Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:17

damian23 schreef:
Dat vind ik dus ook. Omdat er elders meer dierenleed is moet je maar de andere kant opkijken. Dat er iets moet gebeuren in dressuurland moge duidelijk zijn.

Ik zag van de week een promo filmpje langs komen voor Horse event. 4 jarig paard op de voorhand door de bak gejakkerd met zijn kin op zijn borst. En waarom willen wij in vredesnaam een paard een 2e draf aanleren? (gas geven en remmen)
Daar staan dan straks kinderen naar te kijken en moet als voorbeeld dienen.Heel erg jammer. Juist bij dat soort evenementen zou je een goed voorbeeld voor de jeugd kunnen stellen.
https://www.youtube.com/watch?v=PDl101gS1es

Huh is dit echt een 4jarig paard???

Oehlala

Re: Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:36

Het is wel echt een gaaf paard, maar lijkt idd alsof ie voor nogal vastgehouden wordt.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:46

Vond hem ook nogal diep lopen, maar vraag me af of ze normaal ook zo diep traint?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:47

Nou, ongelooflijk, dat een paard op die leeftijd al zo gereden wordt( dat er überhaupt op gereden word, op een paard dat nog niet eens uitgegroeid is) of zou hij groeihormonen hebben gehad? Het paard lijkt ouder dan 4

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:47

Ik schrik ervan als dit t toonbeeld is van hoe een paard gereden zou moeten worden. Ik zie een gaaf paard wat ver achter de loodlijn gereden wordt, opgekropt loopt..spanning in zijn lijf heeft..
Zonde!!!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:14

pol1 schreef:
Ik schrik ervan als dit t toonbeeld is van hoe een paard gereden zou moeten worden. Ik zie een gaaf paard wat ver achter de loodlijn gereden wordt, opgekropt loopt..spanning in zijn lijf heeft..
Zonde!!!

Precies!
Een sign of the times, van de wegwerpmaatschappij..hopelijk een van de laatsten, voor dat er een grote omslag komt, ten gunste van de paarden.
Want meestal is het nodig dat de tegenstellingen groter worden ( in dit geval tussen respectvol en niet-respectvol paardrijden) - voordat men het verschil kan zien, en zijn eigen conclusies kan trekken

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:24

Bah bah en nog eens bah, ik word steeds beroerder bij het zien van dit soort beeldmateriaal. Wat ik steeds minder begrijp is: Wat ziet zo'n amazone nu echt zelf als ze naar dit specifieke filmpje kijkt? Zie je dan alleen technisch de beenzetting, de buiging, de ruime passen etc? Of kan zo iemand een pas terug doen en kijken naar het gehele plaatje: een (te) jong paard dat vreselijk diep loopt, dat met sporen en zweep wordt gereden, die (hoogstwaarschijnlijk) tegenstrijdige en felle signalen krijgt, en dus wordt gedwongen om aan het plaatje te voldoen dat deze beste amazone in haar hoofd heeft... ziet zo iemand zelf de tegenstrijdigheid van het geheel? Uit liefde voor het paard ooit begonnen met ponyrijden en tutten en frutten, en nu jaren later zijn de sportprestaties het hoogste doel en wordt (mijns inziens) het wezen paard met zijn behoeftes compleet uit het oog verloren.... De vroegere dierenliefde heeft in mijn ogen plaats gemaakt voor egoïsme en hang naar aanzien en roem in een wereld waar échte dierenliefde ernstig in de vergetelheid is geraakt...
Als wij zóveel om onze paarden geven, wáárom doen wij ze dit dan aan? Als paarden net zo zouden kermen en janken als honden doen bij het minste of geringste, dan zouden ze nóóit de meest getergde diersoort op aarde zijn geworden. Want dat zijn ze in mijn ogen...

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:51

Waarschijnlijk doet ze gewoon wat haar opgedragen wordt door haar trainingsinstructeur/trice.
Het idee van: hij/zij zegt dat het zo en zo moet, hij/zij moet het beter weten vanwege meer ervaring en kennis, DUS zal het wel goed zijn..

Iets dergelijks heb ik ook meegemaakt, dat het even duurde voordat ik inzag dat iemand met meer rijervaring niet hoeft te betekenen: meer wijsheid en begrip voor het paard..
Maar, net als dat paarden niet snel in protest gaan tegen dwingende handen en sporen, gaan veel leerlingen dat ook niet tegen verkeerde, autoritaire trainers..
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 29-08-16 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:56

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:16

Wat een onwetendheid hier zeg...paard laat gewoon netjes z'n hals vallen vanaf de schoft..en schuift mooi uit in de overgangen. Geen slofteugel, geen hyperflexie etc. niks mis mee.

Voor een goede training is het belangrijk dat het paard zijn bovenste halsspier aanspant vanuit de schoft en de middelste en onderste ontspant. Op die manier ontspant hij volledig in zijn "kaak" en laat het paard los aan beide kanten. Dit bereik je nadat je een paard goed losgewerkt en nageeflijk gereden hebt en van daaruit kun je stukjes aan de oprichting werken door het paard op het achterbeen te zetten.

Nu is dit een stukje niveau wat meestal niet bij de gemiddelde bokker gehaald wordt, en het is jammer dat mensen oordelen zonder te weten wat ze zien.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:41

[quote="Elisa2"]Wat een onwetendheid hier zeg...paard laat gewoon netjes z'n hals vallen vanaf de schoft..en schuift mooi uit in de overgangen. Geen slofteugel, geen hyperflexie etc. niks mis mee.

??? Hebben we t hier wel over t zelfde filmpje??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:02

Dinja van Liere toch in dat stukje over horse event?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:08

Elisa2 schreef:
Dinja van Liere toch in dat stukje over horse event?

met die vierjarige die een meter achter de loodlijn loopt?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:18

pol1 schreef:

Dat dacht ik ook direct. Hebben wij hetzelfde gezien? Dat paard loopt in draf bijna met zijn kin op de borst, loopt enorm te rennen met een holle rug, compleet op de voorhand.

Onbewust onbekwaam. Ik geloof ook wel dat deze ruiter overtuigd is dat ze het goed doet. Maar ze ziet niet anders en als dit getoond wordt op horse event dan denkt de volgende generatie ook dat dit normaal is.

Een paard zo ver achter de loodlijn kan zijn rug niet bollen en kan nooit zijn schoft liften en zijn hals laten vallen. Zet het beeld maar eens stil, dan zal je zien hoe enorm dit paard op de voorhand loopt. En een losse kaak zie ik ook niet.

Gelukkig zijn er steeds meer geluiden dat het anders moet in de paardensport.
http://www.bitmagazine.nl/blog/blog-paa ... se-helden/

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:29

Tja zolang dit nog wordt gezien hals laten vallen en uitschuiven in de overgangen..En dat t paard min of meer blij mag zijn dat er geen slof aan wordt gehangen of dat er hyperflexie wordt toegepast dan is er echt nog een hele lange weg te gaan! Ik hoop zo dat er steeds meer mensen komen die de kennis en vaardigheid kunnen overbrengen aan onbewust onwetende ruiters.. zodra je gaat leren hoe een paardenlichaam werkt kun je het getoonde filmpje echt niet als correct bestempelen. Helaas scoort dit nog steeds in de wedstrijd ring en zullen vele mensen niet inzien waarom ze anders naar het functioneren van het paardenlichaam moeten leren kijken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:15

Elisa2 schreef:
Wat een onwetendheid hier zeg...paard laat gewoon netjes z'n hals vallen vanaf de schoft..en schuift mooi uit in de overgangen. Geen slofteugel, geen hyperflexie etc. niks mis mee.

Voor een goede training is het belangrijk dat het paard zijn bovenste halsspier aanspant vanuit de schoft en de middelste en onderste ontspant. Op die manier ontspant hij volledig in zijn "kaak" en laat het paard los aan beide kanten. Dit bereik je nadat je een paard goed losgewerkt en nageeflijk gereden hebt en van daaruit kun je stukjes aan de oprichting werken door het paard op het achterbeen te zetten.

Nu is dit een stukje niveau wat meestal niet bij de gemiddelde bokker gehaald wordt, en het is jammer dat mensen oordelen zonder te weten wat ze zien.

Ik vind dit er toch niet echt prettig uitzien, zeker niet voor een 4-jarige.
Basis van een training kan niet zijn 'het aanspannen van de halsspieren'.
Een paard moet z'n buikspieren aanspannen en de rug lang en sterk maken.
Dat is juist voor talentvolle jonge gebouwde dressuurpaarden moeilijk, en je ziet soms dat ze achter zoveel aanbieden, dat ze het voor niet af kunnen laten vloeien. Dan kruipen ze soms achter de loodlijn en zetten ze de hals er op. Dat is dan zo, maar de training moet zich richten op het sterker maken van de buikspieren, waardoor de rug langer wordt en het paard zichzelf in balans leert dragen.
Mijn grote voorbeeld is altijd Ingrid Klimke. Echt zeer bijzonder hoe zij jonge paarden africht en op een veelzijdige manier opleidt tot het hoogste niveau. Zie bv.
https://www.youtube.com/watch?v=SIt9dQQGtEQ

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:37

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:09

Hij zou er van mij ook wat meer nog met de neus er uit mogen lopen..en wat meer rust en een stillere ruiterhand. Maar er is niet per definitie iets mis met een paard wat achter de loodlijn loopt in trainingshouding. Ik zie dat liever dan zogenaamd klassiek terwijl het paard in een valse knik loopt zonder aanspanning van enige spier.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:34

Elisa2 schreef:
Hij zou er van mij ook wat meer nog met de neus er uit mogen lopen..en wat meer rust en een stillere ruiterhand. Maar er is niet per definitie iets mis met een paard wat achter de loodlijn loopt in trainingshouding. Ik zie dat liever dan zogenaamd klassiek terwijl het paard in een valse knik loopt zonder aanspanning van enige spier.

Kan je eens uitleggen waarom er volgens jou niks mis is met achter de loodlijn lopen tijdens trainingshouding? M.i loopt het paard dan met een holle rug en kan zijn achterhand niet juist ondertreden, ook de buikspieren spannen op deze manier niet aan en deze zijn toch wel van essentieel belang om de ruiter goed te kunnen dragen...Maar zo is als ik t zie..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:39

Elisa2 schreef:

Ik snap de vergelijking niet, waarom zogenaamd klassiek en valse knik vergelijken? Doet toch helemaal niet ter zake in dit voorbeeld?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 00:02

Ik vind hem op het laatst toch wel weer diep en iets achter de loodlijn gaan hoor, maar dan stopt het filmpje jammer genoeg :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 00:09

damian23 schreef:
pol1 schreef:

Dat dacht ik ook direct. Hebben wij hetzelfde gezien? Dat paard loopt in draf bijna met zijn kin op de borst, loopt enorm te rennen met een holle rug, compleet op de voorhand.

Ik ook :j Wat een verschrikkelijk filmpje :=

Heel vervelend voor Adelinde persoonlijk dat ze aangeklaagd wordt, maar terecht dat er eindelijk eens iemand actie onderneemt. De FEI laat het erbij zitten en negeert stelselmatig alle kritiek op gebied van paardwelzijn. Dan maar de ruiters aanpakken, hoe treurig ook op individueel niveau.

Grappig dat er gelijk vermeld wordt dat Colleen Kelly dit voor eigen gewin/bekendheid doet, terwijl als je even haar website aanklikt, gelijk duidelijk is dat dat niet zo is. Ze is namelijk gepensioneerd en uitgeschakeld door ziekte :+

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 07:15

:D Ik ga horse event aanklagen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 07:44

Wat ik ook mis in het filmpje van Dinja van Liere is de afwisseling. Ik weet niet of het slecht is een paard af en toe achter de loodlijn te laten lopen, de meningen blijven verdeeld. Maar het is duidelijk dat het niet de houding is waarin het paard moet lopen om het gewicht van de ruiter zo goed mogelijk te dragen en zelf soepel door de baan te marcheren. En dus zou er tenminste afwisseling in de houding te zien moeten zijn....