Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Chasey schreef:Love_western, En ondanks dat je riem knapte, ben je er niet naar staan kijken. Maar ben je alsnog in actie gekomen om erger te voorkomen. Toppie!
En consequent blijven. Famke160301 schreef:@ Froukje. Hier ook helaas ervaring met aanvallen van honden op schapen èn koeien. Verschrikkelijk om te zien. Niet goed te praten ook. Vaak hebben die honden al andere incidenten daarvoor veroorzaakt, totdat het goed fout gaat! Eigenaar zwaar bekeuren en levenslang verbod geven op het houden van honden. Betreffende honden onmiddellijk afmaken. Dat zal andere eigenaren meer bewust maken van de risico's en zullen er meer honden braaf aan t lijntje en met muilkorf uitgelaten worden.
Hulde voor de Fransen en de IJslanders! Heb te vaak gehoord: "nee dat doet mijn "Fikkie" niet... Met zeer trieste gevolgen.
Voor w.b.t. de financiële schade: erg makkelijk gezegd dat het vergoed wordt. Vaak is het een zorgvuldig opgebouwde kudde met goede bloedlijnen en waaraan je erg emotioneel gehecht bent. Mede doordat je er zelf altijd bij bent als alle nieuwe lammetjes en dus ook toekomstige moederdieren, geboren worden. En wat vaak vergeten wordt, als er 30 ooien doodgebeten worden dan, mis je het jaar erop ook de lammetjes die daaruit geboren hadden moeten worden.
Dan is alleen het bedrag wat een ooi waard is, dus niet voldoende om de schade te dekken. Je mist het inkomen van het volgend seizoen dus ook.
@Kuggur, jij verwoord mijn gedachten.
love_western schreef:Goed plan. Maar dan moet dit ook gaan gelden voor andere dieren die andermans dieren vermoorden.
Want het is van den zotte dat ik mijn vijver en volière moet beveiligen tegen katten.
Kuggur schreef:femo schreef:In de eerst instantie vertelde ik alleen dat het mij met mijn hond ook een keer is overkomen en dat een ongeluk in een kolein hoekje zit. ook al neem je nog zoveel maatregelen.het kan gebeuren.
Ik zeg nergens dat je het "goedkeurt", ik refereerde slechts naar je lakonieke houding tav dit soort incidenten. Zoals (onder andere) in bovenstaand bericht.
(Dikgedrukt door mij).
Cowboy55 schreef:love_western schreef:Goed plan. Maar dan moet dit ook gaan gelden voor andere dieren die andermans dieren vermoorden.
Want het is van den zotte dat ik mijn vijver en volière moet beveiligen tegen katten.
Wat dacht je (voor je vissen) van Reigers? Ooievaars? Of (voor je vogels) Fretten? Marters? Wezels? Vossen? Ratten?
Cowboy55 schreef:Maar dat maakt voor jouw handel geen verschil, toch? Of je siervogels opgegeten worden door een (wilde?) kat of door die andere beestjes?
Froukje schreef:Goed, voor je(iedereen,niet iemand in het bijzonder) gelijk begint te roepen, verplaats je even in de eigenaar van de schapen en bekijk dan de foto's.
Even in link voor de zwakke magen onder ons, kunnen als schokkend worden ervaren:
http://nl.tinypic.com/r/fjnb5s/8
http://nl.tinypic.com/r/2434tqf/8
Is het zo raar dat je met dit beeld in op je erf, je er geen heil inziet om zo'n hond nog eens te her opvoeden?
Even voor de duidelijkheid, ik maak ook onderscheid in honden die schapen de sloot in jagen om het opjagen en honden die echt voor de kill gaan.
Honden die alleen maar opjagen mogen van mij best een heropvoeding ondergaan, mits ze voor de rest van hun leven aangelijnd blijven. Echter honden die bovenstaande op hun geweten hebben breng ik het liefst persoonlijk naar de DA voor een spuit, want die zijn niet te vertrouwen.
Oja, hond van bovenstaande incident heeft het mogen bekopen met een kogel van een agent, want die was niet eens meer te pakken door iemand zo doorgedraaid was ie al.
love_western schreef:En van die andere beestjes hebben wij al jarenlang geen last van gehad bij de vogels.
dees_daan schreef:Ik lees hier dat veel mensen vinden dat de hond die schapen pakt een heropvoeding nodig heeft en anders maar afgemaakt moet worden, imo heeft de eigenaar een goede cursus/begeleiding nodig en heeft de hond een eigenaar nodig die zo verstandig is om de hond in de buurt van vee aangelijnd te houden of het nou losloopgebied is of niet.
Als je ervoor zorgt dat hij niet achter vee aan gaat hoef je verder namelijk helemaal geen problemen met de hond te hebben.
Agressie naar andere honden of mensen staat namelijk volledig los van het jagen (of bijten) op schapen en ander vee.
femo schreef:In de eerst instantie vertelde ik alleen dat het mij met mijn hond ook een keer is overkomen en dat een ongeluk in een kolein hoekje zit. ook al neem je nog zoveel maatregelen.het kan gebeuren.
Cowboy55 schreef:Maar dat maakt voor jouw handel geen verschil, toch? Of je siervogels opgegeten worden door een (wilde?) kat of door die andere beestjes?
Palmera schreef:Het lijkt mij wel degelijk een verschil. In het geval van de wilde dieren is het spijtig en kun je je gaan afvragen of de volière niet verstevigd/aangepast moet worden.
Maar als er geen wild in de omtrek van je huis rondloopt en je moet toch met grof geschut aan de gang voor de jagende kat van de buren is dat andere koek.
Famke160301 schreef:niet mekkeren als je je kat met een schot hagel in z'n donder ergens aantreft!
Bowen schreef:Froukje schreef:Goed, voor je(iedereen,niet iemand in het bijzonder) gelijk begint te roepen, verplaats je even in de eigenaar van de schapen en bekijk dan de foto's.
Even in link voor de zwakke magen onder ons, kunnen als schokkend worden ervaren:
http://nl.tinypic.com/r/fjnb5s/8
http://nl.tinypic.com/r/2434tqf/8
Is het zo raar dat je met dit beeld in op je erf, je er geen heil inziet om zo'n hond nog eens te her opvoeden?
Even voor de duidelijkheid, ik maak ook onderscheid in honden die schapen de sloot in jagen om het opjagen en honden die echt voor de kill gaan.
Honden die alleen maar opjagen mogen van mij best een heropvoeding ondergaan, mits ze voor de rest van hun leven aangelijnd blijven. Echter honden die bovenstaande op hun geweten hebben breng ik het liefst persoonlijk naar de DA voor een spuit, want die zijn niet te vertrouwen.
Oja, hond van bovenstaande incident heeft het mogen bekopen met een kogel van een agent, want die was niet eens meer te pakken door iemand zo doorgedraaid was ie al.
Dat is toch pure emotie? Want als die hond een heropvoeding krijgt en daardoor geen schapen meer aanvalt, waarom zie je er dan geen heil in? Dat lost het probleem toch op en houdt je schapen veilig?
Als tijdens de heropvoeding blijkt dat het niet gaat lukken kan er altijd nog afgemaakt worden, is het wel succesvol dan is het compleet onnodig dat het dier sterft.