Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:12

Picasso schreef:
Ik zeik je niet af, ik ben het alleen niet met je eens. Ben ook niet van gisteren; weet heus wel dat er dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen.... Maar totdat je dat zeker weet, kan je beter oppassen met het zwartmaken van iemand.... Laat ze het maar onderzoeken, kan je dan zeggen; 'zie je wel ik had gelijk' en zal ik de eerste zijn die het dan met je eens is of het tegendeel blijkt waar. En totdat er een psycholoog op deze dame is losgelaten, weet jij niet meer of minder dan wie dan ook.... Het enige wat ik wil zeggen is dat er zo makkelijk geoordeeld wordt over dingen die niet zichtbaar zijn maar dat er in de hoofden van mensen een beeld gevormd wordt en als waarheid naar buiten gebracht wordt. Dat kan iemand heel veel schade berokkenen... En waarom? Voelt men zich daar echt beter door?

Ik wil niet stellen dat er een psycholoog op los gelaten moet worden, zo ernstig zal het ook wel niet met haar gesteld zijn. Het is gewoon wetenschappelijk bewezen dat mensen zich in publiek meer aan "de norm" houden. Dat is een instinctieve reactie. Iemand zal zich over het algemeen in groep simpelweg "netter" gedragen dan wanneer ie alleen is, dingen die niet "geaccepteert zijn" (zoals een paard op deze manier behandelen) zal elk mens op wedstrijd of met publiek eerder laten omdat er mensen bij staan te kijken en men weet dat dit niet hoort en men de gevolgen kent.
De schade die ze hierdoor op loopt heeft ze alleen aan haar zelf te danken. :) En ja, eigenlijk voel ik me wel beter als ik zie dat meer mensen dit gedrag jegens het paard absoluut verketteren; misschien is er dan nog hoop voor een paardvriendelijkere topsport.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:16

Het enige beeld wat ik van deze mevrouw hebt is die van deze video, en nee ... dat is geen goed beeld. :n En wiens schuld is dat? Van het paard, van degene die de video gemaakt heeft, van degene die de video deelt? Nee, imo is het de schuld van deze mevrouw zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:16

Maar het gaat erom dat je dat niet zeker weet Ayasha en iemand daar dus niet op kunt veroordelen totdat je daar zekerheid in hebt. Speculeren is speculeren, niks meer en niks minder.... Het is geen waarheid, slechts een vermoeden. Daar kan je iemand niet op veroordelen. Wat terecht veroordeeld wordt imo, is de vervelende acties op concours, niet wat er achter de schermen gebeurt...

Ayasha
Blogger

Re: Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:30

Ik hoef dat niet zeker te weten, ik oordeel op basis van wat ik zie. Ik zeg nergens dat het een waarheid is, ik zeg dat het mijn mening is en ik onderbouw die. Klaar, niks meer of minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:34

Dan zijn we het gewoon oneens.... ook prima. :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:42

Ik denk eerlijk gezegd dat het deze springamazone worst zal wezen wat hier op bokt over haar wordt gezegd.
Volgens mij veel belangrijker dat deze mevrouw lering trekt uit haar acties..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:51

pol1 schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat het deze springamazone worst zal wezen wat hier op bokt over haar wordt gezegd.
Volgens mij veel belangrijker dat deze mevrouw lering trekt uit haar acties..

Dat denk ik ook, maar het ging er mij meer om dat in het algemeen men nogal snel (ver)oordeelt op basis van vermoedens. Men hoort liever een vette roddel of zwartmakerij dan dat een verhaal van twee kanten gehoord en onderzocht wordt. Maken we ons allemaal schuldig aan, maar netjes is het niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:01

Verhaal van twee kanten.. Wat wilde je doen dan, paard ook om z'n mening vragen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:11

Picasso schreef:
Maar het gaat erom dat je dat niet zeker weet Ayasha en iemand daar dus niet op kunt veroordelen totdat je daar zekerheid in hebt. Speculeren is speculeren, niks meer en niks minder.... Het is geen waarheid, slechts een vermoeden. Daar kan je iemand niet op veroordelen. Wat terecht veroordeeld wordt imo, is de vervelende acties op concours, niet wat er achter de schermen gebeurt...

Maar de bedoeling is niet om iemand te veroordelen op wat er buiten de bak gebeurt. Dat is inderdaad maar een vermoeden. Maar wat er IN de bak is gebeurd, daar zijn niet zo gek veel interpretaties van mogelijk. Daar zijn ook niet zo heel veel kanten aan wat mij betreft. Je ziet gewoon wat de ruiter in de bak doet, en dat is onaanvaardbaar.

Overigens, nee, ik denk niet dat we ons moeten focussen op 1 ruiter en 1 incident, maar het zet natuurlijk wel de toon voor andere ruiters. Zowel naar mensen die hier meelezen (er wordt bv gedaan alsof je geen grip hebt op instinctieve reacties, en dat is gewoon onzin), als naar de sport.

En juist die actie voor de schermen is in dit topic wel degelijk meerdere keren verdund en gebagatelliseerd met allerlei 'jamaars' - jamaar het was instinctief, jamaar er gebeuren ook andere erge dingen (doet er niet toe), jamaar we weten de achtergrond niet...
En ook allerlei rare eufemismen: "een stomme, heel slordige reactie", "een niet fraaie actie", "iets te grof", "te zwaar wellicht". Dan ben je toch echt doelbewust de boodschap aan het geven dat het allemaal toch ook weer niet heel erg onaanvaardbaar is als dit af en toe gebeurt. En dat is een boodschap die IK in elk geval aan niemand mee zou willen geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:13

Ik denk dat ik het voor het eerst in mijn leven geheel eens ben met Shadow0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:14

Amaris schreef:
Verhaal van twee kanten.. Wat wilde je doen dan, paard ook om z'n mening vragen?

Serieus? Ik bedoel: niet oordelen over dingen die je niet ziet, tenzij ze onderzocht zijn door mensen die daarvoor aangewezen zijn/getuigen die er dagelijks bij zijn. Nogmaals: de acties op film kan je veroordelen, de acties achter de schermen niet omdat je dat niet weet.... Als dat onderzocht is, of er zijn getuigen van: dan pas kan je oordelen of veroordelen... Men vermoed iets en 'verkoopt' dat als waarheid. Daar heb ik moeite mee.... in het algemeen maar ook in dit verhaal....

Laters! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:23

Shadow0 schreef:
Picasso schreef:

Maar de bedoeling is niet om iemand te veroordelen op wat er buiten de bak gebeurt. Dat is inderdaad maar een vermoeden. Maar wat er IN de bak is gebeurd, daar zijn niet zo gek veel interpretaties van mogelijk. Daar zijn ook niet zo heel veel kanten aan wat mij betreft. Je ziet gewoon wat de ruiter in de bak doet, en dat is onaanvaardbaar.

Overigens, nee, ik denk niet dat we ons moeten focussen op 1 ruiter en 1 incident, maar het zet natuurlijk wel de toon voor andere ruiters. Zowel naar mensen die hier meelezen (er wordt bv gedaan alsof je geen grip hebt op instinctieve reacties, en dat is gewoon onzin), als naar de sport.

En juist die actie voor de schermen is in dit topic wel degelijk meerdere keren verdund en gebagatelliseerd met allerlei 'jamaars' - jamaar het was instinctief, jamaar er gebeuren ook andere erge dingen (doet er niet toe), jamaar we weten de achtergrond niet...
En ook allerlei rare eufemismen: "een stomme, heel slordige reactie", "een niet fraaie actie", "iets te grof", "te zwaar wellicht". Dan ben je toch echt doelbewust de boodschap aan het geven dat het allemaal toch ook weer niet heel erg onaanvaardbaar is als dit af en toe gebeurt. En dat is een boodschap die IK in elk geval aan niemand mee zou willen geven.

Ben het voor het grootste gedeelte van je post eens. Vind ook (nogmaals) dat ze meteen aangesproken had moeten worden. Excuses van haar vond ik op z'n plaats. Ben het alleen niet eens met de ernst van het 'vergrijp' in jouw ogen... vind het grof en zeker niet netjes, maar ook niet zo wereldschokkend als andere posters misschien. Maar nee, dit kan zeker niet.... En vind ook tevens dat dit soort ruiters zich bewust moet zijn van een soort voorbeeldfunctie voor de jeugd en wannabe's.... Daarom kan je dit incident zeker veroordelen en ik zou me ook schamen als ik haar was. Maar wat er achter de schermen gebeurt, weet je niet zeker.... dat blijft speculeren maar daar trekt men zich weinig van aan.... Daar heb ik moeite mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:02

en ik blijf erbij dat iemand die een paard zo in de mond trekt dat vast en zeker vaker doet....een paard waarbij dat nooit gebeurt en je doet dat die reageert absoluut anders dan deze.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:29

Organisaties in paardenland mogen wel eens beginnen met net zo scherp op dit soort omgangs fouten te letten als dat ze over andere zaken " mierenneuken"!!!
(Ook op maneges begint het vaak al, dat het volkomen normaal word gevonden om te schoppen en slaan..)
Zolang dat niet gebeurd, blijven paarden overgeleverd aan willekeur.
Maar toch, hoe vreselijk fout het ook is, wat we zien in dat filmpje, vergeet niet om echt kritisch naar jezelf te kijken, maar dan dus ECHT hè, en dan te bedenken, dat wij hier allemaal zelf de keuze hebben om al dan niet iets online te plaatsen van foto of filmpjes van onszelf. En de meesten kijken wel beter uit om dat te doen, veel veiliger natuurlijk om anoniem lekker jezelf beter voor te doen en hoge bomen af te fikken.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:49

Niets aan toe te voegen Pocca_Locca.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:04

Dus eigenlijk bedoel je: als je niet perfect bent, moet je je bek houden?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:37

Dat zegt ze niet Victory-Boy, niet lezen wat je wil lezen :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:48

Picasso schreef:
Maar dat is ook niet het probleem: prima dat ze aangesproken wordt op haar gedrag op dat moment. Het liefst meteen door de officials die langs de losrijpiste staan. Dat er ook nog een consequentie aan vast zou zitten, kan ik me ook nog enigszins in vinden (geen wedstrijdban of i.d.). Dat ze excuses gemaakt heeft vind ik ook het minste. Maar het gaat me erom wat er achter de schermen gebeurt en dat men daar een oordeel over heeft, maar geen weet van heeft. Het zou zo kunnen zijn dat het ook daar misgaat, of dat er daadwerkelijk iets mis is met het paard. Maar ik vind het ronduit onbeschoft om iemand door het slijk te halen zonder dat ze echt weet hebben van wat er achter de schermen gebeurt. Laat ze het maar onderzoeken, maar voordat er bewijs daarvan is, kan je iemand DAAROP niet veroordelen.

Achter de schermen geef ik geen oordeel over, alhoewel ze door deze actie niet snel het voordeel van de twijfel zou krijgen van me. Ben het daarin dus wel met je eens dat we daar eigenlijk niets over kunnen zeggen en dat vooral ook niet nodig is. Gewoon bij het onderwerp blijven, bij wat daar in die ring gebeurde en wat we dus zeker weten is meer dan voldoende en echt al erg genoeg.

Consequentie's vind ik heel erg op zijn plaats, een (tijdelijke) wedstrijdban zou ik helemaal niet raar vinden.
Stel dat dit voetbal was, dat een achterhoede speler even de keeper een paar flatsen om zijn oren geeft om hem wakker te maken? Dan zou zo'n speler gewoon op de bank komen te zitten voor een paar wedstrijden, als het daar al bij blijft.
Bij vrijwel elke sport geld dat als er onsportief gedrag wordt vertoond, frustratie's uitgeleefd worden op een ander, er grof gedrag is dat betekend dat iemand aan de kant wordt gezet voor kortere of langere tijd. Waarom bij paardensport dan ineens niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:55

Pocca_Locca schreef:
(Ook op maneges begint het vaak al, dat het volkomen normaal word gevonden om te schoppen en slaan..)

Waarom toch al die sneren naar de maneges? Wat hebben maneges uberhaupt met topspringruiters te maken? Ik neem niet aan dat ruiters op dit niveau nog les krijgen van gewone manege-instructeurs?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:17

Gelukkig ben ik begonnen op een andere locatie dan pocca locca en begeef ik me nog steeds in andere kringen.
Daar waar dit niet als normaal bevonden wordt.

Ik kan me verder ook helemaal vinden in de berichten van ayasha.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:30

Hoho! Ik heb het niet over één specifieke manege, hè! Laat dat duidelijk zijn! Maar op veel verschillende maneges, maar ook andersoortige locaties,heb ik, en velen met mij helaas gezien en zelf meegemaakt, dat er niet altijd zachtzinnig wordt omgegaan met de dieren.(om te beginnen door kinderen, en vooral de willekeur van HOE er op wordt gereageerd door instructie-ALS er al word gereageerd..)
En, Shadow, wat zouden top springruiters te maken hebben met maneges..? Ze zullen daar zelf geen les meer nemen, maar ergens moeten ze zijn begonnen. Maar ik wil dus niet generaliseren, hè!!!
Samenvattend, vind ik dus dat respectvol omgaan met paarden met de paplepel ingegoten moet worden( ouders) en bevestigd moet worden op maneges, clubs, stallen, FNRS, etcetera.
En dat het raar is dat het "publiek" voor scheidsrechter moet spelen, in dit geval helemaal mee eens, maar het is van de zotten dat er van bovenaf( FEI) volkomen geen duidelijke regels zijn of worden gehandhaafd wat betreft het dierenwelzijn. Dat werkt dus DREMPELVERLAGEND w.b. geweld gebruiken.

En ik zeg helemaal niet dat je je bek moet houden als je zelf niet perfect bent. Wat ik bedoel, is: probeer je even te verplaatsen in publieke figuren, probeer het alleen maar. Probeer je voor te stellen hoe het zou zijn om genadeloos onder een vergrootglas te moeten leven. Maar je blijft gewoon maar een mens. Met gevoel, je hebt wel eens een gigantisch rothumeur( inderdaad, dan moet je niet gaan rijden) maar dit keer toevallig net ontstaan onderweg naar het wedstrijdterrein, werkelijk alles gaat fout, je hebt misschien een langlopend conflict met een collega, waar niet 123 een oplossing voor is, die collega heeft je een rotgeintje geflikt, er moet echt niet veel meer gebeuren, of je emmer loopt over. Je bent aan het inrijden, je hebt je kop er niet bij, paard loopt te sloffen, struikelt, en dit is dus de druppel. Niet gehinderd door concrete regels w.b. geweld, is het begrijpelijk dat het arme paard het dus moet ontgelden. Daarmee zeg ik niet dat het wel meevalt wat ze doet! Een voetballer die een andere voetballer uit woede een ram verkoopt, krijgt een rode kaart. Hij zal flink balen als hij op de bank gaat zitten. Maar de regels zijn wel duidelijk.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 00:00

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik kan wel zeggen dat ik nooit in een 'reflex' of uit schrik mijn paard in de mond ga trekken of met sporen bewerk.

Een beetje ervaren ruiter heeft dat soort reflexen onder controle óf corrigeert zichzelf in een fractie van een seconde. Zo niet, dan kan ik wat lesjes centered riding aanbevelen, leer je niet alleen je paard controleren maar vooral jezelf.

Van een ervaren wedstrijdruiter mag je verwachten dat ze zichzelf beter in de hand heeft. Een flink lange schorsing zou het enige juiste signaal afgeven.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:50

Laurie schreef:
Dat zegt ze niet Victory-Boy, niet lezen wat je wil lezen :)

Daarom staat er ook een vraagteken, hé? Ik lees alleen wat er staat, niet wetend wat ze echt bedoelt. :)

Pocca_Locca schreef:
Niet gehinderd door concrete regels w.b. geweld, is het begrijpelijk dat het arme paard het dus moet ontgelden.

Nee, dat vind ik dus niet begrijpelijk. Als je volwassen bent kan je gerust je frustraties onder controle houden. Het zou wat zijn als iedereen er maar op los slaat, alleen omdat ze gefrustreerd zijn. Kom op zeg, dat doe je niet bij mensen, niet bij dieren en imo niet eens bij voorwerpen (tenzij het je eigen spullen zijn, dan moet je het zelf weten).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:09

Pocca_Locca schreef:
Hoho! Ik heb het niet over één specifieke manege, hè! Laat dat duidelijk zijn!

Dat is dan ook helemaal niet waar het om gaat. Het punt is: maneges worden (steeds opnieuw) aangehaald als voorbeeld en begin van al het kwaad in de paardensport, zelfs als het NIKS met het onderwerp te maken had.

Zelfs al zou deze ruiter op een manege begonnen zijn (wat we helemaal niet zeker weten, want lang niet alle ruiters doen dat), dan nog heeft ze sinds haar manegetijd toch echt heel veel meer geleerd van mensen die het veel beter zouden weten.

Dit voelt ongeveer zo suf alsof je het wel of niet slagen van een universitaire masterstudent aanrekent aan de leerkracht van groep 3 'want daar leren ze voor het eerst lezen.'
De leerkrachten van groep 3, en manege-instructeurs, hebben hun eigen verantwoordelijkheid en dat vind ik prima - maar als je zo'n 15 tot 20 jaar ontwikkeling verder bent, kun je je daar niet meer achter verschuilen en haal je daar ook je inspiratie en ervaring niet meer uit.

Maneges hebben gewoon niks met dit verhaal te maken, dit gaat om de topsport. Daar spelen de FEI, jury, ruiters, trainers een rol, maar maneges niet. Dus laten we ons vooral focussen op waar het wel om gaat, en niet allemaal 'jamaarhunniedoenhetook'-uitvluchten verzinnen.

Als we willen dat dit soort dingen niet te zien zijn op wedstrijden (en dat wil ik), dan houdt dat in dat we aangeven dat we dit niet meer willen zien op wedstrijden, punt uit. Ook niet als de ruiter sorry zegt, en ook niet als anderen het ergens anders misschien ook doen, ook niet omdat je onder grote wedstrijdspanning staat... gewoon niet. Dit handelen van de ruiter was volstrekt oneerlijk richting het paard en in alle opzichten totaal zinloos. We mogen van topruiters verwachten dat ze beter weten en doen dan dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:15

Ben ik het niet mee eens: er zal wat moeten veranderen in de hele paardensport en de state of mind als je voor die verandering bent. Ik kan me nu nog de 'drill-sessies' zonder beugels herinneren bijvoorbeeld, waardoor ik echt beter heb leren zitten.... Het voelen ipv kijken, de instructeurs van toen hoor ik nog in mijn hoofd (en die zijn van 30 jaar geleden)....etc.... Het begint weldegelijk bij vroeg geleerd, oud gedaan... Ook foute dingen die aangeleerd zijn (heb ik net zo goed als ieder ander) blijven hangen.... En natuurlijk krijg je meer invloeden gaandeweg bij het groeien in de sport, ook daar moet naar gekeken worden: instructie bij de rijverenigingen, jury-opleidingen, gezondheid en welzijn van paarden door dierenartsen/fysio's/ osteo's .... De hele sport onder de loep, niet alleen de (sub)top... Misschien een utopie, maar even voor het ideale plaatje....