Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 07:55

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:02

Aangifte doen bij de politie?
Van vernieling?

Niello

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:35

Tijdens mijn vakantie een laagvliegende ballon weer over de wei. Uit de beschrijving van de oppas denk ik dat het Greetz is geweest. Er zijn bij ons meerdere actief zoals Sky/Virgin en Luchtreiziger. Doordat de nummers op de ballonnen niet altijd zichtbaar zijn, is het bedrijf soms lastig te achterhalen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:58

Je kan het bedrijf achter de ballon meestal ook achterhalen aan de reclame die ze op de ballon hebben staan. De meeste vaarders hebben hun ballonnen online staan.

Rien10, ik doe tegenwoordig ook aangifte als ze bewust weer laag over ons erf komen. (Maar heel veel boeren kennen de regels niet)

Behalve vorige week. Het grootste probleem met die balonnen is dat ze onbestuurbaar zijn, hoe goed de intenties van de vaarder ook zijn. Deze ballon kwam in een verkeerde luchtstroom terecht en ging richting het ijsselmeer. Dus ze moesten de ballon aan de grond zetten (overigens naast een wei met een paard en tegenover een grote veehouder) om weer op te stijgen in de hoop in een goede luchtstroom te komen. Met als gevolg dat ze hier veel te laag overvlogen. Gelukkig was ik thuis. Ik ben dus van mening dat vanwege de onvoorspelbaarheid en onbestuurbaarheid er geen plek is in Nederland voor deze hobby.
Afbeelding

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:23

Niello schreef:
Daarbij komt ook nog dat de ballonvaarders ook niet weten dat het ene paard het andere niet is. Zo reageren koudbloeds vaak relaxter dan een sensibel sportpaard of volbloed. Maw je hebt labradors en hazewindhonden onder de paarden. Helaas is vanuit de lucht het temperament van het dier moeilijk in te schatten.

Openbare weg is anders dan privé terrein. Deelnemers op de openbare weg kunnen aangereden worden Door andere weggebruikers zoals auto's,motoren,fietsers en paarden. Over het algemeen gaat geen weggebruiker de openbare weg op als dat niet verantwoord is,want daarmee brengt hij ook zichzelf in gevaar. Ballonvaarders brengen door opstijgen,landen of laagovervliegen, zichzelf niet in gevaar maar andere mensen en dieren op privé terrein. Dat is nogal een verschil.

De bokkers Rebecca, Optiwolk en Richie zijn paarden en ballonliefhebbers. Zij zouden juist een verbindende factor kunnen zijn.

Als er niet snel een oplossing komt, dan vind ik ook dat we het met een petitie moeten proberen. Heb al 40 jaar paarden, vroeger nooit problemen met ballonnen. Maar het wordt echt te gek. Wij moeten de paarden uit voorzorg binnenhalen. Al verschillende paarden in de buurt zijn verongelukt en/of uitgebroken. Wij zitten vlakbij een rijksweg. Het leed van mens en dier is niet te overzien als ze hier terecht komen. Meerdere malen dit bij de bedrijven aangegeven, maar het interesseert ze kennelijk niet.

Dit doen we graag, maar hoe we soms het deksel op de neus krijgen, in deze en andere topics, is niet echt fijn.

Wij geven graag een woordje uitleg, en geven herhaaldelijk aan dat er binnen de sector best wel cowboys zitten, en dat ook wij hier niet mee akkoord zijn.
Nog sterker, wij kenden elkaar voor Bokt niet.
Maar toch worden ook wij op die cowboys afgerekend, terwijl we daar echt ook niet meer aan kunnen doen dan jullie.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:23

Optiwolk schreef:
Niello schreef:
Daarbij komt ook nog dat de ballonvaarders ook niet weten dat het ene paard het andere niet is. Zo reageren koudbloeds vaak relaxter dan een sensibel sportpaard of volbloed. Maw je hebt labradors en hazewindhonden onder de paarden. Helaas is vanuit de lucht het temperament van het dier moeilijk in te schatten.

Openbare weg is anders dan privé terrein. Deelnemers op de openbare weg kunnen aangereden worden Door andere weggebruikers zoals auto's,motoren,fietsers en paarden. Over het algemeen gaat geen weggebruiker de openbare weg op als dat niet verantwoord is,want daarmee brengt hij ook zichzelf in gevaar. Ballonvaarders brengen door opstijgen,landen of laagovervliegen, zichzelf niet in gevaar maar andere mensen en dieren op privé terrein. Dat is nogal een verschil.

De bokkers Rebecca, Optiwolk en Richie zijn paarden en ballonliefhebbers. Zij zouden juist een verbindende factor kunnen zijn.

Als er niet snel een oplossing komt, dan vind ik ook dat we het met een petitie moeten proberen. Heb al 40 jaar paarden, vroeger nooit problemen met ballonnen. Maar het wordt echt te gek. Wij moeten de paarden uit voorzorg binnenhalen. Al verschillende paarden in de buurt zijn verongelukt en/of uitgebroken. Wij zitten vlakbij een rijksweg. Het leed van mens en dier is niet te overzien als ze hier terecht komen. Meerdere malen dit bij de bedrijven aangegeven, maar het interesseert ze kennelijk niet.

Dit doen we graag, maar hoe we soms het deksel op de neus krijgen, in deze en andere topics, is niet echt fijn.

Wij geven graag een woordje uitleg, en geven herhaaldelijk aan dat er binnen de sector best wel cowboys zitten, en dat ook wij hier niet mee akkoord zijn.
Nog sterker, wij kenden elkaar voor Bokt niet.
Maar toch worden ook wij op die cowboys afgerekend, terwijl we daar echt ook niet meer aan kunnen doen dan jullie.

Kunnen jullie deze problemen niet aankaarten op vergaderingen en bijeenkomsten? Als de sector zelf niet ingrijpt, wordt het straks van hogerhand gedaan en dan moeten de goede onder de slechte lijden. Helaas heb ik ook alleen maar negatieve ervaringen met de bedrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:10

Dan kan meer dan klagen kan je niet ben ik bang , lokaal bedrijf waar ik vaker mijn hoofd bij schud . Is gewoon asociaal gedrag ..

De luchtreiziger heeft een kleine vloot , wel een fiks formaat ertussen maar het is lang zo groot niet als bijvoorbeeld Van Manen en Rob Wiegers - BAS Ballonvaarten heeft 10 in de vloot.

Ik kan altijd ballonen herkennen , pbtje doen en ik kom er vaak wel achter welke ballon het zijn moet en het bedrijf is dan vaak ook zo gevonden . Ik wil ook gewoon een leuke hobby ..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:21

Ik vind dit een heel interessante discussie. Jaren terug aan het rijden toen een ballon besloot naast de piste te landen. Paard stilgezet en laten kijken, ik had geen tijd meer om nog iets anders te doen, gelukkig vond ze het alleen maar prachtig. Vervolgens krijgen ze mij in de gaten en besluiten ze om toch weer op te stijgen. Vast goed bedoeld maar wat een idiote actie. Ballon was echt haast geland en hup weee vol gas. Goddank vond paard het nog steeds alleen maar prachtig.

Vroeger bij mijn huidige piste passeerden ze ook wel eens laag. Maar ze stijgen zeer dichtbij op en hebben normaal altijd veel hoogte als ze over komen. Heb er eigenlijk geen last van en vind het wel erg mooi om te zien.

Maar dat ze dus vaak in iemands privé landen vind ik wel echt niet meer van deze tijd. Dat wil gewoon niemand meer, of je moet er echt standaard flinke vergoeding voor geven (en geen mottige 100 euro).

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:38

Conclusie als ik de laatste pagina`s meelees; de slechten verpesten het voor de goeden. Als er 1 ballonvaarder zich steeds misdraagt wordt de rest waar nog nooit iemand last van heeft gehad daar ook op aangekeken en krijgen die alle haat over zich heen. Datzelfde zie je met ruiters op de weg. In een landje waar het zo druk is zou het mooi zijn als er meer met elkaar mee gedacht zou worden van alle kanten.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:04

Maar goede of niet.
Omlaag en landen moeten ze allemaal.
En een landingsplek zoeken dus ook.
En of ze nou expres laag vliegen voor foto's of het vinden van een landingsplek, overlast geven ze dan.
Soms met gevolgen, soms niet. Maar dat weten ze zelf van te voren ook niet. Het enige wat ze wel weten is dat ze op iemand anders zijn prive land gaan landen.

Nederland is vol, ongestoord landen zonder vee/paarden te hinderen is uitzonderlijk. En net toevallig op een net gemaakt stukje land komen ook.
Vaak staat het al weer redelijk lang voor een volgende snee, of landen ze in de bieten of zo.
En dan niet zeuren, je krijgt toch een flesje Lidl wijn.
Terwijl er een sleepspoor staat en alles is vertrapt door de reizigers en volg mensen.
En dan maar leed van dieren niet te bespreken. Mooi verzekerd, nou mijn schatjes zijn emotioneel niet te betalen.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:34

CaPrIoLe`79 schreef:
Conclusie als ik de laatste pagina`s meelees; de slechten verpesten het voor de goeden. Als er 1 ballonvaarder zich steeds misdraagt wordt de rest waar nog nooit iemand last van heeft gehad daar ook op aangekeken en krijgen die alle haat over zich heen. Datzelfde zie je met ruiters op de weg. In een landje waar het zo druk is zou het mooi zijn als er meer met elkaar mee gedacht zou worden van alle kanten.

Mijn ervaring en de ervaringen van andere bokkers in dit topic zijn helaas voornamelijk negatief. Dus het aantal goede bedrijven lijkt in de minderheid.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:10

Niello schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:

Mijn ervaring en de ervaringen van andere bokkers in dit topic zijn helaas voornamelijk negatief. Dus het aantal goede bedrijven lijkt in de minderheid.

Dat laatste hoeft natuurlijk niet, als ballonnen hoog over ons land gaan en niet in ons land landen, klaag ik niet en velen met mij waarschijnlijk. Ik hou niet bij hoeveel ballonnen dat zijn. ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:21

Ik zie maar 1 oplossing en dat is dat die ballonnen bestuurbaar worden zodat je kan plannen waar je opstijgt en waar je landt. Die ballon die hier vorige week zo laag over vloog was niet van een cowboy maar die moest landen naast een paardenwei omdat ze in een verkeerde luchtstroom waren gekomen.

Dus ook van de "goede" heb je overlast omdat die ballonnen nu eenmaal niet te besturen zijn. We hebben hier ook regelmatig van die gemotoriseerde karretjes aan een paracute maar die zijn bestuurbaar en vliegen op een goede hoogte over je erf. Daar kijken de paarden ook niet eens naar omdat het een monotoom geluid is. Maar die branders.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:32

Ballonnen zullen niet bestuurbaar worden , ze gaan waar de wind ze brengt...

En ze plannen waar ze opstijgen en de verwachte vaarrichting , ze gaan niet zomaar de lucht in .

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:50

Maar weet je enjoyhorse, ik ben er vaak genoeg bij bij de landing en ik heb nog maar heel weinig schade gezien aan gewassen etc.

Nog slechter, als ik wat kan inschatten waar de ballon wil gaan landen en ik zie als grondcrew dat het gewas/ te nat / niet toegankelijk is / ...dan verwittig ik de piloot.
Maar ja.

Het zijn idd de goede met de slechte die het moeten bekopen, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:46

Kale plekken in het grasland is ook schade, reken je dat ook mee?
Alle keren dat hier een ballon geland is hadden we schade aan het gras.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:00

Als je puur onvoorspelbaarheid zou aanhalen als reden om de ballonvaart te verbieden, waarom zou paardrijden op de openbare weg dan wel toegelaten blijven?
Waarom rekenen we alle ballonvaarders af op cowboygedrag van enkelen? Dat isnet zo gek als paardrijden verbieden omdat er mensen zijn die door de beschermde heide rijden voor die ene mooie foto of in volle galop langs een groep wandelaars vlammen etc.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:05

Deze ballon kwam zo laag over onze wijk dat we konden verstaan wat de mensen riepen.

Onze honden en die van omliggende buren waren compleet over de zeik, iets verderop heeft het iemand die valkparkieten kweekt bijna zijn hele volière gekost. :n

De ballon is een wijk verderop geland, tussen de huizen, ook daar héél veel weerstand. De ballonvaarder reageerde behoorlijk nonchalant en defensief.

Dus ook wat mij betreft mogen ze het verbieden.

Edit: heel wat jaren geleden is een ballon bij de paarden in de wei geland, die waren er gelukkig niet zo van onder de indruk. Ik wel, ik heb dan ook geweigerd de sloten van de hekken te halen. Oprotten met die kut ballon, de ballonvaarder was boos en zijn gasten zijn wel uitgestapt voordat hij op zoek moest naar een andere plek.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:48

KimD schreef:
Deze ballon kwam zo laag over onze wijk dat we konden verstaan wat de mensen riepen.

Onze honden en die van omliggende buren waren compleet over de zeik, iets verderop heeft het iemand die valkparkieten kweekt bijna zijn hele volière gekost. :n

De ballon is een wijk verderop geland, tussen de huizen, ook daar héél veel weerstand. De ballonvaarder reageerde behoorlijk nonchalant en defensief.

Dus ook wat mij betreft mogen ze het verbieden.

Edit: heel wat jaren geleden is een ballon bij de paarden in de wei geland, die waren er gelukkig niet zo van onder de indruk. Ik wel, ik heb dan ook geweigerd de sloten van de hekken te halen. Oprotten met die kut ballon, de ballonvaarder was boos en zijn gasten zijn wel uitgestapt voordat hij op zoek moest naar een andere plek.

Wel daadwerkelijk de foto bijvoegen. :')

Afbeelding

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:22

Gini schreef:
Als je puur onvoorspelbaarheid zou aanhalen als reden om de ballonvaart te verbieden, waarom zou paardrijden op de openbare weg dan wel toegelaten blijven?
Waarom rekenen we alle ballonvaarders af op cowboygedrag van enkelen? Dat isnet zo gek als paardrijden verbieden omdat er mensen zijn die door de beschermde heide rijden voor die ene mooie foto of in volle galop langs een groep wandelaars vlammen etc.

Omdat ze niet in het openbaar overlast geven maar juist op privé terrein.
Daar waar je denkt dat je dieren veilig zijn.
En de grond niet beschadigd gaat worden.

Dus ajb geen appelen met peren vergelijken, openbaar met privé.

@optiWolk
Ik heb ze hier in de buurt al zeer regelmatig zien landen en heb nog altijd schade gezien.
Als mijn paard een sliding stop maakt onder het rennen heb ik net zo goed schade. Een landende ballon is niet veel anders.
Alleen van mijn paard dat is eigen risico, maar zou ik dat eens gaan doen in een ander zijn tuintje denk ik ook niet dat ik op veel sympathie kan rekenen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 18:51

enjoymyhorse schreef:
Gini schreef:

Omdat ze niet in het openbaar overlast geven maar juist op privé terrein.
Daar waar je denkt dat je dieren veilig zijn.
En de grond niet beschadigd gaat worden.

Dus ajb geen appelen met peren vergelijken, openbaar met privé.

Wat als je je paard op een erf/oprit parkeert omdat je paard schrik heeft van een voorbijrijdende groep wielrenners? Of als je in de velden gaat galopperen?
Een paard kan van tig redenen schrikken, ook wanneer die in de wei staat: een quad, een motor met een knalpot, een groep wielrenners, vliegtuigen van het leger die overvliegen, straaljagers die door de geluidsmuur vliegen, vuurwerk, een helikopter, een groep eenden die plots opvliegt, een hond die blaffend langs de wei raast,...
Uiteraard zou ik pissed zijn als mijn paard zich verwondt door een externe factor waar ik niet om gevraagd heb, maar is alles verbieden de oplossing? Zijn er geen compromissen mogelijk? Betere regels waaraan de ballonvaarder zich kan en moet houden? Nee? Het afschaffen van de hele handel is beter?

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:08

Al die dingen die kunnen gebeuren op de openbareweg zijn onvoorziene dingen. Ook vervelend natuurlijk maar niet een ding wat je bedacht toen je ging rijden.

Die ballonvaarder weet al bij opstijgen dat hij ergens gaat landen. Daar ook laag bij gaat vliegen.
Dat hij niet op de openbareweg land maar altijd onaangekondigd in iemands privé terrein. Met kleine of grote gevolgen tijdens zijn vaart.
Niet onvoorzien. Maar opzet.

Heel verschil dus. Met een ruiter die niet van te voren plande op iemands erf uit te komen.

Dus ja ik zeg Nederland is te klein voor de vele ballonnen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:48

enjoymyhorse schreef:
Al die dingen die kunnen gebeuren op de openbareweg zijn onvoorziene dingen. Ook vervelend natuurlijk maar niet een ding wat je bedacht toen je ging rijden.

Die ballonvaarder weet al bij opstijgen dat hij ergens gaat landen. Daar ook laag bij gaat vliegen.
Dat hij niet op de openbareweg land maar altijd onaangekondigd in iemands privé terrein. Met kleine of grote gevolgen tijdens zijn vaart.
Niet onvoorzien. Maar opzet.

Heel verschil dus. Met een ruiter die niet van te voren plande op iemands erf uit te komen.

Dus ja ik zeg Nederland is te klein voor de vele ballonnen.

_/-\o_

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:52

En jullie zien geen enkele andere oplossing dan de ballonvaart verbieden? Geen enkele andere?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:57

Gini schreef:
En jullie zien geen enkele andere oplossing dan de ballonvaart verbieden? Geen enkele andere?

Jawel hoor! Die dingen laten opstijgen en landen op een eigen terrein waar bijvoorbeeld in een straal van 5 km geen vee of hooiland omheen staat/ligt. Tegen die tijd dat ze over de 5 km grens heen zijn vliegen ze vast wel hoog genoeg om ongelukken met vee te voorkomen.

Helaas schijnt men geen motor en stuur aan boord te kunnen/willen bouwen. ;)