helaas is vanuit de lucht het temperament van het dier moeilijk in te schatten.
Openbare weg is anders dan privé terrein. Deelnemers op de openbare weg kunnen aangereden worden Door andere weggebruikers zoals auto's,motoren,fietsers en paarden. Over het algemeen gaat geen weggebruiker de openbare weg op als dat niet verantwoord is,want daarmee brengt hij ook zichzelf in gevaar. Ballonvaarders brengen door opstijgen,landen of laagovervliegen, zichzelf niet in gevaar maar andere mensen en dieren op privé terrein. Dat is nogal een verschil.
De bokkers Rebecca, Optiwolk en Richie zijn paarden en ballonliefhebbers. Zij zouden juist een verbindende factor kunnen zijn.
Als er niet snel een oplossing komt, dan vind ik ook dat we het met een petitie moeten proberen. Heb al 40 jaar paarden, vroeger nooit problemen met ballonnen. Maar het wordt echt te gek. Wij moeten de paarden uit voorzorg binnenhalen. Al verschillende paarden in de buurt zijn verongelukt en/of uitgebroken. Wij zitten vlakbij een rijksweg. Het leed van mens en dier is niet te overzien als ze hier terecht komen. Meerdere malen dit bij de bedrijven aangegeven, maar het interesseert ze kennelijk niet.
Dit doen we graag, maar hoe we soms het deksel op de neus krijgen, in deze en andere topics, is niet echt fijn.
Wij geven graag een woordje uitleg, en geven herhaaldelijk aan dat er binnen de sector best wel cowboys zitten, en dat ook wij hier niet mee akkoord zijn.
Nog sterker, wij kenden elkaar voor Bokt niet.
Maar toch worden ook wij op die cowboys afgerekend, terwijl we daar echt ook niet meer aan kunnen doen dan jullie.
CaPrIoLe`79 schreef:Conclusie als ik de laatste pagina`s meelees; de slechten verpesten het voor de goeden. Als er 1 ballonvaarder zich steeds misdraagt wordt de rest waar nog nooit iemand last van heeft gehad daar ook op aangekeken en krijgen die alle haat over zich heen. Datzelfde zie je met ruiters op de weg. In een landje waar het zo druk is zou het mooi zijn als er meer met elkaar mee gedacht zou worden van alle kanten.
Niello schreef:CaPrIoLe`79 schreef:Conclusie als ik de laatste pagina`s meelees; de slechten verpesten het voor de goeden. Als er 1 ballonvaarder zich steeds misdraagt wordt de rest waar nog nooit iemand last van heeft gehad daar ook op aangekeken en krijgen die alle haat over zich heen. Datzelfde zie je met ruiters op de weg. In een landje waar het zo druk is zou het mooi zijn als er meer met elkaar mee gedacht zou worden van alle kanten.
Mijn ervaring en de ervaringen van andere bokkers in dit topic zijn helaas voornamelijk negatief. Dus het aantal goede bedrijven lijkt in de minderheid.
KimD schreef:Deze ballon kwam zo laag over onze wijk dat we konden verstaan wat de mensen riepen.
Onze honden en die van omliggende buren waren compleet over de zeik, iets verderop heeft het iemand die valkparkieten kweekt bijna zijn hele volière gekost.![]()
De ballon is een wijk verderop geland, tussen de huizen, ook daar héél veel weerstand. De ballonvaarder reageerde behoorlijk nonchalant en defensief.
Dus ook wat mij betreft mogen ze het verbieden.
Edit: heel wat jaren geleden is een ballon bij de paarden in de wei geland, die waren er gelukkig niet zo van onder de indruk. Ik wel, ik heb dan ook geweigerd de sloten van de hekken te halen. Oprotten met die kut ballon, de ballonvaarder was boos en zijn gasten zijn wel uitgestapt voordat hij op zoek moest naar een andere plek.
Gini schreef:Als je puur onvoorspelbaarheid zou aanhalen als reden om de ballonvaart te verbieden, waarom zou paardrijden op de openbare weg dan wel toegelaten blijven?
Waarom rekenen we alle ballonvaarders af op cowboygedrag van enkelen? Dat isnet zo gek als paardrijden verbieden omdat er mensen zijn die door de beschermde heide rijden voor die ene mooie foto of in volle galop langs een groep wandelaars vlammen etc.
enjoymyhorse schreef:Gini schreef:Als je puur onvoorspelbaarheid zou aanhalen als reden om de ballonvaart te verbieden, waarom zou paardrijden op de openbare weg dan wel toegelaten blijven?
Waarom rekenen we alle ballonvaarders af op cowboygedrag van enkelen? Dat isnet zo gek als paardrijden verbieden omdat er mensen zijn die door de beschermde heide rijden voor die ene mooie foto of in volle galop langs een groep wandelaars vlammen etc.
Omdat ze niet in het openbaar overlast geven maar juist op privé terrein.
Daar waar je denkt dat je dieren veilig zijn.
En de grond niet beschadigd gaat worden.
Dus ajb geen appelen met peren vergelijken, openbaar met privé.
enjoymyhorse schreef:Al die dingen die kunnen gebeuren op de openbareweg zijn onvoorziene dingen. Ook vervelend natuurlijk maar niet een ding wat je bedacht toen je ging rijden.
Die ballonvaarder weet al bij opstijgen dat hij ergens gaat landen. Daar ook laag bij gaat vliegen.
Dat hij niet op de openbareweg land maar altijd onaangekondigd in iemands privé terrein. Met kleine of grote gevolgen tijdens zijn vaart.
Niet onvoorzien. Maar opzet.
Heel verschil dus. Met een ruiter die niet van te voren plande op iemands erf uit te komen.
Dus ja ik zeg Nederland is te klein voor de vele ballonnen.
Gini schreef:En jullie zien geen enkele andere oplossing dan de ballonvaart verbieden? Geen enkele andere?