Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:54

Maaike_Ma schreef:
is het er trouwens ook door dat er met halve punten gewerkt gaat worden??

Dat zullen we nog te horen krijgen.
Dat is geen proefwijziging, maar een reglementswijziging. Vaak worden die rond januari/februari gemeld en gaan dan 1 april in.

Tendance

Re: Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:56

En inderdaad wat R12312 zegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:58

Halve punten juich ik ook toe.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:03

R12312 schreef:
Ik weet het niet hoor, maar in de ideale wereld zou het inderdaad zo moeten zoals jij zegt. In de werkelijke wereld zie je zelfs in de subtop er nog zat die de boel niet voor elkaar hebben en dik in de 60% scoren.

Ik denk dat het wel meevalt..... ik zie in het ZZ-Z altijd zeker 2/3 zonder winst ;) das niet voor niets neem ik aan....

Ik zie mezelf ook nog niet vanzelfsprekend winst rijden in die klasse.... (wacht nog met het ZZZ todat ik constant boven de 225 kan rijden)
Voor winst, daarvoor moet er echt foutloos de onderdelen gereden worden als ze fysiek maar beperkt zijn.
Valt allemaal nog niet zo mee die proeven, langs de kant is altijd makkelijk praten todat je zelf deze proeven rijden/op dat nivo komt.

Halve punten lijkt mij top!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:37

listiglistje schreef:
R12312 schreef:
Ik weet het niet hoor, maar in de ideale wereld zou het inderdaad zo moeten zoals jij zegt. In de werkelijke wereld zie je zelfs in de subtop er nog zat die de boel niet voor elkaar hebben en dik in de 60% scoren.

Ik denk dat het wel meevalt..... ik zie in het ZZ-Z altijd zeker 2/3 zonder winst ;) das niet voor niets neem ik aan....

Ik zie mezelf ook nog niet vanzelfsprekend winst rijden in die klasse.... (wacht nog met het ZZZ todat ik constant boven de 225 kan rijden)
Voor winst, daarvoor moet er echt foutloos de onderdelen gereden worden als ze fysiek maar beperkt zijn.
Valt allemaal nog niet zo mee die proeven, langs de kant is altijd makkelijk praten todat je zelf deze proeven rijden/op dat nivo komt.

Halve punten lijkt mij top!

Ik zeg nergens dat het meevalt, ik zeg alleen wel, dat de eisen die jij opnoemt en waarbij volgens jou de meeste Z ruiters aan voldoen, dat ik dat niet zie.

En ik weet niet of je weleens geschreven hebt bij de subtop? Ik veelvuldig namelijk, wat er in het juryhok besproken wordt is vaak niet wat je terug ziet op het protocol. Ze jureren nou eenmaal veel vriendelijker op dat nivo.

Als het namelijk allemaal zo goed voor elkaar is, dan hadden ze de extra oefening nooit erbij gevoegd.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 06:48

R12312 schreef:
En ik weet niet of je weleens geschreven hebt bij de subtop? Ik veelvuldig namelijk, wat er in het juryhok besproken wordt is vaak niet wat je terug ziet op het protocol. Ze jureren nou eenmaal veel vriendelijker op dat nivo.

Nou dat beloofd wat dan, dan is de slipjas hier zo binnen :+

Ik heb idd vaker geschreven, oud stalgenoot en dorpsgenootje organisseerd subtopwedstrijden.
Ze kijken iets positiever, maar het zijn echt geen sinterklazen...nogmaals niet voor niets dat 2/3 in het ZZZ zonder winst thuis komt.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 06:53

Je moet er ook wel wat voor laten zien/kunnen. Het is niet voor niets richting het hogere niveau en dat is niet voor iedereen weggelegd.

Verschil moet er wezen.

Wat vinden jullie van de tendens dat je steeds vaker trensjes ziet in de hogere klassen ipv S&T (retorische vraag misschien? :') )

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:09

Maar euhhhh waarom hebben we het over de ZZ zwaar?
Die wordt namelijk helemaal niet in de wijzigingen genoemd.

En trens of S&T?
Ik zie hier nog steeds net zo veel S&T als eerder hoor. Snap niet helemaal waarom het een retorische vraag zou zijn. Ik ben namelijk niet tegen S&T. Wel tegen het onjuist gebruiken ervan, maar dat ben ik tegen het onjuist gebruiken van ieder bit!

Je mag ermee rijden, dus die keuze is vrij. Wat mij betreft moet die keuze er gewoon blijven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:29

Roos_M schreef:
Je moet er ook wel wat voor laten zien/kunnen. Het is niet voor niets richting het hogere niveau en dat is niet voor iedereen weggelegd.

Verschil moet er wezen.

Wat vinden jullie van de tendens dat je steeds vaker trensjes ziet in de hogere klassen ipv S&T (retorische vraag misschien? :') )

In de basissport zie je meer combinaties zonder winstpunt hoor. Hier in Groningen althans wel...
Poosje terug reed ik een wedstrijd, scoorde 212 punten en was daarmee eerste. Er deden 22 mensen mee, zesde prijs had 180 en de rest geen winst... Nou tel uit... ;)

Dat je meer op trens ziet, valt wel mee volgens mij. Dat is volgens mij meer wat een groot deel wil zien. Je kan een paard alleen op trens ook lekker in z'n bek trekken. Dus ach...
Op trens is niet per se knapper, ik zie genoeg mensen die hun paard op trens wel bovenin kunnen houden maar niet fijn door de kaak, wat doorwerkt in een strakke rug. Maar hangen ze er een stang bij in kiept het paard ineens helemaal over de kop. Dus is het alsnog kiezen tussen twee kwaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:39

R12312 schreef:

Dat valt mij ook op. Heb de selectie psg geschreven van de winter geschreven. 40 combinaties en echt heel veel combinaties waarbij een 6 gegeven werd in bv de sb waar 0 lengtebuiging was. Op mijn vraag waarom dat in de M1 al geen 5 opleverd kreeg ik het antwoord dat de daar ook uitgaan van een 6 en de jury in de subtop van een 8.
En dat kwam bij veel meer onderdelen ter sprake.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:43

vonneke schreef:
Dat valt mij ook op. Heb de selectie psg geschreven van de winter geschreven. 40 combinaties en echt heel veel combinaties waarbij een 6 gegeven werd in bv de sb waar 0 lengtebuiging was. Op mijn vraag waarom dat in de M1 al geen 5 opleverd kreeg ik het antwoord dat de daar ook uitgaan van een 6 en de jury in de subtop van een 8.
En dat kwam bij veel meer onderdelen ter sprake.

Wat een vreemd uitgangspunt? Weet iemand daar de reden van?

Het is toch veel beter als de uitgangspunten op alle niveaus hetzelfde zijn? En ik meende dat het in de basissport een 10 is?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:05

Ik mag geen subtop jureren, maar ik ga in de Basis altijd uit van een 10 hoor......
En dan heb je zaken zoals die vraag over het binnenkomen. Nou steeds als er iets aan ontbreekt wordt het cijfer lager, maar een 9 is best haalbaar voor een combinatie, die echt goed voor elkaar is.
Een 10 heb ik nog nooit gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:26

Tendance schreef:
Ik mag geen subtop jureren, maar ik ga in de Basis altijd uit van een 10 hoor......
En dan heb je zaken zoals die vraag over het binnenkomen. Nou steeds als er iets aan ontbreekt wordt het cijfer lager, maar een 9 is best haalbaar voor een combinatie, die echt goed voor elkaar is.
Een 10 heb ik nog nooit gegeven.

Ik ga ook altijd uit van een 10. Maar ga maar eens langs de gemiddelde collega zitten, die kijken eerst fouten en dan hebben ze misschien nog even tijd voor de positieve punten.

Fouten kijken is o zo makkelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:39

Een voorbeeld wat ik regelmatig merk:
M2 --> paard heeft geen lengtebuiging in de schouderbinnenwaarts --> 5.

PSG --> paard heeft geen lengtebuiging in de schouderbinnenwaarts maar behoud impuls, tact, en blijft goed in aanleuning --> 6

In de subtop wordt naar mijn mening veel verder gekeken dan hun neus lang is hihi

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:44

R12312 schreef:
Persoonlijk vind ik het halthouden overigens wel een fijne oefening in het begin :D ff wat voorwaarts erin rijden en dan met vertrekken houd je hem mooi op het achterbeen. Maar dat is persoonlijk.

Moet heel eerlijk bekennen dat ik met wedstijden buiten vaak over de ac lijn binnen kwam en bij G halt hield om daarna naar de jury te stappen en mij te melden. In ging eigenlijk nooit om de ring heen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:51

vonneke schreef:

PSG --> paard heeft geen lengtebuiging in de schouderbinnenwaarts maar behoud impuls, tact, en blijft goed in aanleuning --> 6

In de subtop wordt naar mijn mening veel verder gekeken dan hun neus lang is hihi

Jij bedoelt eigenlijk dat je je beter kan vinden in de jurering van de subtop?

Ik ben geen jury hoor... Maar een schouderbinnenwaarts zonder lengtebuiging, is dat nog wel schouderbinnenwaarts te noemen? Die hele oefening draait toch om de lengtebuiging?

Ik kan beide redeneringen wel begrijpen hoor, maar schiet de sport er iets mee op om zo positief te gaan jureren? We zijn tenslotte geen Chinezen. ;)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:56

vonneke schreef:
Halve punten juich ik ook toe.

Ja en nee om eerder genoemde redenen.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:54

Tendance schreef:
We zien momenteel zoveel strak gehouden paarden in de Z, dat ik inderdaad denk, dat als de hand ontspant, het paard wel wil strekken, maar de onderdelen daarna..... zijn die ook nog op de achterhand te krijgen?
En dan gaat het ineens om meer dan 1 onderdeel en dat kan wel degelijk grote verschillen gaan geven.

Ook in het M. Maar hier in de regio rijden die mensen wel winstpunten.
Dus hoe kan het dat de paarden zo strak zijn en toch winst rijden? Als je denkt aan welzijn valt dit er ook onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:59

Janine1990 schreef:
[naam] schreef:

Jij bedoelt eigenlijk dat je je beter kan vinden in de jurering van de subtop?

Ik ben geen jury hoor... Maar een schouderbinnenwaarts zonder lengtebuiging, is dat nog wel schouderbinnenwaarts te noemen? Die hele oefening draait toch om de lengtebuiging?

Ik kan beide redeneringen wel begrijpen hoor, maar schiet de sport er iets mee op om zo positief te gaan jureren? We zijn tenslotte geen Chinezen. ;)

Het draait oa om de lb. Maar ook om de rest van het plaatje en dat wordt heel vaak vergeten!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:05

2misty2 schreef:
Tendance schreef:
We zien momenteel zoveel strak gehouden paarden in de Z, dat ik inderdaad denk, dat als de hand ontspant, het paard wel wil strekken, maar de onderdelen daarna..... zijn die ook nog op de achterhand te krijgen?
En dan gaat het ineens om meer dan 1 onderdeel en dat kan wel degelijk grote verschillen gaan geven.

Ook in het M. Maar hier in de regio rijden die mensen wel winstpunten.
Dus hoe kan het dat de paarden zo strak zijn en toch winst rijden? Als je denkt aan welzijn valt dit er ook onder.

Eens hoor. Het gaat vanuit de basis al mis en dat blijft misgaan, totdat ze ergens stranden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:06

Roos_M schreef:

Verschil moet er wezen.

Hele goede tendens.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:09

vonneke schreef:

Eens :D

Zat laatst bij een van de bekendere subtop jurys, die zei letterlijk, das geen SB, das wijken.......doe maar een 6. Waarop ik ook vroeg, waarom krijg je in het M of Z dan een 4...........omdat die uitgaan van fouten en negatief en die nemen al die andere punten niet mee.

Subtop wordt echt positiever gejureerd, daar kun je gewoon niet om heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:30

R12312 schreef:
[naam] schreef:

Eens :D

Zat laatst bij een van de bekendere subtop jurys, die zei letterlijk, das geen SB, das wijken.......doe maar een 6. Waarop ik ook vroeg, waarom krijg je in het M of Z dan een 4...........omdat die uitgaan van fouten en negatief en die nemen al die andere punten niet mee.

Dan zaten we misschien wel bij dezefde hihi

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:36

R12312 schreef:
ens :D

Maar vind jij dan ook dat de manier waarop in de subtop gejureerd wordt, ook in de basis moet worden gebruikt?

Zoals Tendance al aangeeft hoor je op de jurycursus ook dat je eigenlijk moet uitgaan van een 10.

Kijk nogmaals, ik begrijp heel goed hoe beide manieren tot stand komen en ik kan me in beide manieren ook volledig vinden hoor. Maar er kan geen eenduidige lijn getrokken worden van B t/m GP wat betreft de jurering. Wat valt daarvoor te zeggen? Ik heb er namelijk geen antwoord op.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:52

:D wel grappig dat alle mensen die weleens schrijven bij de (sub) top dezelfde ervaringen hebben. Ik herken dat ook.