Neonlight schreef:Erg jammer dat hij op zijn tong beet, wat overigens al veel eerder dan de uitgestrekte stap gebeurde, volgens mij al bij de uitgestrekte draf die voor het appuyement naar rechts kwam. Kan het helaas niet meer goed terugzien op internet, maar thuis op tv had ik het al veel eerder gezien. Mijn man kwam thuis van het werk, en het eerste wat ik zei was "oliebol, hij heeft op zijn tong gebeten". Stapgedeelte moest toen nog komen. Het duurde erg lang voordat het echt rood kleurde, dat vond ik nog erg opvallend.
Op tong bijten heeft niets met teugels strak houden te maken, kan wel, hoeft niet. De reden dat ik het al heel snel zag is omdat wij zelf ook heel vaak uitgesloten zijn vanwege een merrie die op de tong bijt (hackney in de aangespannen sport). Zij doet het zelden tijdens het rijden, meestal wanneer ze opgesteld staat, stilstaat met de teugels los. Heeft bij haar wel met de spanning te maken.
Het kleurt pas goed rood als je het bit wat loslaat, zoals hij in de uitgestrekte stap deed. Dan is er pas weer doorstroming van bloed door de tong mogelijk en kan de wond echt bloeden zodat het duidelijk zichtbaar wordt. Je kunt je afvragen hoeveel gevoel een paard nog in zijn tong heeft als die tong een tijd is afgekneld door een bit waarmee je krachtig wordt tegen gehouden. Kom zelf maar eens bij de tandsarts vandaan met een verdoofde tong. Daar bijt je ook veel sneller op een tong die normaal aanvoelt.