Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:27

Bowen schreef:
ardo_iggy schreef:

Vind het eigenlijk wel meevallen hoe belachelijk dat is. Totje liep duidelijk niet goed, hij kwam ook niet zonder problemen door de vet-check heen(de opmerking het is geen verkoopkeuring is toch wel ernstig te noemen). Er is hier duidelijk gekozen voor de kans op een medaille ipv voor dierenwelzijn.
Iedereen kon het zien, de ruiter heeft het moeten kunnen voelen, er had gewoon ingegrepen moeten worden.

Is dat zo? Ik heb de vet check gemist, dus ik kan hier over niet oordelen..
En uit eigen ervaring weet ik ook de de meest kreupele paarden door spanning van een vet check best nog zuiver over de straat kunnen gaan....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:28

Sowieso zou iedereen beter moeten nadenken wat voor bit hij/zij in de paardenmond hangt. Elk paard is anders. Ik geef zelf les en kwam bij mensen die met een gewoon trensje al problemen hadden. Ik heb in de mond gekeken en er is een ander bitje in gekomen wat een wereld van verschil maakt.
S&T is voor iedereen vrij te koop en mensen stappen te snel over.

Wij rijden zelf dan western en trainen met een neusriem. Dat is ene hoge neusriem die je eerst omdoet en dan het hoofdstel. Mond wordt nooit dichtgesnoerd. En op wedstrijden is een neusriem zelfs verboden. Het bit mag nooit klapperen en ik zou ook niet weten hoe mn bit zou moeten klapperen.

Stress kan er zijn, maar het ligt er wel aan hoe je ermee omgaat. Ik weet uit mijn dressuur tijd hoe de piaffe en passage werden aangeleerd. Maar in mijn tijd was het barreren met springen ook vrij normaal. Als je jong bent en niet beter weet accepteer je dat.

Nu leren we paarden iets heel anders. Inderdaad op de grond al wijken voor druk. Als een paard ook mar de minste reactie geeft stop je. Dat bouw je op.

Ik geef nog steeds les en werk veel aan de houding van de ruiter, rechtrichten en body control. Er zijn mensen die weken en maanden stoeien om zelf goed te zitten en body control te krijgen. Maar als je je paard in de weg zit is het zonde van je werk. Heb je goede body control kun je in principe alles vragen. Natuurlijk werken we in de tussen tijd heel veel aan het sterk en soepel maken. Eerst altijd 1 pasje goed en daarna pas uitbouwen tot 2, 3 en hele stukken.

Wat ik om me heen zie is dat mensen leren een paard in de krul te trekken. Paarden die niet goed rug en buikspieren kunnen gebruiken, maar toch opeens moeten wijken. Gaan ze niet opzij, eenvoudig weg omdat ze het niet kunnen, wordt er alleen maar strenger met de hand in gewerkt en bij getikt.

Ondanks dat ik het plaatje van Edward Gal nu niet fijn vond en heeeeeeeeeel veel dressuur echt slecht vond, ben ik ervan overtuigd dat hij ook op een simpen passend trensje zijn paard in de basis kan trainen.

Er werd hier gezegd dat de teugeldruk meter niet veel zal aangeven en dat denk ik ook. Maar het is een groot verschil of je je paard echt van achter naar voren los rijdt of een paard loslaat uit angst voor pijn in de mond.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:30

Kel2004 schreef:
Bowen schreef:

Vind het eigenlijk wel meevallen hoe belachelijk dat is. Totje liep duidelijk niet goed, hij kwam ook niet zonder problemen door de vet-check heen(de opmerking het is geen verkoopkeuring is toch wel ernstig te noemen). Er is hier duidelijk gekozen voor de kans op een medaille ipv voor dierenwelzijn.
Iedereen kon het zien, de ruiter heeft het moeten kunnen voelen, er had gewoon ingegrepen moeten worden.

Is dat zo? Ik heb de vet check gemist, dus ik kan hier over niet oordelen..
En uit eigen ervaring weet ik ook de de meest kreupele paarden door spanning van een vet check best nog zuiver over de straat kunnen gaan....

Citaat:
Voor de Grand Prix werd er al getwijfeld over de gezondheid van de hengst. Keuringsdierenartsen vonden het linker achterbeen niet in orde. Één van de twee dierenartsen gaf aan om Totilas niet direct goed te keuren, maar voorzitter van de jury, Katrina Wüst, besloot hem te passeren. "Voor mij is Totilas fit genoeg om te concurreren tijdens de keuring. Het was tenslotte geen kwestie van een verkoopkeuring."

Hij was dus ook daar al niet zuiver. Het is gewoon erdoor gepushed.

Kel2004

Re: Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:37

@ Bowen dat stuk had ik nog nergens voorbij zien komen, dus dat wist ik niet. Dan neem ik m'n woorden terug....

Tja, stukje trots? Duitsers kunnen wel prat gaan op hun trainingsmethodes maar ze vonden het dus duidelijk wel nodig dat Totilas/MAR mee moest doen om de medaille kansen te vergroten..

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:44

Kel2004 schreef:
@ Bowen dat stuk had ik nog nergens voorbij zien komen, dus dat wist ik niet. Dan neem ik m'n woorden terug....

Tja, stukje trots? Duitsers kunnen wel prat gaan op hun trainingsmethodes maar ze vonden het dus duidelijk wel nodig dat Totilas/MAR mee moest doen om de medaille kansen te vergroten..

Ja, denk trots en prestatiedrang, waar het paard dus de bok van was. Zowel ruiter als iedereen eromheen wisten dat het niet goed zat en dat bleek ook wel tijdens de proef.

Stukje komt trouwens uit de topic Totilas in kliniek in plaats van Grand Prix Special *Update*, staat gewoon in de openingspost.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:56

Bowen schreef:
Ja, denk trots en prestatiedrang, waar het paard dus de bok van was. Zowel ruiter als iedereen eromheen wisten dat het niet goed zat en dat bleek ook wel tijdens de proef.

Stukje komt trouwens uit de topic Totilas in kliniek in plaats van Grand Prix Special *Update*, staat gewoon in de openingspost.

Ben heel goed in selectief lezen :D

Moet eerlijk zeggen dat ik ook heel veel topics gemeden heb, is eigenlijk altijd wel een beetje van hetzelfde.
Maar op het moment is het zo rustig op m'n werk dat ik me maar eens heb gemengd in de gesprekken :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:00

Ik ben het eens met Kel2004 in haar reactie's op de vorige pagina.
Bij de vetcheck waren er idd ook al twijfels, vind het zeer kwalijk van MAR én de jury dat hij gewoon door is gereden. En ik vind de uitspraken van Sjef nou ook niet echt in zijn voordeel.

Ik moet wel eerlijk zeggen; ik vind het jammer dat er hier mensen reageren die er duidelijk geen kaas van hebben gegeten. Opmerkingen dat er bv met een druktemeter gewerkt zou moeten worden want dan zou hij wel door de mand vallen of dat het belachelijk is dat er stang en trens gebruikt wordt in de dressuur. Ga eerst eens wat paardenkennis opdoen zou ik zeggen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:06

Ik vind onregelmatigheid bij een paard IN DE PROEF wel een hele moeilijke hoor, wanneer uitbellen? Je kan er niet in kijken en aan het begin van de proef vond ik niet dat hij stokkreupel liep ofzo.

Dat hij met twijfel bij de Vetcheck doorgeduwd wordt (door een Duits jurylid nog wel), vind ik een stuk erger. Iemand een idee waarom er sowieso een jurylid hierover een mening mag geven? Lijkt me toch een taak voor de DA's

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:12

https://www.youtube.com/watch?v=H6CE9-vrVg0

Als het echt zo'n ril paard was, waarom loopt hij aan een lang teugeltje de ring uit onder luid gejuich waarna er ook nog ff een lekker deuntje achteraan komt? En kijk even de prijsuitreiking waar Undercover aan een lang teugeltje op één hand de bak doorgaat terwijl de nrs 2 en 3 moeite hebben hun paard rond te sturen met 2 handen?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:29

anneliesdj schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=H6CE9-vrVg0

Als het echt zo'n ril paard was, waarom loopt hij aan een lang teugeltje de ring uit onder luid gejuich waarna er ook nog ff een lekker deuntje achteraan komt? En kijk even de prijsuitreiking waar Undercover aan een lang teugeltje op één hand de bak doorgaat terwijl de nrs 2 en 3 moeite hebben hun paard rond te sturen met 2 handen?

Grappig om hem zo te zien. Hij ziet er zo super braaf uit.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:44

Leuk om mezelf daar op de tribune te zien zitten ook :D

Dat was inderdaad een super proef! Een van hun besten tot nu toe.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:07

anneliesdj schreef:
Ik ben het eens met Kel2004 in haar reactie's op de vorige pagina.
Bij de vetcheck waren er idd ook al twijfels, vind het zeer kwalijk van MAR én de jury dat hij gewoon door is gereden. En ik vind de uitspraken van Sjef nou ook niet echt in zijn voordeel.

Ik moet wel eerlijk zeggen; ik vind het jammer dat er hier mensen reageren die er duidelijk geen kaas van hebben gegeten. Opmerkingen dat er bv met een druktemeter gewerkt zou moeten worden want dan zou hij wel door de mand vallen of dat het belachelijk is dat er stang en trens gebruikt wordt in de dressuur. Ga eerst eens wat paardenkennis opdoen zou ik zeggen.

Dat jij zo denkt, wil niet zeggen dat een ander geen paardenkennis heeft. Stang en trens is prima als je het weet te gebruiken. Velen weten dat niet.
Als je niet weet wat een druktemeter kan duidelijk maken of dat S&T alleen bij goed gebruik een verfijning kan geven, moet je echt zelf je kennis bijspijkeren.
Vrijwel alles wat wordt gevraagd en gedaan kan ook zonder. Dus niemand moet met het excuus komen dat S&T nodig is. He is algemeen geaccepteerd, maar zeker niet paardvriendelijk. Weleens fotos gezien na veelvuldig foutief gebruik?'

Ik rij zelf met shanks, dus weet heel goed wat de werking is. Maar niemand komt er bij mij op met de shanks of ik sta erbij. Sowieso komt er niet snel iemand op.
Ook shanks worden te snel gebruikt.

Maar je moet niet zomaar wat roepen, omdat jij het acceptabel vindt wat er gebeurd en niet beter weet dan dat dit al jaren zo gebeurd.

Nu zegt iedereen; hij heeft op zijn tong gebeten, maar dat is niet duidelijk te zien. Heeft iemand een foto van zijn mond van binnen na het gebeuren? En weet je hoeveel schade je aan de tong kan brengen? Heb je weleens een tong in 2en zien liggen? Dat gebeurd!
Het is een smoes om iedereen tevreden en rustig te houden. Maar ik geloof het alleen als ik foto's zie van direct erna in de mond en evt een goede foto en scan van kaak en alles er omheen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:09

Ik ben geen fan van Gal en vindt het belachelijk dat men vindt dat Rath aan geklaagd moet worden en dat diezelfden medelijden hebben met Gal maar jouw post vind ik zelfs ietwat overdreven.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:46

De regelgeving wat betreft s&t is juist versoepeld. Hier in Nederland mag je gewoon op trens rijden t/m Grand Prix nivo. Bij de FEI is dat nog niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:31

Ayasha schreef:
Ik ben geen fan van Gal en vindt het belachelijk dat men vindt dat Rath aan geklaagd moet worden en dat diezelfden medelijden hebben met Gal maar jouw post vind ik zelfs ietwat overdreven.

Tja, zolang mensen dat overdreven vinden. Ik zie het om me heen dat het normaal gevonden wordt en dus algemeen geaccepteerd. In de gehele manier van rijden en paarden houden, maar o wee als men een zielig filmpje ziet.
Als je ermee wordt opgevoed en men houdt elkaar sterkt in de manier van denken en doen, blijft het zo. Juist omdat de top dit normaal vindt.

Ik vind de sport prima en heb niks tegen S&T of hulpmiddelen etc etc. Ben zelf echt niet de zachtste ruiter. Maar alles in kundige handen en weten hoe en waarom.

Op de tong gebeten is gewoon een rotsmoes en ik heb nergens gezien dat het zo is. Leuk dat iedereen erin trapt, maar bloed is bloed en wordt gewoon afgekeurd.

Stel je toch voor dat Gal er nu mee weg komt, omdat hij beweerd dat zijn paard door alle omstandigheden op zijn tong heeft gebeten. Dan is straks iedereen vrij om een smoes te verzinnen. Dan kun je de hele bloed maatregel wel weg gaan laten, want dan stelt het dus niks voor.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:34

superpony schreef:
Op de tong gebeten is gewoon een rotsmoes en ik heb nergens gezien dat het zo is. Leuk dat iedereen erin trapt, maar bloed is bloed en wordt gewoon afgekeurd.

Wie zegt dat het een smoes is? Zou het niet zomaar eens kunnen zijn dat hij echt op zijn tong/tong heeft gebeten? Wat een aannames... En ja, het wordt afgekeurd (hij moet de ring verlaten). Maar om dan maar te zeggen dat het een ruiterfout is als er bloed uit de mond komt... nee dat hoeft niet zo te zijn (kan wel natuurlijk).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:40

Het gaat erom dat het niet bewezen is en iedereen het maar klakkeloos aanneemt en accepteert.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:42

superpony schreef:
Het gaat erom dat het niet bewezen is en iedereen het maar klakkeloos aanneemt en accepteert.

Innocent until proven guilty, toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:43

Ik ga er vanuit dat er daarna bitcontrole gedaan is door een official, dus waarom zou het niet waar moeten zijn?

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:52

superpony schreef:
Ayasha schreef:

Tja, zolang mensen dat overdreven vinden. Ik zie het om me heen dat het normaal gevonden wordt en dus algemeen geaccepteerd. In de gehele manier van rijden en paarden houden, maar o wee als men een zielig filmpje ziet.
Als je ermee wordt opgevoed en men houdt elkaar sterkt in de manier van denken en doen, blijft het zo. Juist omdat de top dit normaal vindt.

Ik vind de sport prima en heb niks tegen S&T of hulpmiddelen etc etc. Ben zelf echt niet de zachtste ruiter. Maar alles in kundige handen en weten hoe en waarom.

Stel je toch voor dat Gal er nu mee weg komt, omdat hij beweerd dat zijn paard door alle omstandigheden op zijn tong heeft gebeten. Dan is straks iedereen vrij om een smoes te verzinnen. Dan kun je de hele bloed maatregel wel weg gaan laten, want dan stelt het dus niks voor.

Lariekoek! Mijn paard deed het regelmatig, met de pirouettes en met de series aanleren... Daarvoor NOOIT op z'n tong/lip gebeten. In de L/M niet, in het Z1/Z2 niet.
Nu is het over, onschuldig, geen halve tong oid, gewoon zenuwachtig voor de nieuwe dingen... (net als knarsen trouwens, deed hij hierin ook, nu niet meer....)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:05

Hij is uitgebeld en niet gediskwalificeerd, dus dat betekent dat het niet door "mishandeling" komt en het dus door paard zelf is gebeurd.
Of dat dan lip of tong is, dat doet er dan niet toe. Maar het is in ieder geval geen smoes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:12

Dus iedereen vindt het oke en daarom mag het ook bij jezelf gebeuren. Knarsetanden is helemaal niet goed, maar ja als je Z1/Z2 rijdt weet je alles al, toch?

Het gaat er dus alleen om dat je zoveel mogelijk presteert, dan mag je alles. Dat meerendeel van de mensen niet goed traint, omdat ze hierin geloven en gevoed worden is slechts een detail.

Ik zie alleen mensen die vastlopen en problemen hebben. Ik kom ook op wedstrijd terrein en vraag me echt af wat mensen überhaupt in het Z aan het doen zijn. Maar ja, ze hebben de GP ruiters ook iets zien doen, dus het hoort zo.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:18

Er zegt toch niemand, dat het goed is..... Bloed, behalve tijdens je ongesteldheid is nooit goed, maar dat wil niet zeggen, dat het direct mishandeling is en al helemaal niet dat het een rotsmoes is.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:28

superpony schreef:
Dus iedereen vindt het oke en daarom mag het ook bij jezelf gebeuren. Knarsetanden is helemaal niet goed, maar ja als je Z1/Z2 rijdt weet je alles al, toch?

Het gaat er dus alleen om dat je zoveel mogelijk presteert, dan mag je alles. Dat meerendeel van de mensen niet goed traint, omdat ze hierin geloven en gevoed worden is slechts een detail.

Ik zie alleen mensen die vastlopen en problemen hebben. Ik kom ook op wedstrijd terrein en vraag me echt af wat mensen überhaupt in het Z aan het doen zijn. Maar ja, ze hebben de GP ruiters ook iets zien doen, dus het hoort zo.

Heb jij mij ergens zien schrijven dat ik het allemaal goed doe?
Behalve dan dat ik gewoon eerlijk schrijf dat ik dit probleem ook gehad heb en dat het nu weg is? Hij vindt het nu niet meer spannend, dus kan hij ook hierin nu ontspannen. Dat het je overkomt wil niet zeggen dat het je eigen schuld is?
Wel makkelijk he, wijzen met dat vingertje

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:31

Kel2004 schreef:
Heb jij mij ergens zien schrijven dat ik het allemaal goed doe?
Behalve dan dat ik gewoon eerlijk schrijf dat ik dit probleem ook gehad heb en dat het nu weg is? Hij vindt het nu niet meer spannend, dus kan hij ook hierin nu ontspannen. Dat het je overkomt wil niet zeggen dat het je eigen schuld is?
Wel makkelijk he, wijzen met dat vingertje

Wijzen met de vinger is het makkelijkste wat er is. (kan je je ook lekker superieur bij voelen)