Fokmerrie van Dressuurstal van Baalen zwaar mishandeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:31

Voor de laatste keer; Ik doel met mijn teksten alleen maar op de uitspraken van Greve, die vind ik idd bout en niet verstandig geweest.
Ik zou graag zien, dat de politie o.a. wel serieus blijft doorzoeken naar de meerdere daders en dat is mijn hoofdreden , waarom ik het juist van een DA geen verstandige uitspraken vind.

Want we kunnen het verhaal kort of nog langer maken dan wij nu al doen; Het feit blijft dat Greve heel duidelijk heeft gesteld dat een paardenbeul niet bestaat, dit hebben zelfs zijn collega's bevestigd, terwijl ze het nuanceerden.

Mijn empathie gaat zeker uit naar de mensen die het wel van dichtbij hebben meegemaakt en dus eventueel wel aanstoot hebben genomen aan die uitspraken, thats all.

En nee Kelly-an, ik probeer dit althans niet te doen; uitspraken doen over zaken waar ik niet ben bij geweest. Ik kan alleen maar hopen dat ik wat dit betreft niet te vaak over de schreef ga.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:35

aslo schreef:
Succesvolle communicatie ontstaat als het verschil tussen wat door de zender (Greve/horses.nl/pk) wordt bedoeld en wat de ontvanger (de lezer) interpreteert zo klein mogelijk is.
Communicatie gaat altijd gepaard met interpretatie.
Geen communicatie zonder interpretatie. Iedereen interpreteert alles anders. Een heel klein beetje anders, of totaal anders. Alle gradaties zijn mogelijk.

Conclusie: een niet zo'n succesvolle communicatie :+ ??

Klopt...

Maar doel van veel commerciële media: kijkcijfers

Een groot verschil in interpretatie is dan de jackpot }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:37

R12312 schreef:
ohjajoh6 schreef:
Ik trek mij maar terug uit deze discussie, want jullie pikken er maar steeds enkele zinnetjes uit.

Ik heb geen probleem met bot en lomp. Maar ik heb wel een probleem, met uitspraken doen over zaken waar men niet eens is bij geroepen. Ik kan dat niet serieus nemen.

Ooit weleens aangedacht dat die man zo vreselijk veel expertise heeft dat hij op basis van een foto een oordeel kan geven?

Het is geen pietje puk veearts.......

Doel jij daarmee op de foto's van het paard van van Baalen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:48

aslo schreef:
Succesvolle communicatie ontstaat als het verschil tussen wat door de zender (Greve/horses.nl/pk) wordt bedoeld en wat de ontvanger (de lezer) interpreteert zo klein mogelijk is.
Communicatie gaat altijd gepaard met interpretatie.
Geen communicatie zonder interpretatie. Iedereen interpreteert alles anders. Een heel klein beetje anders, of totaal anders. Alle gradaties zijn mogelijk.

Conclusie: een niet zo'n succesvolle communicatie :+ ??

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:10

ohjajoh6 schreef:
Maar dan vind ik nog altijd dat mensen en vooral DA's daar best een beetje rekening mee kunnen houden met die emoties.
En ik vind gewoon dat niemand zulk soort uitspraken hoort te doen, al helemaal een DA niet, wat nu als hij door de politie ook serieus genomen word?

Ik hoop juist dat hij serieus genomen wordt door de politie. Dan wordt er kritischer naar het letsel gekeken en wordt er misschien meer forensische expertise ingezet om een goede beoordeling te doen. Zoals ik al eerder schreef: doodzonde als ze energie verspillen aan opsporing van de dader, als die dader in dezelfde wei stond te grazen. Dan kunnen ze hun pijlen beter richten op échte gevallen van mishandeling. Voor zover die bestaan.

En eerlijk gezegd vind ik dat belangrijker dan rekening houden met de gevoelens van bepaalde mensen.

Daarbij: een dierenarts is nou eenmaal geen psycholoog. (En Greve al helemaal niet trouwens. :') )

Anoniem

Re: Fokmerrie van Dressuurstal van Baalen zwaar mishandeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:22

Ik hoop oprecht van niet; ik ga persoonlijk toch liever voor het woord van meerdere da's die wel menselijk mishandelen hebben vastgesteld, dan voor de uitspraken van 1 ok 2 da's, die dit in alle gevallen tegenspreken, terwijl ze dus niet 1 van die zaken behandeld hebben.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:33

Waarom? Omdat moedwillig verminken van dieren minder erg is dan noodlottige ongevallen?

In beide gevallen is het een vreselijke verwonding.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:45

Ik ben wel een beetje klaar met de discussie van wie het gelijk meer gegund krijgt; de dierenartsen die aangeven dat er mogelijk niet in alle gevallen sprake is van verwondingen door menselijk toedoen, of de mensen die bij hoog en laag beweren dat er een paardebeul rondloopt.

Ik ben nieuwsgierig naar de verklaringen van de mensen die het verhaal van Greve kunnen volgen, met betrekking tot de aantallen meldingen die binnenkomen sinds zomer 2013. Wat voor verklaring kunnen jullie hiervoor bedenken?
Vanavond tijdens het eten kwam mijn vader ook met het nieuws, hij kon zich ook wel vinden in de redenering van de dierenartsen, maar vroeg zich net als ik af: Waar komt dat hoge aantal vandaan?

Ik zag gisteren op Horses een verklaring, die ik wel een beetje kan volgen, maar die naar mijn idee ook niet het grote aantal verklaart.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:59

Kelly_ann schreef:
Waarom? Omdat moedwillig verminken van dieren minder erg is dan noodlottige ongevallen?

Waarom? Ik las t net nog...
NOS :
Henk ten Napels wens om de paardenbeulen op te sporen komt voort uit eigen ervaringen. "In 2001 werd mijn eigen paard mishandeld. De man die dat heeft gedaan, heeft later mensen mishandeld voordat hij uiteindelijk kon worden opgepakt."

En dat niet alleen, er zijn ook therapeutische paarden die veel voor mensen betekenen, die ook getroffen kunnen worden en vervolgens er een enorm trauma aan over houden. Genoeg redenen te bedenken waarom een mensen daad erger is dan kudde gedrag?
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 04-02-16 22:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:00

Janine1990 schreef:
Ik ben wel een beetje klaar met de discussie van wie het gelijk meer gegund krijgt; de dierenartsen die aangeven dat er mogelijk niet in alle gevallen sprake is van verwondingen door menselijk toedoen, of de mensen die bij hoog en laag beweren dat er een paardebeul rondloopt.

Ik ben nieuwsgierig naar de verklaringen van de mensen die het verhaal van Greve kunnen volgen, met betrekking tot de aantallen meldingen die binnenkomen sinds zomer 2013. Wat voor verklaring kunnen jullie hiervoor bedenken?
Vanavond tijdens het eten kwam mijn vader ook met het nieuws, hij kon zich ook wel vinden in de redenering van de dierenartsen, maar vroeg zich net als ik af: Waar komt dat hoge aantal vandaan?

Ik zag gisteren op Horses een verklaring, die ik wel een beetje kan volgen, maar die naar mijn idee ook niet het grote aantal verklaart.

Sneeuwbaleffect in combinatie met een overload aan meldingen door het nieuws en verschillende social media denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:00

Dan open je toch zelf een nieuw topic daarover janine1990? Dit topic gaat nu eenmaal wel over mishandeling door paardenbeulen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:02

ohjajoh6 schreef:
Dan open je toch zelf een nieuw topic daarover janine1990? Dit topic gaat nu eenmaal wel over mishandeling door paardenbeulen.

Er wordt naar dit topic verwezen voor reacties wanneer je het nieuwsbericht over de uitspraken van Greve en collega opent. Lijkt me dan geheel niet offtopic.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:02

Suusje1986 schreef:
Janine1990 schreef:

Sneeuwbaleffect in combinatie met een overload aan meldingen door het nieuws en verschillende social media denk ik.

Sneeuwbaleffect zonder menselijke dader? Als de uitspraken van Greve en collega kloppen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:03

Joanieke schreef:
Kelly_ann schreef:

NOS :
Henk ten Napels wens om de paardenbeulen op te sporen komt voort uit eigen ervaringen. "In 2001 werd mijn eigen paard mishandeld. De man die dat heeft gedaan, heeft later mensen mishandeld voordat hij uiteindelijk kon worden opgepakt."

En dat niet alleen, er zijn ook therapeutische paarden die veel voor mensen betekenen, die ook getroffen kunnen worden en vervolgens er een enorm trauma aan over houden. Genoeg redenen te bedenken waarom een mensen daad erger is dan kudde gedrag?

Maar dan is het toch juist fijn als de politie nu iets kan gaan onderzoeken? Namelijk de beweringen van Greve en collega. Zonder die beweringen zitten ze keihard op een dood spoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:07

Kelly_ann schreef:

Omdat er bij moedwillig verminken, daders opgepakt kunnen worden.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:07

Ik bedoel met sneeuwbaleffect dat iedereen waarvan het paard verwondingen heeft die mogelijk gedaan zijn door 'de paardenbeul' hier gelijk een melding van maakt. Voor de hype werd er misschien niet eens gedacht aan menselijk handelen en werd er geen aangifte gedaan of dit op social media gegooid.
Laatst bijgewerkt door Suusje1986 op 04-02-16 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:08

Janine1990 schreef:
Ik ben nieuwsgierig naar de verklaringen van de mensen die het verhaal van Greve kunnen volgen, met betrekking tot de aantallen meldingen die binnenkomen sinds zomer 2013. Wat voor verklaring kunnen jullie hiervoor bedenken? .

Mogelijke verklaringen voor een toename
- toeval: er raken de afgelopen tijd per toeval meer merries verwond aan de vulva.
- er is geen substantiële toename in het aantal gevallen, maar wel een enorme toename in aandacht ervoor in de (social) media. En daardoor lijkt er sprake van een sterke toename zonde ddat dit zo is.
- massahysterie: na alle nieuws over de paardenbeul schrijven betrokkenen, media, politie en dierenartsen letsel onterecht toe aan die paardenbeul en zien ze andere verklaringen over het hoofd.
- eenzijdige berichtgeving, nuances worden weggelaten: Een dierenarts kan na onderzoek bijvoorbeeld zeggen 'ik kan niet helemaal uitsluiten dat dit letsel door een mens is toegebracht' en eigenaar, de sociale omgeving en media vertalen dit vervolgens in: 'dit letsel is met zekerheid toegebracht door een paardenbeul'
- meer aandacht voor dierenwelzijn, dus daardoor misschien minder paarden die alleen staan. En dus meer kans dat ze elkaar verwonden.
- munchhausen by proxy: paardeneigenaren komen op het idee om hun paard verwonden omdat ze dan aandacht krijgen. Of verzinnen letsel om aandacht te krijgen. (Tsja, wie zegt dat er geen gestoorde paardeneigenaren bestaan :D )
- verhoogde alertheid op letsel: mensen letten meer op, controleren hun merrie vaker. Letsel dat vroeger niet opgemerkt werd en vanzelf genas, wordt nu wel opgemerkt.
- er is daadwerkelijk een paardenbeul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:10

Joanieke schreef:
Kelly_ann schreef:

NOS :

Maar dan is het toch juist fijn als de politie nu iets kan gaan onderzoeken? Namelijk de beweringen van Greve en collega. Zonder die beweringen zitten ze keihard op een dood spoor.[/quote]

Over welke bewering heb jij het dan precies van Greve eigenlijk?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:10

Suusje1986 schreef:
Ik bedoel met sneeuwbaleffect dat iedereen waarvan het paard verwondingen heeft die mogelijk gedaan zijn door 'de paardenbeul' hier gelijk een melding van maakt. Voor de hype werd er misschien niet eens gedacht aan menselijk handelen en werd er geen aangifte gedaan of dit op social media gegooid.

Oooh zo, sorry, verkeerd begrepen.
Maar als dat het is, waarom is er dan nooit een tegengeluid in de media geweest? Of een 'goh, dat is jaren geleden ook bij onze merrie gebeurt....'

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:14

Janine1990 schreef:
Suusje1986 schreef:

Maar als dat het is, waarom is er dan nooit een tegengeluid in de media geweest? Of een 'goh, dat is jaren geleden ook bij onze merrie gebeurt....'

Er is nu een tegengeluid :+ En ik heb hier op bokt regelmatig reacties gezien van mensen die merries met soortgelijke wonden hebben gehad die anders zijn ontstaan. Alleen in dit topic al! Maar de media gaan voor de sensatieverhalen en niet voor het verhaal van boer Piet waarvan de merrie een klap heeft gehad van een andere merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:23

Janine1990 schreef:
Suusje1986 schreef:

Na die eerste uitzending van Opsporing Verzocht waren er diverse mensen die meldden dat ze in het verleden bij hen ook sprake was van een merrie met verwondingen.

En geen tegengeluid in de media? Media melden vooral wat mensen graag willen lezen, zien en horen. Een paardenbeul is sensatie. Dat verkoopt. "Er is geen paardenbeul" is geen sensatie en al helemaal niet wat mensen willen horen. Daarbij is diepgaande, kritische onderzoeksjournalistiek helaas een beetje passé anno 2016.
De agenda van journalistieke media wordt trouwens in toenemende mate bepaald door social media. Dus misschien pikken ze dit tegengeluid eerdaags een keer op en komt er binnenkort ook buiten de hippische media meer aandacht voor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:00

Ach ja Suusje1986, zo te lezen heb je het iets beter bijgehouden dan ik! Jij en Safina hebben allebei absoluut gelijk wat betreft wat de media wil schrijven. Ik doelde iets meer op social media, maar ik vrees (gezien de reactie van Suusje1986) dat ik ook daar te weinig op heb gelezen. My bad!

Dan is mijn vraag bij deze ook wel redelijk beantwoord...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:53

safina schreef:
De agenda van journalistieke media wordt trouwens in toenemende mate bepaald door social media. Dus misschien pikken ze dit tegengeluid eerdaags een keer op en komt er binnenkort ook buiten de hippische media meer aandacht voor.

Kijk nou! We worden op onze wenken bediend:
http://www.kijk.nl/sbs6/hartvannederlan ... staat-niet

:D

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:10

Eindelijk eens iemand met een andere blik die het ook uit durft te spreken, nu wordt alles weer even flink wakker geschud en kan er weer gebrainstormd worden over eventuele andere opties en nieuwe dingen laten onderzoeken om misschien wel juist sneller bij de oplossing van dit mysterie te komen.....
Laten we hopen dat mensen hierdoor ook alerter worden op de gevaren die aanwezig zijn bij de huisvesting van eigenlijk alle dieren en dat er andere onderzoeken komen om sneller en vaker de dieren/paardenbeulen, die er ook echt wel rondlopen, te pakken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 02:35

Juist ja, dat paard dat ze onlangs opengesneden en met de ogen eruit vonden in de omgeving van Diest, is helemaal niet door een beul onderhanden genomen, maar door de andere paarden op de wei.

Jongens toch, is het nu zo moeilijk om te zien dat sommige zaken nootlottige ongelukken zijn en anderen echt wel het werk van een zieke geest.