Pony doodgebeten door hond in Leeuwarder bos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:34

@ Froukje. Hier ook helaas ervaring met aanvallen van honden op schapen èn koeien. Verschrikkelijk om te zien. Niet goed te praten ook. Vaak hebben die honden al andere incidenten daarvoor veroorzaakt, totdat het goed fout gaat! Eigenaar zwaar bekeuren en levenslang verbod geven op het houden van honden. Betreffende honden onmiddellijk afmaken. Dat zal andere eigenaren meer bewust maken van de risico's en zullen er meer honden braaf aan t lijntje en met muilkorf uitgelaten worden.
Hulde voor de Fransen en de IJslanders! Heb te vaak gehoord: "nee dat doet mijn "Fikkie" niet... Met zeer trieste gevolgen.

Voor w.b.t. de financiële schade: erg makkelijk gezegd dat het vergoed wordt. Vaak is het een zorgvuldig opgebouwde kudde met goede bloedlijnen en waaraan je erg emotioneel gehecht bent. Mede doordat je er zelf altijd bij bent als alle nieuwe lammetjes en dus ook toekomstige moederdieren, geboren worden. En wat vaak vergeten wordt, als er 30 ooien doodgebeten worden dan, mis je het jaar erop ook de lammetjes die daaruit geboren hadden moeten worden.
Dan is alleen het bedrag wat een ooi waard is, dus niet voldoende om de schade te dekken. Je mist het inkomen van het volgend seizoen dus ook.

@Kuggur, jij verwoord mijn gedachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:39

Chasey schreef:
Love_western, En ondanks dat je riem knapte, ben je er niet naar staan kijken. Maar ben je alsnog in actie gekomen om erger te voorkomen. Toppie!

Klopt. Alleen met toekijken schiet je als honden eigenaar niet mee op. En de schapen ook niet. En andere dag gezocht naar stevig materiaal.

Heb schaap goed gecontroleerd op wondjes. Maar hond heeft hem alleen vast gehad in de dikke vacht.

En daarnaast nog steeds druk met hem aan het trainen. Zolang hij niet in de drive schiet. Luister hij perfect. En hoger in de drive, hoe minder ik met hem kan. Maar daarvoor zit ik ook met hem op de club. En gaat steeds beter. Maar het is een jonge hond. Kan dus ook niet verwachten dat hij alles gelijk perfect doet.

Chasey

Re: Pony doodgebeten door hond in Leeuwarder bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:44

Dat herken ik wel met mijn Herder. In het begin, toen hij jong was kon hij ook ergens helemaal inzitten. Hij ging graag achter paarden aan. En dat was echt heel vervelend!!! Niet om ze te bijten, maar gewoon op te jagen. Vindt ie leuk. Nou dan was hij zelf echt een paard met oogkleppen en poep in de oren. Kon de hele wereld vergaan, had alleen dat paard in het vizier.
Nu is hij 4,5 jaar en doet hij dat niet meer. Met veel trainen krijg je dat er wel uit :) En consequent blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:49

De mensen die echt denken dat een hond die vee doodbijt ook agressief naar mensen is of zal worden zouden zich eens wat beter in honden moeten verdiepen.. Wat een onzin zeg.
Deze hond heeft als het verhaal hier in het topic waar is, de pech gehad om bij een verkeerde onverantwoordelijke eigenaar terecht te komen, hij had niet los moeten lopen, zeker niet na de vorige incidenten.
Je hoort je verantwoordelijkheid te nemen, ook als je wel in een losloopgebied loopt.. Mijn herder heeft tot nu toe nog nooit gejaagd, sterker nog hij ziet het wild niet eens omdat hij er totaal niet mee bezig is maar als ik hier de reeën zie staan gaat hij toch aan de lijn, ook als ik vlak langs een weiland moet gaat hij vast, ik wil het risico niet nemen dat hij toch het weiland inrent.. Hij zal ze niet pakken, maar ik durf niet te garanderen dat hij niet uit joligheid tussen de schapen door zal rennen of wil kijken wat schapen nou eigenlijk zijn..
Kwestie van logisch nadenken en je verantwoordelijkheid nemen, maar dat is lastig voor sommige hondenbezitters.. Die houden zich vast aan het woordje losloopgebied.. De hond moet en zal daar los..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:53

Famke160301 schreef:
@ Froukje. Hier ook helaas ervaring met aanvallen van honden op schapen èn koeien. Verschrikkelijk om te zien. Niet goed te praten ook. Vaak hebben die honden al andere incidenten daarvoor veroorzaakt, totdat het goed fout gaat! Eigenaar zwaar bekeuren en levenslang verbod geven op het houden van honden. Betreffende honden onmiddellijk afmaken. Dat zal andere eigenaren meer bewust maken van de risico's en zullen er meer honden braaf aan t lijntje en met muilkorf uitgelaten worden.
Hulde voor de Fransen en de IJslanders! Heb te vaak gehoord: "nee dat doet mijn "Fikkie" niet... Met zeer trieste gevolgen.

Voor w.b.t. de financiële schade: erg makkelijk gezegd dat het vergoed wordt. Vaak is het een zorgvuldig opgebouwde kudde met goede bloedlijnen en waaraan je erg emotioneel gehecht bent. Mede doordat je er zelf altijd bij bent als alle nieuwe lammetjes en dus ook toekomstige moederdieren, geboren worden. En wat vaak vergeten wordt, als er 30 ooien doodgebeten worden dan, mis je het jaar erop ook de lammetjes die daaruit geboren hadden moeten worden.
Dan is alleen het bedrag wat een ooi waard is, dus niet voldoende om de schade te dekken. Je mist het inkomen van het volgend seizoen dus ook.

@Kuggur, jij verwoord mijn gedachten.

Goed plan. Maar dan moet dit ook gaan gelden voor andere dieren die andermans dieren vermoorden.

Want het is van den zotte dat ik mijn vijver en volière moet beveiligen tegen katten. Want met de dure vogels die wij straks hebben. Kunnen we mooi zakcentje verdienen als ze gaan kweken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:55

Sorry Love_western, in dit topic: :+

Afbeelding

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:02

love_western schreef:
Goed plan. Maar dan moet dit ook gaan gelden voor andere dieren die andermans dieren vermoorden.

Want het is van den zotte dat ik mijn vijver en volière moet beveiligen tegen katten.

Wat dacht je (voor je vissen) van Reigers? Ooievaars? Of (voor je vogels) Fretten? Marters? Wezels? Vossen? Ratten?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:03

Goed, voor je(iedereen,niet iemand in het bijzonder) gelijk begint te roepen, verplaats je even in de eigenaar van de schapen en bekijk dan de foto's.

Even in link voor de zwakke magen onder ons, kunnen als schokkend worden ervaren:

http://nl.tinypic.com/r/fjnb5s/8
http://nl.tinypic.com/r/2434tqf/8

Is het zo raar dat je met dit beeld in op je erf, je er geen heil inziet om zo'n hond nog eens te her opvoeden?

Even voor de duidelijkheid, ik maak ook onderscheid in honden die schapen de sloot in jagen om het opjagen en honden die echt voor de kill gaan.
Honden die alleen maar opjagen mogen van mij best een heropvoeding ondergaan, mits ze voor de rest van hun leven aangelijnd blijven. Echter honden die bovenstaande op hun geweten hebben breng ik het liefst persoonlijk naar de DA voor een spuit, want die zijn niet te vertrouwen.

Oja, hond van bovenstaande incident heeft het mogen bekopen met een kogel van een agent, want die was niet eens meer te pakken door iemand zo doorgedraaid was ie al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:03

Nu zeggen jullie steeds dat de hond die de pony doodbeet al 3 eerdere incidenten achter de rug had, maar dat was toch een ander voorbeeld? Van die hond op eigen terrein die al 3 kleine hondjes had doodgebeten? Of haal ik nu de zaken door elkaar?

Ik wil de eigenaren van pony heel veel sterkte toewensen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:11

Kuggur schreef:
femo schreef:
In de eerst instantie vertelde ik alleen dat het mij met mijn hond ook een keer is overkomen en dat een ongeluk in een kolein hoekje zit. ook al neem je nog zoveel maatregelen.het kan gebeuren.

Ik zeg nergens dat je het "goedkeurt", ik refereerde slechts naar je lakonieke houding tav dit soort incidenten. Zoals (onder andere) in bovenstaand bericht.
(Dikgedrukt door mij).

Ok. heel Lakoniek :')

hetzelfde voorbeeld, Een gasexplosie. Heel, HEEL erg. maar toch kan het gebeuren. je begrijpt mij verkeerd. om dan gelijk aan te nemen dat ik er lakoniek over ben...

het lijkt wel of mensen altijd wat zoeken om pissig oid om te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:15

Cowboy55 schreef:
love_western schreef:

Want het is van den zotte dat ik mijn vijver en volière moet beveiligen tegen katten.

Wat dacht je (voor je vissen) van Reigers? Ooievaars? Of (voor je vogels) Fretten? Marters? Wezels? Vossen? Ratten?

Tussen wilde dieren en huisdieren zit een verschil.

Een kat krijgt thuis zijn eten. Een reiger/ooievaar/ vos etc niet.

Maar wij hebben vroeger ook weleens gehad dat er lammeren waren gegrepen door een vos. Woonde in gebied met overschot aan vossen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:17

Maar dat maakt voor jouw handel geen verschil, toch? Of je siervogels opgegeten worden door een (wilde?) kat of door die andere beestjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:19

Cowboy55 schreef:
Maar dat maakt voor jouw handel geen verschil, toch? Of je siervogels opgegeten worden door een (wilde?) kat of door die andere beestjes?

Als die katten bij huis worden gehouden. Lopen ze al een stuk minder kans om gedood te worden.

En van die andere beestjes hebben wij al jarenlang geen last van gehad bij de vogels.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:22

Froukje schreef:
Goed, voor je(iedereen,niet iemand in het bijzonder) gelijk begint te roepen, verplaats je even in de eigenaar van de schapen en bekijk dan de foto's.

Even in link voor de zwakke magen onder ons, kunnen als schokkend worden ervaren:

Is het zo raar dat je met dit beeld in op je erf, je er geen heil inziet om zo'n hond nog eens te her opvoeden?

Even voor de duidelijkheid, ik maak ook onderscheid in honden die schapen de sloot in jagen om het opjagen en honden die echt voor de kill gaan.
Honden die alleen maar opjagen mogen van mij best een heropvoeding ondergaan, mits ze voor de rest van hun leven aangelijnd blijven. Echter honden die bovenstaande op hun geweten hebben breng ik het liefst persoonlijk naar de DA voor een spuit, want die zijn niet te vertrouwen.

Oja, hond van bovenstaande incident heeft het mogen bekopen met een kogel van een agent, want die was niet eens meer te pakken door iemand zo doorgedraaid was ie al.

Dat is toch pure emotie? Want als die hond een heropvoeding krijgt en daardoor geen schapen meer aanvalt, waarom zie je er dan geen heil in? Dat lost het probleem toch op en houdt je schapen veilig?

Als tijdens de heropvoeding blijkt dat het niet gaat lukken kan er altijd nog afgemaakt worden, is het wel succesvol dan is het compleet onnodig dat het dier sterft.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:28

love_western schreef:
En van die andere beestjes hebben wij al jarenlang geen last van gehad bij de vogels.

Verbazingwekkend. Bij onze lopen die beesten (m.u.v. vossen trouwens) 's avonds door de woonwijk.....en ik woon toch gewoon in de suburbs.

De 'vogelaars' die ik ken hier in de buurt (en dat zijn er niet zo veel) zijn minstens zo beducht voor de wilde rovers dan voor de iets minder wilde rovers, ook al omdat wezels, marters, etc. op gegeven moment zo 'enthousiast' worden dat ze alles om zeep helpen wat beweegt en dus killen om het killen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:36

Ik lees hier dat veel mensen vinden dat de hond die schapen pakt een heropvoeding nodig heeft en anders maar afgemaakt moet worden, imo heeft de eigenaar een goede cursus/begeleiding nodig en heeft de hond een eigenaar nodig die zo verstandig is om de hond in de buurt van vee aangelijnd te houden of het nou losloopgebied is of niet.
Als je ervoor zorgt dat hij niet achter vee aan gaat hoef je verder namelijk helemaal geen problemen met de hond te hebben.
Agressie naar andere honden of mensen staat namelijk volledig los van het jagen (of bijten) op schapen en ander vee.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-15 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:36

Het is ook compleet onnodig dat schapen sterven door honden aanvallen..

@love_western, neem jij het geblaat (of gemiauw, wat jij wil) van Kimmie hier nu over?
Voor de duidelijkheid, ik vind ook dat katten op eigen terrein moeten blijven en zo niet, dan als eigenaar niet mekkeren als je je kat met een schot hagel in z'n donder ergens aantreft! Zo duidelijk? En nu niet meer zeuren over katten je hebt je punt gemaakt en er zijn echt wel meer bokkers het met jouw mening eens, gewoon even alles goed lezen..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:42

dees_daan schreef:
Ik lees hier dat veel mensen vinden dat de hond die schapen pakt een heropvoeding nodig heeft en anders maar afgemaakt moet worden, imo heeft de eigenaar een goede cursus/begeleiding nodig en heeft de hond een eigenaar nodig die zo verstandig is om de hond in de buurt van vee aangelijnd te houden of het nou losloopgebied is of niet.
Als je ervoor zorgt dat hij niet achter vee aan gaat hoef je verder namelijk helemaal geen problemen met de hond te hebben.
Agressie naar andere honden of mensen staat namelijk volledig los van het jagen (of bijten) op schapen en ander vee.

Er is hier een andere attitude tav van dit soort incidenten, nl dat het eerste bijtincident teveel is en voorkomen had moeten worden. De eigenaar heeft daarmee zijn incompetentie aangetoond, en de hond zijn neiging tot het toebrengen van schade aan vee. Daarmee heb je je kansen verkwanseld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:43

femo schreef:
In de eerst instantie vertelde ik alleen dat het mij met mijn hond ook een keer is overkomen en dat een ongeluk in een kolein hoekje zit. ook al neem je nog zoveel maatregelen.het kan gebeuren.

Ik zeg nergens dat je het "goedkeurt", ik refereerde slechts naar je lakonieke houding tav dit soort incidenten. Zoals (onder andere) in bovenstaand bericht.
(Dikgedrukt door mij).[/quote]

Ok. heel Lakoniek :')

hetzelfde voorbeeld, Een gasexplosie. Heel, HEEL erg. maar toch kan het gebeuren. je begrijpt mij verkeerd. om dan gelijk aan te nemen dat ik er lakoniek over ben...

het lijkt wel of mensen altijd wat zoeken om pissig oid om te worden.[/quote]

ik snap ook niet waar iedereen zich druk over maakt....het gebeurt dagelijks dat een hond een pony doodbijt.Pony's genoeg toch?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:45

Cowboy55 schreef:

Het lijkt mij wel degelijk een verschil. In het geval van de wilde dieren is het spijtig en kun je je gaan afvragen of de volière niet verstevigd/aangepast moet worden.

Maar als er geen wild in de omtrek van je huis rondloopt en je moet toch met grof geschut aan de gang voor de jagende kat van de buren is dat andere koek.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:45

@geerke: Zucht, wat een fantasie heb jij. en een talent voor het verdraaien van woorden.

voor dit soort mensen heb ik geen tijd.

Hasta la Pasta

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:54

Palmera schreef:
Het lijkt mij wel degelijk een verschil. In het geval van de wilde dieren is het spijtig en kun je je gaan afvragen of de volière niet verstevigd/aangepast moet worden.

Maar als er geen wild in de omtrek van je huis rondloopt en je moet toch met grof geschut aan de gang voor de jagende kat van de buren is dat andere koek.

Waarom? Omdat je in het eerste geval het risico maar neemt tot het misgaat en in het tweede geval meteen actie onderneemt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:56

Famke160301 schreef:
niet mekkeren als je je kat met een schot hagel in z'n donder ergens aantreft!

Mekker jij dan ook niet als jouw kind bij mensen in de voortuin speelt en wordt afgeschoten, of je hond ontsnapt en je hem vindt met een schotwond?
Zou makkelijk zijn als iedereen zijn eigen regeltjes kan maken, maar dat zou zo'n bende worden he..
Een kat leer je nu eenmaal niet om op eigen terrein te blijven en alleen muizen te vangen in schuur A en niet in schuur B.. En waarom zouden alle dieren moeten boeten voor de daad van een enkeling of een verhaal wat je ooit ergens op internet hebt gelezen..

geerke

Re: Pony doodgebeten door hond in Leeuwarder bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:01

volgens mij is een kat compleet iets anders dan een hond...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:04

Bowen schreef:
Froukje schreef:

Dat is toch pure emotie? Want als die hond een heropvoeding krijgt en daardoor geen schapen meer aanvalt, waarom zie je er dan geen heil in? Dat lost het probleem toch op en houdt je schapen veilig?

Als tijdens de heropvoeding blijkt dat het niet gaat lukken kan er altijd nog afgemaakt worden, is het wel succesvol dan is het compleet onnodig dat het dier sterft.

Omdat er net nog geroepen wordt dat ontsnappen áltijd kan gebeuren. En nee, dan kun je heropvoeden wat je wil maar een hond die zover gaat dat ie de darmen van een schaap eruit trekt doet dat de volgende keer echt wel weer. ;)

En waar wil je zo'n hond onderbrengen? De huidige eigenaren zijn niet capabel genoeg om hun hond bij zich te kunnen houden dus moet ie en heropgevoed worden en ook nog herplaatst.
Wel eens in het asiel gekeken hoeveel honden daar zitten? Er zijn maar verrekte weinig mensen die zo'n hond willen hebben. En een hond in het asiel die daar jaren zit wordt er ook niet beter op.

Mensen moeten eens stoppen met alles willen redden en in gaan zien dat de dood niet zo slecht is als het klinkt. Zoals al eerder aangegeven heeft die hond echt niet het besef dat ie vanavond dood gaat of volgend jaar ergens.